Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Uszkodzone zegay ? zimny lut ? czy cos innego ?

shade_ 13 Feb 2006 17:33 3896 14
  • #1
    shade_
    Level 12  
    Otoz, ktoregos pieknego, slonecznego dnia ...
    oszczedze Wam historyjki zdarzylo mi sie to 3 tyg temu. Kiedy moje miasto nawiedzily takie dosc spore przymrozki. Wsiadlem do auta, przekrecilem kluczyk i nagle predkosciomierz z obrotomierzem zaczely sobie zapierdzielac wynik tego byl taki

    Uszkodzone zegay ? zimny lut ? czy cos innego ?

    pomyslalem sobie, pewnie jakies zwarcie, lub cosik, wezme odepne aq i powroci do normy. Odpialem aq i faktycznie, predkosciomierz wrocil do normy, ale obrotomierz nie chcial

    Zauwazylem rowniez, ze jak jest zimniej, to wskazowki same wedroja do gory po przekreceniu kluczyka. Moze to zimny lut ?



    Teraz powiedzcie mi, czy moze byc taka sytuacja, ze obrotomierz mi sie gdzies mechanicznie poprzestawial ?

    Aktualnie jest troche za zimno na prace przy aucie, tak wiec wymontowywac licznika mi sie nie chce, ale moze ktos juz mial taki problem ?

    wiem, ze te silniki to krokowce, dlatego istnieje taka mozliwosc, ze przy wypadku liczniki zostaja w ostatniej pozycji.

    Zastanawia mnie jedno, mam w domu rozwalony licznik od Corrado 16V electroniczny (niby zasada dzialania powinna byc ta sama), ale tam wskazowki po recznym odchyleniu wracaja do swoich pozycji wyjsciowych, dlatego myslalem, ze jest jeszcze jakas sprezynka w tych krokowcach ktora powoduje powrot wskazowki i w przypadku odlaczenia zasilania kazda wskazowka sobie powroci do "domu".

    Tylko, zeby elektronika nie siadla

    Moje auto to Passat B4 VR6 1996rok
  • #2
    bolek
    Level 35  
    silniki krokowe? kumpel przywalił MZtką w płot i tez mu wskazówka staneła na 80km/h
    Raczej obstawiał bym problemy z zasilaniem liczników
  • #3
    shade_
    Level 12  
    jak zasilanie, to wytlumacz mi dlaczego z reszta zegarow jest ok ?? tylko obrotek nie chce powrocic do stanu "zero" ??

    wyglada na to jakby sie mechanicznie przestawil, ale chodzi tak roznie, w zakresie od 50 - maxa
  • #4
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    Troche się przestawił ale nie dużo jak go łapą pokręcisz tp jego max jest pionowo w duł tak samo prędkościomież coś ci rypło w zegarach zimny lut albo stabilizator.
  • #5
    tonni24
    Level 15  
    czy jest to może licznik firmy motometer?
  • #6
    track
    Level 16  
    Nie tylko zimne luty mogą powodować taki objaw.
    Taki sam przypadek może być jak niektóre komórki w pamięci uległy zamianie.Tak jest ciężko coś powiedzieć.Napisz czy stan licznika pozostał taki sam i czy dzienny licznik nie wykasował się sam??
  • #7
    tonni24
    Level 15  
    na zdjęciu widać że stan licznika kilometrów nie zmienił się, napisz jakiej jest firmy?
  • #8
    shade_
    Level 12  
    kurcze, nie wiem jakiej jest firmy, jeszcze go nie wyciagalem (temperatura nie sprzyja ;) ) ale VDO to nie jest, moze ten motometer.

    jezeli chodzi o kilometry to wszystko dziala jak nalezy, predkosciomierz rowniez, jak odpialem aq to powrocil do normy. Natomiast obrotomierz jest taka kicha jak wczesniej. Dziwna sprawa, bo jak jezdze to jego wskazania nie sa powtarzalne tylko tolerancje (blad) ma bardzo duzy, oczywiscie pomijam jego przesuniecie na skali obrotow. Zauwazylem, ze jak sie porusza to slychac taki terkot i porusza sie lekkimi skokami. Wczesniej takich dzwiekow nie wydawal.

    czy jest jakas fizyczna mozliwosc, aby cos mu sie w tym silniczku poprzestawialo ? czy moze to byc nawet uszkodzenie tego silniczka ?
  • #9
    diesel5857
    Level 21  
    jeśli MOTOMETER to poszukaj na wymianę



    poz.PIOTR
  • #10
    shade_
    Level 12  
    diesel5857 wrote:
    jeśli MOTOMETER to poszukaj na wymianę


    ale na wymiane sam obrotomierz ? czy moze cale zegary ?

    Chcialem juz nawet zakupic zegary, ale cena 300zl to nieco duzo, jak za usprawnienie samego obrotomierza :cry:
  • #11
    ping
    Level 14  
    Witam.
    Obawiam się że podmiana samego obrotomierza może nie pomóc.
    Jakiś czas temu miałem taki licznik od Passata 96r. na stole w rozbiórce z taką samą usterką i po długiej analizie do niczego konkretnego nie doszedłem. Kolega,mechanik z vw w niemczech podsumował że ten typ liczników są nieudane i jedyne co mogę zrobić poszukać z lupą uszkodzeń na płycie ale niestety nic nie znalazłem.
    A tak konkretnie to za napęd zegarów odpowiedzialny jest driver ,nie pamiętam nazwy ale jest na płycie w obudowie PLCC to on steruje wszystkimi silnikami krokowymi. Zdobycie tej kostki jest raczej niemożliwe gdyż robią ją w niemczech na potrzeby producenta liczników Motometer no chyba że się mylę.
    Pozdrawiam.
  • #12
    shade_
    Level 12  
    ping wrote:
    Witam.
    Obawiam się że podmiana samego obrotomierza może nie pomóc.
    Jakiś czas temu miałem taki licznik od Passata 96r. na stole w rozbiórce z taką samą usterką i po długiej analizie do niczego konkretnego nie doszedłem. Kolega,mechanik z vw w niemczech podsumował że ten typ liczników są nieudane i jedyne co mogę zrobić poszukać z lupą uszkodzeń na płycie ale niestety nic nie znalazłem.
    A tak konkretnie to za napęd zegarów odpowiedzialny jest driver ,nie pamiętam nazwy ale jest na płycie w obudowie PLCC to on steruje wszystkimi silnikami krokowymi. Zdobycie tej kostki jest raczej niemożliwe gdyż robią ją w niemczech na potrzeby producenta liczników Motometer no chyba że się mylę.
    Pozdrawiam.

    nie pocieszyles mnie ta informacja. Ale powiedz mi, czy u Ciebie on chodzil ?bo pracuje mi w jakims zakresie, tylko ze w malym i niedokladnie. Bo jezeli jest to uszkodzenie elektroniczne tego ukladu to juz wiem, ze naprawa jest dosc spora, ok 400zl podobno za to biora, ale ja mam ciagle nadzieje, ze to mechaniczne przestawienie.

    Czy jest do tego obrotka jakas sprezyna? czy sam krokowiec tylko tym steruje ?
  • #13
    gumiś_rzesz
    Level 25  
    Witam
    Z tego co pamiętam to MM nie miały sprenżynek tylko VDO miały albo odwrotnie ale raczej tam.
    W MM padał ELMOS ale z tego co pamietam to chyba nie w tych rocznikach ale moge sie mylić.
  • #14
    tonni24
    Level 15  
    jeśli jest to motometer to padł ci silniczek, jest on wykonany z malutkiego wachadełka jak w zegarku elektronicznym które obraca się w polu magnetycznym i jest tam malutki także trybik na który ztarły się ząbki i on jest przyczyną tego wszystkiego, wiem bo naprawiałem coś takiego. można kupić taki silnik ale trzeba dać za nowy około 210 netto więc nie wiem czy nie lepiej poszukać używanej deski,ale lepiej najpierw rozebrać deskę i zobaczyć co to jest wtedy można dopiero zabrać się do roboty.
  • #15
    ping
    Level 14  
    Tak jak kolega gumiś_rzesz napisał jest to kostka Elmosa i jest bezpośrednim sterownikiem silników krokowych które wyglądem przypominają napęd w zegarkach naręcznych z bateryjką . A silniczek to w moim przypadku ruszał sie ale tylko przez moment w chwili włączenia zapłonu i tak jak by starał sie przyjąć pozycje wyjściową ale bez skutku. Na stronie producenta były zamieszczone schematy sterowników które produkują ale na dzień dzisiejszy nic tam nie znajduje . http://www.elmos.de/
    Jako ostateczny manewr spróbuj o ile tego nie robiłeś sprawdzić kontakt wszystkich pinów Elmosa z laminatem.
    Pozdrawiam