Schemat przedstawia urządzenie typu, kto pierwszy naciśnie, ten wygrywa. Celem było zbudowanie urządzenia prostego i z nieograniczoną liczbą uczestników. Jest w sieci sporo rozwiązań, ale wszystkie są niepotrzebnie skomplikowane i z ograniczoną liczbą uczestników, ponieważ ograniczona jest liczba wejść bramek logicznych. To rozwiązanie oparte jest na mikroprzekaźnikach i każdy z nich z dodatkami stanowi osobny blok, a więc dowolnie można rozszerzać liczbę uczestników. Na schemacie przedstawiono rozwiązanie dla 4 uczestników, choć może być ich 40 i więcej. Włączniki to S1 do S4. Pierwszy uruchomiony powoduje odłączenie zasilania do wszystkich pozostałych przez styki rozwierne, natomiast sobie podaje zasilanie przez drugą parę styków zwiernych. Diody D1 do D4 uniemożliwiają podanie napięcia z podtrzymania i załączenie innego przekaźnika. Jednocześnie zapala się dioda LED pierwszego. Można równolegle dołączyć drugą diodę do „pilota” informującą uczestnika, że to on był pierwszy. Resetowanie urządzenia polega na chwilowym odłączeniu +U, przez np. wyłącznik, czego nie zaznaczono na schemacie. Zamiast diod można zastosować żarówki lub inną sygnalizację. Napięcie przekaźników najlepiej dobrać takie, aby było zgodne z diodami lub żarówkami. Uniknie się wtedy stosowania dodatkowych rezystorów, diod Zenera itp. Urządzenie zmontowałem na przewodach, bez projektu PCB i działa bez zarzutu.
Cool? Ranking DIY