Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Problemy z regulacją obrotów w silniku????

09 Jul 2003 10:21 3342 8
  • Level 19  
    Potrzebuje schemat elektryczny regulatora obrotów do silnika 1,5kW obcowzbudnego o ciężkim starcie.
    Zbudowałem układ oparty na 1 traiaku kondensatorze, diaku i rezystorze reulacyjnym- podaje prąd na bramkę (reguluje napięcie zmienne, a później go prostuje mostkiem gretza jeden taki układ jest wpięty w wzbudzenie, gdzie jest ustalona stała wartośc napięcia 180 V(prądu stałego), drugi taki układ jest włączony w obwód twornika, i tutaj mam problemy z napięciem wyjściowym po właczeniu i krótkiej pracy obciązeniu skaczą obroty, a wraz z nim prąd choć obciążenie jest -chyba stałe, wszystkie elementy wstawiłem nowe. Co jest bardziej irytujące żę podobny układ działa w sąsiedztwie -obok w skrzynce i działa poprawnie
    Więc gdzie tkwi błąd lub co przerobić aby ustrzeć się tego pulsowania
    Na dodatek silnik na autotransformatorze, oraz na rezystorze wpiętym w obwód wzbudzenia działa poprawnie, kręci sie równomiernie.
    Stąd potrzebuje w miarę prosty układ sterowania silnikiem aby wyeliminować to tętnienie napięciem.(ALE SKĄD TO TĘTNIENIE MOŻĘ KTOŚ MI TO WYTŁUMACZYĆ?????) :(
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 28  
    Może szczotki są nie w strefie? Występuje wóczas silne odziaływanie pola na uzwojenie wzbudzenia.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 19  
    Ale jest to silnik prądu stałego>>>
  • Level 28  
    Właśnie w silnikach prądu stałego ustawia się strefę!
  • Level 19  
    No dobrze ale jak to wyeliminować oprócz metod książkowych (przesuwanie szczotek w martwą strefę) do tej pory układ pracowal bez zarzutu 2 lata silnik niby nie był rozkręcany a problem istnieje??? A co w przypadku autotransformatora przecież to samo powinnoi się dziać z autotransformatorem, a silnik pracuje regularnie (stałe obroty)??
  • Level 19  
    Dzięki za pomoc
    Ale chyba rozwiązałem problem,
    Po krótce wyjaśnię:
    Opisany silnik pracuje w napędzie rusztu w kotle rusztowym gdzie silnik napędza ruszt poprzez przekładnie ślimakową. Ze względu na wynikające zatarcia i zacięcia rusztu lub samej przekładni występują różne obciązenia w ukłdzie z triakiem prąd twornika nie jest niczym ograniczony i w zalęzności od obciążenia on się zmienia i przy wachnięciach obciązenia silnik spowalnia i wzrasta prąd aby przeciwdziałać oporom mechanicznym a kiedy np. silnik tak zwolni że się zatrzyma to przy wysterowanym triaku na napięcie np 30 V (rezystancja twornika wynisi około 2,2 Oma) prąd skacze do 15 A i wyrzuca zabezpieczenie
    W przypadku zastosowania autotrasformatora prąd pobierany przez silnik jest zgóry ograniczony mocą autotransformatora (coś ala dławik) i wahnięcia prądu są może ale mniej zauważalne a silnik w miarę równo pracuje brak jest pulsacji obrotów
    Jedym rozwiązaniem chyba jest ograniczenia prądu na układzie poprzez dławik lub jakiś układ który by ztłumił narastanie prądu w czasie wskutek zmiennych obciążeń.
    Proszę o wypowiedzi w tej sprawie?? Jak w inny sposób przerobić układ aby ograniczyc wahania prądu????
  • Level 23  
    Chyba używasz regulatora złego rodzaju czyli takiego jaki jest używany w prostych wiertarkach ręcznych na 220 V.A potrzebny jest taki jak w wiertarkach akumulatorowych. Całkiem inna idea regulacji.Czy ten układ który pracuje poprawnie nie jest przypadkiem na tranzystorach wysokonapięciowych?By silniki prądu stałego kręciły na małych obrotach i miały jeszcze jakiś znośny moment napędowy podaje im się pełne napięcie w krótkich odcinkach czasu.
  • Level 1  
    Czy ktoś może opisać mi zjawisko przewrotu regulacji w silniku prądu stałego??
    A jak nie to chociaż opisać stany przejściowe w silniku asynchronicznym klatkowym. Bo wykonałem model w simulinku i nie wiem skąd się biorą te oscylacje(piki) momentu na poszątku i jak się ten stan konkretnie nazywa.