Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie kata wyprzedzenia zaplonu

wojtas7 02 Sty 2004 20:17 12327 23
  • #1
    wojtas7
    Poziom 11  
    czesc

    jest idea - zrobic sterowanie kata wyprzedzenia zaplonu z kabiny.
    Zaplon jest elektroniczny. Kreci sie kolo pasowe na ktorym jest
    magnes, do tego jest obok czujnik ktory wykrywa obroty kola pasowego
    /walu korbowego/, ten przewod idzie do modulu zaplonowego ktore daje
    napiecie na cewke i stamtad na swiece. Kat wyprzedzenia zaplonu
    ustawia sie przesuwajac czujnik w gore albo dol wzgledem kola
    pasowego. seryjne ustawienia sa np. 4st albo 10st. bardzo przydatne by
    bylo zeby z kabiny sobie ustawic np pokretlem zeby to bylo jednak 15st
    albo 20 ;-)


    idea jest taka zeby ustawic kat wyprzedzenia tego czujnika np. 30
    stopni /da sie/. i strerowac opoznieniem 0-30 stopni np. jakims pokretlem ze srodka samochodu. i wpiac sie w kabel ktory idzie od czujnika do modulu
    zaplonowego. Wejsciem jest sygnal od czujnika /bodajze Halla ale nie
    jestem pewny/. Wazny jest chyba ksztalt wykresu sygnalu, podejrzewam
    ze bedzie prostokatny. Wal korbowy kreci sie w zakresie obrotow 0- 10
    000 obrotow na minute /RPM/. na wyjsciu ma byc ten sam sygnal tylko
    przesuniety w czasie /fazie/ - tak bardzo w zaleznosci jak szybko wal
    korbowy sie kreci - RPM. np. dla obrotow RPM = 1500, opoznienie
    powinno byc rzedu 6/3500s - okolo 0,00171 s. Wzor jest linia prosta -

    t[s] = t[s] = (60s * x ) / (RPM * (360-x))

    gdzie

    RPM to sa chwilowe obroty - wyliczane na podstawie czestotliwosci
    sygnalu

    x - kat wyprzedzenia zaplonu w stopniach - standardowo moglo to by byc
    np 15 stopni z mozliwoscia regulacji z kabiny +- 20 stopni.



    POZDRAWIAM
  • #2
    olekewaagata
    Poziom 25  
    Nie traktuj tego osobiście ale temat Cię przerasta.
    Musisz najpierw mieć pełne dane o zastosowanym module
    zapłonowym i komplet informacji brać z niego, a poza tym
    regulacja wyprzedzenia zapłonu musi się odbywać automatycznie
    na podstawie prędlości obrotowej wału, ale to za mało.
    Wpływ ma również stopień otwarcia przepustnicy, zresztą zagadnienie
    jest jeszcze bardziej skąplikowane.
    Zobacz że nawet w prymitywnych aparatach zapłonowych była
    regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu zależna od obrotów i podciśnienia
    w kolektorze ssącym.
    Proponuję też poszperać w dziłach zajmujących się elektroniką
    w technice motoryzacyjnej.
  • #3
    wojtas7
    Poziom 11  
    nie nie nie, chodzi o STATYCZNE POCZATKOWE wyprzedzenie, takie ktore ustawia sie ruszajac czujnikien / calym aparatem w samochodzie gdy silnik wylaczony.

    W ten sposob caly wykres przesuwa sie gora/dol.

    Mape zaplonu i tak ma modul zaplonowy, a regulujac kat poczatkowy wyprzedzenia zmieniam tylko jego polozenie /gora/dol/

    w moim a-grupowym maluchu zaplon ustawiam latem na 10 zima na 13-15 ze wzgldu na spalanie stukowe.

    wiem ze istnieja takie patenty, szczegolnie w rallycrossie gdzie kazda sekunda sie liczy i na prostej przy wyzszych obrotach zawodnik ustawia kat wiekszy zeby lepiej jechal a ne stukal /spalal stukowo, detonacyjnie/.


    pozdrawiam
  • #4
    JACU626

    Poziom 27  
    Jest takie coś do zminy kąta zapłonu, miałem to zamontowane w LADZIE 1300. Było produkcji CCCP, kupiłem 1990 rok na bazarze od nazwijmy to indywidualnych importerow, nie wiem jak działało ale poprawilo znacznie iskre tak ze gołum okiem widac było ze jest jasniejsza, a pokrwtło w srodku regulowało kat zapłonu - 0 + , Tego jestem pewien bo jak aparatem kręciłem to objawy identyczne były.
  • #5
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Możesz to zrobić mechanicznie - przesuwając czujnik np. linką.
  • #6
    morph13
    Poziom 25  
    olekewaagata napisał:
    Nie traktuj tego osobiście ale temat Cię przerasta.
    Musisz najpierw mieć pełne dane o zastosowanym module
    zapłonowym i komplet informacji brać z niego


    spokojnie, pomysł jest OK, ale lepszym rozwiązaniem będzie zachowanie stosownych charakterystyk a możliwość dodawania własnego przesunięcia "offsetu wyprzedzenia zapłonu" np w granizach +/- 10

    Podobnie problem potraktowano w układzie wtryskowym Megasquirt w programie obsługowo-dignostycznym jest możliwość nanoszenia własnej korekty +/- w stosunku do niektórych wartości.
  • #7
    wojtas7
    Poziom 11  
    Wlasnie o to chodzi ze podejrzewam ze to banalnie prosto zrobic, na wejsciu mamy sygnal zblizony do sinusoidy i trzeba go w fazie przesunac w zaleznosci od obrotow /czestotliwosci sygnalu/. Zaleznosc jest prosta, liniowa.

    Sygnalowcy do dziela!
  • #8
    morph13
    Poziom 25  
    wojtas7 napisał:
    Wlasnie o to chodzi ze podejrzewam ze to banalnie prosto zrobic


    nie, nie to nie jest tak, moduły mogą być analogowe (scalak do wyprzedzenia o konwersji F/V**) i cyfrowe (mikroprocesor z odpowiednimi tablicami przelicznikowymi) wszystkie działąją na zasadzie pomiaru częstotliwości przychodzących imulsów, które są proporcjonalne do prędkości obrotowej wału i nanoszenie korekty I w sposób analogowy II cyfrowy. Nie da sie tego zrobić tak od ręki. O cyfrowym zapomnij, w grę wchodzi przeprogramowanie proca a skąd do niego wziąć wsad, procki są zabezpieczone przed odczytem. W analogu trzebaby dołączyć potencjometr do układu F/V i kombinować.

    ** - polecam cykl artykułów w EdW na ten temat (ostatnie miesiące 2003)

    luknij też tu https://www.elektroda.pl/rtvforum/searchtopic64367-.html
  • #9
    wojtas7
    Poziom 11  
    czyli to jest niewykonalne zeby sygnal biegnacy w kablu opoznic o jakis czas w zaleznosci od tego jaka jest czestotliwosc tego sygnalu?

    niemozliwe
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #11
    morph13
    Poziom 25  
    elektrit napisał:
    Ciekawe artykuły na temat układów zapłonowych były w radioelektroniku z połowy lat 90 (autor Stefan Roguski).Radze je przeglądnąć.


    Tak jak pisałem wcześniej artykuły na ten temat były też w EdW (nawet ten sam autor - chyba) jak zrobię skany w pracy do wrzucę na forum, bonie wszyscy kupują EdW (to dla tych co jęczą o powielaniu materiałow na forum).

    Pomiar częstotliwości można oczywiście wykonać i na jednym czyjniku np. indukcyjnym (powszechnie stosowanym w tych ukłądach i w ABS) nie tylko Halla ale to oprze się o procesor.
  • #12
    wojtas7
    Poziom 11  
    Cytat:
    na podstawie sygnału z czujnika nad kołem pasowym okreslał punkt zapłonu


    Ale ja nie chce okreslac punktu zaplonu a jedynie przesunac sygnal w czasie
  • #13
    stan
    Poziom 23  
    Mam gdzieś dokumentację "oktankorektora" jak to nazywają nasi wschodni sąsiedzi, ale jest na elementach dyskretnych (dużo) i z 90 roku (chyba). Mogę zeskanować.
  • #15
    wojtas7
    Poziom 11  
    a jak sie sciaga ?
  • #17
    firdy
    Poziom 21  
    Tak sobie tu piszecie ale pomijacie jeden aspekt czy silnik w którym chcecie wykonać korekte zapłonu wyposazony jest w CZUJNIK SPALANIA STUKOWEGO bo jeżeli tak to zapomnijcie o korektach zapłonu bo i tak komputer wprowadzi sam korekte a w skrajnych przypadkach zatrzyma silnik
  • #18
    morph13
    Poziom 25  
    firdy napisał:
    czy silnik w którym chcecie wykonać korekte zapłonu wyposazony jest w CZUJNIK SPALANIA STUKOWEGO bo jeżeli tak to zapomnijcie o korektach zapłonu bo i tak komputer wprowadzi sam korekte


    Fajnie ze interesujesz sie tematem ale opis dotyczy układu zapłonowego do "starszych modeli" w nowych masz wszystko zintegrowane w jeden układ (komputer sterujący pracą silnika - nie będę tu juz przytaczał nazwy angielskiej) ewentualnie 2 moduły (zapłonu i wtrysku). Robienie takich korekt w tych układach jest ...... powiedzmu niecelowe. Jednostka sterująca sama wprowadza stosowne korekty na podstawie informacji z czujników i to nie tylko cz. spalania stukowego.
  • #19
    majonezz
    Poziom 18  
    Czesc!
    Sa na rynku dostepne urzadzenia nazywane wariatorami (po naszemu) lub timing advance processor. Stosuje sie je w np do poprawy osiagow na LPG (gaz wolniej sie spala wiec mozna spokojnie przyspieszyc zaplon). Wpina sie to podobno miedzy hallotron a ecu. Sprawdz http://www.aeb.it/uk_c%20gen%20detail.asp?set=variatori .
  • #21
    kopytko686
    Poziom 14  
    możesz to użądzenie bardziej opisać da się je zrobić samemu??
  • #22
    tplewa
    Poziom 38  
    A ja sie tak zastanawiam i zastanawiam i nie moge zrozumiec na kiego takie pokretlo w kabinie. Czyms takim mozna wiecej popsuc niz miec z tego pozytku.
    Sterowanie praca silnika spalinowego to naprawde bardzo zlozony proces wiec jedyne rozsadne przerobki to w zaleznosci od auta wpakowanie np. sterownika w stylu MegaSquirit lub z ECU od auta ktore jest mocno poznane od strony zmian w sofcie jak i dzialania - wtedy mozna zrobic adaptacje do innego auta np. z funkcja przelaczanych map itp.
  • #23
    andrzej20001
    Poziom 43  
    Witam
    Można zastosować sterownik zapłonu z czujnikiem spalania stukowego z Escorta 1.6i na KE-Jetronicu.
    Miał on osobny sterownik dla wtrysku paliwa i osobny dla zapłonu. Mapę zapłonu zrobić np.dla V-power Racing 100 Shell-a, a jak będzie gorsze paliwko to komp opóżni zapłon biorąc pod uwagę sygnał z czujnika spalania stukowego.
    Potrzeba sterownik 200zł,rozdzielacz z czujnikiem halla 150, wiązkę z czujnikiem 50 , moduł z cewką 100 ,
  • #24
    gondoljerzy
    Poziom 23  
    andrzej20001 napisał:
    Witam
    Można zastosować sterownik zapłonu z czujnikiem spalania stukowego z Escorta 1.6i na KE-Jetronicu.
    Miał on osobny sterownik dla wtrysku paliwa i osobny dla zapłonu. Mapę zapłonu zrobić np.dla V-power Racing 100 Shell-a, a jak będzie gorsze paliwko to komputer opóżni zapłon biorąc pod uwagę sygnał z czujnika spalania stukowego.
    Potrzeba sterownik 200zł,rozdzielacz z czujnikiem halla 150, wiązkę z czujnikiem 50 , moduł z cewką 100 ,


    To 500zł za części, trzeba je jeszcze zamontować, a ile trzeba dać za dedykowane przeprogramowanie?