Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

max tuningu...

...KUBA... 09 Nov 2007 17:24 6260 42
  • #1
    ...KUBA...
    Level 24  
    witam mam takie pytanie odnośnie tuningu samochodów i przepisło:
    1. ile decybeli może mieć najwięcej "wydech" samochodu żeby policja nie mogła sie przywalić??? to chyba podaje sie do obrotów???
    2. ile cm. moze zakrywać brewka na przednią lampe (czy to zalezy od modelu auta)???
    3. ile max może mieć dB sprzęt audio??
    4. ile cm. moze "wystawać koło za nad kle"??
  • #2
    sebastianxxx
    Level 15  
    AD 1. Max dla samochodów osobowych to 96dB dla ZS i 93dB dla ZI, mierzone z odległości 0,5m (Dziennik Ustaw z 2003 r. Nr 32 poz. 262)

    AD 2. Brewki ograniczają pole reflektora co za tym idzie ilość emitowanego światła. Więc po co Ci to.

    AD 3. Nie ma ograniczeń chyba że utrudnia to jazdę. W czasie jazdy wypada słyszeć co się dzieje na ulicy, bo np. można blokować drogę pojazdom uprzywilejowanym (na sygnale) lub gorzej taki pojazd może uderzyć w Ciebie (np. przejeżdżając na czerwonym świetle).

    AD 4. Koła nie mogą wystawać poza obrys pojazdu.

    Wymienione modyfikacje to żaden tuning.
  • #4
    tplewa
    Level 39  
    bardziej styling :) no moze poza glosnym wydechem robionym jesli jest to bez senu (wtedy to dresiarstwo)....

    Na co zwrocic uwage przy stylingu - ma byc ladnie, bez wiochy i udziwnien :)

    Odpowiedni lakier, felgi itp. (dobrze dobrane do auta) potrafia czynic cuda wieksze niz setka brewek, ledow i innego szmelcu :)

    Choc ktos powie kwestja gustu :), a o gustach sie nie dyskutuje :)

    CarAudio - moze byc glosno czemu nie - jednak nie tak by utrudnialo jazde i sprawialo ze robi sie nie bezpieczna. Inna kwestja ze ma to grac, a nie robic halas :) wiec sprzet pokroju BM Audio itp. raczej odpada, a zaczynaja pojawiac sie znaczne koszty :)

    Tuning nie koniecznie musi byc nie zgodny z prawem, choc moje auto raczej w tych dB jak i normach ekologicznych raczej sie nie misci :) - no ale to juz inna bajka :) jak sie walczy o KM to trudno sie zmiescic w wszystkich normach zwlaszcza tych od ekologii - inna kwestja ze to tez najczesciej duza kasa...

    Naomiast w przypadku stylingu nie wiedze podstaw aby lamac prawo...
  • #5
    MikePL1
    Level 16  
    No to ja się dołączę z pewnym punktem, o którym sporo osób zapomina...

    Dobór odpowiedniego samochodu pod tuning !!!

    Nie chodzi tu o to, że samochód musi być drogi. Chodzi o to, że samochód musi coś sobą reprezentować. Dla przykładu samochody, które raczej nie nadają się do tuningu...

    Tico, matiz, picanto, cienki, maluch, ford transit itd...

    No i dla kontrastu samochody które można ładnie zrobić:

    garbus, ford granada, opel rekord, supra, nissan 200sx itd..
  • #6
    ...KUBA...
    Level 24  
    bardzo często widze z tuningowane ople calibry, no i nawet fajne są "przerobione" a co do kół to podobają mi sie szerokie i "nisko profilowe" opony tylko ze chyba nie są na nasze drogi... A co do spojlera/lotki to policja moze sie przyczepić??? a czym mozna zmierzyć dB wydechu??
  • #7
    sebastianxxx
    Level 15  
    Ja jeżdżę na 215/45 ZR17 91Y i jest ok, najgorsze są dziury w asfalcie, jeszcze nigdy nie wpadłem na szczęście (można uszkodzić oponę/felgę). Kiepsko jest po deszczu, można popłynąć przy hamowaniu, ale na suchym asfalcie przy hamowaniu ciężko jest stracić przyczepność. W koleinach samochód sam sobie obiera tor jazdy.

    Spojler nie może być szerszy od samochodu.

    Do pomiaru hałasu są specjalne mierniki (decybelomierze), każda stacja diagnostyczna je posiada.
  • #8
    ...KUBA...
    Level 24  
    aha dzięki. wiem ze na stacjach są do mierniki co2 w spalinach... A czy można przyciemnić szyby z przodu?? Chyba nie bo przednią to nie bardzo... A policja może sie przyczepić za przyciemnienie szyb tylnych?? słyszałem ze jak sie przyciemnia szyby to musi być to wpisane w dowód pojazdu??
  • #10
    SATAn_
    Level 14  
    żarówka rtęciowa wrote:
    Wolno przyciemniać tylko szyby tylne boczne oraz szybę tylną. Przyciemniona szyba musi mieć atest. Chodzi o to, żeby zapewnić widoczność w granicach 180°.


    i w 70% przepuszczac swiatlo sloneczne
  • #13
    tplewa
    Level 39  
    Quote:
    tuningowane ople calibry


    niom w przypadku tych auta dosc czesto mozna zaobserwowac tunning najwyzszych lotow ;) ... po niekad pewien klub ma przez to fajna opinie.
    Prawde mowiac to niewiele tych aut widzialem ladnie zrobionych...

    KUBA zamiast kombinowac z jakimis dziwactwami w stylu folie itp. pomysl nad ciekawszymi sposobami... Fajnie by bylo tez powiedziec co masz za auto, zawsze mozna dac jakies linki do ladnie zrobionych aut - ktore moga byc jakas tam inspiracja...

    Tak jak mowilem nieraz skromne dodatki potrafia nadac ogromnego uroku i to lepszego niz sterta wielkich spojlerow itd.

    Co do felg to fakt na naszych drogach sie nie poszaleje :)

    Quote:

    Kiepsko jest po deszczu, można popłynąć przy hamowaniu,


    Proponuje zmienic opony na lepiej odprowadzajace wode :)
  • #14
    MikePL1
    Level 16  
    tplewa wie co pisze. Calibra jest bardzo łatwą bazą do tuningu. Ale łatwa dlatego, że już niewiele da się sensownego zrobić. Niestety ludzie o tym nie wiedzą i robią z tego choinki albo pokaz fabryki plastiku.

    Mógłbym dokładniej napisać co warto zmieniać, ale nie wiem czy masz calibrę, więc najpierw napisz jaki masz samochód a potem pokombinujemy.
  • #15
    ...KUBA...
    Level 24  
    właśnie o to chodzi ze narazie autka nie mam tylko zastanawiam sie jakie byłoby dobre na tuning, wiadomo na salonowe mnie nie stać. a jakie auta sa dobrze przyczepne??? bo podoba mi sie opel tigra a;e trochę mały jest jak u niego z przyczepnością??? czy nie ma co patrzeć na takie spray, bo chyba wymieniając zawieszenie mozna to uzyskac ???
  • #16
    tplewa
    Level 39  
    Wymieniajac polowe auta mozna uzyskac niemal wszystko :) Jednak pamietaj ze Tuning nie jest tani :)

    Tak cos czuje ze szykujesz sie do zrobienia prawa jazdy :) lub bedzie to za jakis dalszy czas :) no ale nic w sumie dobrze ze pytasz wczesniej niz po fakcie.

    Na pierwsze auto napewno nie bede polecal aut szybkich jak i stosunkowo trudnych (drogich) w tuningu. Nie jest obecnie problemem kupic szybkie auto
    w serii za stosunkowo niewielka kase, schody robia sie gdy dane auto okazuje sie zajechanym wrakiem - a jego sama eksploatacja to nie male koszta.

    Tak samo mysle ze przejmowanie sie trakcja auta lub jej poprawianie na obecnym etapie nie jest priorytetem. Oczywiscie lepiej kupic auto ktore prowadzi sie lepiej - jednak samo prowadzenie nie gwarantuje ze bedziesz odrazu "mistrz kierownicy ucieka". Ludzie z takim podejsciem najczesciej koncza w smutny sposob, potem tylko mijamy krzyze przy drogach...

    Na poczatek radzil bym wydac pieniadze na naprawy kupionego auta, czyli
    to co istotne (hamulce, zawieszenie itd.) - potem mozna myslec nad tuningiem - ktory jak wspomnialem nie jest tani. Wiec jak sam nie zarabiasz i nie masz bogatych rodzicow to warto troszeczke trzymac emocje na wodzy...

    Co do auta jakie kupic to trudno mi cos doradzic (nie znam twoich mozliwosci finansowych), czesc aut godnych uwagi zostalo wymienionych - z mojej strony odradzam ci napewno Nissana 200sx i Supre jesli ma to byc pierwsze auto i nie masz w kieszeni troche gotowki...

    Inna sprawa to musisz sie zastanowic pod jakim katem chcesz tuningowac auto - czy ma to byc styling (tuning wizualny) czy mechaniczny. Jesli mechaniczny to co chcesz autem robic...

    Inna sprawa to priorytetem powinno byc kupno auta ktore bedziesz w stanie utrzymac w dobrym stanie technicznym bez szukania jakis dziwnych oszczednosci.
  • #17
    MikePL1
    Level 16  
    No to i ja się dołączę. Do porządnej jazdy tylko się nadają samochody z tylnym napędem (ewentualnie 4x4). Więc Supra czy 200sx to doskonały wybór. Poza tym do nich jest sporo i to tanich części. Im dłuższy samochód tym lepiej się trzyma i wolniej obraca, co daje więcej czasu na reakcję i kontrę.

    Zapomnij o tigrach, ka, peugeotach krótkich, clio, seicento, fabia, felicja, punto itd... To nie są samochody do szybkiej jazdy i nie do tuningu.

    Zaproponuj więc kilka modeli, które Ci się podobają i pomożemy zawęzić wybór.
  • #18
    tplewa
    Level 39  
    Quote:
    Więc Supra czy 200sx to doskonały wybór. Poza tym do nich jest sporo i to tanich części.


    A z tym to bym sie klucil :) Owszem sa to bardzo fajne auta do szybkiej jazdy - zwlaszcza Supra ma zarabista trakcje... Jednak z ta tanioscia czesci to bym sie mocno klucil... Trudno zreszta dorwac te auta w stanie ktory gwarantuje bezawaryjna i bezpieczna jazde, nie wspomne juz o kosztach eksploatacji ktore dla wielu osob bywaja zabujcze. Jak ktos mysli ze kupi 200sx S13 za 5000zl i bedzie sie nim cieszyl to sie jak to mowia obudzi z reka w nocniku :)

    Kupujac takie auto wiadomo ze nie nowe i o niewiadomej przeszlosci nalezy liczyc sie z kosztami znacznie przekraczajacymi wartosc auta - i to obejmujacymi jedynie doprowadzenie do stanu seryjnego...

    Inna sprawa nie sa to auta dla poczatkujacego kierowcy - choc bardzo wdzieczne w tuningu.

    Owszem zgadzam sie ze autem z tylnim napedem mozna nauczyc sie jezdzic i szybko nabrac pokory do samochodu... Na poczatek jednak polecal bym jakies starsze BMW gdzie faktycznie silniki sa owiele bardziej odporne "na ludzka glupote" jak i czesci tansze i latwiej dostepne...
  • #19
    ...KUBA...
    Level 24  
    fiata no na pierwszym miejscu odrzucam..., jakoś nie bardzo mi sie podobają... wole coś bardziej typu VW, BMW, AUDI, Opel. A jak jest z podnoszonymi drzwiami do góry fajnie samochód z tym wygląda ale to chyba za bardzo praktyczne i tanie nie jest...
  • #20
    MikePL1
    Level 16  
    tplewa,

    zdziwiłbyś się... Siedzę trochę w japońskich samochodach i NOWE, ze sklepu, japońskie części są w cenie części do fiata uno !!! Taki przykład... Przeguby do terenowego Lexusa - 200zł/szt.
    Japońskie tarcze na tył ok 130zł/szt. Klocki jakieś 70zł, a japoński filtr oleju 12zł

    Po prostu nie polecam Kubie niemieckiego, bo podejrzewam, że nie kupi sobie samochodu nowszego niż połowa lat 90. A niestety większość niemieckich samochodów z tego okresu to bardzo prymitywne maszyny. Zwłaszcza koncern VW. Było w rodzinie wiele VW z lat 88-93. Golf II GTI, Passat, Jetta itd. Niby wszystko OK, ale jak się przesiadliśmy na japońskie z tego okresu to niebo a ziemia. To co w VW było w 'wypasie' to Toyota miała w standardzie. Elektryka, skrzynia biegów chodzi jednym palcem, komputer itd. Tysiące drobiazgów lepiej pomyślanych...

    A co do napędu... Miałem jeden z napędem na przód i nigdy bym do tego rozwiązania nie wrócił. Porażka. Wiadomo, że zimą trzeba ostrożnie jeździć, ale w sumie nie ma to znaczenia. Jak ktoś przegina to każdym samochodem się rozbije. A jak ktoś ma rozum to może i na samych felgach jechać a w poślizg nie wpadnie.
  • #21
    tplewa
    Level 39  
    Tak tylko ja nie generalizowalem aut Japonskich tylko mowilem o 200sx i Supra... Tutaj nie ma juz tak rozowo :)

    Dlaczego tak mowie, sam mam 200sx-a gdzies od 1999r, z kumplami zalozylismy kiedys klub Turbokillers jak te auta byly bardzo malo znane w polsce (jeszcze nie mozna bylo sobie tanio przywozic autek)... Znam tez osoby majace Supry... i naprawde nie jest rozowo. Wiele osob przewinelo sie przez te auta, u nielicznych maniakow tylko zostaly i raczej nie sa do sprzedania. Zreszta nikt by za nie nie zaplacil tyle aby zrekompensowac wszelkie koszty poniesione na te samochody, nie wspomne juz o poswieconym czasie....

    Tak samo sa to auta ktore wymagaja od kierowcy doswiadczenia, niestety ale stosunkowo latwo nimi wybombic i wyslac sie na drugi swiat :)

    Kolejna sprawa to koszty eksploatacji, niestety te auta wymagaja zachowywania ich w bdb stanie - a kazde prowizorki i druciarstwo msci sie okropnie.... Kupujac 200sx liczysz sie ze zmianami oleju co 5000km (i to dobrego oleju - ja leje np. Motul 300V Competition 15W50 ceny mozna sprawdzic w necie ;) )
    Jak chcesz cos modyfikowac i wiecej puscic barow to na dzien dobry zalewasz Pb98 - niestety ta z Orlenu itp. zostawia dosc czesto duzo do zyczenia. Wiec aby nie miec stukowego lejesz sobie PB99 z Schell-a :)

    Odnosnie spalania nie mowi sie o nim w przypadku tych aut, poprostu spala tyle ile wlejesz... Chyba ze ktos ma na tyle mocne nerwy i nie bedzie naciskal - a trudno to robic majac takie auto :)

    Dlatego nadal twierdze ze na poczatek wlasnie dobra jest prosta konstrukcja, ktora latwo naprawic oraz jest duzy dostep do tanich czesci.
    Wracajac do wymienionych aut - warsztaty ktore je potrafia zrobic bez znacznych zniszczen ;) mozna wymienic na palcach jednej reki :)
  • #23
    tplewa
    Level 39  
    ...KUBA... widze ze jestes raczej mloda osoba i zadajesz troche dziecinne pytania. Proponuje ci przrczytac dokladnie to forum, oraz poznac zasady dzialania silnika spalinowego.

    Poprostu nie ma recepty jak cos zrobic bo to nie klocki lego, np. takie strzaly z wydechy moga byc powodowane przez rozne rzeczy np. ALS (Anti-Lag System), zdezelowany wydech itp.

    Wiec tak jak mowilem najpierw duzo czytaj :) potem zadawaj pytania bo inni moga nie byc tak mili jak ja :)
  • #24
    ...KUBA...
    Level 24  
    przyznam ze jestem młody... ale zasade działania silnika spalinowego to trochę znam, nie tylko malucha... ale co do tego "strzelania" to za bardzo nie wiem... bo to "strzela" wtedy gdy silnik spada z obrotów... ale nie wiem co powoduje to "strzelanie", bo przecież w normalnym samochodzie tego nie ma, a słyszałem ze to pojawia sie przy z tuningowanym wydechu...
  • #25
    williams
    Level 30  
    Strzelanie jest wywołane rozprężającymi się gazami poza układem wydechowym, w "fabrycznym" tego nie usłyszysz bo gzay ulegają rozprężeniu na poziomie tłumików. Generalnie konstruktorom o to chodzi.
  • #29
    sebastianxxx
    Level 15  
    Quote:
    a co daje filtr stożkowy


    Filtr prawidłowo zamontowany trochę hałasu i ze 2KM w okolicach max obrotów, i do tego trzeba czyścić itd. Jak się nie ścigasz to bez sensu

    Quote:
    a czy stacja obslugi pojazdu podbije dowód jak sie wyrzuci katalizator???


    Raczej nie, chyba że założysz coś co wygląda jak katalizator i analiza spalin będzie ok, lub diagnosta ma dobre serce.
  • #30
    ...KUBA...
    Level 24  
    bo jak dowód podbije z sportowym wydechem to policja i tak sie może przyczepić??? a to filtr bez sensu zakładać, chyba ze dla hałasu... a co do kierownicy sportowej fajnie wygląda ale czy jest praktyczna??? bo w sportowej kierownicy nie ma chyba poduszki powietrznej?