Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłaczyć sprężarki do silników.( chodzi o przełożenie )

Mariuszczs 17 Sie 2006 21:12 21003 35
  • #1 17 Sie 2006 21:12
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Potrzebuje chyba nietypowej informacji jak na to forum. Mam zamiar zbudować kompresor na dwóch sprężarkach dwutłokowych i dwóch silnikach.
    Dwa silniki bo niestety mam dostęp tylko do 220V, a i kompresory dwa sobie załatwiłem identyczne. Kompresory nie mają za dużych tłoków, silniki są na prąd stały 220V i o mocy 1,5 kW każdy - kumutatorowe 3000 obr/min.
    Co do silników robiłem już testy i mają dużo więcej siły niż indukcyjny 2,2kW, no i zaleta że mają dużą siłe przy starcie.
    I pytanie :
    Jaką wielkość przekładni zastosować ( oczywiście pasową moge zrobić ), czy może podłączyć to 1:1 do czoła ?
    Brak mi informacji z jakimi prędkościami może kręcic taki kompresor mniejwięcej, oraz czy np przy podłączniu 1:1 silnik nie będzie zwalniał przy powiedzmy 8 barach nabitych w butle.
    Jeżeli bedzie potrzebna informacja o wielkości tłoków to rozbiore i zmierze.
    Niechce iść w koszty i dorabiać niewiadomo ile kół pasowych, sprzęgła stałego, ramy modernizować.

    załączam linka do fotki sprzętu

    http://pf.labfoto.pl/photos/p/f/e/fec31849c2732f528e699496d9a39a9c-1264179.jpg

    0 29
  • #2 17 Sie 2006 21:26
    Qbuś
    Poziom 38  

    Ja bym proponował zrobić przełożenie minimum 3 ÷ 1.Zrobiłem kiedyś 2÷1 i ustawiłem wył. ciśnieniowy na 4 At. włącz 7 wyłącz to od zera At. ruszył pięknie a potem 4 At. nie chciał.Musiałem zmienić przekładnię :D


    Ps.Fajne silniki !

    0
  • #3 17 Sie 2006 21:31
    PICIA
    Poziom 33  

    aby cokolwiek podpowiedzieć trzeba znać paramatry spręzarek-max obrotów.....aby nie rozwalić

    co do wyłączania -od tego są czujniki ciśnieniowe odpowiednio wyregulowane na załaczenie jak i wyłaczenie...

    trudno wyrokowac czy 1:1 jest optymalnym rozwiązaniem bo zapewne bedzie ci hcodziło o zastosowanie w malowaniu pistoletem..a tam jest konieczne zachowanie mniej wiecej odpowiedniego dopompowania-spręzenia aby nadazył utrzymac żądany zakres pracy...

    Może ktoś w okolicy ma podobne spręzarki warto popytac zobaczyć...
    co do przekładni dlaczego nie na paskach klinowych z odpowiednio dorobionymi tz szajbami...

    0
  • #4 17 Sie 2006 22:38
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Właśnie nie mam pojęcia od czego to sprężarki, jedynie że z byłej czechosłowacji ( po tabliczce znamionowej ), żadnych danych więcej

    0
  • #5 17 Sie 2006 22:53
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zanim zajmiesz się sprzęganiem tych sprężarek z silnikami, najpierw je dobrze pooglądaj. Czy nie są to przypadkiem sprężarki samochodowe, gdzie korbowody są łożyskowane na panewkach i wymagają one smarowania ciśnieniowego? Bo jeśli tak, to musisz dorobić jeszcze dodatkową pompę oleju, która będzie podawała olej pod ciśnieniem do smarowania.
    Jeśli jednak sa to spręzarki stacjonarne, to podłączaj je poprzez przekładnię pasową. Nie mają one zbyt dużych obrotów pracy. Tu potrzebny jest zdecydowanie moment, by silnik był w stanie ruszyć spręzarką, która ma tylko dopompować powietrza do zbiornika. Przełozenie bezpośrednie 1:1 mają tylko małe kompresorki, gdzie jest mały tłok, który musi być szybkobieżny, by napompowac zbiornik.

    0
  • #6 17 Sie 2006 23:46
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    są to samochodowe sprężarki - mają smarowanie rozbryzgowe więc nie ma z tym problemu - chodzą leciutko, rezebrałem je całe i zrobiłem przeglad - wszstyko jak nowe, żadnych luzów, progów na cylindrach, rys itd.powierzchnie styku zaworów przepolerowałem.
    kwestie ruszenia by dopompować tylko łatwo można rozwiązać stosując zawór zwrotny i elektrozawór do spuszczania powietrza z rury doprowadzającej do zwrotnego - tak mam zroione w jednotlokowym.
    Głównie mi chodzi o wasze doświaczenia typu czy np silnik nie zacznie stawać przy 6, 8 lub więcej barach przy sprzężeniu 1:1, może 1:2 to będzie też mu za ciężko.[/quote]

    0
  • #7 18 Sie 2006 00:44
    hur
    Poziom 14  

    Posłuchaj i mnie .
    Ciągle słyszę o problemie załączania przy spręzarki przy wysokim już ciśnieniu (3-4 atm ) i w związku z tym alpejskie kombinacje w stylu przekładnia ,moc silnika ,moment rozruchowy itp .
    Otóz niedawno zrobiłem sobie spręzarkę .Zastosowałem jednotłokową profesjonalną spręząrkę i silnik 220 V o 1400 obr i mocy 1,1 kW i sprzęży łem bezpośrednio na wale ,Włacza na luzie bez żadnych problemów przy 7-8 atm ,tak że chcę teraz zmienić silnik na jakieś 0.8kW ale o większych obrotach , Jakiś od kosiarki i wiem że rozruch też będzie bezproblemowy .
    Tajemnica leży w tym że w na odcinku wylot sprężarki - a wejście baniaka ( zawór zwrotny ) umieściłem zwykły zaworek elekrtromagnetyczny który otwiera się na 4-5 s podczas włączania się silnika oraz po wyłączeniu silnika . Skutek jest taki że silnik napędzający spręzarkę robi to przez ten czas na biegu jałowym ,a pracę wykonuje dopiero po osiągnięciu swojego maxymalnego momentu po tych 4-ch sekundach .

    Dodano po 19 [minuty]:

    Może zdjęcie ci pomoże .

    0
  • #8 18 Sie 2006 08:26
    PICIA
    Poziom 33  

    :arrow: hur
    czy ta twoja spręzarka-kompresor wydala odnośnie dopompowania?? z tego co widze jest od Ursus C-330 :D

    0
  • #9 18 Sie 2006 12:48
    tqmeh
    Poziom 19  

    Witam

    rozwiazanie z zaworem zwrotnym i elektomagnetycznym jest bardzo popularne w srednich i duzych kompresorach 1000m3/h

    co do przełozenia w sprezarkach samochodowych, jest ono przewaznie 1:2 tzn jak auto ma 1000 obr to spr 500

    dobrze było by sie zorientować jakie jest ich zapotrzebowanie na moc
    podobna jest w polskim silniku SW 680

    jest duze prawdopodobienstwo ze mialy one pracować w dieslu wiec ich max obroty to cos w okolicach 2000÷ 2200 obr/min
    co do sicnienia to 8 atm powinny dać spokojnie - jest to robocze cisnienie ukł ham.
    Pozdr

    0
  • #10 18 Sie 2006 15:26
    hur
    Poziom 14  

    servistel napisał:
    :arrow: hur
    czy ta twoja spręzarka-kompresor wydala odnośnie dopompowania?? z tego co widze jest od Ursus C-330 :D

    Nie całkiem rozumiem pytania ,Jest to konstrukcja całościowo złożona z częsci złomowych ,koszt nie przekroczył 130 zł .Zastosowanie manoprzełacznika pozwala mi utrzymywać np 6 atm z tolerancją dziesiątych częsci atmosfery .Co więcej wymagać ??? A ze wyglada jak *dziwolag* to cóż z tego ,to ma "dmuchać" a nie chodzić po "wybiegu" .:D

    0
  • #11 18 Sie 2006 20:58
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Miałem też w ręce tą sprężarke ze zdjecia które wkleił hur i w tych moich są po dwa tłoki identycznej wielkości - więc moc potrzebna chyba 2 razy wieksza.
    Moja sprężarka obecna jest taka i wymaga elektrozaworu - silnik od karszera nie ma siły tego ciagnąć na przełożeniu 1:2 - ale do 5 barów cisnienie zasuwa niesamowicie. Musiałem przełożenie zmienić na większe.

    http://pb.labfoto.pl/photos/p/b/d/bdbf0e6769668c910c5cb8ccea031770-790796.jpg

    Mam jescze z tydzień czasu na zaczęcie budowy więc czekam na dalsze wypowiedzi.

    0
  • #12 24 Sie 2006 08:36
    Henry12
    Poziom 17  

    Moim zdaniem 3000 obr . może być za dużo chyba że to sprężarka szybkobieżna ,a i straty mocy przy tych obrotach są większe ,także grzanie kompresora ,proponuje przełożenie 1:2 przez pasek klinowy który służy również jako sprzęgło przeciążeniowe .Powodzenia !

    0
  • #13 24 Sie 2006 14:08
    twardyboro
    Poziom 15  

    Witam.

    Spręzarki w samochodach są zazwyczaj napędzane jak koledzy wyżej pisali z prędkością połowę mniejszą niż wał korbowy. Dla spręzarek tłokowych optymalna prędkość to 700-800 obr/min - wg mnie neleży obroty silników zredukowac do max 1000.

    Pozdrawiam.

    0
  • #14 24 Sie 2006 16:34
    |bst|
    Poziom 15  

    A moze ktos ma jakis patent na zawor zwrotny? Mozna od czegos podpasowac? (jakas ciezarowka), bo nowy kosztuje ~150 i cala impreza robi sie nie oplacalna.

    0
  • #15 24 Sie 2006 23:00
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Ja mam zawór 3/4 cala wodny, bardzo prosty i skuteczny - około 10 zł kosztuje, jedynie co to od razu trzeba go przerobić bo się wnętrzności przy takiej pracy rozpadają. Przeróbka polega na wyjęciu plastikowych bebechów i trzeba dotoczyć metalowe. Postaram sie zrobić fotke o jaki mi chodzi jutro.

    0
  • #17 25 Sie 2006 16:24
    numerek12
    Poziom 21  

    ad 1.
    ze zdjęcia widze że to są sprężarki od jelcza czy cos koło tego
    jak widać mają kolnierz a więc sa montowane to bloku silnika
    skoro tak to w wale powinien być otwór którym podaje się olej na panewki a na dole kolnierza jest otwor ktorym olej wraca do obiegu silnika
    piszesz że je rozebrałeś -ok
    ale napisz czy na korbowodach sa łozyska czy nie ?
    i czy wał korbowy jest w lozyskach ?
    to ważne !!
    przerabialem temat sprężarki na takim kompresorze -dalem sobie spokój

    ad2.
    obroty optymalne oscyluja wkoło 1400-1500 obr/min
    to tak najlepiej chodzi -mozna szybciej ale ----szybciej się zużywaja spręzarki no i halas nieziemski

    ad3
    zawór zwrotny to dobry pomysł -sam stosuje ale trzeba wymienić bebechy -ale to już napisałeś :)

    ad4
    silniki powinny spokojnie wystarczyć !

    0
  • #18 26 Sie 2006 00:03
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Sprężarki te się nadają całkowicie, a nawet mają dużo ciekawiej rozwiązane zabieranie oleju do panewek niż dotąd się spotkałem, wał na łożyskach oczywiście. Miałem robić kompresor na dwu sprężarkach od stara, ale niestety te mają tylko jedno łożysko, z drugiej strony wał na panewce i panewki korby tez smarowane cisnienowo - niefajnie.

    Chyba zrobie przełożenie na 1500 obr na sprężarce. Jeszcze mi sie nasuwa pytanie czy jeden pasek na jedną sprężarke starczy, czy po dwa ?

    0
  • #19 27 Sie 2006 11:34
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    1 pasek 17 mm starczy. A jak dokonujesz rozruchu tych silników?

    0
  • #20 27 Sie 2006 12:01
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    No rozruch bedzie lekki bo bez cisnienia w przewodach do zwrotnego.
    To są kumutatorowe silniki ( po 4 szczotki ) i chyba nie ma innej możliwości jak podłączyć po prostu napięcie stałe - jest tylko wybór prawe, lewe obroty według schematu na klapce. W sumie to nie mam doświadczenia, ale pytałem elektryka i mi wyjaśnił sposób podłączenia silnika ( czyli tak jak sam myślałem ).
    Na wszelki wypadek załączam zdjęcie schematu podłączenia z klapki silnika - ciekawi mnie ta dodatkowa cewka co ma odczep A2B1:

    http://p6.labfoto.pl/photos/p/6/8/68f9bee1d1c278eee6a6530b01aa189c-1273915.jpg

    0
  • #21 27 Sie 2006 12:38
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Podłączasz A1 B2 bo masz 4 bieguny komutacyjne. Ale sprawdzałęś jak te silniki się kręcą czy wzbudzenie i twornik jest na 220V stałego .
    I najważniejsze jak je włączasz i nie wybija bezpieczników ?

    Dodano po 30 [sekundy]:

    Podłączasz A1 B2 bo masz 4 bieguny komutacyjne. Ale sprawdzałęś jak te silniki się kręcą czy wzbudzenie i twornik jest na 220V stałego .
    I najważniejsze jak je włączasz i nie wybija bezpieczników ?
    Masz jakiś prostownik?

    0
  • #22 27 Sie 2006 12:42
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    na próbe podłączałem przez mostki - 20 A bezpieczników nie wywala, nawet jak oba razem włanczam, chociarz myślałem o włączaniu drugiego silnika w kompresorze chwile po pierwszym

    0
  • #23 02 Wrz 2006 20:11
    pawelradomsko
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    Kolego sprzedaj te dwa silniki na allegro a za to kupisz sobie co zechcesz.
    One kosztuja niemalo.
    Przepraszam za brak polskich znakow.
    Pozdrawiam.

    0
  • #24 04 Wrz 2006 21:19
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    ale mam je sprzedać - dlaczego ? - są nieodpowiednie, dodam że wziołem takie bo mam tylko jedną faze 220V więc siłowe odpadają.

    0
  • #25 06 Wrz 2008 21:11
    wojciech_marchel
    Poziom 15  

    Słyszałem ze w sprężarce ze smarowanie z silnika wierci się jakieś otwory w korbowodzie i nie trzeba dokładać pompy. Próbował to ktoś robić??

    0
  • #26 06 Wrz 2008 21:54
    niutat
    Poziom 37  

    Witam, temat wprawdzie stary ale odpowiem koledze wojciech_marchel, sprężarki z takim smarowaniem stosowane są w ciągnikach rolniczych i były stosowane w starszych typach samochodów "Star" więc takie rozwiązanie zdaje egzamin, trzeba tylko podejrzeć jak to wygląda i jak te otwory są wywiercone. :wink:

    0
  • #27 07 Wrz 2008 14:38
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    ktoś odgrzebał mój temat. Kompresor zbudowałem przłożenie było ok 3:1 ale sprężarki były ze stalowymi albo żeliwnymi tłokami i obroty ok 1000 powodowały że cały kompresor z butlą skakał niesamowice, ale wydajność miał dużą :) .

    Co do wiercenia panewki z korbowodem to chyba najlepsze miejsce od góry możliwe blisko przy ramieniu korby ( otwór musi być w panewce też)

    0
  • #28 19 Paź 2008 08:50
    wojciech_marchel
    Poziom 15  

    Mam pytanko jakie zawory zwrotne stosujecie założyłem na próbę pionowy z plastikową zatyczka jedno pompowanie i po zaworze nie mam pojęcia ja wymienić bebechy na metalowe bo on chyba jest nie rozbieralny ?? Klapkowy metalowy tez został zabity jednym pompowaniem.

    0
  • #29 19 Paź 2008 12:23
    Moulder
    Poziom 23  

    wojciech_marchel napisał:
    Mam pytanko jakie zawory zwrotne stosujecie założyłem na próbę pionowy z plastikową zatyczka jedno pompowanie i po zaworze nie mam pojęcia ja wymienić bebechy na metalowe bo on chyba jest nie rozbieralny ?? Klapkowy metalowy tez został zabity jednym pompowaniem.


    Zawór teflonowy nadaje się tylko do wody. Co to za sprężarka, jeżeli jednocylindrowa, i przed zaworem zwrotnym jest mała objętość, to ten zawór otwiera się i zamyka na jeden obrót wału sprężarki i żaden zawór zwrotny tego nie wytrzyma. Z wyjątkiem zaworu wylotowego w głowicy.

    0
  • #30 21 Paź 2008 01:39
    Mariuszczs
    Poziom 19  

    Jeśli to taki okrągły z plastikiem w środku to jest rozbieralny ( nie widać miejsca skręcenia bo chyba jest toczony ostatecznie po skręceniu ) - wystarczy zamiast plastiku dotoczyć to z metalu. U mnie nadal pracuje, jedynie co sprężynka dociskowa się rozleciała i musiałem dorobic nową.

    0