Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

punto II silnik

lukas313 01 Lis 2007 08:49 4057 13
  • #1
    lukas313
    Poziom 13  
    Witam
    Mam pytanie do znawców tematu silnika fiata 1.2mpi dlaczego ten silnik w punto ma tylko 60km a w brawo miał w pewnym momencie produkcji 75km,czym one tak naprawdę się różnią?
  • #2
    Sok
    Poziom 13  
    silnik 1.2 8v mpi pierwszej generacji miał 73KM, różni go (w mocy) od następcy właściwie tylko góra, czyli głowica (szerokość kanałów ssących, zawory, nawet sam wałek rozrządu) dodatkowo wszystkim steruje w silniku 60KM inny komputer, którego elektronika jest także odpowiedzialna za ograniczenie mocy w nim;
    a teraz najlepsze, czyli powód ograniczeń:
    mianowicie spowodował to wszystko przepis dotyczący normy emisji spalin, żeby dostosować do niego silnik nowszej generacji trzeba było ograniczyć jego moc;
    w ostatnich latach coś "drgnęło" i silnikom 1.2 8v przybyło mocy o 5KM:D
  • #3
    lukas313
    Poziom 13  
    Sok
    możesz podać model silnika z jakiego mam szukać tej głowicy i kompa?
  • #4
    Sok
    Poziom 13  
    lukas313 napisał:
    Sok
    możesz podać model silnika z jakiego mam szukać tej głowicy i kompa?


    no nie wiem
    głowica 60KM ma mocowanie na łapę silnika do nadwozia; w silniku 75KM mocowanie łapy jest niżej tzn. na bloku silnika, a nie na głowicy, raczej nie do przełożenia plug&play
    można natomiast przełożyć wałek z 75KM o oznaczeniu 866, ale sam wałek niewiele daje, trzeba by zdjąć głowice, splanować, poszerzyć kanały ssące, dopasować do przepustnicy, spolerować, podobnie zawory i na koniec nie wiem czy jest wogóle możliwość podmiany sterowania tym wszystkim (ECU) żeby przekroczyć owe 75KM, bo te sterowniki z Punta II jakieś "dziwne" sa
  • #5
    lukas313
    Poziom 13  
    Sok napisał:
    lukas313 napisał:
    Sok
    możesz podać model silnika z jakiego mam szukać tej głowicy i kompa?


    no nie wiem
    głowica 60KM ma mocowanie na łapę silnika do nadwozia; w silniku 75KM mocowanie łapy jest niżej tzn. na bloku silnika, a nie na głowicy, raczej nie do przełożenia plug&play
    można natomiast przełożyć wałek z 75KM o oznaczeniu 866, ale sam wałek niewiele daje, trzeba by zdjąć głowice, splanować, poszerzyć kanały ssące, dopasować do przepustnicy, spolerować, podobnie zawory i na koniec nie wiem czy jest wogóle możliwość podmiany sterowania tym wszystkim (ECU) żeby przekroczyć owe 75KM, bo te sterowniki z Punta II jakieś "dziwne" sa


    zrobić nową łapy to nie problem ze sterownikiem też go nie widzę tylko skąd mam wiedzieć że trafiłem na ten model głowicy z 75konnego modelu i jaki numer ma sterownik?
  • #6
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #7
    lukas313
    Poziom 13  
    elektrit napisał:
    IAW 8F5T




    dzięki za numer sterownika pozostaje tylko sprawa głowicy jak ją rozpoznać?
  • #8
    Sok
    Poziom 13  
    lukas313 napisał:
    elektrit napisał:
    IAW 8F5T




    dzięki za numer sterownika pozostaje tylko sprawa głowicy jak ją rozpoznać?


    można używać zamiennie sterownika IAW 18F.B4 ze sieny

    oto trzy glowice w kolejnosci od prawej 1.2 75 KM, 1.2 spi 60KM, 1.1 spi; wszystkie z punto 1;
    widać tu wyraźnie że w 1.2 75 KM kanały są większe, a zewnętrzne szpilki trzymające kolektor ssący do głowicy nie są zlane z otworami kanałów ssących
  • #9
    lukas313
    Poziom 13  
    Sok napisał:
    lukas313 napisał:
    elektrit napisał:
    IAW 8F5T




    dzięki za numer sterownika pozostaje tylko sprawa głowicy jak ją rozpoznać?


    można używać zamiennie sterownika IAW 18F.B4 ze sieny

    oto trzy glowice w kolejnosci od prawej 1.2 75 KM, 1.2 spi 60KM, 1.1 spi; wszystkie z punto 1;
    widać tu wyraźnie że w 1.2 75 KM kanały są większe, a zewnętrzne szpilki trzymające kolektor ssący do głowicy nie są zlane z otworami kanałów ssących



    Sok dzięki za wyczerpującą odpowiedź widzę że mam do czynienia ze specjalistą w tym temacie.Powiedz mi jeszcze co przy okazji takiej przekładki mam jeszcze zrobić a jeszcze jedno czy sterownik w fiacie jest w stanie nauczyć sie silnika mo małej modyfikacji czy należy od razu go przeprogramować?
  • #10
    Sok
    Poziom 13  
    witam
    niestety nie jestem specjalistą, a wręcz amatorem więc moje rady musiał by ocenić specjalista; wydaje mi się że zakładając inny sterownik to silnik ma się do niego dostosować, anie odwrotnie, przeprogramować to byś mógł teoretycznie sterownik z punto II; dodatkowym problemem jest listwa wtryskowa, ta z 75 jest z powrotem, a w puncie II nie ma powrotu paliwa do zbiornika, pompka paliwa daje w 75 aż 2,5 bara a w puncie II?

    P.S. jeżeli to wszystko jest wykonalne to powodzenia, ale nie słyszałem żeby ktoś zastąpił całą głowicę z punta II na tą z 75KM, a tym bardziej wywalił sterownik i zastąpił go innym z punta 1;
    gdyby się wszystko udało pochwal się tutaj rezultatami, być może przetrzesz ścieżkę dla innych, powodzenia, pozdrawiam
  • #11
    Jatin
    Poziom 15  
    Co do sterownika sytuacja wyglada tak:
    Sterownik ma wgrana mape wtrysku i zaplonu jest ona w zasadzie stala dla konkretnych obrotow obciazenia temperatury itp. i korygowana jest w niewielkim zakresie na podstawie informacji z czujnikow. Tu pojawia sie pewien problem poniewaz silnik dajmy na to przy 2000 rpm zasysa pewna ilosc powietrza na minute (sklad mieszanki musi byc stehiometryczny czyli na 1 kg spalonego paliwa przypada 15 do 17 kg powietrza) i teraz jesli zalozysz glowice przez ktora defakto dostanie sie do silnika wiecej powietrza a co za tym idzie musi sie dostac wiecej paliwa bo skald mieszanki jest z grubsza staly to rodzi sie pytanie czy wystarczy zakresu regulacji czujnikow i samego sterownika. Musisz dokladnie sprawdzi czy potencjometr przepustnicy (i inne czujniki ) pracuje na takich samych wartosciach. Nastepna kwestia to musisz zobaczyc czy twoja przepustnica listwa wtryskowa i caly osprzet bedzie pasowal do kolektora z glowicy 75Km kolejna kwesti bardzo wazna otwory magistrali samrujacej w glowicy i w bloku porownaj czy w obydwu glowicach sa takie same i sprawdz to dokladnie bo wystepujacy w innym miejscu np. maly otworek do hydrauliki rozrzadu skonczy sie powazna awaria silnika. To tyle na poczatek :)

    Ja robilem podobe rzerobki w Oplu i VW ale przekladalem cale silniki i wiazki ze sterownikami to jest pewniejsza metoda :)

    Pozdrawiam :)
  • #12
    artekziom
    Poziom 10  
    ten silnik w bravie mial z 1,2 82 KM byl 16 zaworowy Mam taka bravke a punto z tym silnikiem mial w nazwie fire tyle co moge dodac od siebie
  • #13
    Sok
    Poziom 13  
    artekziom napisał:
    ten silnik w bravie mial z 1,2 82 KM byl 16 zaworowy Mam taka bravke a punto z tym silnikiem mial w nazwie fire tyle co moge dodac od siebie


    rozmawiamy o silniku 8v bo taki jest w punto II 60KM, a co do Twojej wypowiedzi dot. bravy to w punto 1 ten sam prawie silnik 1.2 16v ma nie 82 ale 86KM czyli ciut więcej (inne sprężynki na zaworach)

    P. S. zakładający wątek pomylił zapewne bravę(1.2 16v 82KM) ze sieną(1.2 8v 75KM)
  • #14
    lukas313
    Poziom 13  
    P. S. zakładający wątek pomylił zapewne bravę(1.2 16v 82KM) ze sieną(1.2 8v 75KM)[/quote]


    Sok masz racje pomyliłem te dwa modele ale to nie ma większego znaczenia
    swoją drogą przymiarka głowicy z 75 jest już w toku zobaczymy cz to za działa