Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak sprawdzić uszkodzony wirnik

pilek1975 17 Paź 2006 16:43 11851 5
  • #1 17 Paź 2006 16:43
    pilek1975
    Poziom 9  

    jak można szybko sprawdzic czy wirnik ze szlifierki kątowej jest uszkodzony (to znaczy jak określic czy ma przerwe czy zwarcie zwojowe? czy jest jakieś urządzenie którym można szybko i sprawnie to określic?

    2 5
  • #2 17 Paź 2006 17:40
    Los_sandalos
    Poziom 27  

    Do tego używa się specjalnego elektromagnesu. Przykłada się magnes na wirnik i powoli nim obraca. Z wierzchu przykłada się cienką blaszkę, jak zacznie drżeć to wirnik ma zwarcie zwojowe.
    Inną metodą jest zasilanie prądem przemiennym o napięciu kilku volt poprzez komutator (ale z reguły nie po przeciwnych stronach komutatora ale o kącie około 120 stopni - nie mam pojęcia, czy to ma duże znaczenie). Obserwuje się prąd na mierniku wskazówkowym - jeśli występują anomalie prądu (duże różnice) to wirnik jest uszkodzony.

    Ta druga metoda jest ponoć lepsza, jeśli nie znasz się dokładnie na tym to lepiej idź do specjalistycznego zakładu.

    5
  • #3 18 Paź 2006 07:14
    tprzemko
    Poziom 22  

    Witam
    Jeżeli nie masz w podorędziu tego magnetycznego ustrojstwa to bierzesz regulowany zasilacz o wydajności ok 1A, przewody zasilacza podtykasz na sąsiednie wycinki (zaciski) komutatora ustawiasz np te 1A i sprawdzasz kolejno sąsiednie zaciski komutatora 1z2 2z3 3z4 itd. Powinieneś uzyskać zblizone wartości prądu przepływającego przez uzwojenia wirnika. Jeżeli gdzieś będzie znacząco mniej To znaczy że do przezwojenia.
    Pozdrawiam

    1
  • #4 18 Paź 2006 08:18
    darxxxx
    Poziom 16  

    W silnikach komutatorowych prądu przemiennego 95 % wszystkich uszkodzeń to uszkodzenia wirnika, pozostałe to układ szczotkotrzymacz- szczotki i stojan. Jeśli moc silnika jest rzędu kilkuset Watt wirnik można sprawdzic za pomocą omomierza. Przed sprawdzeniem wskazane jest oczyścic przestrzenie między wycinkami komutatora( dobrze się to wykonuje za pomocą brzeszczota ,wcześniej szlifując mu zęby lub za pomocą piłki włosowej). Opornośc między poszczególnymi wycinkami komutatora powinna mieścic się w granicach 2- 3 Ohma. Jeśli jest bliska zeru jest to podejrzane. Drugi sposób tak jak pisali koledzy wyżej za pomocą elektromagnesu. Następny sposób :zmierzyc prąd pobierany przez silnik- powinien byc mniejszy od znamionowego.. Uszkodzenie można też stwierdzic obserwując pracę silnika. Szczotki ciągną za sobą łuk elektryczny( zbyt duża gęstośc prądu na milimetr)na całej szerokości. Jeśli jest przerwa łuk jest punktowy i ciągnie się od szczotki do szczotki.
    pzd.

    1
  • #5 18 Paź 2006 18:30
    kaz
    Specjalista - spawarki

    Jeszcze inna metoda. Do szczotek podlączamy napięcie stale,takie aby prąd byl bliski znamionowemu. Wtedy miernikiem prądu stalego mierzymy napięcie między kolejnymi sąsiednimi dzialkami komutatora. Gdy wirnik jest dobry napięcie to jest zawsze takie same. Gdy jest zwarcie , napięcie będzie mniejsze, gdy jest przerwa napięcie będzie bardzo duże Metoda ta jest najbardziej przydatna gdy nie chcemy demontować maszyny..

    2
  • #6 02 Lis 2006 19:50
    pilek1975
    Poziom 9  

    Dziękuję wszystkim za tak wyczerpujące informacje

    0