logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Jak zabezpieczyć przekaźnik 5A przy sterowaniu silnikiem AC 230V 120W?

pablojablo 04 Wrz 2007 18:56 5952 8
  • #1 4250317
    pablojablo
    Poziom 13  
    Ocena: 39
    Witam
    Jestem początkującym elektronikiem i mam taki problem.
    Chce sterować przekaźnikiem silnik AC 230V 120W. Silnik ma pracować raz w jedną stronę raz w drugą stronę. Używam do tego dwóch przekaźników 5A ale jest problem bo ulegają one spaleniu. Dałem diodę zabezpieczającą na uzwojenie przekaźnika spolaryzowaną zaporowo ale to nie pomaga. Obciążenie przekaźnika jest indukcyjne więc przy wyłączaniu i załączaniu przekaźnika powstaje impuls przepięciowy i on zapewne pali styki w przekaźniku po kilku załączeniach. Może ma ktoś pomysł jak zniwelować to zjawisko? Co i gdzie mogę dodać aby zapobiec przepalaniu przekaźnika?
  • #2 4250426
    elektrokiler
    Poziom 18  
    Ocena: 9
    Zastosować właściwe przekaźniki. Czyli takie przystosowane na wysokie napiecia.
  • #3 4250434
    pablojablo
    Poziom 13  
    Na przekaźniku jest napisane 5A 250VAC więc chyba jest przystosowany do takiego przełączania? A jeśli nie to jaki to np. przekaźnik?
  • #4 4250438
    Paweł Es.
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ocena: 693
    Ale co się uszkadza: styki czy cewka ?

Dioda równolegle do cewki zabezpiecza tylko układy sterujące nią przed przepięciami przy jej odłączaniu.

Jeżeli styki to można dać układy gasikowe RC równolegle do styków.

Poza tym czy jesteś pewny, że styki tego przekaźnika są dostosowane do napięcia roboczego ?

Podaj typ tych przekaźników
  • #5 4250459
    pablojablo
    Poziom 13  
    Przekaźnik to JZC-49F
    Wydaje mi się że powinien być dobry.

Dodano po 1 [minuty]:

Uszkodzeniu ulegają styki. Cewke zabezpieczyłem diodą 1N4004.

Dodano po 6 [minuty]:

A ten dwójnik RC to jakie wartości miałby mieć. Jak to wogóle miałoby wyglądać?