logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Jak działa układ sieci IT? Zasady zasilania urządzeń jednofazowych i trójfazowych

swlz 28 Lut 2009 20:31 12671 8
REKLAMA
  • #1 6218624
    swlz
    Poziom 10  
    Ocena: 2
    Witam,

nie jestem elektrykiem (mam zamiar zostać) można by rzec że jeszcze raczkuje, stąd moje pytanie (mogą się wydać dla elektryków głupie)

1. W jaki sposób urządzenia w układzie IT oddają prąd elektryczny do elektrowni ;) , chodzi o to ,że brak tam przewodu N , jak urządzenia trójfazowe mogą działać bez różnicy potencjałów, czy można za pomocą sieci IT zasilać urządzenia jednofazowe , jeśli tak , to jak?
    Z schematu sieci IT czytam że *cześć przewodząca dostępna* jest uziemione PE (NIE PEN) i że nie jest to *część czynna*.

2. (najgłupsze) prąd trójfazowy 3 x faza (220V) = 400 v - jak to?

Proszę o łopatologiczną odpowiedź ekspertów .
  • REKLAMA
  • #2 6218738
    Krzyś33
    Poziom 25  
    Ocena: 104
    Wiesz chodzi w tym wszystkim o przesunięcia fazowe między napięciami (i równiez prądami) ale nie jest to tak łatwo wytłumaczyc w kilku słowach i skoro chcesz być elektrykiem (dobrym) to najlepiej poczytaj o tym w odpowiedniej literaturze.Pozdrawiam i życzę powodzenia
  • #3 6218751
    arusm
    Poziom 13  
    Ocena: 6
    add. 2
    napięcie na jednej fazie to 230V i jest to napięcie pomiędzy przewodem fazowym a N, natomiast napięcie między fazowe jest to napięcie pomiędzy poszczególnymi fazami, które są przesunięte między sobą w fazie o 120st.
    400V=230*√3
  • REKLAMA
  • #4 6218824
    swlz
    Poziom 10  
    arusm - rozwinąłem twój post literaturze technicznej i już wiem w którym kościele biją .... dzwony

dzięki
  • REKLAMA
  • #5 6221854
    miru81
    Poziom 10  
    Witam