Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Minus na wzmaku byle do śruby przylegającej do karoserii?

10 Mar 2007 20:10 1404 14
  • Level 11  
    No właśnie minusa wzmacniacza nie trzeba ciągnąc od aku...więc moge z powodzeniem doczepic go do jakiejś śruby w bagażniku byle by ona dolegała do blachy karoserii???Z góry dzięki za odp
  • TermopastyTermopasty
  • Level 18  
    Można
    Lecz lepiej jest podpi±ć mase do bateri.
  • Level 11  
    kurcze ale mi bardziej pasuje do karoserii...a czemu lepiej do baterii? Ja słyszałem że nie robi to wielkiej różnicy ale może źle słyszałem:/
  • Level 18  
    Ze względu na to że masa z akumulatora jest mniej podatna na zakłucenia.
    Możesz spróbować do karoseri najwyżej poprawisz jak będzie zakłucać.

    ważne aby miejsce styku blachy było oczyszczone z farby i bardzo mocno dokręcone (kabel) a jak posmarujesz jakas past± co przewodzi to juz będzie wogule super ;)
  • TermopastyTermopasty
  • Level 11  
    więc chodzi właściwie tylko o czystośc dźwięku? a jeszcze jedno pytanko jaki bezpiecznik do wzmaka 4 razy 80W? bo go się umiejscawia na kablu od aku??:) aaa i do tego wzmaka zastosowałem przewód 8mm chyba wystarczający prawda?
  • Helpful post
    Level 12  
    do wzmaka daje sie bezpiecznik jeden.mozna dac slabszy niz jest na wzmacniaczu choc niektorzy daja tam wiekszy a 8mm to moze byc jak masz wzmaka 4x25 watt.dawaj 35mm2 lub nawet 50mm2 bedzie na przyszlosc.
  • Level 11  
    kurde to mi teraz zawaliłeś teksta:/ dzisiaj właśnie założyłem całą instalację:/ zaryzykuje jednak z tą 8 przeciez chyba nic się nie stanie???a i przewód tzw wyłanczajacy nie musi byc chyba takie gruby???
  • Helpful post
    Level 38  
    nie przewod wylaczajacy nie musi byc gruby plynie tam kilkadziesiat mA
  • Helpful post
    Level 23  
    a po co mu 35-50 mm2 do wzmaka 4 x 80 wat. no bez przesady spokojnie te 12 mm2 starczy. 20 to juz bedzie na przyszlosc. co do masy to chodzi o to aby nie powstawaly tzw zapetlenia masy. ogolnie zaleca sie aby i mase z radia i mase z wzmacniacza pociagnac z jednego punktu. nie koniecznie musi to byc akumulator. choc to rozwiazanie jest najpewniejsze.
  • Level 18  
    Boże kable 50mm2 Jezu co jeszcze?
    Ja mam do wzmaka 2x65W RMS kable 6mm2 i spokojnie starczaj±

    Powiec jaki to wzmacniacz jakiej firmy i jaki model, niektore firmy zawyżaj± moc wzmacniaczy.

    Bezpiecznik daje sie na kablu plusowym o takim samym amperażu co jest bezpiecznik na wzmacniaczu nie dalej jak 30cm od klemy plusowej ma on za zadanie zabezpieczyc instalacje przed pozarem.

    Nie chodzi o jakosc dzwieku a o zakłucenia np. odglos wycieraczej w gło¶nikach altenator itp
  • Level 15  
    Przy tej mocy i długo¶ci przewodu ok. 4,5m kabel o przekroju 8mm wystarczy. Chociaż koledzy dobrze radz±, warto założyć grubszy przewód, tak "na przyszło¶ć". :)
    Tak jak napisano, najpro¶ciej poci±gn±ć masę z czystej blachy karoserii.

    Nawiasem mówi±c, spadki napięcia spowodowane użyciem kabla o zbyt małym przekroju nie maj± znaczenia, jeżeli ci±gnie się masę z karoserii... Przewodno¶ć miedzi jest bardzo duża, a największe spadki napięcia będ± wła¶nie na masie, co wynika z ł±czeń blach, różnic materiałów itp na drodze od (-) wzmacniacza do (-) akumulatora.
  • Helpful post
    Level 15  
    No więc wła¶nie! :) Zakładaj±c max pr±d 26A i długo¶ć przewodu 5m, wychodzi przy dopuszczalnym spadku napięcia:
    -0,3V --> 8,6mm^2 (opcja kompromisowa) ;)
    -0,2V --> 13mm^2 (opcja bezpieczna)
    -0,1V --> 26mm^2 (opcja "przedobrzam") :):):)
    Tak więc na potrzeby prostej, zwykłej instalacji, z podpięciem masy pod karoserię 8mm^2 wystarczy.

    Dodano po 36 [sekundy]:

    I tak na masie spadki napięcia będ± większe... ;)
  • Helpful post
    Level 28  
    Witam

    Zazwyczaj ludzie podł±czaj±c minus wzmacniacza do karoserii w bagażniku robi± to z oszczedno¶ci, bo kabel kosztuje. Otóż sprawa nie jest tak prosta jak sie na pozór wydaje...

    Podł±czaj±c nawet w najbardziej oczyszczonym z lakieru miejscu w bagażniku zawsze wyst±pi± jakie¶ spadki napięcia... zawsze nie zawsze to zalezy od faktycznej mocy pobieranej przez wzmacniacz lub wzmacniacze.

    Chodzi o to, że oprócz dobrego podlaczenia do "masy" trzeba jeszcze zadbać o "poprawienie podlaczzenie akumulatora i alternatora pod mask±. najcze¶ciej w samochodach ¶redniej i niższej półki cenowej alternator na wydajno¶ć pr±dow± ok. 70-140A. W autach klasy nizszej z segmentu chyba AB alternator ma wydajnosc ok 70-90A (wydajnosc pradowa alternatora mocno uzależniona jest od wyposażenia) i daje to moc 1000.1200W na pokładzie. No nic nie jest to tematem tego w±tku.
    Spraw± nadrzędn± jest prawidłowe zastapienie fabrycznych przewodów między plusem alternatora a plusem akumulatora, poprawione poł±czenie silnika z karoseri±. warto tutaj zastosować kable nawet 35mm2. Niekiedy badania przeprowadzane na różnych autach klasy ¶redniej i niższej dowodz±, że oprócz tych niezbędnych zabiegów poprowadzenie minusa z obudowy alternatora do korka ujemnego akumulatora bezpo¶rednio, daje zysk nawet 0,5V na zaciskach zasilaj±cych wzmacniacza, co prz nawet standardowych wzmacniaczach pracuj±cych w klasie AB zasilanych z przetwornicy napięcia pozwala uzyskać o kilkana¶cie watów więcej mocy ci±głej na gło¶niku.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    Level 18  
    Jak widzimy uzytkownik nie jest zbyt obeznany w temacie Caraudio chce poprostu zamontować wzmacniacz i dla niego najlepszym rozwi±zaniem będzie masa z akumulatora ona powoduje najmniej błędów i jest najbardziej odporna na zakłucenia (akumulator to wielokrotny punkt masy)

    Jezeli chce koniecznie mase z karoseri to jak pisał kolega wyżej należy poprawić styk masy przy akumulatorze i radiu poniewaz te dwa elementy sa fabrycznie poł±czone mas± do karoseri.

    Nie wiemy jakie to auto w nowych samochodach nie zadko elementy s± klejone a nie sprawane a to rodzi duze problemy.

    spokojnie wystarcza kable 8mm2 spradki 0,3V sa nie zauwazalne a kable kosztuja i to i nie malo

    Kolega norman uswiadomił wszyskim ze gruby kabel nie ma sensu bo roznica jest zaledwie 0,2V a w cenie.... sami wiecie pewnie kilkakrotnie wieksza