Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

modyfikacja kolumny głośnikowej

07 Maj 2003 17:43 7425 29
  • Poziom 16  
    mam pytanie , gdyż przerabiam swoje kolumny a raczej próbuję je nieco ulepszyć.

    Są to stare tonsilowskie kolumny z bierną membramą, o wym. wys- 64 cm, szer. 44 cm, głębokość 28 cm. Są w nich głośniki – GDN 25/40/1, GDWK 9/40/1 i GDM 12/60/2, bo zamieniłem go z uprzednio pracującym GD 12/5 (ten głośniki był z innej bajki i nie pasował w ogóle do zestawów głośnikowych.

    Wiem , że wymiary obudowy są kiepskie jeśli chodzi o własne rezonanse.

    Postanowiłem ulepszyć kolumny następująco:

    1) wymienić okablowanie z cienkiego kabelka „od latarki” na porządny ze srebrną nitką,

    2) wzmocnić obudowę poprzez instalację dwóch listewek biegnących pomiędzy ściankami bocznymi (jeszcze nie wiem jaką dać szerokość),

    3) wymienić kopułki na nieco nowsze – GDWK 9/80/1 – bo tamte się psują przy długim słuchaniu b. głośnej muzyki (zastanawiam się jeszcze nad zmianą na tonsilowskie "tytanowe"- te są trudniejsze technicznie do zamocowania w tej kolumnie),

    4) chyba z czasem wymienię głośniki na GDN 25/60/1 (stare mają górny resor jeszcze z jakiegoś płótna, czy też czegoś innego wzmacnianego tkaniną),

    5) zmieniam elementy zwrotnicy w sposób b. uproszczony – poprzez pomiar na mostku RLC i nawinięcie cewek drutem 1,5 mm (jest obecnie ok. 0, 6) – tylko cewka do niskotonowego, zmieniam kondensatory polskie MKSE na polipropylenowe,

    6) zmieniam terminale na porządne – złocone.

    7) muszę stłumić średniotonowca mo zbytnio się wyróżnia (ok. 92 db efektywności) - za bardzo nie wiem jak postępować przy eksperymentach.

    Prosiłbym o kilka rad – czy idę w dobrym kierunku, czy też może lepiej wszystko zacząć od początku. Ta ostatnia kwestia jest dla mnie o tyle kłopotliwa, że nie lubię stolarki.



    Wojtek
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 16  
    1.nitka nie musi być srebrna ale zwiększenie średnicy to dobry pomysł, wystarczy linka miedziana 2.5mm 2.listewki wzmocnią świetnie konstrukcję 3.tytanowe kopułki Tonsila jak na cenę grają spoko, instrumenty perkusyjne są przez nie szczególnie dobrze przetwarzane, znacznie lepiej od innych ,polecam zdecydowanie tytany, dobrze żeby filtr górnoprzepustowy był wysokiego rzędu :12 lub lepiej 18dB/okt 7.nie pamiętam czy ten średniotonowy jest zamknięty z tyłu jeśli tak to niewesoło, silny rezonans i podbarwienie koło 600Hz , trzeba by dzielić stromym filtrem koło kiloherca , a najlepiej wyciąć blachę .Otwarty powinien pociągnąć oktawe niżej co poprawiło by charakterystykę ponieważ tłoki 25cm mają wzrost efektywności powyżej 200-300Hz a już przy kilohercu grają kilka decybeli głośniej jak przy 200Hz i mają większe zniekształcenia. Kond MKSE mają naprawdę dobre parametry jak do takich zastosowań,indukcyjności pomijalne i nie wnoszą zniekształceń , ważna jest tolerancja elementów i dobór zbliżonych wartości do obydwu zestawów , polecam zmierzenie i ew. wyrównanie pojemności.Na koniec dość wazna sprawa do wszystkich zestawów : kształt wewnętrzny i zewnętrzny obudowy mają wpływ na równomierność charakterystyki-optymalne są kulki ale przesunięcie głośników lekko w bok i zaokrąglenie ścianek przyniosą poprawę szczególnie w zakresie wyższych częstotliwości.Popraw wytłumienie skrzynek co zmniejszy fale stojące i rezonanse.
  • Poziom 21  
    Wybieram ostatnią kwestię. Ja bym zrobił kolumny na nowo. Czasem przeróbki są bardziej czasochłonne niż budowa od zera. W twoim przypadku ci to nie grozi ale zawsze można zrobić lepsze obudowy niż fabryczne. Chcesz wymienić praktycznie wszystko w tych kolumnach ,nie lepiej zrobić nowe ??

    Co do wymiany kabla na jakić cud srebrzony nie widzę większego sensu. Pewnie wiele osób się ze mną nie zgodzi ale jaki jest sens stosować super kabel o przekroju 4mm^2 lub więcej na odcinku 30 cm z terminala do głośnika jak później jest i tak 5m kabla między kolumną a wzmacholem o mniejszym przekroju bo mało kogo stać na gruby kabel. Ja bym dał góra 2,5mm^2 ,przecież przez taki kabel można puścić dziesiatki amperów bez zauważalnego spadku napięcia.

    Zrobienie cewki do zwrotnicy z grubszego drutu ma sens.

    Przy ew. zmianie głośników basowych musisz zwrócić uwagę aby miał on identyczne parametry ,najlepiej wymieniać jest na ten sam model.

    Może dobym pomysłem być zmiana całej zwrotnicy na nową. Skoro mówisz ,że kopułki wymiękają przy dłyższym słychaniu to być może mają one za niski podział (tonsile tego nie lubią) lub zastosowano tam filtr I rzędu.

    Jak będzisz chciał wzmocnić kolumnę to najlepiej daj pułkę z płyty wiórowej o szerokości kilku cm. Ja bym jeszcze przyręcił ją z dwóch stron wkrętami ale to nieco zepsułoby wyglad.
  • Poziom 16  
    Dzięki za podpowiedzi.
    1. Hm.... trochę zmartwiła mnie uwaga o średniotonowcu – jest on od tyłu prawie cały okuty blachą. Ma dwa dość wąskie otwory szczelinowe z których widać materiał tłumiący.

    Co do kolumn to chcę poeksperymentować, bo i tak dobrze na tym nie wyjdę (cena/jakość).

    2. Wysokotonowy przyczepiony jest bezpośrednio przez c 2,2 uF i nic poza tym a trochę mam za mało doświadczenia i brak możliwości pomiarowych gotowych kolumn by budować od początku zwrotnicę wg własnego projektu.
    3. Średniotonowy zaś po załączeniu wykazuje zdecydowaną przewagę i trzeba go będzie stłumić, choć za bardzo nie wiem jak się takie eksperymenty robi .
    4. Drut wymieniłem na fajny, bo akurat taki miałem (2,5 mm) i marnował się w szufladzie.

    Tak sobie myślę, że na początek wezmę się za stłumienie średniotonowca, wymienię kopułki, usztywnię obudowę a resztę pozostawię.

    Wojtek
  • Poziom 16  
    Trochę już poeksperymentowałem. Stłumienie śrdniotonowca i lekka modyfikacja zwrotnicy przyniosły nadzwyczajne zmiany na plus. Powiększenie ilości materiału tłumiącego w obudowie okazało się chybione. Bas jest już "miękki" a z większą ilością gąbki stał się zbyt rachityczny i taki jakiś "lelkowaty".
    Jeszcze raz wielkie dzięki za wszystkie podpowiedzi. Pozostaje jeszcze wymiana kopułki, bo obecna jest zbyt agresywna i mi przypomina słynną wkładkę telefoniczną W 66 :)
    Podpowiedzcie co myślicie o kopułkach Tesli ARV-104-03/8 itp.
  • Poziom 21  
    Jeżeli kopułka tonsila jest zbyt agesywna to wybór tesli jest dobrym pomysłem. Tesle grają bardziej miękko i mniej precyzyjnie ale nie sa tak ostre jak tonsil.
    Filtr dla kopułki masz I rzedu na ok 9000 Hz czyli podział dosyć wysoki. Chyba wymiana tych głośników jest konieczna skoro nie dają rady przy głośniejszym słuchaniu i tak wysokim podziale. Nie napisałeś jaki masz wzmacniacz ale to też może być powód. Słaby wzmachol przy dużym obciążeniu ma duże THD co może nawet zniszczyć kopułki z powodu zużej ilości składowych wysokiej częstotliwości.
  • Poziom 16  
    większość rodzajów gąbki nadaje się dobrze jedynie do wytłumienia ścianek, pomaga odizolować fale akust. wewnątrz skrzynki od ścianek co zmniejsza drgania obudowy, jej właściwości wytłumiające są znikome, słabo przepuszcza dźwięk i efekt zastosowania jej jest podobny jak przy zmniejszeniu litrażu.
  • Poziom 16  
    jeśli wolisz miękkie kopułki to może GTC11/100 Tonsilu (wersja exportowa) -Absolute Spitzenklasse
  • Poziom 16  
    Wzmacniacz to Technics SU VZ - 220, czyli średni. Obecnie już nie przegrzewam kopułek :) - to zdarzało się kiedyś na 40 watowym własnym wzmacniaczu o małych zniekształceniach z Radioelektronika (projekt chyba p. Klapczyńskiej - dość dobry jak na tamte czasy). Kolumny są już w miarę ok . Pozostał do wymiany jedynie wysokotonowy, bo on jedynie "daje czad" a nie ma jakości i tak się właśnie zastanawiam nad Teslą, czy będzie miał odpowiednio wysokie parametry (chcę coś znacznie lepszego niż b. przeciętny GDWK 9/80), czy też jeszcze czekać tydzień na dostawę "tytanów" Tonsila, co do których nie mam wątpliowści.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 16  
    myslę że ten wzmacniacz Klapczyńskiej jest sporo lepszy od Technola , a jesli palił kopułki to pewnie nie był zoptymalizowany, mógł mieć skłonności do podwzbudzeń, niestety bez oscyloskopu i generatora nie da się zrobić szybkiego i stabilnego wzmacniacza
  • Poziom 16  
    ale Technol ma ładną obudowę, lepsze potencjometry i przełączniki :D
  • Poziom 16  
    rzeczywiście Technol robi jedne z najładniejszych klocków
  • Poziom 16  
    Niestety oryginalna kopułka GDWK 9/40 połączona poprzez 2,2 uF i do tego jeszcze 40 w non stop przez 2 h - to wykańcza takie głośniki, ale byłem wtedy jeszcze młody i spragniony "pary". Wzmacniacz ten jest super i przy dokładnym zmontowaniu z dobranych elementów ma doskonałe parametry (miałem np. miernik zniekształceń pożyczony z PAR`u).
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 21  
    Może i faktycznie trochę przesadziłeś z moca. Na szczęscie dzisiaj robią nieco bardziej wytrzymałe kpułki. Druga rzecz to to ,że jak końcówka mocy ma 40W to jest katalogowa moc przy której najczęsciej jest 10%THD. Jak pociągniemy więcej mocy to poziom zniekształceń jest ogromy (rośnie wykładniczo w stosunku do mocy).
    Dlatego ja przyjmuje jakieś 2/3 mocy katalogowej dla każdej końcówki jako moc max ,gdyż nie ma sensu słuchać zniekształceń.

    Co do kopułki GTC 11/100 o ile się nie mylę to mam ją w swoich nowych kolumnach i słucham jej w tej chwili :). Co prawda na obudowie pisze GDWK 11/100 ale wydaje mi się ,że jest to ta sama kopułka bo oznaczenia te są zamienne stosowane w katalogach a parametry te same :) . Faktycznie gra bardziej miękko aniżeli inne kopułki tonsila ,w miarę precyzyjnie. Nie jestem jakimś audiofilem to nie powiem ci dokładnie i wyczerpująco. W każdym razie mi się podoba. Membrana z tkaniny ,wygląd elegancki ,nie to co kwadratowe 9/80 itp. Jakbyś chciał takie wmontować to sprawdź sobie wymiary motażowe bo te kopułki są dosyć duże (średnica zewnętrzna 110 mm , a otwór musi mieć z 80 mm).
  • Poziom 16  
    Ciekawa propozycja z tym głośnikiem i na pewno zainteresuję się.
    Też nie jestem audiofilem, ale jak zaczynam drążyć jakichś temat to prawie do końca (na miarę moich możliwości - wykształcenie mam dość dobre ale jednak humanistyczne, a sama praktyka i własne studiowanie teorii to trochę mało...). Ostatnio budowałem wzmacniacz w.cz na lampach 1 KW out. i ostro bawiłem się z teorią 3 miesiące (przy założeniu że od 20 kilku lat siedzę w układach w.cz) :D .
    Tak więc przez kolumny też przebrnę , tym bardziej, że już nastawiłem się na kupno Avance Omega 509 :)
    Pozdro
    Wojtek
  • Poziom 16  
    smakismaki - z całym szacunkiem do Twojej wypowiedzi o średniotonowcu GDM 12/60 ale on do k...wy nędzy on akurat nie ma zbytnich podbarwień (chyba że znowu gdzieś się pomyliłem) i trzeba zastosować podział gdzieś w przedziale 1, 5 - 2 kHz i byłoby gucio!
    Tak sobie myślę,że od biedy można byłoby złożyć "trójkę" z GDN 20/80/2, GDM 12/60 i GDWK 10/80/T-oczywiście br. Coraz bardziej mam natomiast czarne myśli jeśli chodzi o zestaw dwudrożny z naszych krajowych głośników
  • Poziom 16  
    ma b. silny rezonans ale koło 600Hz ale jeśli podzielisz tak jak proponujesz 1.5-2.0 kHz to będzie dobrze
  • Spec od akustyki
    Przerabiałem te kolumny możnaby nieco obniżyć częstotliwość podziału na gdm do około 1000hz i dać rezystor w celu wygładzenia nieco charakterystyki .Pomysł z gtc 11/100 jest bardzo dobry,można wymienić gdn 25/40/1 na gdn25/60/4 lakierowany nieco wygładzona charakterystyka,zwrotnica jest tam dobra i daje duże pole manewru ,jeśli idzie o jej przekonstruowanie
  • Poziom 16  
    THX dspekaker za bardzo fachowe info. Mam dokładnie takie same przemyślenia jeśli chodzi o modyfikację zwrotnicy w tym miejscu. Jeśli więcej pamiętasz szczegółów z tego tematu to daj znać przy okazji. Problemem będzie natomiast rezonans GDM przy 600 Hz. Nie wiem czy zaproponowany przez Ciebie głośnik niskotonowy będzie "dostrojony" do kolumny - sam miałem problemy z doborem głośnika do istniejącej obkętości.
  • Poziom 24  
    Proponuję zamiast GDM'a dać ARP-150-00. Tańszy i w zasadzie jedyną wadą tego głośnika jest kilku decybelowe podbicie przy 3kHz - trzeba ostro ciąć 12dB/okt i nie dawać wyższej f podziału niż 3k.
  • Poziom 16  
    Igod - bardzo cenię Twoją wiedzę - bo "niestety" to co mówisz później się u mnie potwierdza. Mam w związku z tym pytanie - co znasz w miarę taniego (czyli pomijając np. Vifę) do zespołu dwudrożnego b-r, chodzi mi o średniotonowce (Yoshi ma np. fajną koncepcję 2x ARN 150.
  • Spec od akustyki
    Rzeczywiście arp przy swojej cenie jest najlepszy choć ja bym go odciął przy 2 khz stromość 6 db ,wtedy ten garb nieco by się wygładził(kompensacja charakterystyki),natomiast wysoki gtc 11/100 dałbym od 3 khz
  • Poziom 12  
    Witam. Ja w swojej konstrukcji opartej na Teslach ( ob. zamknięta na bocznej ściance ARN 226 robiący za membranę bierną ) mam ARN 188 + ARN 150 jako średniotonowy bo brzmienie ARP 150 jakoś mi mniej odpowiadało + 2 szt.ARV 104 8 Ohm/równolegle z lekko ściętymi kołnierzami w celu maksymalnego ich zbliżenia.Gwizdki są lekko stłumione (R szer.) i pracują jedwabiście , żadnych wyostrzeń czy zapiaszczeń a jednocześnie większa powierzchnia membran rekompesuje stratę efektywności.Dźwięk w tym układzie mam porównywalny ze słuchawkowym Sennh HD 600.Uważam że jedwabna ARV 104 jest zdecydowanie lepsza od wszystkich Tonsili.
  • Poziom 16  
    Hej!
    Napisz w jaki sposób liczyłeś obudowę i co za tym idzie ustalałeś masę b. membrany i ewentualnie jak ją dociążałeś. Powiem, że teza o głośnikach Tesli jest dość prowokująca ... no ale to jeszcze jeden głos w przejawiającej się ciągle dyskusji nt. wyższości jednej taniej firmy nad drugą. A jeszcze jedno - czy badałeś charakterystykę przenoszenia zestawu i ewentualnie jak dobierałeś parametry zwrotnic. Trochę dużo pytań ale zbieram info. o wszystkim co dotyczy budowy zespołów głośnikowych i czym dalej w las tym więcej znaków zapytania ...
  • Poziom 12  
    Hej! Co do membrany to zamiast dociążania jej,próbowałem (korzystając z tego że to jest głośnik) zwierać głośnik różnymi rezystorami aż do zwarcia i nie zauważyłem wpływu na bas.Dużo większy był jak zmieniałem usytuowanie i ilość wełny.Zastosowałem bi-wiring.Wysokie i środek pracują w osobnej komorze.Filtry 2-rzędu , dla środka 3 rzędu - standartowe. F podziału 600Hz i 2800Hz.Wymiary wys-70cm ,szer- 20cm, wymiary górnej podstawy 20x20x25x20.5 dolnej 20x32x37x20.5 . Jest to zwężający się prostopadłościan z lekko dogiętą do środka ścianką przednią . Środek obklejony matami bitumicznymi ,gąbką i wytłumiony wełną mineralną.Środek i góra jest super , bas jest b.szybki i punktowy ale mogło by go być ciut więcej.Może inaczej jest od samego dołu ale np.na płycie Marka Knopflera Sailing to Philadelphia - utwór 4:Baloney Again wchodzi ładny bas ale u mnie mógłby być trochę mocniejszy.Dalej są ćwierkające świerszcze u mnie są jak na łące.Zawsze tym kawałkiem testuję kolumny na wystawach + Diana Krall - Love Scenes -piękny kontrabas i głos wokalistki (wydźwięk sybilantów )U mnie wiszą niestety pod sufitem (sposób zawieszenia i wymiary to kompromis po wielu bojach wywalczony z żoną której zdaniem każde kolumny szpecą pokój ) i dlatego bas zrobił się trochę buczący , ale jak postawię na podłodze to wszystko jest o`k.Podaj mail`a to podeślę zdjęcia
  • Poziom 16  
    Tia ... :)) piękne .....
    Ciekawe ile to Ci zajęło czasu .... i jaką udało się uzyskać charakterystykę przenoszenia.
    Jednym słowem zazdroszczę efektu końcowego.
  • Poziom 12  
    Szczerze ok.3 m-ce,ale to dlatego że ciagle nie miałem za dużo czasu.Najwięcej czasu pochłoneły odsłuchy przy ustawianiu filtrów.Otwór w tylnej ściance przez który przepusciłem kable,uszczelnione wszystko i filtry na zewnątrz.Później w miejscu tego otworu wstawiłem terminal.Charakterystykę to zmierzyłem tylko filtrów przy użyciu gen.
    Po odsłuchu i tak musiałem praktycznie wszystko skorygować.
  • Poziom 16  
    ciekawa koncepcja, skośna ścianka to podstawa, obciążanie rezystorem ma mały wpływ bo głośnik ma małą sprawność, teoretycznie najlepiej jest bez -większa podatność, można by ewentualnie obniżyć rezonans membrany lekko zwiększająć masę. Odnośnie kopułek to kiedyś testowałem różne układy (2-3szt takie same oraz łączenie miękkich z tytanowymi, bo jedne i drugie mają pewne zalety i wady, w końcu zdecydowałem sie na 19mm tytanową). Najbardziej równomierna charakterystyka częst. jest niestety na jednym , możesz sprawdzić sterując 1 zestaw sinusoidą ok10kHz i zmieniać pozycję głowy i potem to samo na jednej kopułce.Drugą można wykorzystac do poprawy przestrzeni, stereofonii kierując ją w sufit.
  • Poziom 2  
    Cześć, lubię czytać coś, czego nie rozumiem. Ale chłopaki doradzcie mi co zrobić, żeby z technicsa su vz 220 wyciągnąć wiecej sopranów, bo mi się wydaje za mało. Zmienić kolumny, czy może wzmacniacz. Pozdrawiam.