Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana "wyłącznika" silnik 1-fazowy indukcyjny

30 Apr 2007 14:59 4914 13
  • Level 11  
    W ostatnim czasie przy pile elektrycznej miałem problemy z orginalnym wyłącznikiem i wreszcie zamierzam się tym zająć. Na rys1 narysowałem jak wygląda schemat piły: silnik 1-fazowy, "wyłącznik" oraz dane znamoionowe tych urządzeń(spisałem wszystko co było napisane). Moc silnika jest całkiem niezła 1,3 kV mimo to są problemy z cięciem drewna, mianowicie czesto się wiesza (zabezpieczenie tego "wyłącznika" nie pozwala na większe przeciążenie - w praktyce piła siada na byle drewienku). Dodatkowo jest uszkodzony mechanicznie (ciężko go załączyć). Załatwiłem bezpiecznik (wyłącznik) nadprądowy sterowany 2,4-4 A (jego dane znamionowe na rys2). Jeszcze nie próbowałem go podłączyć, bo nie jestem do końca pewny jak go podłączyć. Na rys3 narysowałem jak chciałem podłączyć, ale nie jestem pewien czy jest wszystko dobrze. Zastanawia mnie kwestia przewodu uziemiającego, czy go także się podłącza pod bezpiecznik (22NC??) czy może bezpośrednio pod wtyczkę. Nie wiem także do czego podłączyć (zewrzeć??) jeden z przewodów z silnika. Na końcu jest jeszcze problem - na ile Amperów ustawić bezpiecznik. Z tego co się orientuję to jest silnik indukcyjny 1-fazowy z kondensatorem w fazie rozruchowej. Nie jestem fachowacem, ale coś tam kojarze. Proszę o rady.
    PS. "wyłacznik" to chyba jakoś inaczej się nazywa (stycznik ??)
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • LegrandLegrand
  • Level 33  
    Wyłącznik nadprądowy ma za małą wartośc! Silnik pobiera 5,8A co zresztą masz napisana na tabliczce silnika
  • LegrandLegrand
  • Level 11  
    CZyli przy prawidłowym podłaczeniu powinnien od razu "wyrzucać" bezpiecznik. Załatwie większy bezpiecznik. To nie problem. Prosiłbym jeszcze o rady co do schematu połączenia silnika do bezpiecznia nadprądowego. Wolny przewód z silnika trzeba z czyms zewrzeć tylko nie jestem do końca przekonany z czym. Nie chce "na gorąco" sprawdzać połączenie.
  • Level 33  
    Od razu nie, po chwili tak
  • Helpful post
    Level 15  
    Witam!
    Zapewne nie tak jak narysowałeś.
    1.Przewód uziemiajacy zawsze bezpośrednio do obudowy silnika, nigdy przez bezpiecznik ani żaden styk z wyłącznika.
    2.Co do wył.nadprądowego to co narysowałeś to jest najprawdopodobniej wył 3-faz. ze stykami roboczymi
    L1,L2,L3 i T1,T2,T3 i stykami pomocniczymi 13-14 i 21-22 , ty narysowałeś przewód roboczy przez styk NO (normalnie otwarty)13-14 , a na dodatek o niskim nastawie prądu do twojego silnika.(tak jak zaznaczył kolega"Arturo2005"
    3.Jeśli chodzi o silnik , to prawdopodobnie masz wyprowadzone cztery przewody z uzwojeń , 2 z uzwojenia roboczego i 2 z uzwojenia rozruchowego , ale żeby się upewnić to je pomierz.
    Uzw.robocze mniejszy opór , grubszy drut , uzw. rozruchowe odwrotnie.
  • Level 11  
    paweł1968 wrote:

    3.Jeśli chodzi o silnik , to prawdopodobnie masz wyprowadzone cztery przewody z uzwojeń , 2 z uzwojenia roboczego i 2 z uzwojenia rozruchowego , ale żeby się upewnić to je pomierz.
    Uzw.robocze mniejszy opór , grubszy drut , uzw. rozruchowe odwrotnie.


    Z slnika wychodzą 3 przewody + 1 uziemniający (zielono-żołty). Dzięki za wyjąsnienie problemu z przewodem uziemiającym. Czyli jak nie podłączam pod styk pomocniczy 13-14 przewodu roboczego to tylko 1 przewód (brązowy)- podłączam pod L1 a reszta przewodów tylko zwieram ??
  • Level 15  
    Witam!
    Najpierw pomierz te 3-przewody między sobą ,bo jeśli są trzy wyprowadzenia to może być tak: (zakładam , że jest to silnik indukcyjny klatkowy)
  • Level 15  
    Jeśli pomierzysz to podaj wartości.
  • Level 11  
    Wartości miedzy przewodami:
    Czarny - niebiseki - 17 Ohm
    Czarny - brązowy - 14 Ohm
    Brązowy - niebieski - 3,7-3,8 Ohm
  • Level 15  
    Witaj!
    Mam kilka wątpliwości , mianowicie;
    -pomiary by mogły wskazywać na to co narysowałem wcześniej tzn. brązowy- niebieski , uzwojenie robocze
    brązowy-czarny , uzwojenie rozruchowe,
    ale niezbyt mi to pasuje do rysunku 1 , chodzi o czarny przewód- uzw.rozruchowe. Napisałeś też , że jest to silnik indukcyjny 1-faz. z kondensatorem
    rozruchowym , ale nigdzie nie zaznaczyłeś kondensatora , jak i wartość kondensator z tabliczki jest za niska do mocy tego silnika (16uF/450 a powinna być 40uF) więc jeśli się czujesz na siłach , to
    możemy przeprowadzić próby.
    a) jeden przewód od wtyczki podłącz na brązowy od
    silnika.
    b) drugi przewód od wtyczki na niebieski od silnika
    c) pomiędzy czarny a niebieski od silnika podłącz
    kondensator rozruchowy.
    Przy zachowaniu ostrożności włącz na krótko wtyczkę (powinno zadziałać)
    Nad wyłącznikiem pomyślimy póżniej.
    Powodzenia.
  • Level 11  
    Chciałem dokładnie zajrzeć jak podłączony jest kondensator, ale tak nieciekawie złożona jest cała maszyna, że chcąc dojśc do silnika trzeba wszystko odkręcić. Być może zrobie to jutro. Dzisiaj podłączyłem ten bezpiecznik 2,4A-4 A w sposob podobny jak na rys1 z tą różnicą że pod L1 podłaczyłem brązowy, pod L2 niebieski. Wyjściowe T1 i T2 bezpośrednio do sieci. Bezpiecznik ustawiłem na 4 A. Nie wywala go przy starcie, ani przy większym obciążeniu. Troche dziwne, ponieważ silnik ma na tabliczce 5,8A(zależy jaki to jest prąd być może przy max obciązeniu). Być może ten bezpiecznik nie nadaje się do tego silnika. Proszę o rady jakiego bezpiecznika użyć. Jutro postaram się dogrzebać do połączeń i zerkne na kondensator.
  • Helpful post
    Level 15  
    Witam!
    Jeśli połączyłeś tak jak opisałeś i silnik normalnie startuje i dobrze chodzi to nie rozbieraj całej maszyny szukając kondensatora , bo jakiś rodzaj rozruchu ma zastosowany (kondensator lub wyłącznik odśrodkowy) ,bez tego przy załączeniu silnik by nie ruszył tylko by buczał.(stąd tyle wątpliwości sugerując się tym że przewody wychodzą bezpośrednio z uzwojeń silnika a nie spod obudowy maszyny)
    Jeśli chodzi o ten "bezpiecznik" to jest to wyłącznik przeciążeniowy,ale styki robocze L1,L2,L3 i T1,T2,T3
    wyłączane są ręcznie, a sam wył. przeciążeniowy działa tylko na styki pomocnicze NO i NC, i dlatego nie wybija. Jeśli byś chciał zastosować taki wył. tylko o większym nastawie prądu to musisz zastosować dodatkowy stycznik i zasilanie cewki przepuścić przez styk pomocniczy, dlatego najprościej postarać się wył. przeciążeniowy tylko taki co działa na styki główne (robocze) a nie na pomocnicze.
    Pozdrawiam.
  • Level 11  
    Wielkie dzięki za wszystkie rady. Dzisiaj troche popracowałem na pile. Z tego co pisał paweł1968 bezpiecznik powinien wywalac na stykach pomocniczych ale mi wywalał także na tych roboczych (L1, L2) przy masywnym drewnie dość często.ZAmierzam wsadzić zamiast tego bezpiecznika 2,4-4A jakiś zwykły pojedyńczy, większy i się właśnie zastanawiam czy 6 A czy 10 A(8A chyba nie ma).
  • Level 15  
    Witam!
    Jeśli wywala to działa jadnak też na styki główne.Przez zwykły rozumiem że jest to bezpiecznik tzw. ES. tylko że silnik ma max. prąd ciągły (długotrwały) 5,8A , ale prąd rozruchu ma dużo większy , przy ciężkim rozruchu nawet może być siedmiokrotny, dlatego zabezpieczenie przeciążeniowe ustawia się na 5,8 A max. a zab. zwarciowe dużo większe i jeśli chcesz zabudować ES-a to minimum 10A typu C, ale wtedy musisz uważać na przeciążenie silnika i na jego przegrzanie,bo nie wiadomo czy ma zabezpieczenie termiczne wzwojeń.
    Pozdrawiam.