Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozsadzony intercooler volvo s60

mihal_k 22 Mar 2011 12:51 7906 9
  • #1 22 Mar 2011 12:51
    mihal_k
    Poziom 8  

    Witam!

    Tak jak w temacie .. mam problem z moją s60-tką (2003 rok, 2.4 D5 163 KM,
    Przebieg 260 000km)..
    Zauważyłem wczoraj wyciek oleju spod chłodnicy (w silniku nie zauważyłem strasznego ubytku olej - od ostatniej wymiany przejechałem już jakieś 8000km i minimalnie spadł poziom). Podjechałem dziś do mechanika z rana, obejrzał i chciał, żeby zostawić u niego samochód. Rozbiorą wszystko i zobaczą co to.
    Dzwonił do mnie przed momentem i powiedział, że intercooler jest rozsadzony. Trzeba zmienić i sprawdzić szczelność układu, jak pompuje turbo, bo wg niego turbina jest winna .. może być tak, że za duże ciśnienie nadmuchała i stąd kłopot. Jeżeli to prawda, to trzeba będzie dalej bawić się z turbiną (a tutaj czają się koszta i to nie małe .. )
    Jeżeli ktoś ma jakiś pomysł, ewentualnie poradę dotycząca takiego problemu proszę o opinię.
    Z góry dziękuję!
    Pozdrawiam

  • #2 22 Mar 2011 13:09
    ogur3k
    Poziom 33  

    Rozsadzony intercooler? To ciśnienie doładowania szło by w powietrze, spadek mocy + kopcenie.
    Dowiedz się konkretnie co tam się nawyprawiało, aktualnie to wróżenie z fusów...

  • #3 22 Mar 2011 13:27
    mihal_k
    Poziom 8  

    Spadku mocy jako takiego nie odczułem. Samochód jak przyspieszał, tak przyspiesza .. kopcić nie kopci - czasem lekko, ale to jak dłuższy czas w trasę nie jeżdżę i później zdarzyło mu się jak go przeciągnąłem. Jedyne, co jeszcze mogło być przyczyną to jakieś 2 miesiące temu uderzył mnie koleś na parkingu. Pękł lekko zderzak i lampa, może wtedy uszkodziła się ta chłodnica?
    Jeżeli mogę, to zapytałbym jeszcze czy w ogóle normalne jest, żeby w tej chłodnicy był olej?

  • #4 22 Mar 2011 13:37
    ogur3k
    Poziom 33  

    Cośtam zawsze się delikatnie zatłuści, ale jak wyjmiesz IC i będziesz z niego wylewać olej to turbina do regeneracji.
    Stłuczka może doprowadzić do rozszczelnienia IC, ale w tym wypadku wątpię.
    Wątpię nawet czy jest nieszczelny jak Ci ktośtam mówi.
    Dziurawy IC= brak ciśnienia doładowania.
    Brak ciśnienia doładowania= brak mocy.
    Brak ciśnienia doładowania= kopcenie, bo nie spala całkowicie mieszanki.

  • #5 22 Mar 2011 13:53
    mihal_k
    Poziom 8  

    Jeżeli wątpisz, że jest nieszczelny, to co może dziać się w takim wypadku? .. Cieknie z niego olej, to pewne nie są to duże ilości, ale w jakiś sposób się wydostaje stamtąd .. nie mógł się tam dostać inaczej jak przez turbinę, ale w takim razie, tak jak piszesz - samochód nie miałbym mocy i by kopcił, a tak się nie dzieje.
    Dziwne .. chyba, że źle rozumiem, nie jestem mechanikiem, "jakąś podstawową" wiedzę mam.
    Teraz chyba pozostaje mi poczekać, aż tą chłodnice wymienią i sprawdzą jak pracuje turbina w szczelnym układzie. Czy nie dmucha za mocno?
    Dzięki za odpowiedzi, trochę się to robi jaśniejsze dla mnie teraz.

  • #6 22 Mar 2011 14:12
    ogur3k
    Poziom 33  

    Turbina może żygać olejem na 3 metry w dal, ale nadal będzie tłoczyć powietrze pod odpowiednim ciśneniem.
    Nie chcę osądzać, ale skoro moc nie uciekła, nie kopci nadmiernie to IC jest szczelny, a mechanik coś nie bardzo się zna... Problem leży w oleju, który przez sprężarkę dostaje się do intercoolera.
    Jesteś pierwszym właścicielem samochodu, albo może wiesz że była turbina regenerowana? Nic strasznego, normalne że trzeba regenerować, to tak jak wymiana sprzęgła czy coś.

    Jeżeli turbina za dużo by nadmuchała to jest kilka wyjść:
    - zrzuca węże z układu dolotowego
    - rozsadza IC
    - wydmuchuje uszczelki
    - sterownik to wykrywa i wchodzi w tryb awaryjny
    W każdym z tych przypadków masz spadek mocy+ kopcenie + kontrolkę na desce.


    Dowiedz się dokładnie co ten mechanik tam wypatrzył, może się pochwali jakie ciśnienie dmucha turbina?

    Klepnij w google hasło: czyszczenie intercoolera
    Możliwe, że po prostu nadszedł czas na regenerację sprężarki, do tego czyścisz IC i śmigasz bezproblemowo kolejne 100tysięcy km ;)
    Miałeś może taki efekt, że w miarę ostrej jazdy/latem w upale jakby z czasem silnik słabł?

  • #7 22 Mar 2011 15:18
    mihal_k
    Poziom 8  

    Właśnie nie jestem pierwszy właścicielem, nie wiem też czy turbina byłą regenerowana. Czy jeżeli była już regenerowana, można to zrobić ponownie?
    Mechanik powiedział mi, że nie mógł sprawdzić ciśnienia, bo układ był nieszczelny z powodu nieszczelnego intercoolera właśnie .. jutro będzie miał tą chłodnicę i ją wymieni i sprawdzi wtedy ciśnienie.
    Pewnie koło czwartku będę wiedział co i jak.
    Według tego, co napisałeś, będę musiał jeszcze turbinkę tak czy tak zregenerować. Czy jeżeli okaże się, że nie jest z nią tak źle jeszcze, to można jeździć? Czy raczej to od ręki robić? i jakie będą jej "ostateczne" zachowania, jeżeli można to jakoś sprecyzować, bo objawów domyślam się może być dużo ..
    Jeszcze raz dzięki za odpowiedzi. Będę wiedział od niego więcej, koło czwartku napiszę.
    Pozdrawiam

  • #8 22 Mar 2011 15:51
    ogur3k
    Poziom 33  

    Troszkę jedno drugiemu przeczy, hmm... Nieszczelny IC ale problemów nie ma.

    No nie wiem, nie widziałem tego na oczy, nie mnie to osądzać ;)

    W turbinie są pewne elementy które się najzwyczajniej w świecie zużywają. Nie mam pojęcia ile może kosztować regeneracja Twojej turbiny, nie wiem gdzie mieszkasz więc nie mogę polecić pewnego człowieka, który naprawdę dobrze je robi.

    Jeżeli wymienisz IC ale nie ruszysz sprężarki, olej będzie dalej się przedostawał do układu dolotowego. W dieslu jest to szczególnie niebezpieczne. Popatrz w googlach za hasłem: rozbiegany diesel/choroba szalonych diesli albo na YouTubie: runaway diesel

    W skrajnym przypadku, gdy nie zareagujesz (nie zadusisz silnika na biegu) żegnasz się z silnikiem.
    Olej z układu dolotowego wpada do komory spalania, spala się, spaliny napędzają turbinę, turbina wtłacza (poprzez nieszczelne uszczelnienie) olej do komory spalania, itd itd. Możesz wyjąć kluczyk ze stacyjki, zamknąć samochód i tylko poczekać aż się zatrze, wypali dziury w tłokach, korbowód wyjdzie bokiem albo skończy olej w silniku.

    Przykład:
    http://www.youtube.com/watch?v=Fw2r_lIRgpY

  • #9 22 Mar 2011 16:36
    mihal_k
    Poziom 8  

    Czyli wiem już, że tak i tak trzeba regenerować turbinę. Wiesz co, mieszkam powiedzmy w okolicach Warszawy. Jednak z tego, co patrzyłem w necie w Warszawie jest strasznie drogo, jeżeli chodzi o regenerację sprężarek. Znalazłem jakieś zakłady w Łodzi, "daleko" tam nie mam .. jakieś 160 km i tam jest i taniej i tacy wydają się bardziej zorientowanie w tym co robią. Jeżeli kogoś znasz, właśnie z okolic Warszawy/Mińska Mazowieckiego, będę wdzięczny za jakieś namiary. No ale nic, czekam do czwartku i będę wiedział co i jak. Dzięki jeszcze raz za wszystkie informacje. W czwartek napiszę, co stwierdził mechanik, co z turbiną wg niego.
    Pozdrawiam

  • #10 04 Kwi 2011 20:08
    mihal_k
    Poziom 8  

    Chciałem zamknąć temat. Wg mechanika, sprężarka działa, zważywszy na przebieg samochodu, ma prawo trochę przepuszczać. Olej, który znalazłem pod samochodem był chyba jedynym olejem jaki był w intercoolerze. Sprawdzali kompem jakimś (nie wiem jakim) i był sporadyczny błąd doładowania jakieś 1000 km wcześniej .. ale nie był na tyle duży, żeby wyłączyła się turbina nawet. Jeździli z nim, sprawdzali, jak pracuje wszystko i jest podobno w porządku.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME