Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sharan TDI klima wyłącza się przy niskiej prędkości auta.

guru-muson 08 Lip 2009 09:32 6142 10
  • #1 08 Lip 2009 09:32
    guru-muson
    Poziom 12  

    Witam. Mam problem z manualną klimą w sharanie 1,9 tdi 1999 r. Po przejechaniu jakichś 10 km przekraczając 120 km/h. Po zwolnieniu poniżej 90 km/h sprężarka klimy się wyłącza. Wentylatory dalej kręcą. Jak przyśpieszę i przekroczę te 90-100 km/h klima chłodzi, jak zwolnię znów nie działa. Gaz uzupełniony książkowo ciśnienia grają wymieniłem już dla pewności presostat i termostat (ten na rurce od silnika do chłodnic) mostkowałem termostat powietrza zewnętrznego i dalej to samo. Zastanawia mnie czy prędkość pojazdu może mieć coś do manualnej klimy? Vag wyrzuca mi błąd czujnika prędkości pojazdu. W ECU podczas jazdy prędkość auta w blokach pomiarowych pokazuje zawsze 0. Jak już sprężarka się wyłączy i zatrzymam całkiem auto to nie ma siły żeby się załączyła mimo iż wentylatory dalej kręcą. Jak wyłączę zapłon i znowu uruchomię silnik klima znowu działa. Cz y te 0 km/h w ECU jest normalne?

    0 10
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 08 Lip 2009 22:24
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    zrob diagnostyke punktowa
    te 0 jest nienormalne

    0
  • #3 10 Lip 2009 09:34
    guru-muson
    Poziom 12  

    Dzięki. Spodziewałem się takiej odpowiedzi że coś z tym zerem jest nie tak. Miałem tylko nadzieję że nie będę musiał wyciągać komputera. W tej sytuacji muszę jednak go wyszarpnąć z auta bo sterowanie od czujnika prędkości idzie podobno do licznika a potem do ECU. Zapewne szarpanie auta podczas wolnej jazdy też może być spowodowane tym brakiem prędkości w ECU?

    0
  • Relpol
  • #5 06 Lut 2010 21:26
    guru-muson
    Poziom 12  

    Witam wszystkich ponownie. A jednak na 100% problemem jest to 0 km/h w ECU. Brak sygnału o prędkości w sterowniku powodował:
    1. Szarpanie silnika w niskich prędkościach.
    2. Wyłączanie klimy.
    Doszedłem dziś. Po podłączeniu licznika z innego sharana pojawił się sygnał w ECU i wszystko zaczęło działać bez zarzutów.

    0
  • #6 06 Lut 2010 23:02
    milejow
    Poziom 42  

    Dalej w lecie będzie ci wyłączać klimę, sygnał prędkości nie ma nic do tego. Masz zapchane chłodnice i skraplacz, następuje wzrost ciśnienia czynnika i wyłączenie awaryjne sprężarki. Przy wyższych prędkościach pęd powietrza przez skraplacz zbija ciśnienie i klima pracuje. Zresztą przy teraźniejszych temperaturach nie ma szans na włączenie sprawnej klimy

    0
  • #7 07 Lut 2010 18:28
    guru-muson
    Poziom 12  

    Sorry milejow ale fachowiec z takim dorobkiem powinien wiedzieć że w sharanie 1.9 TDI ECU ma możliwość wyłączenia klimatyzacji w momencie przeciążenia silnika. Jednym z mierzonych parametrów jest prędkość pojazdu i jeżeli jej nie widzi a widzi położenie pedału i prędkość obrotową silnika to.... Dzięki za chęć pomocy. Usterka układu chłodniczego nie wchodzi tu w grę wszystko sprawdzone i wręcz książkowe. Przeczytaj dokładnie mój pierwszy post i opisane tam objawy. Jeżeli masz do czynienia z chłodnictwem zrozumiesz że wina nie leży po stronie układu. Pozdrawiam.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Odnośnie załączania klimy przy tych temperaturach. To inwencja twórcza nie ma granic. Kawałek drucika i klima pracuje. Jak latem.

    0
  • #8 07 Lut 2010 19:12
    milejow
    Poziom 42  

    guru-muson napisał:
    Sorry milejow ale fachowiec z takim dorobkiem powinien wiedzieć że w sharanie 1.9 TDI ECU ma możliwość wyłączenia klimatyzacji w momencie przeciążenia silnika. Jednym z mierzonych parametrów jest prędkość pojazdu i jeżeli jej nie widzi a widzi położenie pedału i prędkość obrotową silnika to.... Dzięki za chęć pomocy. Usterka układu chłodniczego nie wchodzi tu w grę wszystko sprawdzone i wręcz książkowe. Przeczytaj dokładnie mój pierwszy post i opisane tam objawy. Jeżeli masz do czynienia z chłodnictwem zrozumiesz że wina nie leży po stronie układu. Pozdrawiam.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Odnośnie załączania klimy przy tych temperaturach. To inwencja twórcza nie ma granic. Kawałek drucika i klima pracuje. Jak latem.

    Poczekamy na wyższe temperatury:D A kawałek drucika rozj......e ci parownik jak włączysz klimę przy -10.Natomiast z pomiarem prędkości nagadał ci mechanik? Ciekawy zasób wiedzy ma:D Od wykrycia przeciążenia silnika(nadmiernej temperatury) jest włącznik temperaturowy na króćcu wodnym, odcina zasilanie na presostat po wzroście temperatury. Odepnij sygnał prędkości od ECU i zobacz, że włączysz klimę

    0
  • #9 08 Lut 2010 00:02
    guru-muson
    Poziom 12  

    Chyba kolega nie przemyślał co napisał zwarcie wyłącznika temperatury zewnętrznej na lewym schemacie F38 nijak nie może wpłynąć na uszkodzenie skraplacza ponieważ nie pozwoli na to presostat. A już na 100% nie ma takiej możliwości żeby rozerwało parownik ponieważ drogi kolego parownik jest to ta cześć układu klimatyzacji w której podczas pracy sprężarki panuje najniższe ciśnienie w układzie.
    Poczytaj sobie kolego schemat układu sprzęgła sprężarki klimy manualnej do sharana TDI. Schemat serwisu VW.
    Prawa strona schematu element N25- Sprzęgło sprężarki
    Do sprzęgła idzie masa z zacisku 46 i + ze zwory przekaźnika załączającego sprzęgło sprężarki J44. Cewka przekaźnika J44 podłączona do masy w zacisku nr.48 i + z przeniesienia rysunku na nr 33. Na wysokości nr 33 (lewy schemat) przewód zasilający cewkę przekaźnika załączającego sprzęgło sprężarki jest podłączony do pinu nr 5 zwory rozwiernej przekaźnika J246 (przekaźnik wyłączający sprzęgło sprężarki) + na cewkę przekaźnika J246 idzie ciągle z zasilania sprzęgła sprężarki czyli z wyłącznika temperaturowego temperatury zewnętrznej F38 natomiast masa na cewkę idzie z zacisku T68/28 elementu J248 czyli z 28 pinu ECU.
    Co z tego wynika?
    Sterownik silnika ECU (na schemacie element nr J248) w każdej chwili pracy klimy jest w stanie wyłączyć sprzęgło sprężarki podając masę na pin nr 6 (pin cewki) przekaźnika J246.
    To samo jest też w stanie zrobić element J217 (sterownik skrzyni automatycznej) ten obok J248.

    Sharan TDI klima wyłącza się przy niskiej prędkości auta.

    Dodano po 19 [minuty]:

    Mam jeszce pytanie do kolegi milejow. Jak mi wytłumaczy to:
    Zwarty czujnik temperatury zewnętrznej. Sinik zimny. Na zewnątrz -10. Odpalam auto klima działa daję ostro gazu na 1 biegu przełaczam na 2 gazu opór i stop. Klima już nie działa. Modlę się proszę błagam nic z tego. Nie działa. Gaszę silnik. Odpalam. Klima działa. Powtarzam przegazówę dosłownie pokonuję 10 metrów. Znów klima nie działa. Podmieniam licznik z sharana od szwagra. Odpalam. Klima działa. Gazuję ostro kilka jazd na ostrym gazie 1,2,3,4 klima pracuje i nie ma zamiaru się wyłączyć. Zakładam znów mój licznik i o dziwo znowu problemy KLIMA SIĘ WYŁĄCZA!!! A różnica jest tylko taka że po podłączeniu VAGA z moim licznikiem ECU nie widzi prędkości auta a z licznikiem szwagra prędkość w ECU zgadza się z licznikiem. I jeszcze jedno. Jak klima się wyłączy to w ECU zapisuje się błąd "nie prawidłowa wartość z czujnika prędkości pojazdu"

    1
  • #10 08 Lut 2010 16:38
    milejow
    Poziom 42  

    Nie mówię o rozerwaniu tylko o zamarznięciu i pęknięciu parownika (wymieniałem takie kwiatki po zmostkowaniu włącznika z podszybia bo właściciele chcieli szybko odparować szyby w zimie) Oczywiście, że klimę nadzoruje ster. silnika, nie spotkałem natomiast przypadku, żeby brak sygnału prędkości powodował problemy z jej pracą

    0
  • #11 09 Lut 2010 08:31
    guru-muson
    Poziom 12  

    Tak Kolego i możliwe że nie spotkasz ponieważ przerwa w obwodzie sygnału o prędkości idącym do ECU (urwany kabelek itp.) spowoduje odczytanie błędu o uszkodzonym obwodzie i przejście sterownika w tryb awaryjny i wszystko będzie działało dalej tak jak podczas normalnej pracy. U mnie natomiast kablowanie jest OK. Co gorsze porównałem obydwa liczniki i wszystkie rezystancje na pinach są OK. Czyli sygnał o prędkości znika gdzieś w środku licznika. Co za tym idzie ECU widzi całkiem sprawny układ sterowania silnika czyta wszystkie parametry. Widzi wciśnięty pedał gazu, puszczone sprzęgło. puszczony hamulec, dużą dawkę paliwa (jak pod obciążeniem bo auto jedzie), duży przepływ powietrza przepływomierza, i wysokie obroty silnika no a prędkość jest 0 km/h. Po porównaniu tych parametrów na w programie wgranym do sterownika wychodzi że auto jest nadmiernie obciążone więc następuje odłączenie możliwych dużych obciążeń silnika czyli klimy bo więcej nie ma co wyłączać.
    A swoją drogą przyznam ci szczerze że prowadzę chłodnictwo (nie tylko klima) od kilkunastu lat i widziałem parowniki popękane od ciągłych zmian ciśnienia podczas normalnej pracy układu ale były to parowniki płytowe wykonane ze zgrzewanych blach nierdzewnych. Nigdy natomiast nie zdarzyło mi się uszkodzenie parownika z rur aluminiowych pod wpływem niskiej temperatury. Co lepsze widziałem chłodziarkę SM-1 pełną spękanego lodu o temperaturze -24 °C odmarzała 2 dni jednak rurki wcale nie ucierpiały (też alu).
    Człowiek się uczy całe życie i głupi umiera. Ja dziś wiem jedno jak klima w aucie z grupy VW ma dziwne objawy podłączaj vaga a może to zaoszczędzić ci kupę zbędnego dłubania.

    0