Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Głośne wydechy oraz ich sens (brak sensu)

MikePL1 19 Dec 2006 00:51 5353 5
  • #1
    MikePL1
    Level 16  
    Ciągle mijam jakieś samochody z ryczącymi wydechami. Im głośniejszy wydech tym bardziej tendetny samochód. Dobijają mnie maluchy, cieniasy czy polonezy. Ja rozumiem, że tacy kierowcy chcą zwrócić na siebie uwagę, ale tak naprawdę nie mają czym bo każdy się odwróci w poszukiwaniu czegoś nadzwyczajnego a zobaczy poldka albo kaszlaka.



    Widzę, że wielu kierowców nie wie do końca jaką rolę spełnia wydech. W skrócie sprawa wygląda tak, że średnica rur wydechowych musi być dostosowana do pojemności i mocy silnika. Jak widzę kogoś z samochodem, który ma silnik jak od kosiarki oraz wydechem jak rura od klozetu to płakać się chce. Po pierwsze gość traci na momencie obrotowym (przesuwa go wyżej, a wiadomo, że im niżej jest moment tym lepiej), a po drugie robi z siebie pośmiewisko. Co innego nietypowy samochód zwracający na siebie uwagę a co innego jakiś fiat, opel, ford czy peugeot. Wszyscy to mają i tym jeżdżą, więc nie ma czym się popisywać. Dla przykładu podam, że mam silnik 4.5L i rura 3" to jest maksimum przy tej pojemności, bo powyżej są straty mocy. Tak więc siniki malutkie, np. 1,6 i mniejsze powinny mieć cienkie rurki.


    Przyjrzyjcie się samochodom typu porsche, corvette itd... Rasowe sportowe samochody a wydechy mają cieńsze niż niejeden buracki fiat punto. Coś w tym jest. Nie chodzi tylko o klasę, styl i elegancję, ale też o dostosowanie wszystkich komponentów samochodu w celu uzyskania jak najelpszych parametrów.

    Pomyślcie dwa razy zanim wydacie grubą kasę na rurę od kibla, z której się ludzie będą śmiać.
  • #2
    serg77
    Level 15  
    hmmmm,piszac o przesuwaniu max. momentu obrotowego w gore,miales na mysli przesuwanie wartosci obrotow przy ktorym jest on osiagany?
    nie jestem tez zwolennikiem tzw "cybuchow" :) , ale czy moglbys jakos uzasadnic dlaczego przy duzych srednicach rur traci sie na mocy i momencie obrotowym?, co do mocy to wydaje mi sie ze im mniejsze opory wylotu tym wieksza moc (oczywiscie do pewnej granicy przy ktorej juz nie ma to w zasadzie wplywu), ale czemu mialby pozniej silnik tracic moc?
  • #3
    MikePL1
    Level 16  
    Musiałbym gdzieś odnależć ten artykuł w angielskim internecie, ale poszukam i sobie przypomnę dokładnie dlaczego.

    W skrócie sprawa wygląd tak, że właśnie maksymalny moment obrotowy jest osiągany później (przy wyższych obrotach silnika), więc jest to zupełnie niepożądane.

    Nie ma sensu rozmawiać o mocy silnika, gdyż moc jest tylko wartością teoretyczną, wyliczoną dla danego silnika. W praktyce liczy się tylko i wyłącznie moment obrotowy bo to z niego się korzysta i to on bezpośrednio się przekłada na to ile 'pary' mamy w kołach. Z mocą jest tak jak z pikselami w aparatach: każdy producent się chwali, że ma ich najwięcej a tak naprawdę aparat aparatowi nierówny. Amatorzy tzaskają małpkami za 10mpx a profesjonaliści robią okładki do czasopism na 6mpx. No ale wróćmy do tematu...

    Z tego co pamiętam to wydech musi mieć pewien opór, aby następował efekt falowy (czy coś takiego), gdzie fala spalin się w efekcie zasysa więcej mieszanki do cylindra. Trudno mi to teraz wytłumaczyć.

    Generalnie konkluzja jest taka, że wydech musi być nie za mały i nie za duży bo i jeden i drugi będzie źle wpływał na parametry silnika.

    Mój samochód waży 2500kg i napędzany jest silnikiem o mocy 220KM. Spod świateł zrywa asfalt a setkę (przy tekiej mazie) osiąga poniżej 10s. Wątpię czy gdybyśmy wzięli silnik 1.8 z jakiejś Hondy (też ok 200KM) i wstawili w tę samą karoserię to czy samochód by w ogóle mógł się jakoś sensownie poruszać.

    I oto tajemnica momentu obrotowego. Ta sama moc (teoria) ale moment inny (praktyka).

    Odpowiedni wydech jest więc ważny. Rury 3-calowe w silniku od kosiarki (maluchy, cieniasy, tico, matizy itd) to nieporozumienie.
  • #4
    Orzeł666
    Level 12  
    A ja mam ryczący wydech i dobrze mi z tym.
    Fabryczny tłumik w moim 20latku zgnił doszczętnie.
    Powoli struga się kompletny prawie pusty wydech z nierdzewy(silnik 1.6 a rura wyliczona bodajże 45 czy coś koło tego), ale narazie jeździ robiąc straszne zamieszanie.
    Jak założe sobie nierdzewny będzie buczał trochę ciszej, ale tylko trochę.
    No ale moje auto służy raczej do zabawy i to najlepiej na torze.
    A do setki też nie narzekam.
    No i gumy pali jeszcze na 2biegu.
  • #5
    cursor
    Level 30  
    mikePL1 nie do końca zgodze się z twoją teorią. Nie tylko prędkość obrotowa przy której osiągamy maks moment jest ważna. Ważny jest przede wszystkim kształt charakterystyki momentu obrotowego. Co do silnika 1,8 z hondy to poszukaj sobie wykresu wersji V-tec, która ma 190KM i ok. 200NM momentu. Wg producenta maks. moment jest wysoko, wg twojej teorii samochód nie powinien jeździć jak należy, poniżej 3500-4000obr/min. W rzeczywistości, dzięki zmiennym fazom rorządu silnik ten ma bardzo dobrą charakterystyke momentu i bije inne silniki o takim momencie jeśli chodzi o osiągi. Moment umieszczony nisko da nam najczęściej niższe spalanie, nie kręcimy silnika wysoko, żeby ciągnął jak należy. Co do kształtu momentu i obrotów przy których silnik osiąga maksymalną wartość można wiele mówić, ale trzeba także podać zastosowanie takiego czy innego silnika. Silniki, mające moment wysoko mają bardzo dobre wyniki w sportach. Silniki turbo to już wogóle inna bajka, jak kogoś interesuje wysoki moment to niech idzie w tę drogę.

    Co do wydechu to rura o średnicy 2,5" w silniku 1,6 ma jakikolwiek sens tylko w przypadku silników doładowanych. Chodzi przedewszystkim o zjawiska falowe(nie kojarzyć ich z akustycznymi). Wydech bierze czynny udział w opróżnianiu cylindrów ze spalin. Dlatego dobrze policzony wydech będzie posiadał tłumik środkowy, odpowiednio dobrany do oczekiwanych przyrostów mocy/momentu, czasami za tłumik środkowy robi tłumik końcowy. Wiele osób usuwa tłumik środkowy i/lub katalizator twierdząc, że silnik lepiej ciągnie itp.(w przypadku kata, jest taka możliwość, jeśli stary były zapchany), ale tak naprawdę nie zauważają, że silnik taki kręcą wyżej, korzystając z momentu, który może podniósł się o 2-5NM, ale przesunął się do góry. W przypadku silników z turbo-sprężarką wydech za turbiną ma mniejsze znaczenie, bo turbina "wyciąga" reszte spalin z komory spalania.
  • #6
    tplewa
    Level 39  
    Taki temat juz byl ostatnio, no ale nic. Tak jak ktos juz wspomnial wydechy przelotowe jak i o wiekszej srednicy maja zastosowanie w silnikach doladowanych. Choc ta srednice dobieramy do tego co chcemy osiagnac inaczej to bedzie w autach do driftu inaczej w autach na 1/4.
    W wolnossacym zle dobranie wydechy moze zakonczyc sie duzymi wydatkami, gdyz cofajace sie spaliny moga wypalic zawory itp.

    pozwole sobie zacytowac kolego Roball-a z mojego http://forum.turbokillers.com gdzie meczymy juz od pewnego czasu temat ukladow wydechowych (dotyczy aut turbodoladowanych).

    Quote:

    Trochę teorii wydechów


    Dla silników NA wydech musi być dokładnie policzony z uwzględnieniem długości kolektora wydechowego, czasu współotwarcia zaworów, st
    opnia sprężania, zjawisk falowych (liczy się falę powracającego podciśnienia na współotwarcie zaworów - najczęściej na drugie odbicie) itp. ale NA to my się nie zajmujemy :))


    w silnikach doładowanych suszarka robi za komorę rozprężeniowią - w downpipe mamy w miarę jednorodny strumień spalin
    ze względu na obecność turbiny nie wykorzystuje się zjawisk falowych - efekt przewietrzania cylindrów zapewnia nadciśnienie w kolektorze dolotowym
    w przypadku silnika 4cyl. wydech "widzi" wylot ze sprężarki jak gniazdo zaworowe silnika jednocylindrowego pracującego z 4x większą prędkością obrotową

    dlatego w silnikach turbo wykorzystuje się tylko zjawiska dynamiczne

    ZJAWISKO DYNAMICZNE W WYDECHU
    w trakcie pracy silnika w wydechu tworzy się fala mechaniczna której parametry zależą od jego przekroju i długości - z jednym wyjątkiem - prędkość jest za turbiną stała i wynosi oki ok. 510m/s - co odpowiada mniej więcej prędkości dźwięku w warunkach jakie panują w wydechu
    przy niskich prędkościach obrotowych słup gazu drga w obie strony - naśladując zmiany ciśnienia spalin na wirniku sprężarki
    po przekroczeniu pewnej prędkości obrotowej ów drgający słup gazu przestaje wykonywać ruch zwrotny - wszak ma swoją masę i pomimo że za sprężarką spada ciśnienie - spaliny lecą dalej w kierunku ujścia - wysysając niejako spaliny ze sprężarki

    i tu dochodzę do sedna
    im większy przekrój i długość wydechu tym większa masa spalin
    im większa masa spalin tym większy efekt wysysania spalin ze sprężarki
    niestety im większa masa splin tym większe obroty potrzebne do wywołanie efektu

    sumując
    szeroki wydech - więcej mocy i momentu ale przy wyższych obrotach
    na to należy nałożyć charakterystykę sprężarki - co z tego że będziemy mieli zajebisty efekt dynamiczny przy 6000 obr jeśli przy tych obrotach wydajność kompresora i tak zaczyna spadać (można napędzić ją 2x szybciej a ciśnienie i tak nie wzrośnie - za to z powietrza zrobi się gazowy odpowiednik piany)

    czytałem na tym forum że nissan specjalnie dusił silnik CA wydechem 2"
    wg mnie to nie prawda - policzyli wydech w taki sposób żeby zminimalizować laga - ustawiając początek zjawiska dynamicznego na okolice 2000-2500 obr.

    szerokość, długość(w turbo mniej istotna) i impedancja wydechu musi być policzona do konretnych założeń - NIE MA zasady im szerzej tym lepiej


    A co do momentu w silnikach o pojemnosci 1.8T (silnik bez kucia na oryginalnych wnetrznosciach), zmieniona turbina na Garrett GT2871R, downpipe 3", reszta 2,5" (jeden tlumik) - to podaje wykresik z rolek:

    Głośne wydechy oraz ich sens (brak sensu)

    Dodane:

    i tutaj kolejny wykresik po kilku modyfikacjach miedzyinnymi zmiana faz rozrzadu:

    Głośne wydechy oraz ich sens (brak sensu)

    i na koniec jeszcze o mocy i momencie - powinno to wyjasnic wszystkie spory ;)

    http://www.technikajazdy.info/mocvsmoment.html

    P.S.
    MikePL1 moze na drodze chcesz zweryfikowac 4.5L z silnikiem 1.8 od kosiarki ;)