Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik jednofazowy od kosiarki KV 120-1000-3 grzeje sie

26 Lip 2007 00:51 6813 8
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich w moim pierwszym wystepie :)

    Problem jest taki: Posiadam silnik jednofazowy, zdaje sie ze indukcyjny (nie znam sie, szczotek tam nie widzialem :p), silnik ma 3 wyjscia: bialy, niebieski i czarny. Po podlaczeniu oryginalnego kondensatora 10 µF/450V silnik ruszyl, lecz zauwazylem silne nagrzewanie sie silnika mimo zamocowanego na wale wentylatorka. Przewod czarny byl podlaczony bezposrednio do sieci, niebieski podlaczylem na stale do kondensatora, natomiast bialy rowniez byl podlaczony do sieci 230V, lecz w momencie rozruchu jego styk laczylem rowniez z drugim wyprowadzeiem kondensatora. Po rozruchu odlaczalem kondensator recznie, ale silnik pracowal rowniez z przylaczonym na stale (obroty byly lewe). Gdy zamienilem przewody bialy z niebieskim mialem obroty prawe, ale w silniku cos nie tak pracowalo i jeszcze szybciej sie grzal. Nie probowalem jeszcze podlanczac czarnego przewodu pod kondensator, byl on caly czas podlaczony bezposrednio do sieci (nie wiem czy ma to jakies znaczenie). Robilem rowniez rozruch bez kondensatora, krecac wiatrakiem, ale silnik tak czy siak grzal sie bardzo szybko i mocno (zaczely pekac sznurki wiazace uzwojenie na stojanie no i dymek). Silnik posiada hamulec mechaniczny odsrodkowy (nie wyglada to na wylacznik odsrodkowy), przy obrotach prawych mialem wrazenie ze trze o obudowe podczas pracy, mimo to nie wydaje mi sie ze to moze byc rzeczywista przyczyna..., chociaz przy 2600 1/min^-1 :|, sam nie wiem dlatego PROSZE O POMOC.
  • Moderator Elektrotechnika
    Prawdopodobnie łożyska do wymiany,a podłączyć trzeba tak jak było przed Twoją ingerencją.Zmierz rezystancję między przewodami i tu gdzie masz najmniejszą podłącz zasilanie-przykładowo czarny i biały zasilanie a kondensator między biały a niebieski.Zmierz też prąd jaki pobiera podczas pracy i porównaj z danymi na silniku(musi być mniejszy niz znamionowy).
  • Poziom 9  
    Witam

    Dzięki za odpowiedź :), niestety nie mam żadnych przyrządów pomiarowych, wiec prądów ani rezystancji nie uda mi się zmierzyć :(, pokombinuje jeszcze z podlaczeniem przez kondensator przewodu czarnego, bo tego jeszcze nie robiłem :>, jeszcze raz dzięki a o efektach metody "prób i błędów" będę referował :D

    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Niestety..., silnik grzeje się mimo że podłaczałem go na wszystkie możliwe sposoby..., wiec albo wyrobione łożyska albo zwarcie na uzwojeniu. Silnika nie da się użytkować.
  • Poziom 12  
    Sprawdź czy wirnik lekko sie kręci jeśli nie to zatarte łożyska, jeśli tak to zobacz czy nie ma lużow czy wirnik nie ociera o nabiegunniki. Z tego co wiem to w kosiarkach kondensator nie ma odłącznika jest liczony na pracę ciągłą. Sprawdź jeszcze czystość wirnika czy nie ma zanieczyszczeń powodojących zwarcia międzyklatkowe. Sprawdź co grzeje się bardziej uzwojenie stojana, czy wirnik. Pomyślimy dalej.
  • Poziom 9  
    Silnik posiada hamulec odśrodkowy i podczas krecenia wirnika reka czuc nierównomierny opór. Zauważyłem że najmocniej nagrzewa się zaraz po uruchomieniu samo uzwojenie, a jak odłącze napięcie i silnik zatrzymuje się to widać dymek uchodzący z okolic uzwojenia bliżej nabiegunników. Wirnik nie ociera o nabiegunniki, jest luz. Spróbuję rozebrać silnik i wyczyścić go, obejrzę też dokładnie sam hamulec. Będę informował co zauważę.
    Pozdro
  • Moderator Elektrotechnika
    waldschwein napisał:
    Witam

    Dzięki za odpowiedź :), niestety nie mam żadnych przyrządów pomiarowych, wiec prądów ani rezystancji nie uda mi się zmierzyć :(, pokombinuje jeszcze z podlaczeniem przez kondensator przewodu czarnego, bo tego jeszcze nie robiłem :>, jeszcze raz dzięki a o efektach metody "prób i błędów" będę referował :D

    Pozdrawiam

    Jeśli nie masz przyrządów ani wiedzy na ten temat to silnik powinieneś zanieść do zakładu,który się tym zajmuje.Każde takie próby kończą się albo spaleniem silnika albo porażeniem(w pierwszym poście nie odróżniasz silnika indukcyjnego od komutatorowego) :?
  • Poziom 15  
    Witam, odświeżę nieco temat ponieważ też mam ten sam problem co autor tego tematu, otóż posiadam kosiarkę która ładnych parenaście lat służyła aż do tego czasu otóż tak jak autorowi tak mi silnik w owej kosiarce zaczął się niemiłosiernie nagrzewać, po jego rozebraniu na starych łożyskach było trudno przekręcić ręką wał więc padło na wymianę łożysk i tak tez się stało lecz ten zabieg nie wniósł zmian wszak wał da się z łatwością obrócić ręką lecz podczas podłączenia do sieci zostaje blokowany i buczy. Dodam że podczas wymiany łożysk wyczyściłem bardzo dokładnie stojan lecz i to nie zdało rezultatu silnik jak się grzał tak grzeje się nadal. Ciekawi mnie jak działa w tych silnikach hamulec skoro jest on obrócony o 180st.

    Pozdrawiam
  • Poziom 36  
    Jeśli silnik po włączeniu zostaje zablokowany to prawdopodobnie wirnik ociera o stojan, postaraj się znaleźć to miejsce i spróbuj skorygować położenie wirnika. Sprawdź czy hamulec jest zwalniany.