Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośna praca instalacji CO

RobertKronski 23 Paź 2010 16:29 34492 64
  • #31
    dhoine
    Poziom 11  
    Witam!

    Czytałem pilnie ten temat, ale nie znalazłem odpowiedzi na mój problem.

    Moja pompka to Grundfos UPS 25-60 180 o mocy: I-50W, II-55W, III-60W.
    Zakupiłem ją przed tygodniem.

    Problem jest podobny, tylko ja jestem pewny, że pompka generuje falę akustyczną o konkretnej częstotliwości podstawowej.
    Próbowałem określić tą częstotliwość przez porównanie odgłosu z dźwiękiem z generatora częstotliwości na komputerze.
    Trudne to jest, bo pomimo, iż mam jakieś zdolności muzyczne, to dopasowałem częstotliwości ok. 90Hz i 500Hz.

    Nie jestem wielkim znawcą napędów asynchronicznych i nie wiem jaką częstotliwość może generować element drgający w polu magnetycznym w silniku lub od drgań mechanicznych ( tarcie, złe wyważenie).

    Jest faktem, że pompka najgorzej (najgłośniej) działa na I biegu, na III biegu jest prawie cicho. Pomogła jeszcze zmiana pozycji: w instrukcji jest napisane, że oś silnika ma być w poziomie. Obecnie jest w pionie wirnikiem u dołu.

    Proszę o jakąś radę.

    Z góry dziękuję.
  • #32
    jenot80
    Poziom 10  
    Witam, podepnę się do tematu.

    Pół roku temu w zimie zagotowałem wodę w układzie CO w domu. Od tej pory borykałem się z brakiem ogrzewania...
    Wymieniłem zawór zwrotny ,
    Przeczyściłem zawór różnicowy( kulowy) , zamieniłem miedzy sobą pompy tą z CWU dałem na CO , mają te same parametry.
    Problem znikł i wszystko było OK do dziś . Włączyłem pompę CO i słyszę byczenie , stukanie tak jak by się woda gotowała :/ , stukot jakiś . Jak zakręciłem zawór przed lub za pompą była cisza. Sitko wyczyściłem , pompę rozebrałem ( 4 imbusy) wyczyściłem i nic. Jak odkręciłem dużą śrubę na pompie to tryskała z niej małym ciurkiem woda , ze środka śruby.
    Pompa to grundfos ogrzewanie mam od nowości 6 lat. Nie mam pojęcia jaka jest przyczyna ???
    Pozdrawiam Jenot
  • #33
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Pompa się wysłużyła. Możliwe że winien jest kamień w instalacji lub powietrze. Opcji jest kilka.
  • #35
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Niestety nie odtworze go bo na forum pisze z telefonu:| a tu nie mam funkcji odtwarzania takich plików.
  • #36
    jenot80
    Poziom 10  
    Dziwne jest to że jak zakręcę zawór przed lub za pompą to jest cicho, pompa pracuje jak należy.
    No cóż, ale i tak dziękuje za zainteresowanie.
    Życzę zdrowia
  • #37
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Twój problem napewno da się rozwiązać. Na zamkniętym zaworze pompa pracuje na jałowych obrotach, czyli nie przepompowuje. Czy w instalacji są odpowietrzenia? Czy kocioł posiada zawór 3 drogowy?
  • #38
    jenot80
    Poziom 10  
    Od początku.
    Mam prostą instalacje , dwie pompy z czego w zasadzie pracowała jedna CO ,a na CWU nie było potrzeby włączać bo woda w bojlerze grzała się wystarczająco ok 50 st przy czym na piecu mam przeważnie 55-60. Nie mam zaworów trójdrożnych .

    Od zagotowania wody w układnie( nie było to na maxa tylko chwila, ale załączyłem dwie pompy na 3) co dziennie musiałem odpowietrzać kaloryfer w pokoju na górze bo cały czas zbierał się w nim tlen. Nad bojlerem jest odpowietrznik.
    Musiałem też podłączyć pompkę na CWU , gdyż już woda w bojlerze nie była taka ciepła jak wcześniej. Zmieniłem też między sobą pompki w nadziei że ta co nie pracowała prawie będzie ok.
    Myślę udało się ! Drżące rury,pompka cholera wie ? 3 tyg. pompa nie była włączona bo ciepło było aż do dziś, a tu nokaut
  • #39
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Jak wysoko ponad pompami masz naczynie wzbiorcze? Być może zaciągają one powietrze do układu. Z tego co piszesz winne może być powietrz. Ale głowy nie dam niestety bo w gre wchodzi też brud w instalacji. Na myśli przychodzą mi też reakcje chemiczne związane z metalami w wodzie itd, może się myle bo w tym akurat dobry nie jestem, jeśli tak to niech mnie ktoś poprawi;)
  • #40
    jenot80
    Poziom 10  
    W sensie zbiornik wyrównawczy mam na strychu jakieś 4m nad pompami. Siteczka czyściłem dwa razy w roku i są czyste. Może jeszcze zamienię raz pompy miejscami i wykluczę awarie jednej z nich.
    A czy jak jedna pompa pracowała a przez drugą przepływała tylko woda ma to jakieś znaczenie, czy bardziej jedna się zużywała czy druga też się "starzała"?
  • #41
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Na tej nie pracującej może wtedy osadzać się kamień co sprawia że pracujący później wirnik trzeszczy z powodu tego kamienia.
  • #42
    jenot80
    Poziom 10  
    No i jak by tego było mało to kaloryfery były minimalnie letnie. :|
  • #43
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Czyli problem z ogrzewaniem grzejników też się pojawił?
  • #44
    jenot80
    Poziom 10  
    po zagotowaniu wody tak , ale po w.w czynnościach problem ustał.
    Dziś pojawił się znowu
  • #45
    W0jtek92
    Poziom 36  
    No więc winny jest przepływ lub awaria pompy. Ale trzeszczenie w zalerzności od ustawionego biegu wskazuje na awarię pompy.
  • #46
    saskia
    Poziom 38  
    Sprawdz te mosiezne zaworki nad pompami. One najczesciej maja grzybek zamykajacy z plastiku i po zagotowaniu wody moga byc odksztalcone i wibruja.
  • #47
    jenot80
    Poziom 10  
    Zawór nad pompą wymieniłem 2 miesiące temu.
    Zamienię pompy między sobą i obadam czy będzie jakaś różnica
  • #48
    saskia
    Poziom 38  
    Tak teraz zwrocilem uwage na to ze moze to byc typowy zawor zwrotny z grzybkiem dociskanym sprezynka, a nie roznicowy. Jesli to typowy zwrotny to go zmnien na roznicowy, bo zwrotne stawiaja dosc spory opor dla pompy obiegowej (ok 0.5 bara) i pompa sie wykonczy.
    Mozliwe ze poprzednim razen wykonczyl jedna pompe, a po zamianie i kilku miesiacach pracy, wykonczyl druga pompe.
  • #49
    jenot80
    Poziom 10  
    jeśli to pompa to jaka będzie dobra? :idea:
  • #50
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Skoro jedna nie rzęsi a druga tak, to po przeniesieniu pomp ta która rzęsi powinna być na miejscu drugiej. Ale jeśli mimo tej zamiany nadal będą dziać się takie cyrki to trzeba szukać winy w instalacji.
  • #51
    saskia
    Poziom 38  
    Jak autor pisal wczesniej, to te pompy juz byly zamienione miejscami z tego samego powodu, wiec na galazce tej psujacej sie pompy jest cos co je wykancza.
    Jak sugerowalem wczesniej ten zawor zwrotny moze byc przyczyna.
    W przypadku gdy obieg idzie druga pompa, to w tej pierwszej zbiera sie powietrze, bo zawor zwrotny go nie wypusci do gory i cala pompa moze nie miec wody.
    Przy rozruchu pracuje czesto na sucho zanim da rade przepchnac powietrze i wode przez zawor zwrotny, a to powoduje jej szybkie zuzycie (lozyska)
  • #52
    jenot80
    Poziom 10  
    Witajcie.
    Kupię pompę .
    W tej chwili mam 25-40 z grundfos-a
    Zastanawiam się nad zakupem
    1. Grundfos UPS 25-40
    2. WILO Smart 25/4
    3.WILO RS 25-40
    są jeszcze inne pompy np. LFP , mam dość spory mętlik
    Ceny w granicach 300zł , na allegro.
    najbardziej jestem za pompą nr. 2
  • #53
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Ja posiadam w swojej instalacji WILO STAR RS 25-4 i spisuje się ona doskonale od czasu gdy ją zamontowałem (około 11 miesięcy). Pracuje ona cicho i jest odporna na gorącą wodę.
  • #54
    jenot80
    Poziom 10  
    Witam.
    Nerw mam taki że chyba wyjdę z siebie.
    Zamontowałem nową pompę do CO.
    Wyżej dodałem film , ale to było jeszcze na starej pompie.
    Przed pompką mam zawór kulowy oraz " czyścik".
    Za pompą mam zawór mosiężny zwrotny (nowy, wymieniany pół roku temu) i zawór kulowy.
    Temp na piecu 31 włącza się pompka na bojler ( zawór różnicowy zimny )
    Temp 35 załącza się nowa pompa, pompuje wszystko super
    ... chwile później pompa ciepła , zawór zwrotny ciepły zawór kulowy dalej zimny.

    Pytanie - czy zawór kulowy z rączka może sie jakoś zablokować zepsuć? , a może to ten nowy zawór zwrotny daje mi popalić?

    Jutro wszystko jeszcze raz rozbiorę i obadam. Dziś z rana przeczyściłem i sprawdziłem szczelność w zaworze różnicowym. On wydaje się ok.

    Pozdrawiam
  • #55
    W0jtek92
    Poziom 36  
    Może być winny zawór zwrotny, ma on w sobie zazwyczaj plastikowe elementy i lubią się one zacinać. Zawór kulowy raczej winny nie będzie, no chyba że jest on zamknięty.
  • #56
    piotr_boncza
    Poziom 29  
    jenot80 napisał:
    ... chwile później pompa ciepła , zawór zwrotny ciepły zawór kulowy dalej zimny.

    Pytanie - czy zawór kulowy z rączka może sie jakoś zablokować zepsuć? , a może to ten nowy zawór zwrotny daje mi popalić?


    Zawór może się zepsuć. Szczególnie takie badziewie jakie masz. Kula odpina się od wrzeciona i ruszanie dźwignią jej nie obraca, albo obraca częściowo. Mam nadzieję, że przed uruchomieniem dobrze odpowietrzyłeś pompę. Zawór zwrotny w takim jak masz układzie często powoduje zatrzymanie powietrza. Jeśli jest go za wiele, to pompa pracuje na sucho. Dlatego przy montażu pompy w takim układzie albo dokładam odpowietrznik, albo przynajmniej odpowietrzam na górnym śrubunku pompy. Tak aby do wypchnięcia zostało tylko powietrze powyżej pompy.
    Zwrotny mam nadzieję w dobrą stronę skierowany? ;)
  • #57
    jenot80
    Poziom 10  
    zawór zwrotny zamontowany poprawnie , pompa odpowietrzona.
    Jutro wszystko się okaże
    tak się jeszcze zastanawiam ( na chłopski rozum) czy czy ten zawór zwrotny musi być , ale chyba tak :D
  • #58
    jenot80
    Poziom 10  
    Dziś już wszystko jasne.
    Powodem niedziałającej instalacji był ( pewno chiński) zawór zwrotny .
    Jak pompka zaczęła pracę to się otwierał i od razu blokował w pozycji zamkniętej. Tak jakby za mocno przesuwała się w nim membrana, zapadka.
    Pompa elektroniczna LPS efekta jest bardzo cicha :D

    Dziękuję wszystkim za podpowiedzi. Życzę dużo zdrowia !
  • #59
    Ferdynand
    Poziom 13  
    Mam 2 rozdzielacze podłogówki: parter 10 pętli (pracuje 7) i poddasze 8 pętli. Rozdzielacze z zaworami, rotametrami, odpowietrznikami. Rura zasilająca to miedź 28. Prowadzi ona z piwnicy, na parterze jest trójnik do rozdzielacza i dalej pionowo w górę na poddasze. Przy tym górnym oryginalne kolano 90'. Pompa obiegowa to LFP PCO 25/6N, jest filtr skośny, zawór zwrotny oraz ciepłomierz 3/4'. Pompa pracuje na 3 biegu. Problemem jest zbyt głośny szum przy rozdzielaczu na poddaszu na tym kolanie 90' na 3 biegu pompy obiegowej (szczególnie w nocy). Jest on od początku już 2 sezon. Na 2 biegu szum jest mniejszy, ale wolałbym zachować 3 bieg. Jak go zminimalizować lub wyeliminować ? Macie jakieś pomysły ? W instalacji mam 1,5bar. Odpowietrzniki sprawne. Najwięcej powietrza zawsze było w drabince na poddaszu - bo to najwyższy punkt instalacji. Na pompie obiegowej pod śrubą brak powietrza.
  • #60
    Rafał54
    Poziom 2  
    Źródłem zbyt dużego hałasu mogą być: zapowietrzona instalacja podłogówki, zbyt duża prędkość przepływu wody, zawory regulacyjne w kolektorze powrotnym, luźna - a więc drgająca część instalacji.
    Instalację podłogówki trudno się odpowietrza ze względu na poziome ułożenie rur - wymaga więc długiego w czasie odpowietrzania.