Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silniki wysokomomentowe

kanguroo 22 Cze 2006 09:44 3118 9
  • #1 22 Cze 2006 09:44
    kanguroo
    Poziom 10  

    potrzebuje cos teori na temat silnikow wysokomomentowych - generalnie producenci podaja tylko dane podstawowe takiego silnika, a mi potrzeba cos wiecej w sensie gdzie sie takie stosuje, dlaczego akurat takie, budowa, jakie schematy,rysunki- moze ktos sie natknal juz na takie cos gdzies, ewentalnie jak tego szukac na googlach, dzieki z gory za pomoc

    0 9
  • Sklep HeluKabel
  • #2 22 Cze 2006 10:20
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pierwsze moje skojarzenie: silniki krokowe.

    0
  • #3 22 Cze 2006 11:29
    Quarz
    Poziom 43  

    witam,

    forestx napisał:
    Pierwsze moje skojarzenie: silniki krokowe.

    Zdecydowane złe skojarzenie. To nie ten rodzaj silników.
    Jedynym silnikiem prądu przemiennego jest silnik indukcyjny - klatkowy - głębokożłobkowy.
    Lub uniwersalny, czyli mogący pracować przy prądzie stałym i przemiennym, to silnik komutatorowy szeregowy.
    Należy tylko mieć na uwadze fakt, iż silnik szeregowy przeznaczony tylko do pracy przy prądzie stałym, nie należy zasilać prądem przemiennym, ponieważ konstrukcja takiego silnika przeważnie nie jest do takiega zasilania (napiecie przemienne) przystosowana. Oczywiście odwrotnie jak najbardzej, ale wtedy nominale napięcie pracy przy prądzie stałym jest niższe od napięcia przemiennego.
    I ostatnia UWAGA!, ze względu na rodzaj wewnętrznego sprzężenia zwrotnego isniejącego w silnikach szeregowych pomiędzy momentem obrotowym na wale takiego silnika i prędkością obrotową wału NIE WOLNO uruchamiać takiego silnika na biegu jałowym przy zasilaniu pełnym napięciem.
    Grozi to tzw, rozbieganiem, czyli osiągnięciem bardzo dużych obrotów wirnika (wału) takiego silnika i jego uszkodzeniem (działające siły odśrokowe mogą zniszczyć komutator, oraz "wypchnąc" ze złobków uzwojenie).

    Pozdrawiam
    Greg

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 22 Cze 2006 12:05
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    GregBa - więc w drugim podejściu: silniki trakcyjne, czyli np PKP.

    0
  • #5 23 Cze 2006 21:18
    p.mlo
    Poziom 15  

    forestx napisał:
    GregBa - więc w drugim podejściu: silniki trakcyjne, czyli np PKP.


    silniki szeregowe są zwykle stosowane jako silniki trakcyjne trakcyjne ze względu na to że łatwiej wytrzymują przeciążenia (M>Mn), ponieważ aby rozwinąć określony moment, pobierają z sieci mniejszy prąd w porównaniu z silnikami bocznikowymi. Jest to zaleta mająca szczególnie znaczenie dla silników trakcyjnych, w tramwajach itp. obciążenie zmienia się w bardzo szerokim zakresie (oczywiście w zależności od liczby pasażerów).
    Przy czym jeśli chodzi o silniki trakcyjne kolejowe to w Polsce, Włoszech i Belgii mamy system pr stałego 3kV

    za to syst. pr. przem. o częstotliw. 16 i 2/3 Hz są we wszystkich państwach niemieckojęz. i nap 25 i 15kV

    0
  • #6 23 Cze 2006 21:43
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    forestx napisał:

    [ ... ]

    Przy czym jeśli chodzi o silniki trakcyjne kolejowe to w Polsce, Włoszech i Belgii mamy system pr stałego 3kV

    Tu mały dopisek, napięcie stałe prostowane jest na pokładzie lokomotywy i jest ono nie tylko użyte do zasilania silnika szeregowego, ponieważ spotyka się również lokomotywy, gdzie za pomocą falownika zamieniane jest ono na przemienne (trójfazowe) napięcie o zmiennej częstotliwości i zasilany jest wtedy głębkożłobkowy-klatkowy silnik indukcyjny.
    Takie rozwiązanie, jest ze względu na brak komutatora, tańsze w eksploatacji. Poza tym charakterystyka silnika klatkowego jest "sztywniejsza" od silnika szeregowego (a właściwie to szeregowo-równoległego), pozwala to łatwiej kontrolować prędkość obrotową wału silnika, a co za tym idzie, prędkośc jazdy, od zmieniającego się obciążenia na wale.

    Pozdrawiam
    Greg

    0
  • #7 23 Cze 2006 23:37
    lemos
    Poziom 17  

    Witam Jezeli chodzi o trakcje w polsce to mamy systemy pradu stalego 3kV i napiecie nie jest prostowane w lokomotywie jak kolega twierdzi tylko w podstacjach trakcyjnych za pomoca prostownikow 6 pulsowych (lub w nowszych rozwiazaniach 12 pulsowych). Co do slinikow szeregowych pradu stalego to ich zaleta jest brak wrazliwosci momentu od napiecia zasialnia, plynne dopasowanie predkosci w zaleznosci od obciazenia oraz podstawowa wlasciwosc iz moment w poczatkowym zakresie (w zaleznosci od charakterystyki magnesowania) jest wprost proporcionalny do kwadratu pradu. Jezeli chodzi o silniki wysokomomentowe to stosowane sa on np w nowych dzwigach osobowych sa to silniki z magnesami trwalymi. Pracuja one bezposrednio bez udzialu zadnych przekladni (sterowanie energoelektroniczne)
    Pozdrawiam

    0
  • #8 24 Cze 2006 00:32
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    lemos napisał:
    Witam
    [ ... ]
    . Jezeli chodzi o silniki wysokomomentowe to stosowane sa on np w nowych dzwigach osobowych sa to silniki z magnesami trwalymi. Pracuja one bezposrednio bez udzialu zadnych przekladni (sterowanie energoelektroniczne)
    Pozdrawiam

    Tak to prawda, tylko należy dopowiedzieć, iż silniki te mają również typowe pręty wirnika, zwarte jak w silniku indukcyjnym głęboklatkowym.
    Silnik ten kiedy pracuje dwojako;
    - jako silnik asynchroniczny (klatka) przy podnoszeniu ciężaru w górę i mamy pobór energii z sieci, oraz;
    - prądnica synchronicza (magnesy, przez zwarte pręty klatki nie płynie żaden prąd z powodu braku poślizgu) przy opuszczaniu ciężaru w dół i mamy oddawanie energii do sieci.
    Nie mogą być tylko same magnesy trwałe, ponieważ w przypadku wypadnięcia silnika z synchronizmu, wał takiego silnika został by szybko zatrzymany, a czym to grozi dla silnika zasilanego pełnym napięciem nie muszę tłumaczyć. Poślizg jest wtedy równy jedności i z silnika indukcyjnego robi się transformator ... :cry:

    Pozdrawia
    Greg

    0
  • #9 09 Sie 2006 21:21
    mariuj
    Poziom 2  

    Witam. Jest dużo literarury w języku np. angielskim. Należy wpisać: torque motor lub direct drive motor. Takie silniki posiadają nieco inną konstrukcję od tradycyjnych oraz wykonywane są na niskie prędkości obrotowe. Pozdrawiam

    0
  • #10 23 Lut 2016 20:03
    kanguroo
    Poziom 10  

    temat dawno rozwiązany, tylko nie zamknięty, dziękuję wszystkim za pomoc

    0