Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z tempomatem w Astrze

tasdj 11 Sie 2007 07:16 3703 9
  • #1 11 Sie 2007 07:16
    tasdj
    Poziom 9  

    nie wiem czy to ustrojstwo ma jakiś bespiecznik działało i zdechło może ktoś miał taki przypadek chodzi o Asrtę II rok 2003

  • Pomocny post
    #2 12 Sie 2007 08:23
    bartek_j
    Poziom 35  

    A jaki silnik masz? Jeżeli masz benzyniaka z przepustnicą sterowaną na linkę (chociaż nie mam pewności czy w tym roczniku jeszcze były) to masz osobny sterownik do tempomatu. Jest w nim silniczek krokowy który steruje mechaniczne linką połączoną z przepustnicą. Jest też razem z tym silniczkiem kawałek elektroniki mikroprocesorowej. Całość zasilana jest oczywiście i ma swój bezpiecznik. Korzysta też z kilku czujników (o tym poniżej)

    Jeżeli masz diesla lub benzyniaka z elektronicznie sterowaną przepustnicą to funkcjonalność tempomatu jest składnikiem sterownika silnika. Ale korzysta z elementów zewnęttrznych - czujników takich samych jak "osobny" tempomat.
    Czujniki to: czujnik wciśnięcia sprzęgłą - znajduje się przy pedale sprzęgłą. Powinien być zwarty przy puszczonym sprzęgle i powinno być na nim +12V
    Czujnik wciśnięcia hamulca - ten sam co do świateł stopu. Tu może być różnie, są takie wyłączniki co mają osobne styki do świateł sopu i osobne do tempomatu, a są takie co mają jeną parę styków.
    Do tego czujnik prędkości pojazdu, w tym przypadku z modułu ABS.
    Noi oczywiście sama manetka. +12V po stacyjce powinno do niej dochodzić na przewód wspólny, przycisk "O" jest normalnie zwarty, przyciski "I" i "R" zwierane przy naciskaniu.

  • Pomocny post
    #3 12 Sie 2007 10:51
    Andrzej04
    Poziom 14  

    Witam,
    w Astrze-G jest to trochę prościej. W załączeniu masz schemat sterowania (w przełączniku kierunkowskazów) tempomatu i rozpiskę z bezpiecznikami. Z przełącznika tempomatu nasz trzy przewody bezpośrednio do sterownika silnika oraz zasilanie z bezpiecznika F3.38 (10A).

  • #4 12 Sie 2007 11:07
    tasdj
    Poziom 9  

    wielkie dzięki już co się nie namęczyłem , spradzałem przy pedałach sprzęgła i hamulca ludzie nie mogłem tam sę dostać .Ale jeszcze raz dziękuję za pomoc jestem ciemniak w tych sprawach i wasze dośwadczenie jest ogromnie przydatne.Sprawdziłem wszystko co pisaliści i nie dziala ,już wcześniej mi sie tak robiło ale po jakimś czasie zaczynał działać .Nie wiem czy np ma wpływ na tempomat to że zapala się napis o końcu klocków hamulcowych czy to jest jakoś powiązane ???????

  • Pomocny post
    #5 12 Sie 2007 23:50
    bartek_j
    Poziom 35  

    Nie napisałeś jaki masz silnik, a to jak już wcześniej pisałem ma pewne znaczenie. Chodiz o to, czy tempomat u ciebie jest osobnym urządzeniem, czy dodatkową funkcjonalnością sterowniak silnika.

  • #6 13 Sie 2007 07:48
    tasdj
    Poziom 9  

    silnik 1,8 bęzyna ,tempomat od nowości Opel z salonu ja tam żadnej linki przy pedale gazu nie wiedziałem , natomiast przy pedale gazu jest jakaś puszka do której dochodzi wiązka przewodów

  • Pomocny post
    #7 13 Sie 2007 09:59
    bartek_j
    Poziom 35  

    Hm, 1.8 benzyna w astrze G to mogą być następujące silniki: X18XE, X18XE1 i Z18XE. Montowane były kolejno w różnych latach, ale nie pamiętam który kiedy.
    Z18XE ma tzw. "elektroniczną przepustnice", czyli nie ma linki gazu. Przy pedale jest czujnik położenia a przepustnica ma stosowny silniczek. Tutaj tempomat jest elementem składowym sterownika silnika. I chyba z takim silnikiem tutaj mamy do czynienia. Jeżeli metody "multimetrowe" zawiodły, to nie pozostaje nic innego jak podłączyć się przyrządem diagnostycznym i zrobic odczyt parametrów bierzących. Wśród tych parametrów powinny być sygnały jak sterownik silnika "widzi" stany poszczególnych czujników / przycisków itp. Będzie wiadomo którego sygnału brakuje. Dodatkowo trzeba by sprawdzić czy aby napewno funkcja tempomatu jest zaaktywowana, ale to tylko proforma, bo sama sie przecież nie zdezaktywowała ;)
    Do tego najlepiej użyć dedykowanego przyrządu diagnostycznego Tech2. Można też zupełnie skutecznie w warunkach amatorskich posłużyć się interfejsem zbudowanym samodzielnie (bardzo prosty!) i programem ABCOM.


    Aha, w przypadku starszych silników X18XE i X18XE1 tempomat stanowiący osobne urządzenie nie jest podłączony do linki gazu przy pedale, ale przy samej przepustnicy. Wygląda to tak, że do przepustnicy dołączone są dwie linki.


    PS. nie doczytałem że wcześniej piszesz, że astra 2003. to "prawie na pewno" Z18XE będzie.

  • #8 13 Sie 2007 12:53
    tasdj
    Poziom 9  

    Pytanie do bartek_j czi nie wiesz gdzie możn kupić taki interfejs ale ja muszę mieć pod USB wraz z z tym programem ABCOM.

  • Pomocny post
    #9 15 Sie 2007 11:58
    Andrzej04
    Poziom 14  

    Witam ponownie,
    na wstępie chciałbym uporządkować dane o przedmiocie rozważań. Jak podał tasdj problem jest w Astrze-G z 2003r. z silnikiem 1,8. W tym roku były tylko silniki Z18XE. Nie ma tam linek ani od gazu, ani od tempomatu. Nie ma też oddzielnego urządzenia sterowania prędkością. Tempomat jest w sterowniku silnika. Sterowanie tempomatem realizowane jest za pomocą przycisków przy przełączniku kierunkowskazów. Schemat połączenia i zasilania zamieściłem wcześniej. Teraz dołączam jeszcze schemat obwodu elektrycznego sterownika silnika Z18XE z opisem. Myślę że sprawdzenie tego wszystkiego dla osoby która potrafi posługiwać się multimetrem to przysłowiowa bułka z masłem.

    p.s.
    tasdj jeśli chcesz to podeślę Ci pinologię.

    Załączniki:
  • #10 15 Sie 2007 22:02
    tasdj
    Poziom 9  

    Bardzo dziękuję wszystkim ,mieszkam w małym mieścię gdzie są mechanicy z komputerami ale nic nie znający się na sprawie .Napiszę krótko stosowałem się do waszych sugesti nie wiem co pomogło może samo rozłączanie przepustnicy lub czegoś innego ,ale działa dziś pobawiłem się i już działa.
    Jeszcze raz dziękuję bo bez serwisu by się nie obyło a tak nie wiem co ale pomogło jeździłem od kilku miesięcy bez tempomatu ale już mam i to dzięki wam bo sam bym nawet nie wiedział gdzie tego szukać

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME