Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasada działania Diagnostic Box dla BRC Gas Blitz

Witek76 29 Kwi 2004 10:03 18167 24
  • #1 29 Kwi 2004 10:03
    Witek76
    Poziom 24  

    Witam.
    Czy tzw. "Diagnostic Box" dla BRC Lambda Gas Blitz (LPG) to tylko diodowe wskaźniki napięcia (sondy lambda, pradu attuatora i obrotów silnika) czy jakas większa filozofia, i czy ewentualnie zamiast tej magicznej skrzynki nie wystarczylby woltomierz:?:

    Pozdrawiam serdecznie!!!
    Witek.

    0 24
  • #2 05 Maj 2004 15:08
    Wojciech007
    Poziom 2  

    Także ja podtrzymuje zapytanie. Może jakiś schemacik?

    Miałem kiedyś możliwość zajrzenia do środka tego boxa, z tego co zauważyłem to specjalnej elektroniki tam nie ma - są tam 3 linijki świetlne odpowiednio wyskalowane, jedna to obroty silnika, druga to pokazuje wartość na jaką otwiera się zawór krokowy, a trzecia to wartość sondy lambda.
    Pozdrawiam!

    0
  • #3 06 Lip 2004 10:29
    dgocol
    Poziom 11  

    Witam
    Próbowałem zwykłym miernikiem sprawdzać napięcia na wyjściu z centralki Blitz (gniazdo DIN-5).
    Moje spostrzeżenia to
    pin 1 - prawdopodobnie sygnał lambda z tym, że już przeskalowany (wychodzi mi, że 1V to lambda = 1.0, niestety nie miałem drugiego miernika, aby podłączyć bezpośrednio też do sondy i sprawdzać, czy sygnały wykazują korelację)
    pin 2 - to musi być attuator (też przydałby się drugi miernik, aby sprawdzić styki bezpośrednio na attuatorze, o ile to ten sam sygnał ). Zastanawiam się, czy attuator jest sterowany napięciowo, z tego co gdzieś wyczytałem, attuator w instalce Blitz jest bardzo prosty i w sumie w głównej cześci składa się z elektromagnesu. Napięcie na tym pinie było w okolicach 2,6-3V, a przy gwałtownych zmianach obrotów silnika wahało się od 1,6 do 4,8V.
    pin 3 - w miarę niezależne od obrotów silnika napięcie rzędu 0,5V -> podejrzewam, że ten pin jest wykorzystywany w pełnych instalkach Blitz sterowanych też obrotami silnika (u mnie jest uproszczona Blitz Ed bez obrotów i dlatego nie ma tu prawie żadnej reakcji),
    pin 4 i 5 to odpowiednie napięcie z akumulatora i masa.
    To są tylko moje własne obserwacje i mogę się mylić.
    Myślę o zbudowaniu układziku na podstawie schematu. Chciałem go zduplikować, aby miał dwa rzędy diod -> dla sondy lambda i attuatora (tak jak Diagnostic Box) i przymocować w kabinie, aby mieć wgląd podczas jazdy (pociągnąć kabelek od centralki), ale również aby był odłączany i podczas regulacji podpinany w komorze silnika.
    Jednak przydałoby się lepiej rozeznać odnośnie zakresu sterowania attuatora (jeśli jest to jednak napięcie, to dla jakich wartości jaki jest stopień jego otwarcia).
    Zastanawiam się jeszcze, czy pomimo braku sygnałów obrotów z centralki LPG nie dorobić jeszcze układziku w rodzaju woltomierza analogowego. Może wtedy pseudoDiagnostic Box byłby kompletny :)
    Jak będzie trochę czasu i pobawię się w elektronikę to dam znać, co udało się zrealizować.
    Pozdrawiam

    0
  • #4 16 Lip 2004 11:22
    Witek76
    Poziom 24  

    Wg moich dochodzeń wynika:
    1 - Sygnał z attuatora (spadek napiecia na 4 om oporniku)
    2 - Masa
    3 - Obroty silnika (ale nie wiem czy impulsy czy napiecie)
    4 - Sygnał sondy lambda
    5 - +12V

    Numeracja gnizada DIN5 jest taka jak w starszych sprzętach audio.
    Tyle udalo mi sie wywnioskowac majac w rece modul blitz, mam jakies fragmenty schematu (odrysowane z "natury") lecz nie kompletne i nie jestem pewien czy bez bledow. byc moze kiedys dokoncze (skompletuje) caly schemat, ale to wymaga wiecej czasu i unieruchomienia samochodu.

    0
  • #5 18 Lip 2004 15:07
    norti
    Poziom 18  

    A czy moglby ktos powiedziec jakie napiecie procentowego otwarcia attuatora wskazuje pierwsza dioda na Diagnostic Box i jaka jest roznica miedzy nastepnymi? Dzieki temu bedzie mozna wyregulowac instalke zwyklym miernikiem. Z gory dziekuje za takie informacje. Pozdrawiam

    0
  • #6 29 Wrz 2004 11:59
    pawol
    Poziom 22  

    NAjłatwiej wyregulować przy pomocy multimetru. Ciągniecie dwa kable od zacisków attuatora do kabiny. Tam podłączacie multimetr. NApiecie będzie wachało się od 0V(zamknięty) do 7,6V (otwarty attautor). JAdąc na II biegu około 60 km/h należy wstępnie ustawić aby napięcie było poniżej 4V (połowa otwarcie) Potem w trakcie jazdy można jeszcze "po ćwiartce"
    obrotu registra dostroić to tak żeby żeby attuator nie wychodził poza 0,5V i 7V. Zbyt otkręcony register skutkuje zbyt łatwym pojawianiem sie napięcia 0V na zaciskach a zbyt zakreecony powoduje łatwość pojawiania się 7,6V. Gdy oscyluje to jest OK.

    0
  • #7 04 Paź 2004 19:02
    dgocol
    Poziom 11  

    Witam!
    Witek76 masz rację odnośnie wyprowadzeń.
    Pokombinowałem z tymi schematami, co wcześniej linki podałem i zbudowałem taki pseudoDiagnosticBox.
    Załączam schemacik i PCB w eaglu
    (zaczynam się dopiero bawić w elektronikę i to moja pierwsza płytka, więc możnaby to pewnie dużo lepiej zrobić - chociażby zakręty ścieżek robić po 45st. a nie po 90st., mile widziane wszelki inne uwagi).
    W sumie moja płytka początkowo stanowiła dokładne odwzorowanie cytowanych już schematów, ale potem już na niej trochę przerabiałem cześć związaną z attuatorem i sondą lambda (wywaliłem jeden z potencjometrów regulujących poprzez LM3914 prąd na diodach i wstawiłem tam rezystor 1.2k - tyle podawano w dokumentacjach do LM3914, drugi potencjometr wykorzystałem do regulacji napięcia wzorcowego - w praktyce są one ustawione na wartość ok. 1.7-1.8kOhma.
    Załączone schematy uwzględniają już zmiany...

    Moja instalka BRC Blitz to zubożona wersja ED - nie bierze pod uwagę obrotów, a więc na płytce zawarłem też obrotomierz diodowy, którego podłączenie polega tylko na nawinięciu paru zwojów kabelka wokół przewodu wysokiego napięcia idącego od cewki do rozdzielacza.
    Dzięki temu nie muszę badać na słuch, tylko z pewną dokładnością znam aktualną ilość obrotów (wyskalowałem go jedna dioda - ok 500 obr/min)
    Kalibracja wyglądała następująco:
    jeśli chodzi o sygnał lambda, to odkręciłem dosyć mocno zaworek gazowy na przewodzie z reduktora do układu wtryskowego (dodatkowo miałem woltomierz podłączony do sondy lambda, ale to nie jest takie potrzebne) - mieszanka bardzo bogata - ustawiłem pierwszym potencjometrem 5k ilość zaświeconych diód, potem zakręciłem zawprek ile się dało (aby nie zgasł), wtedy lambda spadła na ubogą mieszankę, a attuator miał maksymalne otwarcie (znowu ustawiłem ilość diód na drugim potencjometrze 5k).

    W sumie nawet ładnie to teraz działa (i tym bardziej - taka mała rzecz, a cieszy, że coś się udało :).
    Jedyną wpadkę miałem przy sklejaniu cyjanopanem paska z pojedynczych kwadratowych diód 5x5min - początkowo sprawdzałem, czy świecą, lecz potem się znudziło i tylko kleiłem. Przy uruchamianiu okazało się, że jedna dioda jest walnięta (podłączałem nawet napięcie bezpośrednio do niej) i nie świeci. Hehe, teraz będę musiał rozpiłować pasek, aby ją wymienić (kurka, trzyma ten klej, że prędzej dioda się ukrusza :).

    Teraz będę musiał jeszcze zasięgnąć opini odnośnie regulacji.
    Ponieważ od 2000 obr/min jest w porządku (z tego co wiem reguluje się to na śrubie na przewodzie z reduktora), bieg jałowy też w porządku (regulacja śrubą na reduktorze), ale tak między 1000-1800 jest dziura i mieszanka uboga, a attuator otwarty....
    W sumie to jednak temat już na inne forum...

    Aha, jeszcze uwaga - nie wiem czy na płytce są dobrze podłączone sygnały do gniazda DIN5, ponieważ nie miałem gniazda do druku i wykorzystałem tylko pola lutownicze do gniazda na obudowie.
    A więc tutaj proszę uważać :).

    0
  • #8 14 Paź 2004 14:30
    Witek76
    Poziom 24  

    Czesc!
    Szczerze powiedziawszy myslalem ze temat umarl juz smiercia naturalna... ale jak widac nie. Tez zaczalem sie zastanawiac na zbudowanie takiego "diagnostic boxa". I miałbym prosbe do kolegi, czy niemoglby wyeksportowac załączonego schematu do jakiegos formatu graficznego, np. jpg czy gif. Niestety nie mam eagla, a ciekaw jestem jak ten zmodernizowany schemat wyglada.

    0
  • #10 15 Paź 2004 07:04
    Witek76
    Poziom 24  

    Dziękuję bardzo!!! ;-)

    0
  • #12 26 Paź 2004 07:31
    Witek76
    Poziom 24  

    A tu jest fotka boxa w moim wykonaniu, pominałem linijke wskazujaca obroty jako ze na desce mam obrotomierz. Schemat urzadzenia nie rozni sie w zasadzie od prezentowanego przez kolege (typowa aplikacja LM3914) z tym ze dla wskazan LAMBDA wybralem tryb DOT, a dla wskazan attuatora tryb BAR. Dziekuje wszystkim za zainteresowanie tematem i pomoc.

    0
  • #13 27 Sie 2005 12:28
    Kondzio.xxx
    Poziom 2  

    Cześć.

    Chciałbym kupić takiego diagnostic boxa domowej produkcji.
    Jeśli ktoś ma do sprzedania lub może taki wykonać to proszę o kontakt.
    tel 506179981 lub gg 8169408

    Kondzio

    0
  • #14 04 Maj 2010 22:28
    Lucasx25
    Poziom 2  

    Witam kolegów.
    Odświeżę troszkę temat.
    Mianowicie chciałbym spytać, czy wg schematu kolegi dgocol można zamiast diody 1N4942 użyć diody 1N4148 oraz zamiast tranzystora BC550 użyć BC547B?

    0
  • #15 29 Maj 2010 11:04
    dawidek_4785
    Poziom 8  

    witam wykonałem tego boxa i wskazania lambda i attuatora działają natomiast obrotomierz nie działa świecą tylko diody które ustawie potencjometrem a nie reagują na obroty, czy muszę podłączać jakąść dodatkowa cewkę na przewody od świec?

    0
  • #16 13 Lip 2010 19:07
    zkaleta
    Poziom 9  

    Witam
    Może trochę późno odpowiadam, ale pierwszy raz to robię a rónież zainteresował mnie box.
    Odnośnie tranzystory są z tej samej rodziny można je zastąpić
    Natomiast dioda jest jedna prostownicza 1A, a druga (1N4148) ostrzowa 0,15 A. W związku z tym nie można ich zastąpić.
    Odnośnie dugiego postu dotyczącego obrotów, coś musiałeś raczej źle podłączyć bo według wcześniejszych schematów (opisów gniazda DIN5) wskazania obrotów silnika powinny być z pin3. Chyba, że sygnału obrotów silnika nie wystawia centralka BRC. Tego nie wiem.
    Pozdrawiam

    0
  • #17 21 Lip 2010 13:43
    dawidek_4785
    Poziom 8  

    a tu dla zainteresowanych box w moim wykonaniu pozdrawiam
    Zasada działania Diagnostic Box dla BRC Gas Blitz Zasada działania Diagnostic Box dla BRC Gas Blitz

    0
  • #18 21 Sie 2010 20:58
    ketchup10
    Poziom 1  

    Witam serdecznie , mam pytanie takie . Gdzie mozna kupic DIAGNOSTIC BOX diodowy do brc blitz.

    0
  • #19 26 Paź 2010 09:38
    bialy8301
    Poziom 9  

    ile cenowo wychodzi taki diagnostic box
    ile czesci i ile za złozenie

    0
  • #20 02 Sty 2011 21:55
    nubus
    Poziom 9  

    chciałbym kupić takie coś. 600 213 174 pozdrawiam

    0
  • #21 01 Maj 2011 21:49
    #Michal#
    Poziom 14  

    Wiem że temat stary, mało osób ma jeszcze tą instalacje, ale są jeszcze tacy ludzie np. ja :)
    Chciałem podpowiedzieć że na wyjściach gniazda DIN (przynajmniej u mnie) są inne napięcia tj.:
    sygnał sondy lambda od 0 do 5 V (odpowiada 0 do 1 V)
    otwarcie attuatora od 0 do 5 V (0 do 100%)
    obroty od 0 do 5 V (1 V to ok. 1000 obr/min)

    Więc jeśli dodajemy linijkę z obrotami to nie trzeba sobie komplikować życia tylko dołożyć jeden układ LM.

    Piszę to bo wyregulowałem mojego box-a w domu na zasilaczu i po podłączeniu w samochodzie trochę zdziwiły mnie wskazania... Pozdrawiam.

    A cena w przybliżeniu:
    -kostki LM w zależności od sklepu od 5-13 zł za sztukę
    -diody po 0,1 zł
    -rezystory po 0,02 zł
    -potencjometry 0,2zł
    -wtyczka DIN 2zł
    -ładna obudowa z tworzywa ~10zł
    -ewentualna płytka: 2zł laminat 3zł wytrawiacz

    0
  • #23 10 Kwi 2012 21:03
    leniuk
    Poziom 13  

    Wie ktoś ile prądu można pobrać z linii sygnałowych?

    0
  • #24 24 Sty 2013 00:00
    masti15
    Poziom 9  

    Witam Czy ktoś może udzielić wykaz części jakie potrzebne są do zbudowana Diagnostic Box i plik do wykonania płytki. Pozdrawiam

    0
  • #25 24 Sty 2013 06:42
    Witek76
    Poziom 24  

    Przecież, to wszystko jest w tym temacie, przeczytaj i przeglądnij załączniki uważnie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów