Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy pyta jest symetryczna ? Po co DiBoxy?

Kajtek_170 22 Mar 2006 10:13 2399 16
  • #1
    Kajtek_170
    Level 22  
    Mam takie pytanie bo nie jestem do końca pewien.
    Czy Pyta (Multicore, Multikabel) Jest symetryczna, tzn. czy na każdym kanale ma masę, + i -?
    Jeśli tak to po co są DiBoxy?
    Przecież na wejściu mixera sygnał może być symetryczny albo niesymetryczny.

    Proszę o odpowiedź, bo mam co do tego wątpliwości.

    Pozdrawiam
  • #2
    Rabe
    Level 15  
    Pyta jest symetryczna stosuje sie DiBoxa naprzykłąd po to aby naprzykłąd odciąć mase jężeli trzeba lub obiżyć sygnał ułatweia to także podłączenie poniewarz pyta ma wejsćie na kanon a wiekszość instrumentów ma dużego dzeka.
  • Helpful post
    #3
    toadi
    Level 36  
    Wiekszosc instrumentow ma wyjscie niesymtryczne a miksery maja najczesciej wejscia symetryczne zeby zrobic sygnal symetrycznbym stosuje sie diboxy ale np jak mamy kejbord to podlacza sie go do linii wiec potrzeba dibox ktory zrobi sygnal symetrycznym przesyklasz multicorem a pozniej do mikserach przeesyl symytryczny jest bardziej odporny na zaklucenia przydzwieki itp co przy przesylaniu na 30m i wiecej ma duze znaczenie
  • Helpful post
    #4
    Jon-X
    Level 28  
    Poza tym Di-Box izoluje galwanicznie obwody wyjściowe instrumentów na scenie od obwodów wejściowych konsolety, co powoduje, że ekranem multicore'a nie płyną prądy wywołane różnicą potencjałów.
  • #5
    Kajtek_170
    Level 22  
    Wtakim razie dlaczego w temacie o podłaczeniu sprzetu na odległość <był taki nie dawno na Elektrodzie> ludzie pisali ze przy uzyciu pyty musi kupic 20 DiBoxów żeby sygnał był stereo.. Przeciez jak pyta jest symetryczna, to mozna nia przesłać sygnał stereo i nie są potrzebne DiBoxy.
  • #6
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Każdy przewód w pycie jest symetryczny czyli ma masę plus i minus. Można takim przewodem przesłać sygnał stereo ale to nie będzie symetrycznie. By symetrycznie przesłać taki sygnał musisz mieć dwa takie przewody i dwa di-boxy. PRZYKŁAD: niesymetryczne wyjście z CD typu RCA (popularny CHINCH) podłączamy dwoma przewodami niesymetrycznymi typu RCA-JACK z dwoma DI-BOX`ami. Z DI-BOX`ów wychodzimy dwoma kablami symetrycznymi XLR-XLR na pytę. Jak widzisz do każdego stereofonicznego nie symetrycznego sygnału potrzebujemy dwa DI-BOX`y dwa kable RCA-JACK i dwa XLR. W przykładzie podanym przez Ciebie może gościu miał dziesięć sygnałów stereo co faktycznie wymaga zastosowania 20 DI-BOX`ów.
  • #7
    William Bonawentura
    Level 33  
    Sygnał stereo nie traktuje się inaczej niż dwa zupełnie niezależne kanały mono. W przypadku sprzętu z niesymetrycznym wyjściem stereo potrzebujesz więc najpierw kabla "fork" - rozdzielającego sygnał stereo na dwa niesymetryczne mono, potem dwa diboxy i dwie pary w kablu. Tamto hasło o 20 diboxach było bez sesnu, nie bierz bezkrytycznie wszystkiego co usłyszysz na elektrodzie :)
  • #8
    Kajtek_170
    Level 22  
    Czyli DI-BOX'y robią z jednego kanału stereo, 2 kanały mono, gdzie na obydwu kanałach sygnał idzie dwoma żyłami <+ i ->, a masa idzie masą??


    Dobrze rozumiem??

    Dzieki za odpowiedzi, Pozdrawiam
  • Helpful post
    #9
    vespereq
    Level 26  
    William: piszesz jakieś dziwne rzeczy, może to dlatego nie rozumiem bo całość twojej wypowiedzi jest zakręcona jak świński ogon.
    Kajtek_170: diboxy nie robią ze stereo mono, bo od tego są sumatory a nie di-boxy. di box zamienia sygnał niesymetryczny na symetryczny, a że akurat w stereo są 2 takie sygnały, 1 dla kanału lewego i 2 dla kanału prawego, trzeba użyć dwóch di-boxów, nic dodać nic ująć
  • #10
    Kajtek_170
    Level 22  
    W takim razie czym rozni sie sygnal symetryczny, od niesymetrycznego, bo tego dokońca nierozumiem?
  • #11
    Jon-X
    Level 28  
    Sygnał symetryczny to sygnał przesyłany kablem dwużyłowym w ekranie, w którym sygnały w obu żyłach są odwrócone w fazie o 180 stopni. Wejście konsolety (wzmacniacz różnicowy) wzmacnia różnicę potencjałów między oboma żyłami. W przypadku sygnału niesymetrycznego w ekranie biegnie jedna żyła, wzmacniany jest jej potencjał względem masy. Proponuję pogooglować.
  • #12
    Kajtek_170
    Level 22  
    W takim razie czy pytą można puścić sygnał Stereo w jednym kanale? Przecież jeden kanal ma dwie żyły + mase.
  • Helpful post
    #13
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Tak ale to nie będzie symetria!!!
  • Helpful post
    #14
    William Bonawentura
    Level 33  
    Kajtek_170 wrote:
    W takim razie czy pytą można puścić sygnał Stereo w jednym kanale? Przecież jeden kanal ma dwie żyły + mase.


    Technicznie faktycznie można - masz w końcu "elektrycznie" trzy połączenia (dwie żyły i masę). Ale po pierwsze tracisz symetrycznośc linii, po drugie dostajesz duży przesłuch pojemnościowy między kanałem lewym i prawym bo dwa druciki pary są mocno ze sobą zbliżone, po trzecie niesymetrycznym sygałem w multicore zawsze niepotrzebnie zakłócasz pozostałe linie.

    Ponieważ były uwagi co do czytelnosci poprzednego postu to spróbuje to opisac jeszcze raz.

    1) Instrument / CD jest naszym źródłem niesymetrycznego sygnału stereo - ma gniazdo jack, w którym na styku tip obecny jest sygnał niesymetryczny lewego kanału, na styku ring jest kanał prawy

    2) Kabel "fork" posiada trzy wtyki jack - pierwszy trójstykowy, czyli tip, ring i shelve łączymy z instrumentem. Po drugiej stronie kabla mamy dwa oddzielne wtyki jack dwustykowe czyli tzw. "mono" (tylko styk tip i shelve). Rozdziela on sygnał stereo na dwa niezależne od siebie sygnały niesymetyczne.

    3) Mamy dwa di-boxy, które łączymy z dwoma jackami wyjścia kabla "fork". Di-boxy symetryzują wprowadzony sygnał.

    4) symetryczne wyjscia di-boxów są połączone kablami XLR do pyty i dwóch wejsć w mikserze. Elektrycznie biorą w tym udział cztery "druty" czyli dwie skręcone pary oraz ich ekrany.
  • #15
    Kajtek_170
    Level 22  
    No teraz rozumiem. Dzięki za odpowiedzi.

    Ale mam jeszcze jedno pytanie troche niezwiazane z tematem.

    Czy moze sie coś stać jak z sygnału stereo <np. wyjście z odtwarzacza CD> zrobimy mono mostkująć kanał prawy z lewym <Tip z Ring>?
  • #16
    William Bonawentura
    Level 33  
    Kajtek_170 wrote:
    Czy moze sie coś stać jak z sygnału stereo <np. wyjście z odtwarzacza CD> zrobimy mono mostkująć kanał prawy z lewym <Tip z Ring>?


    Generalnie każde wyjsce małej mocy powinno być odporne na zwarcie - ma jakiś mały rezystor pomiędzy samym gniazdkiem a ostatnim stopniem elektroniki. Ale bezpośrendie połączenie dwóch wyjść sprawi, że ten stopień wyjsciowy będzie niepotrzebnie przeciążony. Lepiej zrobić sumoator na dwóch rezystorach. W typowym sprzęcie audio, gdzie wejście będzie miało >10kom impedancji wejściowej, połącz oba kanały przez rezystorki 1k i na pewno nic się nie zepsuje ani jakość dźwieku nie ucierpi.

    Jescze tylko jedna uwaga - nazwy ring, tip, shelve odnoszą sie do wtyku jack (jest to po kolei czubek, środek i najdłuższy odcinek, często połączony z obudową).
  • #17
    Kajtek_170
    Level 22  
    Wiem, ale w Audio czesto najczęściej się używa Jacków, albo RCA.

    Dzięki za odpowiedzi, temat zamykam
    Pozdrawiam