Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Analizator widma Spectra Plus-pomoc w obsłudze

05 Lip 2007 23:16 4583 16
  • Poziom 13  
    Używa ktoś tego programu do analizy widma?Czy może on zastąpić analizator stacjonarny?Nie wiem dokładnie jak odczytywać wyniki pomiarów.W sumie to nie używałem i nie dokonywałem pomiarów analizatorami tylko widziałem raz jak akustyk robił to stacjonarnym z odczytem na LEDach.Nie wiem czy dobrze myślę ale... Podłączam pojemnościówkę(bo chyba takich mikrofonów używa się do tych pomiarów) do jakiegoś przedwzmacniacza mikrofonowego który może podać Phantom i ten przedwzmacniacz do karty muzycznej w kompie.Włączam sygnał testowy(szum różowy?) i na monitorze powinno być coś widac:)Proszę o jakąś rade.Widziałem że kolega Paweł.ko chyba ma do czynienia z tym programem i co do analizy napewno ma dużo do powiedzenia sądząc po jego obszernej wiedzy.
  • Spec Elektroakustyka
    Wspaniały program jak najbardziej ale trzeba go odpowiednio skonfigurować! A co do mikrofonu pojemnościowego z poważnej sceny to na karcie muzycznej (takiej zwykłej) nie ruszy - kłania się phantom. Możemy przeprowadzić mały kursik tego programu może komuś się przyda...

    P.S.
    Sorry nie doczytałem się że używałeś preampa z phantomem. W takim razie najpierw upewnij się że on działa i że wchodzi sygnał do komputera. Podłącz mikrofon i we właściwościach karty muzycznej zaznacz opcje nagrywania i wybierz wejście liniowe lub mikrofonowe (w zależności gdzie się podłączyłeś). Teraz powinieneś usłyszeć mikrofon w głośnikach komputera. Po tej procedurze uruchamiasz Spectr-e i sprawdzasz czy masz ustawioną odpowiednią kartę muzyczną. Następnie wybierasz opcję real time wciskasz run i już coś się powinno dziać.
  • Poziom 13  
    Na razie pytam o to wszystko teoretycznie.Muszę zakupić jakiś preampik.Na razie robiłem test odpaliłem program i puściłem sygnały testowe audio z cd podłączonego pod kartę muzyczną.Działa poprawnie.Mam zewnętrzną kartę Sound Blaster MP3+. Jeśli już będę miał preamp i odpowiedni mikrofon to jak to jest z ustawieniem korektora według tego analizatora. W jakiej odległości powinien byc mikrofon pomiarowy?
  • Spec Elektroakustyka
    Teoria mówi: wat na metr i tego trzymać się trzeba. Problem jest inny... karty i to uznane za dobre (mam na myśli SB) mają chyba założony filtr w granicach 10 kHz.Dla tego to kupa. Uruchom program i chętnie z Tobą pogadamy co to warte bo jak na razie jestem samiutki i nie wiem czy tym pomiarom wierzyć czy nie, a mierzę w końcu bardzo ważne rzeczy...
  • Poziom 32  
    Paweł.ko napisał:
    Teoria mówi: wat na metr i tego trzymać się trzeba. Problem jest inny... karty i to uznane za dobre (mam na myśli SB) mają chyba założony filtr w granicach 10 kHz.Dla tego to kupa. Uruchom program i chętnie z Tobą pogadamy co to warte bo jak na razie jestem samiutki i nie wiem czy tym pomiarom wierzyć czy nie, a mierzę w końcu bardzo ważne rzeczy...


    Paweł, a sprawdzałeś np. Right Markiem http://audio.rightmark.org/download.shtml parametry samej karty bez sprzętu - łącząc po prostu wejście z wyjściem ?
  • Poziom 21  
    Witam!
    Szkoda że ucichło coś w tym temacie chyba ,że już jest wszystko jasne .
    Mam pytanie co jest przyczyną opadania wzmocnienia ze wzrostem częstotliwości na przykładzie szumu różowego . Podaje dwa wykresy przy czym pierwszy szum pochodzi z oryginalnej płyty AVT a drugi z generatora Spectry.
  • Spec Elektroakustyka
    Bo to szum różowy. W szumie tym jest taki właśnie rozkład poziomów poszczególnych harmonicznych. Jeśli chcesz by wszystkie harmoniczne były sobie równe użyj szumu białego
  • Poziom 37  
    Ściśle rzecz biorąc to szum różowy ma natężenie malejące 10dB na dekadę co daje ok. 3dB na oktawę.A to wsztsko po to żeby rozkład widma był akustycznie równomierny.Niespecjalnie nadaje się do pomiarów elektrycznych za to bardzo dobrze do akustycznych.Szum biały natomiast ma równomierne w całym paśmie natężenie przez co nadaje się do pomiarów elektrycznych np. samej karty czy wzmacniacza.Ja do współpracy z tym programem używam własnoręcznie złożonej karty USB na układzie PCM2906.Rozdzielczość jest tylko 16 bitów ale parametry dobre.Pasmo równomierne praktycznie do końca a sumaryczne THD przetwornika AD i DA wynosi 0,007%.Czyli można sporo zmierzyć.Gdyby mieć takie cudo o rozdzielczości 24 bity i próbkowaniu 96KHz to możliwości by się znacznie poszerzyły.
  • Poziom 21  
    Czyli do współpracy z mikrofonem pomiarowym lepiej różowym . Czy w tym programie mozna dokonać korekty plikiem kalibracyjnym np. do wkładkiWM- 61 i jaka jest w miarę dobra metoda aby za pomocą korektora tercjowego wyrównać pasmo przenoszenia przez głośniki jak i przez wpływ pomieszczenia o niekorzystnej akustyce.
  • Spec Elektroakustyka
    W katalogu miccomp znajdują się pliki kompensacyjne dla paru modeli mikrofonów. Możesz tam otworzyć dowolny przy pomocy notatnika (lub stworzyć swój własny o rozszerzeniu .mic) i wpisać kompensację dla swojego mikrofonu. Ale żeby tego dokonać potrzebujesz wykresu charakterystyki mikrofonu. W załączniku masz przykład pliku dla SM57. W lewej kolumnie masz częstotliwości a w prawej kompensacja w dB. Ilość i wartość punktów kompensacji może być dowolna (przynajmniej tak mi się wydaje, zrobiłem sobie taki plik dla mikrofonu Rode NT5 i miał około 30 punktów kompensacji).Jak będziesz miał gotowy plik możesz go użyć w programie. Aby tego dokonać uruchamiasz zakładkę :Options/Scaling. Otworzy się okno dialogowe Scaling Control a w nim Microphone Compensation. Wystarczy teraz wskazać na utworzony plik kompensacyjny- ot cała filozofia.
    Co do pytania o zastosowanie korektora tercjowego to nic z tego nie rozumiem. Rozwiń proszę wątek bo nie za bardzo wiem o co Ci chodzi.
  • Poziom 21  
    Dzięki za te informacje ,prawdę mówiąc to się rozpisałem nie na swoim ale może autor nie będzie miał nic przeciwko .
    Mówisz ,że można sobie samemu napisać plik kalibracyjny ale na podstawie fabrycznej charakterystyki . Ja tego nie robię zawodowo więc w drogie mikrofony nie będę inwestował a chcę dla własnej ciekawości skorzystać z tego programu czy mi coś pomoże bo mam do zrobienia pomieszczenie z radiowęzłem gdzie sie tylko mówi i jest na pokładzie wzmacniacza korektor tercjowy . Wprawdzie na słuch mozna to ustawić ale po co wymyślili Spectre.
    Do tej wkładki Panasonica WM-61 pliki kalibracyjne mają być dostępne ale to kupione na Alllegro kto wie co to jest.
    Jaki w takim razie wybrać mikrofon aby szło coś tym zrobic.
    Były kiedyś robione przez Tonsil MCU 53 i miały charakterystykę ale nie można go kupić .
  • Spec Elektroakustyka
    Dobór mikrofonu to dość ważna sprawa. Masz dwa wyjścia: pierwsze z nich to pożyczyć od kogoś jeden z mikrofonów do których Spectra ma gotowe kompensacje ( z tych popularniejszych to SM58, SM57, C1000). Drugie rozwiązanie to zastosowanie opisanej przez Ciebie kapsułki WM61. Jeśli prawdą jest to co podaje producent (patrz załącznik) to mikrofon ten nadaje się doskonale do pomiarów, jest prosty aż nieprzyzwoicie. Ale podkreślam! Wszystko cacy pod warunkiem że Panasonic nie przekłamuje i to co wykreślił to prawda. Mikrofon o takiej charakterystyce można używać bez jakiejkolwiek kompensacji. Nie miałem nigdy do czynienia z tą wkładką dlatego też nie mam wyrobionego zdania. Wiem że raz z kimś dyskutowałem na forum na temat tego cuda. Może przydało by się założyć nowy temat dotyczący tej kapsuły? Nie podoba mi się cena tego urządzenia... Tanie jak barszcz to według mnie nie wróży niczego dobrego - choć może się mylę. Coś czuję że zakupię sobie taką wkładeczkę i sam wyrobię sobie na jej temat zdanie.
  • Poziom 28  
    Mam nadzieję, że moderatorzy nie spuszczą na mnie psów za wskrzeszanie tematu, ale mam parę pytań a nie chcę pisać nowego wątku.

    Paweł.ko rozumiem, że po wpisaniu kompensacji program robi kalibrację i bierze poprawkę na odchyły charakterystyki mikrofonu by pomiar był jak najbardziej prawdziwy??

    Czy masz może charakterystykę mikrofonu pomiarowego Behringer ECM8000?? Czy charka jest podobna do tej wkładki Panasonica?? Bo w sumie wiele osób robi sobie mikrfony pomiarowe na tej wkładce a mimo to ma on plik kalibracyjny chociażby do programu speaker workshop. Może charakterystyka którą pokazałeś jest po kalibracji??

    Ile kosztuje Spectra Plus w Polsce i jakich jej elementów potrzeba, żeby sprawnie robić pomiary głośników i RTA??
  • Poziom 41  
    Dziubas, kup sobie mikrofon berego, jest on naprawdę przyzwoicie równy. A nie jest drogi.
  • Poziom 28  
    No tak też myślę :p
    Ale złożyć chciałem Jiga i resztę dla własnej przyjemności :)
  • Poziom 41  
    Dla przyjemności, to się nie śpi z kobieta.... Dla pracy to się pracuję na możliwie przyzwoitych gratach...
  • Poziom 28  
    Inna sprawa, że to nie do pracy tylko jako hobby :)