Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dodatkowy akumulator do webasto

11 Paź 2007 17:20 46006 65
  • Poziom 20  
    Witam, chciałbym zamontować dodatkowy akumulator do zasilenia webasto oraz dmuchaw. Chodzi oto żeby w/w rzeczy były zasilane tylko z tego dodatkowego aku oraz żeby dodatkowy aku był ładowany z alternatora po uruchomieniu auta.

    Schemat z VW T4:
    Dodatkowy akumulator do webasto

    Przekaźnik jaki mam to 40A od VW.
    Nie sądzę żeby szedł przez to prąd większy niż 10A.
    :arrow: Myślałem nad małym aku żelowym ok 7,5AH, czy taki wystarczy ? Webasto nie będzie chodziło więcej niż 30-40min.
    :arrow: Ze schematu wszystko jest prawie dla mnie jasne tj. webasto podłączam pod ten dodatkowy aku za bezpiecznikiem, a przekaźnik który łączy dwa akumulatory jest załączany kontrolką ładowania (+). I nie wiem gdzie taki przewód od kontrolki się znajduję, on leci od alternatora tak ? Pewnie jest on w miarę cienki, gdzie go mogę szukać ?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Najszybciej znajdziesz go przy alternatorze cienki przewód przeważnie jest to niebieski lub fioletowy podłączony do zacisku D+. Czasem jest 2 ciekie i aby je oróżnić który to jest to zmierz na nim napięcie po zapaleniu auta D+ ma powyżej napięcia ładowania a na obrotomierz około 6-7V.
  • Poziom 20  
    Dzięki za opd.
    Jeszcze akumulator.... czy taki żelowy 7,5AH starczy ?
  • Poziom 21  
    Jest na pograniczu na 0,5h ale musisz pamiętać że wraz z czasem i temperaturą otoczenia spada napięcie i może nie chodzić nawet tyle sugeruję coś koło 10-12 Ah.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 20  
    Ok pomyśle nad 10 Ah. Rozumiem, że nie powinno być żadnych problemów np. z przeładowaniem go ? I czy rozładowanie żelowego mu nie zaszkodzi ? Duży aku ma 74 Ah.
  • Poziom 20  
    Witam .
    Kolego to webasto jest wodne czy suche.
    Bo jak wodne to ten akumulatorek bedzie za maly.
    pozdrawiam.
  • Poziom 20  
    Oczywiście wodne, chyba to z opisu wynika... przecież pisałem do webasto i dmuchawy. Czemu ten aku będzie za mały ? Mierzyłeś ile A webasto ciągnie ? Nie sądzę żeby więcej niż 10A, licząc że będę używał piec pół godziny zużyję 5A więc zapas jest.
    Moc mojego pieca to 40W, więc jakby nie liczyć to jest ok. 3,5A. Nie wiem tylko ile pobierają dmuchawy, sprawdzę jak będę miał miernik... ale na pewno nie dużo ;)
  • Poziom 14  
    Piecyk jest wrażliwy na spadek napięcia (nie wystartuje) - a napięcie przy zasilaniu małym akumulatorem podczas powstawania płomienia (grzania świecy) może spadać znacznie. Napisz jaki to dokładnie model ogrzewana - wtedy będzie można ustalić ile A potrzebuje na start, a ile na pracę ciągłą.
  • Poziom 20  
    WEBASTO THERMO TOP C Diesel
  • Poziom 14  
    Ten model piecyka pracując pełną mocą pobiera 28W, na połowie 18W. Na pompę wody liczyć należy 14W. Pozostaje jeszcze niewiadome o ile więcej W piecyk pobiera podczas startu?
  • Poziom 20  
    Witam.
    Koledzy zabezbiecznie przewaznie bezpiecznikiem 20.

    Wystarczy policzyc 20 *12=240W to w zapasoe do 200 wat .
    pozdrawiam
  • Poziom 20  
    No więc jakby wszystko chodziło na maxa (co jest nie możliwe, bo każde urządzenie jest włączane stopniowo) prąd jaki poleciałby to ok. 16,5A. Czy akumulator 10Ah nie da rady przez chwilę tyle oddać?

    Zauważyłem, że akumulatory jedej firmy mają informację:
    Dla aku 10Ah Maksymalny prąd inicjacji: poniżej 3A
    Dla aku 65Ah Maksymalny prąd inicjacji: poniżej 28A

    O co w tym chodzi? Bo 28A dla 65Ah aku to coś mało.
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Prąd inicjacji to max prąd jakim można ładować akumulator gdy jest rozładowany.
  • Poziom 20  
    Dzięki za odp. Kupię akumulator żelowy 10Ah, jak widzę nie dostanę zbytnio dużo informacji od was na ten temat...
  • Poziom 20  
    Kupiłem akumulator, będąc w sklepie nabyłem żelowy 20Ah (różnica cen między tym 2 razy mniejszym nie była tak duża), w ten weekend montuję wszystko.

    Mam teraz jedną wątpliwość - jakiś elektryk powiedział mi, że jak podłącze ten dodatkowy aku 20Ah to alternator będzie ładował tylko ten żelowy, a tego dużego 72Ah, co mam w samochodzie już nie. Jak to możliwe? wg. mnie to bzdura... ale proszę o potwierdzienie.
  • Poziom 35  
    Generalnie to bzdura. Jednak łączenie równoległe dwóch różnych TYPÓW akumulatorów może nieco wpłynąć na warunki ich pracy. Ale w praktyce nie ma co się tym za bardzo przejmować.
    Swoją drogą jaki akumulator jest fabrycznie montowany w samochodach jako drugi ? Może jakiś posiadacz "wypasionej bryki" podpowie. Też chętnie bym się dowiedział.
  • Poziom 20  
    W VW T4 tak to wygląda:
    Dodatkowy akumulator do webasto

    Jak jest montowany pod siedzenie to pewno maksymalnie wejdzie kwasówka ok. 45Ah.
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Witam
    Dodam moją sugestię ale tylko w temacie instalowania drugiego akumulatora.
    Otóż jeśli webasto i wentylatory potrzebowałyby pojemności większej o ok. np. 15Ah-20Ah, to czy nie lepiej wstawić zamiast baterii (przykład)75Ah baterię o większej pojemności? np.90Ah to jest o 15Ah więcej jak w przypadku akumulatora std(75Ah).
    :idea: Z tego co wiem przy uruchamianiu w czasie grzania świecy prąd jest rzędu 7-9 A a łącznie z silnikiem obiegu płynu i dmuchawą podczas startu to 120-130W i gdy napięcie spadnie poza próg 10V (podczas grzania świecy, zabezpieczenie przed rozładowaniem baterii) nie pozwoli się urządzeniu włączyć i wieksza bateria a zwłaszcza podczas mrozów ma większą zdolność rozruchową.
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    Na pewno nie, podczas mrozów pojemność aku spada, zdarzyło mi się, że webasto wyładowało na tyle 75Ah aku i nie mogłem odpalić samochodu (2,5L Diesel). A tak jestem pewny, iż odpalę auto. No i zawsze mogę pod żelowy podłączyć lodóweczkę czy inne urządzenia, które mogą chodzić aż do wyładowania akumulatora... bez powodu taki myk z przekaźnikiem się robi ;)

    Z resztą wydać teraz ponad 300zł na większy akumulator nie uśmiecha mi się. Pół roku temu kupiłem VARTĘ za 250zł...
  • Poziom 14  
    jawoks napisał:
    Jak jest montowany pod siedzenie to pewno maksymalnie wejdzie kwasówka ok. 45Ah.


    Oryginał T4 '97 pod siedzeniem kierowcy znajduje się akumulator kwasowy 63Ah, 300A, nr katalogowy VW 191 915 105k
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Jaka jest odporność na niską temperaturę żelowego akumulatora?
    W sumie nic nie włączając w niskiej temperaturze i tak jest problem z uruchomieniem auta a zwłaszcza gdy jest to diesel :D
    Ale gdy takie webasto podgrzeje je do 60°C to bez problemu.
    Mój znajomy ma Multivana z baterią 105Ah i Webasto pracuje bez problemu zimą, ale nie dłużej jak 40min gdy auto było zimne. Jaknie zapali za 1-2razem to po ptokach. :D
    :?: weekend minął jak próby podgrzewacza?
  • Poziom 20  
    Czasu nie miałem ostatnio to zająłem się tym dziś...
    Trochę się zdenerwowałem, bo nie mogłem znaleźć tego kabla od kontrolki ładowania :/ Od alternatora idzie ten jeden gruby plusowy oraz jest kostka z trzema cienkimi kablami (bodajże biały, czerwono-brązowy i żółto...).
    Dziś przygotowałem wszystko żeby zostało tylko wpiąć ten kabel z alternatora. Jakby ktoś wiedział jak mam go szukać to byłoby fajnie - mógłbym jutro zrobić auto. Jak nie to muszę w poniedziałek do elektryka zajechać.
  • Poziom 35  
    A co to za autko ? Skoro z alternatora wychodzą trzy przewody to pewnie jest zewnętrzny regulator napięcia.
  • Poziom 12  
    Popieram drugi aku do Webasto! Zrobilem to samo ubieglej zimy- wszystko pieknie hula i zero stresu, ze autko nie odpali.

    Dodano po 1 [godziny] 53 [minuty]:

    Przypomnialem sobie o jednej waznej rzeczy. Mianowicie: musisz odseparowac dmuchawe, bo w momencie uruchamiania silnika podczas gdy bedzie wlaczone Webasto, to prad do uruchomienia poplynie rowniez z dodatkowego aku, a wiadomo czym to grozi. Ja rozwiazalem to przy pomocy przekaznika ze stykiem zwierny-rozwierny, a cewke przekaznika wlacza sygnal z alternatora analogicznie jak ladowanie drugiego aku.
  • Poziom 20  
    Wydaje mi się ze regulator napięcia jest wbudowany - autko to Toyota Hiace 97r. Wychodzą z alternatora 3 przewody z kostki, którą nie sposób wyjąć, jeszcze są trzy cienkie przewody idące na alternatorze i nie wiem czy z niego wychodzą, bo tego nie widać, a kostka od nich jest zamontowana do alternatora.

    bohdanek jesteś pewny z tą dmuchawą? pierwszy raz słyszę o tym.
  • Poziom 12  
    Jezeli nie odseparujesz dmuchawy, to przy wlaczonym Webasto i przy wlaczonym zaplonie obydwa aku beda polaczone rownolegle. To przeciez oczywiste! Wystarczy pomyslec. Juz nie wspomne, ze nawet bez wlaczonego zaplonu dzialalyby inne urzadzenia ktore sa na tym samym obwodzie co dmuchawa. Przekaznik rozwiazuje sprawe.
  • Poziom 28  
    Witam serdecznie.Przewód z alternatora D+ leci od alternatora do centralki bezpieczników.Jest to cienki niebieski przewód.Proponuję użyć przekaźnika Bosch 100 A. i trochę wiekszego akumulatora.Musisz pamiętać,że takim samym prądem będa ładowane obydwa akumulatory.Najbezpieczniej jest użyc o takiej samej pojemności jak w samochodzie.Ma to dodatkowy plus,że wydłuży czas pracy Webasto i w razie kłopotów z rozruchem mozna akumulatory zamienić miejscami.Oczywiscie podobny powinien być prąd rozruchu.Pozdrawiam.
  • Poziom 20  
    Cytat:
    Przewód z alternatora D+ leci od alternatora do centralki bezpieczników

    Który bezpiecznik? :
    Dodatkowy akumulator do webasto
    Dodatkowy akumulator do webasto
  • Poziom 20  
    Witam.
    Co do pojemnosci akumulatora to nie ma znaczenia prad ladowania i tak nie przekroczy 14,14 volta i nic mu sie nie stanie.
    Pozdrawiam