Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór bezpiecznika do silnika - problem z projektem

pabloge 05 Cze 2006 22:56 11869 11
  • #1 05 Cze 2006 22:56
    pabloge
    Poziom 9  

    Mam taki problem - w projekcie dobieramy zabezpieczenie bezpiecznikowe do silnika, i jednym ze sposobow jest z katalogu zestawu zabezpieczającego silnik(producent moeller proponuje wkladke gG lub gL 630A), a drugim przypadku dobieramy wspolczynnikiem alfa ( z obliczeń wychodzi mi ze potrzebna jest wkladka na 800A). Którą z tych wartości należałoby wybrać i jakimi argumantami to uzasadnic?

    Z gory dziekuje za pomoc!

    0 11
  • #2 06 Cze 2006 00:23
    mxs
    Poziom 26  

    Witam.
    Po pierwsze jaki silnik,reszta potem.
    as

    0
  • #3 06 Cze 2006 00:32
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    pabloge napisał:
    mam taki problem, bo w projekcie dobieramy zabezpieczenie bezpiecznikowe do silnka, i jednym ze sposobow jest z katalogu zestawu zabezpieczającego silnik(producent moeller proponuje wkladke gG lub gL 630A), a drugim przypadku dobieramy wspolczynnikiem alfa ( z obliczeń wychodzi mi ze potrzebna jest wkladka na 800A). Którą z tych wartości należałoby wybrać i jakimi argumantami to uzasadnic?

    na tak szczegółowe informacje (czytaj; kompletny brak), to nawet wróżka nie będzie w stanie odpowiedzieć.
    - jaki silnik, parametry?
    - jaki rozruch?
    - jaki rodzaj obciążenia w czasie rozruchu, masa bezwładności, którą należy wprowadzić w ruch obrotowy?
    - gdzie są te katalogi? (podać tu do nich linki)
    - co to jest jest ten rzeczony współczynnik alfa?
    Uff... chyba już wszystko, co powinienem otrzymać od autora tego wątku, bym mógł dobrze, z najlepszą swoją posiadaną wiedzą, Mu odpowiedzieć.

    pabloge napisał:
    Z gory dziekuje za pomoc!

    Skoro ktoś napisze, jak wyżej, to mam nieodparte wrażenie, iż będę odpisał na Berdyczów ... :cry:

    Pozdrawiam
    Greg

    0
  • #4 06 Cze 2006 07:31
    Mathevp
    Poziom 19  

    Taa, napisz więczej informacji.

    Współczynnik alfa - to chyba kolegam niał na mysli współczynnik uzalezniony od rodzaju rozruchu.
    A swoją droga to fajny silniczek ( bezp 800A ) ;-)

    Pozdro.
    Mat

    0
  • #5 06 Cze 2006 08:13
    Jezior2000
    Poziom 17  

    Na bezpieczniki to jest taki sposób że w sprzęcie powszechnego użytku powinno się dać bezpiecznik 2x większy od maxymalnego prądu jaki tam popłynie.Nie pamiętam gdzie ale tak było w jakiejś książce.

    0
  • #6 06 Cze 2006 10:51
    pabloge
    Poziom 9  

    Jeśli chodzi o dokładne dane, jest to projekt instalcji elektrycznej na statku. Dane silnika P=225kW, cosΦ=0.85, η=0.9 (obliczone: S=294.1kVA, Inm=424.522A)
    - rozruch bezpośredni
    - kategoria koordynacji 1
    Do takich danych katalog Moellera proponuje zestaw:
    silnik o mocy P=250kW, AC-3, I=437A, U=400V, f=50Hz, bezpiecznik: 630A gL 500V, 100kA, stycznik DIL M500, zabezpieczenie przeciążeniowe Z EV-XSW-820

    Sposób uproszczony, wedługo współczynnika alfa:
    Inb≥InM
    Inb≥Irm/α = (kr*InM)/α

    silnik jednoklatkowy włączony bezpośrednio szybkobieżny kr=5
    α=3
    Inb=(kr*InM)/α = 707.537A
    najbliższy bezpiecznik z typoszeregu 800A

    -1
  • #7 06 Cze 2006 12:07
    Quarz
    Poziom 43  

    witam,

    pabloge napisał:
    Jeśli chodzi o dokładne dane, jest to projekt instalcji elektrycznej na statku. Dane silnika P=225kW, cosΦ=0.85, η=0.9 (obliczone: S=294.1kVA, Inm=424.522A)
    - rozruch bezpośredni
    - kategoria koordynacji 1

    jak dla mnie, to nadal brakuje mi informacji (a może jest tu gdzieś ukryta) co jest podczepione do wału silnika?
    Czy może jest to rozruch silnika bez obciążenia na wale?

    pabloge napisał:
    Do takich danych katalog Moellera proponuje zestaw:

    Poproszę o linkę do wskazanego katalogu w sieci. Doboru zabezpieczeń do silników elektrycznych indukcyjnych nauczyłem się ponad czterdzieści lat temu w Technikum i jak dotąd radziłem sobie z tym bez kłopotu.
    Jednak jak widzę, w tej materii wiele pozmieniało się.
    Do prawidłowego doboru zabezpieczeń potrzebna mi jest informacja o charakterze rozruchu, oraz sama charakterystyka poboru prądu przez silnik (przy rozruchu bezpośrednim) od poślizgu wału.

    Pozdrawiam
    Greg

    0
  • #8 06 Cze 2006 16:33
    DetiXX
    Poziom 15  

    Cytat:
    Na bezpieczniki to jest taki sposób że w sprzęcie powszechnego użytku powinno się dać bezpiecznik 2x większy od maxymalnego prądu jaki tam popłynie.Nie pamiętam gdzie ale tak było w jakiejś książce.


    Co za bzdura

    Cytat:
    jak dla mnie, to nadal brakuje mi informacji (a może jest tu gdzieś ukryta) co jest podczepione do wału silnika?
    Czy może jest to rozruch silnika bez obciążenia na wale?


    Do autora postu: czy masz pewność, że chodzi o rozruch bezpośredni lekki? Jeśli tak jest, to rzeczywiście Alfa = 3, i dobierasz wkładkę:

    Ir / 3

    Ir = In*k

    Rozumiem, że zadanie nie dotyczy zabezpieczenia przed przeciążeniem?

    0
  • #9 06 Cze 2006 18:47
    pabloge
    Poziom 9  

    link do katalogu: http://www.moeller.pl/Programs/Suwak_3.exe
    Jeśli chodzi o jakieś obciążenie na wale, to nie jest nam potrzebne do obliczenia zabezpieczenia wkładki bezpiecznikowej. A rodzaju rozruchu nie mam narzucone. Dobrałem α=3 (rozruch lekki) ponieważ z ilorazu na dobór wkładki wychodzi najmniejszy prąd, gdzie mogę dopasować wkładkę 800A, automatycznie gdy wezmę inny typ rozruchu np. ciężki α=1,6 otrzymuje prąd 1326A, gdzie musze zastosować wkładkę bezpiecznikową dwukrotnie większą niż jest w katalogu moellera. I tu powstaje problem, co wybrać obliczenia z tabel poradnika inżyniera, czy dobór zabezpieczeń, które proponuje producent dla danego typu silnika.

    0
  • #10 06 Cze 2006 20:02
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    pabloge napisał:

    dziękuję za linkę.

    pabloge napisał:
    Jeśli chodzi o jakieś obciążenie na wale, to nie jest nam potrzebne do obliczenia zabezpieczenia wkładki bezpiecznikowej.

    Ciekawe, mam odmienne na ten temat zdanie.

    pabloge napisał:
    A rodzaju rozruchu nie mam narzucone.

    Jeszcze bardziej ciekawe, ponieważ w takich przypadku, można albo przewymiarować wkładki bezpiecznikowe, albo wybrać zbyt małe, jedno i drugie nie jest wskazane.

    pabloge napisał:
    Dobrałem α=3 (rozruch lekki) ponieważ z ilorazu na dobór wkładki wychodzi najmniejszy prąd, gdzie mogę dopasować wkładkę 800A, automatycznie gdy wezmę inny typ rozruchu np. ciężki α=1,6 otrzymuje prąd 1326A, gdzie musze zastosować wkładkę bezpiecznikową dwukrotnie większą niż jest w katalogu moellera. I tu powstaje problem, co wybrać obliczenia z tabel poradnika inżyniera, czy dobór zabezpieczeń, które proponuje producent dla danego typu silnika.

    A więc akademicka dyskusja, której sensu specjalnie nie widzę.

    Pozdrawiam
    Greg

    0
  • #11 07 Cze 2006 15:09
    DetiXX
    Poziom 15  

    Nie masz narzuconego rodzaju rozruchu - więc załóżmy że jest to rozruch lekki. Alfa = 3, ale też rozrusznik 3-krotnie zmniejsza prąd rozruchowy. W takim układzie (rozruch lekki i jeszcze rozrusznik) wkładkę bezpiecznikową praktycznie dobierasz na prąd znamionowy.

    Do doboru zabezpieczeń wiedza o momencie na wale nie jest Ci potrzebna.

    0
  • #12 10 Cze 2006 07:18
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Mam do czynienia z dużymi silnikami załączanymi za pomocą softstartów i gw/tr. Bezpieczniki są przewymiarowane o około 30% Nie ma wielkiego znaczenia czy przewymiarujesz o 30 czy 40% - zabezpieczeniem termicznym silnika jest "termik" (w softstarcie albo podwieszany) a bezpieczniki tylko zabezpieczają zwarciowo. Zwróć uwagę tylko na to, że przewody (i szyny w rozdzielnicy) muszą posiadać odpowiednią wytrzymałość długotrwałą oraz zwarciową (i²t) - to najważniejsze kryteria doboru. Pamiętaj też o warunku szybkiego wyłączania - aby przy zwarciu prąd zwarciowy przepalił bezpiecznik w odpowiednio krótkim czasie.

    Nie znam się na statkach ale przyznam, że czegoś nie rozumiem - silnik 225kW i rozruch bezpośredni - macie może linię SN doprowadzoną na ten statek? :D Przy takim silniku (niezależnie od rodzaju obciążenia silnika) prąd rozruchowy będzie na poziomie około 2,5 kA - potrzebowałbyś generator co najmniej 1,7 MW pracujący tylko na ten silnik. Masz bna statku coś takiego???

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo