Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Które pomiary bardziej wiarygodne

agaudio 18 May 2007 18:39 1884 14
  • #1
    agaudio
    Level 21  
    Witam!
    Czytając posty na temat pomiarów np.charekterystyki zwrotnicy z zastosowaniem generatora i mikrofonu pomiarowego oraz programów komputerowych typu SpectraPLUS ,SpectraLAB czy RightMark i kart dźwiękowych wynika ,że jest to mało wiarygodne.
    Czy w takim razie podawanie na kolumne sygnałów z generatora i mierzenie ich miernikiem natęzenia dźwięku będzie mniej pozbawione błędu?Oczywiście nie da się tego wydrukować .
  • Helpful post
    #2
    IrekKo
    Level 32  
    Ale nie napisałeś najważniejszego, że i tak są bardziej wiarygodne niż wyliczenia teoretyczne.
    Moim zdaniem najlepsze są pomiary programami komputerowymi (plus oczywiście mikrofon i jakiś układ pomocniczy jak np. JIG). Użycie zwykłego generatora i mikrofonu jest gorsze, bo dochodzą błędy powstałe od fal odbitych.
    W warunkach domowych pomiary dokonane przy pomocy komputera są wystarczająco dokładne, aby zbudować prawidłowo działający zestaw głośnikowy.
  • #3
    Tremolo
    Level 43  
    Za pomoca tych programów możesz mierzyć sygnał w sposób względny, może jak na charakterystyce Ci wyjdzie linia prosta w rzeczywistosci nie będzie prosta tylko jakaś nakładka charakterystyki mikrofonu. Ale za pomocą tego prostego narzędzia sprawdzisz rożnice pomiedzy dwoma głosnikami w danym pomieszczeniu. Można też mierzyc charakterystyki pomieszczeń. Dobrze by miec komore bezechową.

    jak podgłośnisz powiedzmy 35Hz o 3dB to na wykresie nie koniecznie liniowym w 35 Hz tez Ci dojdzie te 3dB ciśnienia akustycznego.

    Dobrze jest mieć powiedzmy głośnik o dobrze wyznaczonej charakterystycę i dobry głosnik. I całośc skalibrowac.
  • #4
    agaudio
    Level 21  
    To moje pytanie powstało na podstawie wypowiedzi jak sądzę zawodowców w tej branży tutaj na forum.Ja natomiast amatorsko chciałbym sobie pooglądać jak się zachowuje zestaw /wofer + nadstawki w trochę większym pomieszczeniu i ewentualnie zrobić korekcję.
    Jaki do tego program .
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #5
    Tremolo
    Level 43  
    Miernik poziomu hałasu to właściwie sprzętowa wersja tych programów. To lepiej moim zdaniem zrobić na ucho. Wcale nie musi być liniowo bo taniej no i w końcu ucho ludzkie też zawsze jest jakimś filtrem, który wprowadza do dźwięku swoją charkterystykę. Każdy człowiek ma inna charakterystykę słuchu.

    Jeśli To jest odsłuch a nie studio pomiaru głośników to nie potrzebna jest przesada. No ale za mikrofon powiedzmy wiarygodny do 30Hz troszkę zaplacisz. Najlepiej z przedwzmacniaczem korygowanym dla tego mikrofonu i ma wejście na. A mierniki hałasu są albo uśrednione czyli dostajemy hałas w pomieszczeniu w całym pasmie i to dla krzywej słyszenia A. Powiedzmy Bruel & Kruel ale ceny tego sa potężne powiedzmy 50 000 zł.

    Jak chcesz amatorsko to dla Ciebie idealnym narzędziem bedzie zwykły oscyloskop, komputer z wejściem na mikrofon i spectralabami (bardzo fajne urzadzenie z wbudowana transformatą Fourriera), oczywiscie dla wyższych czestotliwosci jakieś 2-3 x więcej niż wynosi pasmo przenoszenia mikrofonu.
  • #6
    agaudio
    Level 21  
    Kol Tremolo naposał:
    Jak chcesz amatorsko to dla Ciebie idealnym narzędziem bedzie zwykły oscyloskop, komputer z wejściem na mikrofon i spectralabami (bardzo fajne urzadzenie z wbudowana transformatą Fourriera), oczywiscie dla wyższych czestotliwosci jakieś 2-3 x więcej niż wynosi pasmo przenoszenia mikrofonu.

    Chodzi tu o oscyloskop w SpektraLAB ? nie bardzo to zrozumiałem,
    I jeszcze pytanie czy SpektraLab a Spektra PLUS to ten sam program ?
  • Helpful post
    #7
    KrzysiekA
    Level 16  
    Darmowym i dobrym programem do pomiarów jest Speakerworkshop.
    Tutaj znajdziesz coś na ten temat. http://www.audiomania.info/articles.php?topic=4 . Jeżeli chcesz zmierzyć głośniki to stosuje się pomiar z bramką i nie trzeba stosować żadnej komory bezechowej. Im większe masz pomieszczenie tym niższe częstotliwości możesz mierzyć. Jeżeli chcesz zmierzyć jak głośniki zachowują się w pomieszczeniu musisz zastosować pomiar bez bramki i wygładzić wynik. Jeżeli chodzi o mikrofon nie musi być taki dokładny. Ja stosowałem wkładkę z Monacoru który ma charakterystykę prawie płaską (+/- 1 dB) aż do 10kHz kupioną za około 2 Euro. Oczywiście można też stosować mikrofon kalibrowany. W necie istnieją firmy kalibrujące mikrofony za pieniądze. Osobiście stosowałem już ten program do ustawienia Korektora graficznego dla danego pomieszczenia. Jedyną wadą jest to że nie jest to program idioto odporny. Musisz mieć trochę doświadczenia w ustawieniu bo inaczej dostajesz bzdurne wyniki nawet o tym nie wiedząc.
  • #8
    agaudio
    Level 21  
    Mozesz podać jaki typ tego mikrofonu i gdzie to idzie kupić?
  • #9
    KrzysiekA
    Level 16  
    To ten mikrofon:
    http://www.monacor.com/de/produktseite_gesamtprogramm.php?artid=5174&spr=DE&typ=u
    a tu go kupiłem:
    www.conrad.de
    W szukaniu wpisz Mikrofonkapsel.
    w Conradzie jest on oznaczony jako EM6.
    Wprawdzie w Conradzie jest pod innym oznaczeniem ale dostałem ten z Monacoru.(łatwo go rozpoznac ze zdjécia). Połączenie miédzy masą i kontaktem jest pomalowane na zielono.
    Tutaj troche lepsze zdjécie.
    http://pics.ts-audio.net/big/02_mce-4000_1.jpg
    Powiem szczerze nie jestem pewien czy te wkładki są dostépne w Polsce.
  • #10
    januss73
    Level 32  
    Podzielam zdanie KrzyśkaA
    Speakerworkshop to program strasznie toporny w obsłudze, za to jak już go rozgryziesz zobaczysz, że potrafi prawie wszystko. Ja używałem go do zaprojektowania zwrotnic. dość nietypowych, bo szeregowych. Musze przyznać, że jego obliczenia od pomiaru nie odbiegły więcej niż 1-1,5 db.
  • #11
    agaudio
    Level 21  
    A na jakiej karcie to pracowało , ja mam SBlive .
    Tą wkładę EM6 zamówiłem u niemców i potrzebne do tego urządzenie dodatkowe z rezystorem do kalibracji.
  • Helpful post
    #12
    KrzysiekA
    Level 16  
    Moja karta to Audigy LS. Z moją kartą nie miałem problemów, ale wiem że czasami są kłopoty z konfiguracją karty. Te urządzenie o którym piszesz (myślę że masz na myśli JIGa) jest całkowicie zbyteczne. Ja podłączałem mikrofon bezpośrednio do wejścia mikrofonowego karty. Musisz odpowiednio ustawić mikrofon w ustawieniach karty dźwiękowej. (musi być włączone nagrywanie z mikrofonu, ale wyłączone przekierowanie mikrofonu na wyjście karty bo inaczej będie ci się sprzęgać). Bardzo ważna jest kalibracja żeby nie przesterować wejścia sygnałem z mikrofonu albo żeby szumy nie były zbyt duże w stosunku do sygnału. Jedyne co trzeba zrobić to kabel do pomiaru impedancji.(jeżeli oczywiście chcesz mierzyć impedancję). Jednak ten kabel jest tak prosty żę szkoda nawet o tym gadać. Warto go zrobić bo bez pomiaru impedancji nie możesz symulować zwrotnic a poza tym można mierzyć parametry TS głośników i stroić BR. Schemat kabla znajdziesz w Helpie programu. Jeżeli znasz angielski to warto poczytać, jeżeli nie to musisz Googlować.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Zapomniałem jeszcze że powinno się sprawdzić czy wejście mikrofonowe karty ma płaską charakterystykę.
  • #13
    agaudio
    Level 21  
    Witam
    Z angielskim kiepsko i jak widzę będzie problem.Próbuje rozgryź metodę pomiaru MLS i zabawa z markerami ale daje to gwarancje ,ze pomiar bedzie wiarygodny.
    Dla pewności zapytam jakim kolorem jest oznaczone w karcie SB Live Out L R oraz In L R
  • #14
    KrzysiekA
    Level 16  
    Jeżeli odpowiednio ustawisz markery to tak. Problem w tym że nie jest to takie oczywiste i wymaga pewnego doświadczenia. Lepiej za bardzo zawężyć markery niż stosować za dużą bramkę. Ważne jest też ustawienie głośników. Ja kładłem na podłodze kołdrę i kolumny stawiałem na środku pokoju i na podstawce tak żeby kolumna znajdowała się mniej więcej w połowie drogi między sufitem a podłogą. W pobliżu głośnika nie może być żadnych przedmiotów które odbijały by dźwięk. Jeżeli będziesz robił pomiary głośników do projektowania zwrotnic, to pomiary dla wszystkich głośników musisz wykonać za jednym zamachem nie przestawiając mikrofonu i nie zmieniając ustawień w programie. Mikrofon musi być wtedy jak najbardziej oddalony od kolumny aby nie fałszować charakterystyk kierunkowych głośników. Jeżeli masz statyw fotograficzny to możesz zainstalować mikrofon na statywie i spróbować podciągnąć korbką do osi poszczególnych głośników, uważając przy tym żeby nie zmieniać odległości mikrofonu od kolumny. Najlepszą metodą jest ustawienie mikrofonu w odległości w jakiej słuchałbyś tych kolumn normalnie. Jednak jest to prawie niewykonalne gdyż nie uda ci się ustawić bramki tak aby uzyskać czysty impuls chyba że masz baaardzo duży pokój. I jeszcze jedna uwaga co do markerów i ustawienia bramki. Po pierwszych pomiarach z bramką zauważysz że przy małych częstotliwościach wykres składa się łączonych linii prostych. Ta część wykresu z powodu zasady działania bramki jest bardzo niedokładna i w zasadzie nie należy jej uwzględniać. Program SW niestety nie zbyt dobrze radzi sobie z ograniczeniem dolnej częstotliwości pomiaru na wykresie w zależności od szerokości bramki.

    Dodano po 33 [minuty]:

    Na temat ustawienia markerów znalazłem na dysku coś takiego. Mam nadzieję że ci to trochę ułatwi zadanie.
    Attachments:
  • #15
    agaudio
    Level 21  
    Witam
    Dzieki za materiał odebrakła poczta zaraz poogladam.
    Co do pomiarów do okolo 500Hz to sprawa się komplikuje chyba żeby spróbować ustawić mikrofon 1cm od głośnika
    Czekam na mikrofon idzie z niemiec.A nie potrzeba do niego plików kalibracyjnych jak do WM 61A?
    Miedzy czasie sklecę Jiga i zobaczę jak się to kalibruje.
    Pozdrawiam