Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tosca303. Po odpaleniu słychać buczenie. Wywala bezpiecznik.

23 Dec 2006 12:24 1694 17
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Witam problem powstal przy wymianie T404-406 w celu zlikwodwania trzaskow w prawym kanale. Po wymianie zaczelo palic T412(BD139). Wymienilem ponownie T404-406 i pare sterujaca BD139 i BD140. Po odpaleniu slychac buczenie i po chwili wywala bezpiecznik. Na wyjsciu glosnikowym prawego kanalu jest 0mA. Ma ktos moze jakas podpowiedz gdzie szukac przyczyny?
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • TermopastyTermopasty
  • Unitra equipment specialist
    Do wymiany T416,T418
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Po przerwie w walce ze wzmacniaczem wrocilem dzis do niego i wymienilem T416,418 na takie same (2N****) i sterujacy BD135. Tylko teraz po odpaleniu wzmaka wydyma mi glosniki do przodu (stale napiecie?) i kopci sie drutowy R440. Kurcze nie mam juz nerwow na ten prawy kanal a tak lubie ta Tosce....
  • TermopastyTermopasty
  • Unitra equipment specialist
    BD135 to nie sterujacy tylko do stabilizacji termicznej.Sterujace to BD139,BD140 je tez nalezalo sprawdzic!
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    BD139,140 rowniez zostaly wymienione. T404,406(BC557), T412(BD139), T414(BD140), i jak wyzej koncowka mocy na 2N6488,2N6491 i do kompletu BD135. Obecnie wywala drutowy R440.
  • Unitra equipment specialist
    Sprawdz jeszcze raz wszystkie tranzystory glownie sterujace i koncowe oraz sprawdz montaz czy niema przebicia na radiator!
  • Helpful post
    Level 34  
    Witam !

    Przebicie kolektora na radiator skutkuje zwarciem , a nie paleniem rezystorów emiterowych . Odłącz trany końcowe i odpal bez sygnału i obciążenia na samej parze sterującej . Na emiterach BD139/140 powinno ustalić się symetryczne napięcie ok. +/-0,5V . Podobnie na bazach - ok.+/-1V Jeśli jest inaczej to masz uszkodzenie w sprzężeniu zwrotnym lub uwalony wzm. różnicowy .
  • Unitra equipment specialist
    jersey69 wrote:
    Witam !

    Przebicie kolektora na radiator skutkuje zwarciem , a nie paleniem rezystorów emiterowych .
    Tak kolego to sie zgadza tylko ze to wlasnie zwarcie moze doprowadzic do ponownego uszkodzenia tranzystora a co za tym idzie do palenia rezystorow!
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    No wiec zwarcia na radiatorze nie bylo wylutowalem trany koncowe i sprawdzilem napiecie na bazach pary sterujacej i na bank nie jest to +/- 0,5V!! na moim analogowym mierniku bylo to cos ok 36V. Problem z prawym kanalem powstal po wymianie T404-406 wzmacniacza roznicowego podejrzewam ze tam nalezy szukac przyczyny prosilbym o podpowiedz co sprawdzic i co ewentualnie na bank pojdzie do wymiany zebym wiedzial gdzie szukac przyczyny.
  • Unitra equipment specialist
    Sprawdz wszystkie tranzystory na spokojnie raz jeszcze roznicowe tez,rezystory diode D402, niema tam tego duzo!
  • Level 34  
    Masz pełne zasilanie na bazie ? Na obu tr. sterujących ? Jeżeli jesteś pewny tranzystora 410 oraz pary sterującej 412/414 , to sprawdzasz teraz czy rezystory mają wartości zgodne z nominałem : 10k,100R przy układzie Darlingtona (w obu połówkach) , emiterowe 0,47 oraz R414 , 15k . Para różnicowa też pod miernik . Dopóki napięcia , o których pisałem nie będą równe nie wolno podłączać pary końcowej . Jeśli drugi kanał jest sprawny to w razie wątpliwości masz porównanie .

    Dodano po 10 [minuty]:

    marian1981.02 wrote:
    jersey69 wrote:
    Witam !

    Przebicie kolektora na radiator skutkuje zwarciem , a nie paleniem rezystorów emiterowych .
    Tak kolego to sie zgadza tylko ze to wlasnie zwarcie moze doprowadzic do ponownego uszkodzenia tranzystora a co za tym idzie do palenia rezystorow!


    Pod warunkiem , że bezpiek na pierwotnym jest watowany drutem Φ2 . Nominalne 630mA leci natychmiast . Nie podejrzewam autora wątku o ciemnotę .
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Obecnie sytuacja jest nastepujaca wyeliminowalem zwarcie w roznicowym i mam ok 2,5V na Bazach T414 (BD140) i T412 (BD139). Czy mozna to uznac ze jest ok czy mam nadal szukac? Czy moge juz wrzucac trany koncowe. Jesli tak to prosze o pomoc po pierwsze czym zastapic podkladke mikowa bo jedna z oryginalnych ulegla zniszczeniu po drugie prosze o lopatologiczne wytlumaczenie jak ustawic prad spoczynkowy po wymianie tranow koncowych (nigdy tego nie robilem).
  • Helpful post
    Level 34  
    Zamiast miki możesz dać teflon , przed przylutowaniem sprawdź czy kolektory nie mają zwarcia do radiatora .

    Prąd spoczynkowy opisywaliśmy na forum wielokrotnie , choćby tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3142519 . Pamiętaj jedynie , że prąd spoczynkowy należy ustawić wstępnie na zimnym układzie , a następnie po 15-20 minutach skorygować jeszcze raz .

    Jeśli zrobisz to tylko raz , zaraz po włączeniu , to wzmacniacz będzie się przegrzewał . Najlepiej pograć trochę na małej mocy , a następnie po odłączeniu kolumn i skręceniu wzmocnienia na zero ustawić jeszcze raz , dokładnie .
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    No to niestety na emiterach mam 36V. Podejde jeszcze raz do Tosci. Kupilem komplet tranzystorow na prawy kanal (2xBC557B, 2xBD139, BD140, BD135, 2N6488, 2N6491=8,40zl ;)) i bede lecial od poczatku wylutowujac i ladujac nowe az wyrownam napiecia. Gorzej jesli zostanie mi tylko para koncowa i nadal bede mial wariacje z napieciami. Opory sprawdzilem juz i wszystkie ok, obydwa drutowe na zapas wymienione jutro biore sie za trany dzis doprowadzilem plytke do stanu bez tranzystorow ale rowniez oczyscilem z wszystkich lutow, kalafonii i zwarć :). Ścieżki wszystkie ok wiec mozna spokojnie brac sie za montaz elementow. Ciezko bylo doprowadzic plytke do przyzwoitego stanu po jakims mistrzu smazenia plytek...
    Zamiast podkładek mikowych polecono mi w sklepie silikonowe za 70gr sztuke :).
  • Helpful post
    Level 34  
    No, to już nie jest naprawa , tylko budowa od podstaw . Tak się nie robi , przyczynę usterki trzeba znaleźć i usunąć , a później ew. wymieniać sobie stopniowo elementy na "lepsze" czy nowsze (jeśli ktoś lubi) .

    Tyle ode mnie . Powodzenia .

    pozdrawiam
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie to nie jest budowa tylko wylutowywanie tranzystorow i sprawdzanie czy ktorys z nich nie polegl razem z rezystorami emiterowymi zeby wyrownac napiecia na sterujacych i wyeliminowac 36V na emiterach BD139/140. Komplet kupilem zeby nie biegac co chwile do sklepu a nie wydalem na to jakiegos majatku. Jestem przekonany ze przyczyna awarii zostala wyeliminowana - zwarcie na sterujacym BD139 z jednym BC57 z pary roznicowej. Wiec skoro wyeliminowalem przyczyne to teraz sprawdzam elementy zeby miec pewnosc zanim wrzuce pare koncowa szkoda kolejnego 5zl na 3 juz.

    Dodano po 4 [godziny] 21 [minuty]:

    Skonczylem walke z tranzystorami i wymienilem 2x BD139 oraz znalazlem i wymienilem dwa opory: R436-100Ω i R428-220Ω i po wlutowaniu wszystkiego jak nalezy wyszlo mi symetryczne napiecie na bazach i emiterach pary BD139/140 +/-36V a to chyba za duzo zeby lutowac koncowke.
    Opadlem juz z sil co do walki z Tosca a tak zalezy mi na tym zeby sluzyla nadal. Nie mam kasy na inny a uznaje tylko Unitre/Diore nie kupie jakiegos niewiadomo co za 100zl ktore sie udusi para Altusów140 (to wcale nie znaczy ze tosca sobie z nimi super radzi ale nie przykleka przy polowie glosnosci a mi wiecej nie trzeba).
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Narazie przy okazji grzebania wymienilem kondki filtrujące na ELNY 2x5600uF 45V i sluchajac lewego kanalu mam wrazenie ze wyszlo to Tosce na dobre. Wstrzymuje sie jeszcze z wkladaniem koncowki na prawy bo nie wiem czy jest sens ja upalic.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Po opanowaniu napiec na bazach pary sterujacej mam +/- 3,2V na emiterach +/-2,4V. Dzis rano wlutowalem pare koncowa wlaczam wzmak bez obciazenia i przykladam miernik do oporow emiterowych mierze 0V. Myslalem juz jest w porzadku a tu nagle sie zaswiecily na czerwono (doslownie sie stopily). Wylaczam szybciutko wzmacniacz patrze i wszystko wyglada ok. Para koncowa odizolowana od radiatora podkladkami silikonowymi wszystko w porzadku poza faktem ze para koncowa jest juz martwa bo az sie plastikowa podkladka do przykrecenia T416 stopila. Wyjalem bezpiecznik podlaczam lewa kolumne sygnal wejsciowy i wlaczam wzmak i co? lewy gral normalnie a prawy bedac bez bezpiecznika spalil w cholere opor R428!! (az sie zaswiecil na czerwono.) Wylutowalem pare koncowa na prawym kanale i obecnie mam spalona pare koncowa, R428, rezystory emiterowe, i tuz obok nich R434 widze ze jest spalony. Normalnie juz mnie zaczyna przerastac ta Tosca a to podobno banalna konstrukcja. Radmora 5412 wskrzesilem(zasilacz i dwa kanaly-koncowki i przedwzmacniacz) a Tosci nie umiem.