Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sygnalizacja "teleturniejowa" - cyfrówka

mikevein 10 Kwi 2008 23:07 930 3
  • #1 10 Kwi 2008 23:07
    mikevein
    Poziom 13  

    Witam.

    Potrzebuję zbudować "sygnalizację teleturniejową" - 4 stoliki, na każdym przycisk i żarówka - po wciśnięciu jednego z przycisków zapala się odpowiadająca żarówka, pozostałe są już nieaktywne [na zasadzie "kto pierwszy..."]. Do tego jeszcze jeden przycisk resetujący.

    Chciałbym to zbudować w technice cyfrowej, ale jako że jestem zupełnym laikiem w tej dziedzinie to prosiłbym o jakieś naprowadzenie :D


    Pozdrawiam

    0 3
  • Pomocny post
    #2 11 Kwi 2008 00:10
    magik128
    Poziom 22  

    Cztery przerzutniki RS. Na wejściu bramki AND,które zablokują reakcję na przycisk gdy już ktoś wcisną. Na wyjściu bramka NOR sprawdzająca czy ktoś już nie wcisną.

    Sygnalizacja "teleturniejowa" - cyfrówka

    Przepraszam za jakość skanu /schematu. Robione na szybko. Chciałbym żeby ktoś to sprawdził.

    0
  • Pomocny post
    #3 11 Kwi 2008 02:39
    czarutek
    Poziom 34  

    Magiku, Twoje rozwiązanie na pewno zadziała. Będzie tylko ciut niesprawiedliwe o czasy propagacji - da się zrobić tak, że zapalą się co najmniej dwie lampki, pomimo niejednoczesnego (jednak) naciśnięcia przycisków...
    Lepszy byłby układ taki, w którym każdy przycisk w pozycji zwolnionej zamyka pewien obwód blokujący pozostałe. Najlepiej wprost elektrycznie. Czyli najpierw zablokować pozostałe przyciski, a dopiero zapalać lampkę (nie zapalać lampki dopóki nie zablokujemy pozostałych przycisków)...
    Czyli, jeśli jakimś cudem jakieś przyciski wciśniemy co do pikosekund równocześnie, to nie powinna się zapalić lampka żadna. A nie więcej niż jedna, jak się stanie w Twoim rozwiązaniu.
    I jak widać sprawa się komplikuje, bo jeśli nie dopuszczamy wyniku nierozstrzyniętego, to musimy dodać jeszcze układ, który w takim przypadku wybierze zwycięzcę na przykład losowo...

    0
  • Pomocny post
    #4 11 Kwi 2008 21:59
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Można to zrobić tak:

    Sygnalizacja "teleturniejowa" - cyfrówka

    Generator na bramce U3A wytwarza sygnał o częstotliwości ok. 80kHz,
    który taktuje licznik U1. Licznik zlicza impulsu jeżeli dostaje stan 1 z przerzutnika RS na bramkach U3B i U3C.

    Po włączeniu zasilania układ RC (R7, C4) ustawia przerzutnik w pozycję START i podaje jedynkę na wejście odblokowujące zliczanie licznika U2.

    Licznik wystawia kolejno jedynki na poszczególnych wyjściach licznika,
    zasilają one kolektory transoptorów U4 do U8, jeżeli któryś z nich przewodzi to jedynka przez inwerter na bramce U3A przełącza przerzutnik
    RS w stan przeciwny zatrzymując licznik, a jednocześnie drugim wyjściem
    odblokowuje bramki wyjściowe pozwalając na wyświetlenie wyniku.

    Układ U5 zawiera 8 wzmacniaczy w układzie Darlingtona.
    Pozwala on na sterowanie obciążeń do 500mA na jedno wyjście i napięciu zasilającym obciążenie do 50V. Aczkolwiek w układach bezpiecznych powinno się stosować 24V.

    Diodę (lub żarówkę 24V) włączamy pomiędzy plus 24V (może być i mniej) a dane wyjście wzmacniacza U5

    Układ logiczny jest zasilany ze stabilizatora 15V (np. LM78L15) zasilanego z 24V (zasilania lamp).

    Na wejściu zostały zastosowane transoptory dla uodpornienia układu na zakłócenia (są sterowane prądowo) co pozwala na zastosowanie odpowiednio długich kabli) a jednocześnie sygnał skanujący 80kHz nie wychodzi na kable przycisków i nie zakłóca nic w okolicy.

    Do kolejnej gry naciskamy przycisk RESET odblokowujący licznik U2.
    Sygnał na wyjściu START sygnalizuje, że układ czeka na wciśnięcie przycisków od 1 do 4.

    0
  Szukaj w 5mln produktów