logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Piła stołowa 5P 16A – brak działania gniazda 230V na odkurzacz przy 4 żyłach zasilania

xxLukaxx 16 Gru 2025 12:24 489 29
REKLAMA
  • #1 21782024
    xxLukaxx
    Poziom 7  
    Ocena: 6
    Witam. Jestem zielony w sprawie elektryki maszyn. Mam piłę stołową zasilaną 5p 16 A, ale doprowadzone zasilanie tylko 4 żyłami. We włączniku jest gniazdo wyjściowe 230 V pod odkurzacz. Nie działa, czy to po włączeniu maszyny, czy bez. Po prostu zero reakcji. Pytanie brzmi, czy aby owe gniazdo działało, musi być podłączenie wszystkich faz N i PE? Czy da się to jakoś ominąć, mając 4 przewody? Dziękuję
    AI: Jakie dokładnie przewody są doprowadzone do piły - czy masz L1, L2, L3 i PE, czy może L1, L2, L3 i N? Którego przewodu brakuje?
    Brakuje PE.
    AI: Czy masz dostęp do schematu elektrycznego tej piły albo tabliczki znamionowej, gdzie pokazane jest podłączenie gniazda 230 V?
    Nie.
  • REKLAMA
  • #2 21782052
    stanislaw1954
    Poziom 43  
    Ocena: 4610
    Zadam takie pytanie- jeśli nie znasz sie na "elektryce maszyn", to skąd wiesz ze w zasilaniu 4-ro żyłowym masz przewód PE, a nie N, lub nawet PEN, bo i talka możliwość istnieje?
  • #3 21782053
    Wawrzyniec
    Poziom 38  
    Ocena: 1070
    Raczej N. Bez PE odkurzacz by pracował. Piła bez PE jest niebezpieczna, może porazić. Wymienić kabel na 5-cio żyłowy i podłączyć poprawnie (elektryk). Wtedy wszystko będzie działało bezpiecznie.

Dodano po 8 [minuty]:

stanislaw1954 napisał:
    skąd wiesz ze w zasilaniu 4-ro żyłowym masz przewód PE, a nie N, lub nawet PEN

On tego nie wie. Jeżeli ma instalację 4 żyłową to prawdopodobnie ma PEN podłączony do pilarki jako PE (przy TN-C w domu) i dlatego w gnieździe 230V ma prawdopodobnie tylko fazę, a brakuje N.
  • #4 21782104
    xxLukaxx
    Poziom 7  
    Ok. Czyli czy mógłbym coś zrobić, żeby odkurzacz działał?