Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

4052 jako selektor wejść

Jaco18 13 Maj 2003 11:34 6515 24
  • #1 13 Maj 2003 11:34
    Jaco18
    Poziom 26  

    Zastanawiam się czy układ zbudowany z CD4052 i 2 wtórików (na 2 kanały) napięciowych na TL072 nie wprowadzi w tor audio zbyt dużych zniekształceń. MOże już ktoś miałdoświadczenia z takim układem, ogólnie z prasy wyczytałem że przy odpowiednim zaprojektowaniu układu powinno być dobrze, takie rozwiązanie było już kilkakrotnie wykorzystywane np: w Prekatycznym Elektroniku.


    Jakie i czy są słyszalne wprowada taki klucz THD??

    Zatanawiam się też nad selektorem z przekaźników miniaturowych, tu jednak wchodzą dość duże koszty i jeżeli ten 4052 zachowa zniekształcenia na poziomie np: ~0,08 % to sobie go zrobię.

    0 24
  • #2 13 Maj 2003 17:16
    Tomek11r
    Poziom 22  

    Spokojnie możesz robić na 4052. Te kilka fetów w 4052 nie zrobią zniekształceń pow. 0.08% :) Na zasilanie daj jakieś 9-12V, będą mniejsze oporności na wyprowadzeniach multipleksera po załączeniu (niż np. przy 5V).

    0
  • #3 14 Maj 2003 21:40
    Jaco18
    Poziom 26  

    Jesteś tego pewien ?? Ogólnie słyszałem nieprzychylne opinie, a dzisiaj w jakimś piśmie wyczytałem, że wprowadza średnio 0,4 % zniekształceń, co dla mnie jest już dużą wartością.

    Zasilałbym go z +7 - 7 V symetrycznie (najmniejsza oporność), za kluczem wtórnik żeby zniwelować straty sygnału i zwiększyć oporność wejściową.

    Może ktoś już robił cosik takiego i się wypowie czy wogóle warto??

    0
  • #4 14 Maj 2003 22:01
    Tomek11r
    Poziom 22  

    Na 100% nie jestem pewny :roll: . W kartach katalogowych do 4052 nigdzie nie podają jak się spisuje w zastosowaniach audio. Ja tylko spekuluję.
    Ale pomyśl, przecież tam są na we/wy multiplekserów/demultiplekserów pojedyncze mosy - klucze. Nie sądzę by robiły duże zniekształcenia. Poza tym układy te (i podobne 4053, 4066) stosuje się też do przełączania np. sygnału video i tam nie robią problemów z jakością obrazu, a jak wiadomo sygnał video jest bardziej złożony i "wymagający" niż audio.
    To może jakiś specjalizowany multiplekser audio? Albo wykorzystaj część np TDA7318 - masz już gotowe wtórniki na we/wy.
    Najlepszy efekt będzie na przekaźnikach wysokoprądowych :wink: :wink: :wink: Zero zniekształceń THD :wink: :wink: :wink:

    0
  • #5 14 Maj 2003 22:30
    Artur G.
    Poziom 17  

    Rzeczywiście w katalogu podają 0,4% THD, ale przy sygnale 2,5V pp i obciązeniu 10kohm, natomiast z charakterystyki przejciowej wynika, że przy obciązeniu ok 100kOhm liniowość jest znacznie lepsza, toteż zniekształcienia są mniejsze.

    Produkując przełącznik zasilany powiedzmy +/- 8V i obciązony wtórnikami na dobrych operacyjnych rezultaty powinny być dobre.

    Swego czasu takie multipleksery stosowano w odbiornikach satelitarnych PACE, które miały całkiem przyjemny dźwięk.

    Moim zdaniem można swobodnie przyjąć takie rozwiązanie.

    Niemniej jednak, można też użyć układu TDA1029 - 4 kanały stereo, THD = 0,03%

    Pozdrawiam

    0
  • #6 16 Maj 2003 20:15
    Jaco18
    Poziom 26  

    Dzięki, tak myślałem ale dalej nie jestem do końca pewny :?

    Dlatego dzisiaj zbudowałem i właśnie zaczynam testować (najpierw na słuch) selektor z wtórnikiem na TL072. Napięcia wejściowe ok 0,7V więc może będą mniejsze zniekształcenia.


    Ciekawy jestem opini kolegów MDCS, DSPEAKER, Yoshi_80, Tremolo i in nych znających się na AUDIO.

    0
  • #7 16 Maj 2003 20:55
    Veteran
    Poziom 15  

    Witam

    Moim zdaniem lepsze jest rozwiazanie zawierajace przekazniki telekomunikacyjne (jezeli chcesz zachowac doskonala jakosc dzwieku to nawet z pozlacanymi stykami).
    W bardzo drogich modelach stosuje sie nawet takie rozwiazanie: mikroprocesor steruje przekaznikami poprzez optotriaki, zeby maksymalnie odizolowac tor audio od sterowania. W przypadku domowych konstrukcji nie ma co przesadzac :-)

    Pozdrawiam!

    0
  • #8 17 Maj 2003 09:08
    Jaco18
    Poziom 26  

    No dobra ale ja nie jestem audiofilem :-)) sądzisz że wprowadzi jakieś słyszalne zniekształcenia ?

    Chodzi mi tylko o to czy jest jakiś sens w budowaniu z przekaźników jeżeli różnica nie będzie zbyt duża ?

    0
  • #9 17 Maj 2003 09:15
    Tomek11r
    Poziom 22  

    A może przełącznik wielosekcyjny? Rozwiązanie niemodne i nieco siermiężne, ale pewne.

    0
  • #10 17 Maj 2003 10:31
    Veteran
    Poziom 15  

    Witam

    Szczerze powiedziawszy nie testowalem jeszcze takiego rozwiazania (CD4052 jako selektor wejsc). Jezeli nie masz zbyt wielkich wymagan co do jakosci dzwieku (uklad bedzie pracowal ze zrodlem sygnalu w postaci discmana, walkmana czy komputera) to chyba warto zaryzykowac. Najlepiej zloz prosciutki ukladzik i sam ocen jakosc dzwieku.

    Pozdrawiam

    0
  • #11 17 Maj 2003 12:46
    smakismaki
    Poziom 16  

    wszystko zależy w jakich warunkach ten klucz będzie sprawdzany, jeśli na sprzęciu wysokiej klasy to na pewno bardzo poważnie pogorszy przejrzystość i rozdzielczość, analityczność dźwięku (robiłem klucze lata temu na 4066 i mogę stwierdzić że na kiepskim sprzęcie będzie to niezauważalne, ale na klockach high-end można pożegnać się z jakością).

    0
  • #12 17 Maj 2003 16:59
    bobeer
    Poziom 28  

    ja popelnilem dawno temu mikser z zastosowaniem 4052 oraz 4066
    jako przelacznikow wejsc
    zasilane 12V
    wejscia bezposrednio pod dzielnik tak ze impedancja wejsciowa okolo 220kom
    przed wejsciami kondensatory 100n
    na wyjsciu (przelacznikow mos) tl074 w ukladzie nieodwracajacym tak ze przez klucze bardzo maly prad plynie
    co powinno owocowac malymi znieksztalceniami
    i w istocie nie zauwazylem zeby choc troche takie przelaczniki pogarszaly jakosc sygnalu
    jest tylko maly mankament,
    w trakcie przelaczania wystepuje "pyk"niecie
    tym wieksze im mniejsze obciazenie na wejsciu przelacznika
    ale wlasciwie do przyjecia te szpilki(zapewne)
    (sterowanie z ukladow cmos , jakies liczniki to byly) cmosy te sa dosc wolne, wiec mozna przypuszczac, ze ykniecia beda mniejsze jesli zastosujemy szybsze przelaczanie sygnalow, ale tego juz nie porownywalem
    jeszcze sobie przypomnialem
    w sprzecie akai dobrej klasy widzialem na wlasne oczy BU4066 jako selektory wejsc wyyjsc w magnetofonach (duza wierza)

    0
  • #13 17 Maj 2003 18:07
    Henry(k)
    Poziom 30  

    Ja też zrobiłem na 4052 selektor wejść do dekodera Dolby Surround podobnie jak piszesz. Jeśli chodzi o jakość ciężko mi cos powiedzieć ale nie słyszałem zniekształeń :D . Pyknięcia są, ale zlikwiduję je (jak czas pozwoli poprawić program) po prostu wyciszając najpierw końcówkę, przełączając następnie wejście i wracając do ustawienia głośności - proste bo procek u mnie wszystkim steruje (selektory 4053, potencjometry cyfrowe DS1844, dekoder surround, końcówki TDA1514A z wejściem ON/MUTE/OFF).

    Pozdro.

    0
  • #14 17 Maj 2003 22:23
    Jaco18
    Poziom 26  

    Pykanie związane jest z przeładowywaniem ładunku który lub zmiany potencjału z np: dodatniego na ujemny. Rzeby to zlikwidować trzeba przed i po kondziorze separującym zapewnić potencjał masy zwierając wyjścia multiplexera rezystorem ok 100K do masy. Przy odpowiednim spolaryzowaniu prawie nie słychać trzasków.

    :arrow: Henry(k) napisz cos o swoim projekcie, może masz jakiś schemat, buduję sobie cos podobnego, twoje materiały bardzo by mi się przydały. :)

    0
  • #15 17 Maj 2003 23:11
    Nemo
    Poziom 31  

    Nieco dawniej zrobiłem przełącznik właśnie na 4052, tylko jako wtórniki użyłem LF353. W sumie nie było słychać różnicy, tylko te pyknięcia... Potem przebudowałem 4052 na TDA 1029 zasilany z 20V i było bardzo dobrze. W sumie to zastanawiam się, czy warto wydawać kilkanaście PLN na TDA 1029, jeśli, jak piszecie, można wytłumić 4052 i zlikwidować trzaski. Pomysł uważam dobry. A może jako końcówkę mocy użyć np. TDA2052 (albo 2051?, mam nadzieję, że nie mylę numerów...)? Co o tym myślicie?
    Pozdrawiam.

    0
  • #16 17 Maj 2003 23:19
    Henry(k)
    Poziom 30  

    :arrow: Jaco18: Jutro jak wrócę z giełdy z Wrocka coś popiszę.

    :arrow: Nemo: No, 60W na 4 omach przy +/-22V zasilania... fajna końcówka mocy. Czemu nie można zastosować. Ale co to ma wspólnego z 4053 i przełączaniem wejść :wink: ?

    Pozdro

    0
  • #17 17 Maj 2003 23:58
    Yoshi_80
    Poziom 21  

    Ja bym zastosowal jednak przekaźniki. Na którejś stronie czytałem ,że jeden gość nie poleca urzywania wbudowanych selektorów w procesory audio :!: bo to podobno słychać różnicę. Sądze ,że nie da sie zrobić elektronicznego selektora o lepszych parametrach niz ten wbudowany. Ja tam aż takiego słuchu nie posiadam ale w końcu dążymy do doskonałości. Dlatego jestem za przekaźnikiem. Co do wyeliminowania trzasków to moim zdaniem najskuteczniejszą metodą będzie włącznie przedwzmacniacza na czas przełączenia w stan mute.

    Ja na razie odpuszczam sobie do wakacji zabawę z moim wzmacholem ale jestem raczej pewnien ,że zrezygnuję z obsługi wbudowanego selektora ,przynajmniej dla głównego toru audio (kolumny przednie). W pozostałych to się zastanowię.

    0
  • #18 18 Maj 2003 00:12
    Nemo
    Poziom 31  

    :arrow: Henry(k): Pewnie, że mocy. W praktyce zauważyłem pewną prawidłowość. Otóż aby mieć bardzo silne nagłośnienie wcale nie trzeba stosować zestawów o mocy 100-200W. Można wziąć głośniki np. 20W (albo i mniej) i umieścić je zamiast w obudowie zamkniętej, na ekranie akustycznym o dużej powierzchni (ja mam 0,49 m2). Jeszcze lepszy efekt daje duża otwarta obudowa (np. front o powierzchni 1m2) z zaokrąglonymi brzegami.
    Zagadnienie może nieco z boku, ale związane z tematem.
    Pozdrawiam.

    0
  • #19 18 Maj 2003 16:04
    Henry(k)
    Poziom 30  

    Ano zgadzam się.

    Ten mój wzmachol ma końcówki 45W ale na w sumieniewielkiej mocy wyjściowej i zestawie głośników Warfedale (takie 4 satelity które kiedyś można było kupić do tunera sat PACE 1000 z Prologic) o mocy... no chyba 10W, ale bardzo dobrej konstrukcji uzyskałem bardzo dobry poziom dźwięku w pomieszczeniu 25m2.

    Pozdro.

    0
  • #20 18 Maj 2003 19:39
    Nemo
    Poziom 31  

    Cieszę się, że nie sam tak myślę. Przy małych mocach wzmacniaczy, można pozwolić sobie nawet na klasę A (na 10W mocy wyjściowej), albo np. na 10% mocy wzmacniacza na FET'ach. Schemacik takiego wzmacniacza może niedługo wsadzę na Elektrodę. Konstrukcja ciekawa, ale trochę kosztowna, a na dodatek trzeba ją bardzo delikatnie uruchamiać. Już niedługo i nie tutaj.
    Pozdrawiam.

    0
  • #21 18 Maj 2003 19:57
    Henry(k)
    Poziom 30  

    Wiem coś o tym uruchamianiu :D
    Robiłem pracę dyplomową - wzmazniacz w układzie mostkowym na Mosfetach. Wyszło jakieś 180W w mostu bo trafo siadało (na jednym kanale było 130W) a klasa A szła aż do 10W mocy w pojedynczym kanale. Jak odpalałem to myślałem że miernik zniekształceń się zepsuł bo się nie ruszał :D ale jak podciągnąłem na maxa to się wychylił jednak.


    A co do mocy głośników - ważna jest bardzo dobra konstrukcja i wysoka sprawność. A to kosztuje więc prościej i taniej jest zrobić duże pudło. Nikt mi nie wmówi, że Altus 110 gra lepiej niż moje małe Tannoy'e Mk2 :D .

    Pozdro.

    PS. Warfedale graja teraz z moim SB Live :D Zestawy z mediamarktów i te inne moga się pochować po katach :D

    0
  • #22 18 Maj 2003 22:40
    Henry(k)
    Poziom 30  

    Jaco18 napisał:
    Henry(k) napisz cos o swoim projekcie, może masz jakiś schemat, buduję sobie cos podobnego, twoje materiały bardzo by mi się przydały. :)


    A więc zaciekawiony projektem dekodera Dolby Surround w którymś EP opartym na kości uPC1892 NEC'a postanowiłem sobie coś takiego zrobić :) .

    Na wejściu mam selektor na 4052. Sygnał wybieram z dwóch gniazd EURO lub 2 gniazd czincz. Pod jedno Euro miałem podłączone VCR a do drugiego TV. Czyli mam przelotkę dla sygnału Video natomiast wybieram sygnał audio z VCR lub TV bo EURO mi na to pozwala. Za przełącznikiem trafia sygnał na podwójny WO NE5532 o wzmocnieniu 1 (taki wtórnik separujący) z którego sygnał podaję już na dekoder surround NEC'a. Za potencjometry robi mi DS1806-010. Dodatkowo zrobiłem sumator sygnału L i P z wyjścia dekodera i przez DS1802 podaję go na osobne wyjście liniowe do zasilania suba. Wyjścia uPC1892 sterują czterema końcówkami mocy (L, P, C, Tył) na TDA1514A. Wzmacniacze zasilam z trafa toroidalnego 200W 2x24V (no i tu przesadziłem, 2x19V było by OK) włączanym przekaźnikiem. Dodatkowo małe trafko 8W zasila część cyfrową i część analogową (napięcie wyłączane także przez procek). Część cyfrowa, to AT89C52, 24C32 do pamiętania ustawień potencjometrów (za duża, ale mam tego ponad 500szt i nikt nie chce tego odkupić) oraz odbiornik podczerwieni. Pilot wybrałem z tunera sat KR900 bo takie serwisowałem i mam kilka nówek, poza tym pasuje mi układ klawiatury. Sygnały nie są RC5 więć oscylem cyfrowym zczytałem przebiegi i zaprogramowałem w kostkę (wtedy nie wiedziałem że jest Bascom więć męczyłem asm, zresztą w basicu to by nie przeszło). Wizualizacją aktualnego trybu pracy oraz prowadzonych ustawień zajmuje się LCD 1x16 oraz dioda LED. Niestety nie za bardzo chce mi się wydawać stówkę na VFD.
    Przełącznik 4052 sterowany jest przez bufor 74LS07 typu OC ze względu na różnicę napięć.
    Wszystko zapakowane w ładną obudowę po dekoderze VideoCrypt: Thomson TD200V. Jest elegancka, prosta do adaptacji i razem z bebechami nóweczka kosztuje 15PLN na giełdzie (kupiłem 10szt :D ).

    Schematy... no więc aplikacja TDA1514, aplikacja uPC1892CT, WO jako wtórnik o wzmocnieniu 1, DS1802 i DS1806... klocki jak widać. Jedynie przy konstrukcji płyty cyfrowej trzeba się wykazać twórczością.

    Efekt końcowy: zajebisty :D :D :D "Armagedon" z VHS'a HiFi wymiatał po pokoju. Dźwięki wybuchów i innych efektów (np. spadające belki i ich metaliczne odgłosy których w stereo za cholerę nawet później nie słyszałem) powalają. Nawet po pół godziny latanie z Freezem do radiatora co 15 minut mi nie przeszkadzało :D I wszystko na czterech porządnych głośniczkach Wharfedale o mocy 10W z zestawu Surround od tunera PACE MSS-1000 :D .
    No i troszkę mam do poprawy (trafo, pykanie przy przełączaniu, kwestia regulacji wzmocnienia poszczególnych kanałów, obsługa długiego naciskania klawisza na pilocie), ale jakoś się przeciąga do dnia dzisiejszego od 3 lat... Chyba go wykończę w końcu aby grało porządnie, może komuś sprezentuję a sam teraz choruję na prawdziwe KD :D .

    Życzę podobnych jak nie lepszych efektów z pracy.

    0
  • #24 19 Maj 2003 19:43
    Henry(k)
    Poziom 30  

    Noo super parametry, biorę 4 sztuki bo mam 4 wejścia :)
    W Cyfronice za jedyne 79.95PLN sztuka.

    Nic tylko brać i kupować :D

    Pozdro.

    0
  • #25 19 Maj 2003 19:45
    elektryk
    Poziom 42  

    Analog przysyła próbki (jeszcze).

    0