Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rower Elektryczny-grzejący się silnik dobra przekładnia.

01 Aug 2009 21:47 21772 81
Bosch
  • #1
    User removed account
    User removed account  
  • Bosch
  • #2
    mr.Sławek
    Level 32  
    Bardzo ciekawa konstrukcja. :)
    Pomierz prad w czasie jazdy i czy nie przekracza znamionowego. Ten silnik nie ma zadnego wiatraczka?
    60C to nie jest jeszcze grozne dla silnika i moze spokojnie pracowac przy takiej temp.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • Bosch
  • #5
    fuutro
    Level 43  
    To normalne, że jak silnik pracuje i to przy dużym obciążeniu to zacznie się nagrzewać. Ważne jest abyś nie przekroczył temperatury, przy której izolacja już nie daje gwarancji sprawowania swojej funkcji, często jest to 85 °C. Na dodatek silniki prądu stałego mają minimalne powierzchnie odprowadzania ciepła, wyznaczone prze potrzebne wymiary rdzenia - założony brak prądów wirowych jak to się ma przy silnikach z wirującym polem magnetycznym w stojanie. Musisz pomyśleć o chłodzeniu silnika i/lub nawet zmianie na mocniejszy.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    parafka
    Level 20  
    Jedyny ratunek to zmniejszyć obciążenie silnika poprzez zamianę kasety z trybem 28z na 32z albo i 34z.
    Na allegro poszukaj np. Shimano CS-HG50 32zęby.
    Jest też używka SHIMANO za 9,99 z trybem 34Z
    Nie wiem czy masz wolnobieg nakręcany czy normalny.
    Może coś podpasujesz i silnik dostanie właściwych obrotów i mocy.
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    fuutro
    Level 43  
    Nie ma prawa się grzać? Jeśli nawinąć by go idealnym nadprzewodnikiem to owszem, masz rację (pomijając pomniejsze czynniki powodujące wzrost temperatury).
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • #12
    Stary1952
    Level 32  
    tlock wrote:
    To jaka temperatura jest na uzwojeniu i czemu z otworów wentylacyjnych silnika śmierdzi taką gumą jakby...

    Witam .
    Ten niemiły zapach nie wróży nic dobrego , należy jednak sprawdzić pobór prądu podczas jazdy ? , może masz za duży naciąg na łańcuchu . Moc tego silnika powinna z powodzeniem wystarczyć , widziałem gdzieś podobną konstrukcję z silnikiem 350W . Dużo też zależy od terenu po jakim jeździsz .
    Pozdrawiam .
  • #13
    fuutro
    Level 43  
    No więc niech autor doda jeszcze opis podróży. Jak na razie prostszym rozwiązaniem będzie zmniejszenie tempa jazdy i/lub zwiększenie przełożenia. Droższa to mocniejszy silnik.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    fuutro
    Level 43  
    Tak może śmierdzieć przegrzewająca się izolacja, elementy konstrukcyjne, które pierwszy raz mocno się nagrzały lub ew jakieś trące elementy w czasie ruchu - zobacz. Prąd ponad znamionowy występujący przez małą część czasu pracy nie jest jakoś bardzo szkodliwy, jednak jeśli dłużej będzie się utrzymywał to zmierza to w stronę awarii - tutaj uszkodzenie cieplne izolacji (spalenie silnika).
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    fuutro
    Level 43  
    Na razie zobacz, jak wygląda pobór prądu podczas jazdy ale rozpędzaj się spokojniej, ogranicz osiągi. Jeśli jest to zdecydowanie niezadowalające rozwiązanie to zdobądź mocniejszy silnik.
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    fuutro
    Level 43  
    Powiem, że silnik nie jest w stanie osiągnąć momentu jakiego od niego żądasz - jest za słaby.
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    Stary1952
    Level 32  
    tlock wrote:
    łohohoja fizyk jeszcze w szkole nie mam (teraz idę do2gim) zacznie się fiza ;p ale ten jeden biegami starczy bo jedzie ok45km/h wg gpsu.

    I tu dałeś sobie sam odpowiedź , z tym silnikiem możesz jeździć nie więcej niż 25 - 30 km/h . :cry:
  • #23
    fuutro
    Level 43  
    Naprawdę najtańszym ale niezbyt wygodnym półśrodkiem będzie po prostu jak najbardziej nachylić się na kierownicę - zmniejszenie oporów powietrza, jakie musi pokonać silnik (właściwie to one niemal same stanowią problem przy szybszej jeździe - z resztą czujesz w nogach ile trzeba kiedy się namęczyć).
  • #24
    parafka
    Level 20  
    tlock wrote:
    No ale koledze się nie grzeje dodam że on ma silnik taki jak ja wygląda tak samo a nalepki mam inne mi pisze:
    MY1020
    18,3A
    500wat
    36v
    Koledze:
    MY1020
    16A
    450wat
    36v


    I u kolegi jest pewnie 2300RPM a u ciebie 2500RPM
    Sam widzisz, że do twojego silnika wchodzi więcej prądu
    ale silnik nie osiąga swoich obrotów bo przełożenie jest
    takie jak u kolegi (450W) i silnik się grzeje.

    Załóż kasetę z trybem 34 i wcale wolniej jeździć nie będziesz bo silnik wejdzie
    na swoje obroty.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    mr.Sławek
    Level 32  
    Jak ci ten rowerek jedzie 45km/h to masz za mala przekladnie i silnik bedzie sie strasznie meczyl tak przy malych predkosciach jak i przy duzych.
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    mr.Sławek
    Level 32  
    Zrob tak jak kolegoa parafka radzi.
  • #29
    Stary1952
    Level 32  
    Tak tylko zmiana przełożenia pomoże , a swoją drogą pomyślałbyś o jakichś stopkach i osłonkach , możesz sobie zrobić krzywdę podczas testów . :cry:
  • #30
    User removed account
    User removed account