Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak i z czego zrobic elektryczne ogrzewanie w fiacie 126p ?

MDKiller 15 Paź 2007 12:25 13882 12
  • #1
    MDKiller
    Poziom 10  
    Problem jest nastepujacy mam splanowana glowice co nie pozwala mi kozystac z tradycyjnego ogrzewania (ryzyko dostawania sie spalin do kabiny) i mam pytanie czy ktos wie jak i z czego zrobic np. jaks spirale grzejna podlaczona razem z seryjnym wiatrakiem, patenty typu cos ala suszarka na 12v ? Nie chce kupowac gotowych nagrzewnic z allegro bo i tak bym je musial przerabiac, a urzadzenie musi miec moc taka zeby jeszcze przy wlaczonych swiatlach altek pociagnal.
  • #2
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  
    Problemem jest moc: tradycyjne ogrzewanie jest w stanie wykorzystac wiele kilowatów ciepła wytwarzanego w silniku (2/3 energii benzyny zamienia sie w ciepło!), co dla silnika o mocy 20kW oznacza 40kW ciepła. Jeśli z tego do ogrzewania wykorzystasz tylko 5%, to i tak jest to 2kW.
    Taką dodatkową moc musiał by Ci dać alternator - a on z biedą da wogóle 500W, co w zasadzie wystarcza niewiele więcej, niż na potrzeby świateł, zapłonu i ładowania akumulatora.
    Ponadto: 2kW przy 12V to jest 166A, takim prądem się SPAWA! Czy wiesz, jak zrobić instalację przewodem grubości palca?
  • #3
    stomat
    Poziom 35  
    Elektryczne odpada ale możesz zamontować webasto.
  • #4
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja wykorzystał bym ciepło dostępne już w aucie. Masz dwa media: powietrze i olej. Skoro masz splanowaną głowicę, to silnik pewnie się mocniej nagrzewa. Poszukaj w sieci opisu założenia chłodnicy oleju do silnika z malucha. A reszta to już prościzna. Można też wpuścić w miskę olejową jakąś spiralną rurkę i przez nią przepuszczać płyn, który się będzie rozgrzewał od oleju.
    druga drogą jest zrobienie płaszczy wokół kolektorów wydechowych i ogrzewanie w ten sposób powietrza. Tylko w tym przypadku trzeba zapewnić idealną szczelność i izolację, by spaliny nie dostawały się do kabiny. A rozwiązanie takie jest znane ze starych vw (garbus, ogórek).
  • #5
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Najlepiej jest zrobienie płaszczów grzejnych na wewnętrznej rurze wydechowej. Bardzo proste do zrobienia. I maxymalne grzanie czasami ręcznego nie da się dotknąć. Nawiew z silnika tego co jest w bagażniku z przodu po przewinięciu wirnika co jest łatwa sprawą a wydajność ma lepszą wtedy jak niejeden zachodni wóz. Na zdjęciu zdemontowana jest dmuchawa(w trakcie zmian) i zrobiony dodatkowy nawiew direct na tylne siedzenia.
  • #6
    darko_n
    Poziom 11  
    a ja miałem zamonowaty witrak z trabanta. międzu kanałem atą rurą metaową co idzie z silnika. grzało super. właśnie o to chodzi, ciepła jest dość tylko nie ma nawiewów. tylko musisz przerobić ten "wiatrak" na 12 volt. mi wujek przerobił z free także to chyba nie będzie zdumiewająca cena. stosowałem tkie rozwiązanie i polecam. czy wykorzystasz zależy od Ciebie, pozdro i napisz jakie efekty jak wykorzystasz ten pomysł. narka
  • #7
    edm311
    Poziom 9  
    Witam
    Mam nadzieje ze nikt mnie nie weźmie za archeologa:--)
    Ja po prostu chcę pomóc.

    Co do ogrzewania w fiaciku to ja w swoim ogrzewanie wspomogłem przez zastosowanie wentylatorów od komputera (są w końcu na 12V) Umieściłem je w kanale (przewodzie) wentylacyjnym. Można powiedzieć ze poprawa była odczuwalna.
    Jest również nieco inna metoda, przy której wykorzystuje sie dmuchawe zainstalowaną w samochodzie, wystarczy ją przerobić.
    Wszelkie wskazówki znajdziesz(dziecie) tutaj:

    http://www.terytorium126p.pl/artykuly/pozostale/ogrzewanie-przedniej-szyby.html

    Mam nadzieje ze coś pomogłem w końcu mrozy się zaczeły
  • #8
    bmw 550
    Poziom 11  
    :D....a ja proponuje spuscic kur..a z przepasci...i zmienic go na cos co jest bezpieczniejsze (nie sklada sie na tylnych fotelach pasazera -przy stluczce)...wygodniejsze ,szybsze,I MNIEJ AWARYJNE.... COS Z 2 litrami pod maska...:D....BO SZKODA TWEGO CZASU I ROBOTY


    Moderowany przez Błażej:

    A ja rozumiem, że post jest jak najbardziej w temacie i wnosi bardzo wiele do dyskusji! Ostatnie ostrzeżenie!

  • #9
    MikePL1
    Poziom 16  
    Taaa, najlepiej na jakieś dresiarskie BMW, hahahaha. Palant...

    No a teraz na temat. Najlepiej chyba będzie wykorzystać wydech. Ja bym zrobił dolot świeżego powietrza z zewnątrz i umiejscowił go tak, aby znalazła się tam rura od wydechu. Następnie bym powędrował z tym do kabiny.

    Chodzi o to aby zasysać świeże powietrze spoza komory silnika, przepuszczać je blisko rozgrzanego wydechu i wpuszczać do kabiny. Dzięki temu się nie zatrujesz spalinami.

    Wiadomo, że najbardziej elegancko byłoby kupić za 12zł 2 metry rurki miedzianej i owinąć ją wokół wydechu, a następnie puścić tam płyn chłodniczy i nagrzewnicę, ale to wymagałoby trochę pracy i kasy. Musiałbyś kupić jakąś nagrzewnicę (30zł), pompkę wody na 12V (pewnie 10-30zł) oraz rurkę miedzianą (12zł) i rurki gumowe (20zł) oraz wiatrak komputerowy, duży (20zł). Efekt najbardziej elegancki i bezpieczny, ale kosztuje tyle co 1/3 malucha.
  • #10
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Czytając te wypowiedzi to jest bardzo dziwne że silnik chłodzony powietrzem ma problem z ogrzewaniem ale cóż tak to zaprojektowali i trzeba z tym żyć (marznąc) lub zmodyfikować i cieszyć się ciepełkiem z zimne dzionki.
  • #11
    docent161
    Poziom 13  
    Najbezpieczniej i naj efektowniej to jest zainstalować w bagażniku dewasto od trabanta i efekt gwarantowany bez skrobania szyb w zimie 2 min i pełna moc:D
  • #12
    Damian R.
    Poziom 17  
    Mój znajomy ma fiata 126 bis i tam ma ogrzewanie w środku , cieplutko jest i przyjemnie , sprawdź jaka jest instalacja w bisie i sprubuj załozyc coś w podobie u siebie :)
  • #13
    marcys20
    Poziom 18  
    Damian R. napisał:
    Mój znajomy ma fiata 126 bis i tam ma ogrzewanie w środku , cieplutko jest i przyjemnie , sprawdź jaka jest instalacja w bisie i sprubuj załozyc coś w podobie u siebie :)


    hehe..ales pojechal po bandzie :-) PF Bis jest chlodzony ciecza i ogrzewanie srodka realizowane jest tzw.malym obiegiem plynu chlodzacego. 126P jest chlodzony powietrzem i tam "ogrzewanie" wnetrza odbywa sie poprzez...no wlasnie...metalowe kanaly i kawalek gumowego weza - wystarczy mala nieszczelnosc i z marnego "ogrzewania" robi nam sie calkowicy brak "ogrzewania"
    do malucha najlepszym rozwiazaniem jest tak jak ktos wspomnial webasto np. z zaporozca lub trabanta.