Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kryteria doboru silnika do pralki

arcadioo997 23 Maj 2007 19:36 3203 7
  • #1 23 Maj 2007 19:36
    arcadioo997
    Poziom 12  

    Witam! Piszę prace na temat napędu w pralce. Zatrzymałem się na doborze silnika napędowego. Silnik ma byćna pewno indukcyjny klatkowy 3-fazowy, jednak jakiej mocy? Szukałem w księgarni, w internecie i w bibliotece. Wszystko za bardzo ogólnikowo. Czy może ma ktoś jakiś schemat lub książke z doborem silnika? Silnik ten będzie sterowany za pomocą falownika w różnych trybach pracy pralki.

    0 7
  • #2 23 Maj 2007 20:05
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    arcadioo997 napisał:
    Witam! Piszę prace na temat napędu w pralce. Zatrzymałem się na doborze silnika napędowego. Silnik ma być na pewno indukcyjny klatkowy 3-fazowy, jednak jakiej mocy?

    to co ma być za pralka, czyżby dla pułkowej (wojskowej) pralni?
    Przecież w pralkach domowych używane powszechnie są silniki jednofazowe (z przełączaną ilością par biegunów) z fazą rozruchową.

    arcadioo997 napisał:
    Szukałem w księgarni, w internecie i w bibliotece. Wszystko za bardzo ogólnikowo.

    I wcale nie dziwię się, ponieważ Know How żaden zakład produkujący pralki nie chce zdradzić, ale biegłemu w temacie wystarczy przeczytać DTR, popatrzeć co i jak w danym modelu zrobiono, by wiedzieć wszystko o danym wyrobie...

    arcadioo997 napisał:
    Czy może ma ktoś jakiś schemat lub książke z doborem silnika?

    Dobór silnika odbywa się na podstawie kryteriów jego obciążenia momentem obrotowym na wale. Lecz do tego, najczęściej, nie wystarczy przeczytanie jednej książki, ponieważ tu potrzebna jest dość rozległa i interdyscyplinarna (m. in. kinematyka) wiedza.

    arcadioo997 napisał:
    Silnik ten będzie sterowany za pomocą falownika w różnych trybach pracy pralki.

    A to już chyba przerost formy nad treścią i zbyteczne powiększanie kosztów wyrobu.
    Konkurecja potrafi produkować taniej, nie używając falownika.

    Pozdrawiam

    0
  • #3 23 Maj 2007 20:15
    arcadioo997
    Poziom 12  

    Ha! I właśnie się mylisz kolego. Sęk w tym, że nowoczesne pralki są robione na silnikach klatkowych, sterowane za pomocą falownika. Są droższe, jednak dużo cichsze oraz lepsze(mniej awaryjne). Właśnie wadą obecnych pralek jest silnik komutatorowy. No i pisze na ten temat. A pralka to jest normalna, domowa(wkład do 5 kg). Słyszałem o jakiejś książce poświęconej właśnie doborowi silników, ale nie znam autora ani szczegółowego tytułu...

    0
  • #4 23 Maj 2007 20:40
    Quarz
    Poziom 43  

    Witam,

    arcadioo997 napisał:
    Ha! I właśnie się mylisz kolego. Sęk w tym, że nowoczesne pralki są robione na silnikach klatkowych, sterowane za pomocą falownika. Są droższe, jednak dużo cichsze oraz lepsze(mniej awaryjne). Właśnie wadą obecnych pralek jest silnik komutatorowy.

    czy zdajesz sobie sprawę z tego coś napisał?
    Pokaż mi pralkę w której zastosowano silnik komutatorowy...
    Z tezą, iż pralki z falownikiem są mniej awaryjne nie mogę zgodzić się, ponieważ każde skomplikowanie i powiększenie ilości zastosowanych podzespołów (a każdy falownik ma ich sam tyle, co pozostałe podzespoły pralki) zmiejsza MTBF.

    arcadioo997 napisał:
    No i pisze na ten temat. A pralka to jest normalna, domowa(wkład do 5 kg). Słyszałem o jakiejś książce poświęconej właśnie doborowi silników, ale nie znam autora ani szczegółowego tytułu...

    Skoro słyszałeś, to koniec języka (również Google) za przewodnika i do dzieła.

    Pozdrawiam

    0
  • #5 25 Maj 2007 10:37
    arcadioo997
    Poziom 12  

    A więc w każdej pralce marki AMICA jest zastosowany silnik komutatorowy (w tych nowych PA,PB,PC). W pralce INDESIT również jest silnik komutatorowy. A co do bezawaryjności - silnik komutatorowy posiada szczotki - element cierny, który oprucz zakłuceń, które wysyła do sieci i hałasu, który powoduje przy 12000obr/min jest elementem zużywającym się.

    Falowniki mimo skąplikowania znajdują bardzo, bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle i ich awaryjność jest minimalna.

    ps. gdybym znalazł w google, to bym nie czekał pare dni na odpowiedź na forum...

    0
  • #6 25 Maj 2007 11:06
    john_t
    Poziom 29  

    Jeśli chcesz zachować takie same obroty maksymalne bębna jak w standardowej pralce to moc powinna być taka sama jak moc standardowego silnika komutatorowego czy jednofazowego z rozruchem kondensatorowym. Falownik powinien pracować w opcji stałomomentowej.

    0
  • #7 26 Maj 2007 14:38
    arcadioo997
    Poziom 12  

    Co do mocy, to tak też myślałem, ale dla silników komutatorowych przełożenie na pasu wynosi 1/15, a na klatkowym 1/3. Czy to ma jakieś znaczenie, czy nie bardzo(wydaje mi się,że ma).
    A w pracy muszę zawrzeć właśnie te obliczenia do silnika (nie mogę napisać, że obliczenia analogicznie jak silnika komutatorowego :) ). A jak dobrze kolega zauważył zaletą zastosowania falownika i silnika klatkowego oprócz cichszej pracy jest stały moment obrotowy (prawie nie zależny od obrotów)...

    0
  • #8 26 Maj 2007 23:11
    elek555
    Poziom 37  

    Poszukaj jakiegoś serwisu pralek a na elektrodzie -też w dziale serwis AGD, pralki itd. Musisz dobór powiązać z funkcjami. Będziesz musiał dla kolejnych funkcji i programów dobierać moment napędowy, obroty i moc. Istnieją i są w pralkach stosowane silniki dwusystemowe, gdzie masz dwa w jednym.

    0
  Szukaj w 5mln produktów