Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

koder stereo - sprawdzony - schemat

12 Lis 2004 11:49 8928 18
  • Poziom 14  
    sch( )m(e)t kodera stereo, konstrukcja spr(o)wdz( )na pr( )katycznie.
    [h]
  • Poziom 13  
    Schemat ok. ALE PISZ PO LUDZKU !!!
  • Poziom 20  
    wykonałem ten model kodera...i co...kicha..po pierwsze błędne wpisy w licznikach....liczniki muszą dzielić 6004 przez 79 a w kodzie jest wpisane co innego... ale to szczegół bo to nie problem...uruchomiłem w końcu ładnie 19 khz pilot 38 khz kluczowanie ale co???? pojawia się dość nieładny szum i przestery, a i delikatnie słychać piszczenie pilota...próbuję coś tu wykombinować ale dość to kłopotliwe...nie wspomnę tu już o poziomie dźwięku...jeśli głośniej to przestery jeśli cicho to piszczenie,,,???może jest na to jakiś sposób???
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 20  
    heloo..czyli wg. powyższych odpowiedzi problem tkwi tylko w przeiegu sinusoidalnym? jeśli bym to uzyskał to reszta powinna jakoś pójść...co do tamtego projektu...hmmm. wygląda ciekawie i pewnie też tak działa...ale czy to na moje możliwości???? obawiam się że niebardzo....ale cóż trzeba coś wymyślić... mieć fajny nadajnik i nie mieć do niego kodera??? porażka..pozdrawiam
  • Poziom 21  
    Co tam takiego skomplikowanego? pomijasz wejscia cyfrowe, robisz sam koder, ktorego schemat jest tu
    http://www.blue.ukf.pl/mpxcoder.pdf
    do tego musisz sobie zaprojektowac plytke, wykorzystujac na wzor tamta plytke z wejsciem cyfrowym.
    Trzeba zaprogramowac procesor, moga ci to zrobic w sklepie, albo mozna samemu zrobic sobie programator, koszt takiego programatora to ponizej 10 zl o ile nie ponizej 5 ;)
    Wsad do procka tez jest
    http://www.blue.ukf.pl/Newmpx.hex
    trzeba jeszcze ustawic fuse bits zeby chodzil z kwarcu a nie z wewnetrznego oscylatora.
    Pozdrawiam
  • Poziom 29  
    A konkretnie, które bity trzeba ustawić?
  • Poziom 10  
    rami8 napisał:
    heloo..czyli wg. powyższych odpowiedzi problem tkwi tylko w przeiegu sinusoidalnym?


    przede wszystkim tak , pozostale kwestie tez wazne , ale sinus to podstawa , inaczej okropny smietnik wychodzi z modulatora podwojnie zrownaowazonego, i majac oscyloskop mona sie wrecz zalamac widzac zupelnie niepodobny do oczekiwanego wykres sygnalu mpx

    tak wiec najprosciej w ten sposob uzyskac sunus na wyjsciu
    zaznaczam ze da sie to osiagnac tylko ze wzmacniaczami ktorych wejscia sa na tranzystorach fet, efekt pozytywny uzyskalem na TL082,TL072,a szczegolnie na pojedynczych TL081

    po uzyskaniu idealnego sinusa(zsynchronizowanego19 i38KHz )reszta to juz drobnostka - o ile posiada sie oscyloskop!
    to samo tyczy sie BA1404 w ktorym po zastosowaniu sie wylacznie do noty aplikacyjnej z pinu 13 (19KHz) wychodzi przebieg piłokształtny-by ten stereokoder dzialal poprawnie,nie drażnił ucha i nie zaśmiecal pasma te 19KHz należy także doprowadzić do sinusa

    koder stereo - sprawdzony - schemat
  • Poziom 21  
    Podnośna L-P zajmuje pasmo 38 KHz + - 15 KHz czyli od 23 KHz do 53 KHz, i filtr przez który ona przechodzi powinien ją równomiernie tłumić, ponieważ różnica tłumień w tym paśmie powoduje zniekształcenia i przesłuchy.

    Czyli tłumienie na częstotliwości 23 KHz powinno być takie samo jak na 53 KHz. W praktyce to oznacza, ze liniowy filtr butterworth 3 rzędu (na obrazku powyżej mamy filtr 2 rzędu) o częstotliwości odcięcia -3dB 114 KHz ma tłumienie przy 23 KHz 0.00029261 a przy 53 KHz 0.043797 co daje różnicę 0,0435 dB tłumienia w paśmie 23 – 53, a więc niewielką.
    Taki filtr spokojnie wystarcza do kodera którego link podawałem powyżej, ponieważ tam częstotliwość przełączania kluczy wynosi 456 KHz, gdzie ten filtr ma tłumienie 36 dB. Ludzie TEN KODER JEST PROSTY!!! Czemu budujecie jakieś złomy?

    Żeby wyfiltrować prostokąt musimy zastosować filtr o dużo niższej częstotliwości odcięcia, ponieważ harmoniczna 38 KHz o dużym poziomie jest już na częstotliwości 114 KHz, i należy ją stłumić prawie do zera. Wymaga to bardzo skomplikowanego filtra wyższego rzędu, którego w warunkach domowych nie jesteśmy w stanie wykonać. Jedynie możemy wykonać prosty filtr, który albo będzie marnie tłumił 114 KHz, albo będzie nie równo tłumił w paśmie 23 – 53 KHz.
    Przykładowo, chcemy zbudować filtr, który będzie tłumił 114 KHz na poziomie 36 dB (taki sam poziom jak tłumi filtr częstotliwości niepożądane w koderze który podałem powyżej.)
    Taki filtr, 3 rzędu musiał by mieć częstotliwość odcięcia 28 KHz! On, przy częstotliwości 23 KHz ma 1.1624 dB tłumienia, a przy 53 ma 16.736 dB tłumienia. Różnica tłumień 15,574 dB! A w przypadku podanego przeze mnie kodera ta różnica wynosi 0,0435 dB. Mało istotny szczegół, no nie??

    Ale ja wiem, że i tak będziecie się upierać przy tych prostokątnych złomach, bo przecież inni takie robią, i jakoś to działa… co z tego, że dźwięk brzmi jak przez szmatę, przecież słuchacze i tak nie usłyszą różnicy…
    Pozdrawiam
  • Poziom 18  
    djbpm i dobże napisałeś mi się wydaje że problem nie polega na tym że inni robia problem polaga na tym że te schamaty są zagraniczne wiec muszą być dobre skoro oni je robią a rodzinych konstrukcj się nie uwzglednia bo przecież nasz konstrukcje nie mogą być dobre
  • Poziom 21  
    Problem polega na braku wiedzy, oraz baniu się mikrokontrolerów. Każdy od razu chce nadawać, nie mając prawie żadnej wiedzy w temacie.
    Wytłumaczę łopatologicznie:

    Przybliżę co robi procek. Do portu B są podpięte klucze, za nimi tajemnicze rezystory, a do portu D są podłączone od razu tajemnicze rezystory.
    Stany na porcie B zmieniają się co 19 taktów zegara, a na porcie D co 38 taktow, w następujący sposób:
    000000
    000001
    000011
    000111
    001111
    011111
    111111
    111110
    111100
    111000
    110000
    100000
    I tak w kółko. Taką to magiczną czynność wykonuje ten mikrokontroler, straszne no nie?

    Normalnie funkcja sinus przyjmuje wartości od -1 do 1. Dodajemy do nich 1, otrzymujemy wartości od 0 – 2, i dzielimy przez 2, otrzymujemy wartości od 0 do 1.
    Przekształcamy odpowiednio wzory z tablic matematycznych. Dodajemy 1 i dzielimy przez 2 otrzymujemy: Sin 30st (½ + 1) / 2 = 3/4 = 0,75

    Sin 0st = (0 + 1) / 2 = 0,5
    Sin 30st = (1/2 + 1) / 2 = 0,75
    Sin 60 = (pierwiastek(3)/2 +1)/2 = 0,933
    Sin 90 = (1 + 1) / 2 = 1
    Sin 120 = (pierwiastek(3)/2+1)/2 = 0,933
    Sin 150 = (1/2 + 1) / 2 = 0,75
    Sin 180 = (0+1)/2 = 0,5
    Sin 210 = (-1/2 + 1) / 2 = 0,25
    Sin 240 = (-pierwiastek(3)/2 +1) /2 = 0,066
    Sin 270 = (-1 + 1)/2 = 0
    Sin 300 = (-pierwiastek(3)/2 +1) /2 = 0,066
    Sin 330 = (-1/2 + 1) / 2 = 0,25
    Sin 360 = (0 + 1) / 2 = 0,5


    Przyjmijmy stan początkowy port d. 000111. Daje nam to na wyjściu tych rezystorów połowę napięcia, co odpowiada wartości funkcji sinus w kącie 0 st.

    000111 = Sin 0st = (po powyższym przekształceniu) 0,5. 0,5 * 5V = 2,5V na wyjściu.
    001111 = Sin 30 = 0,75 * 5 = 3,75V
    011111 = Sin 60 = 0,933 * 5 = 4,665V
    111111 = Sin 90 = 1 * 5 = 5V
    111110 = Sin 120 = 0,933 * 5 = 4,665V
    111100 = Sin 150 = 0,75 * 5 = 3,75V
    111000 = Sin 180 = 0,5 * 5 = 2,5V
    110000 = Sin 210 = 0,25 * 5 = 1,25V
    100000 = Sin 240 = 0,066 * 5 = 0,33V
    000000 = Sin 270 = 0 * 5 = 0V
    000001 = Sin 300 = 0,066 * 5 = 0,33V
    000011 = Sin 330 = 0,25 * 5 = 1,25V
    000111 = Sin 360 = 0,5 * 5V = 2,5V

    Wartości te wynikają z dzielnika napięcia powstałego na tych rezystorach. Stan 0 zwiera rezystor do masy, a 1 do +5V
    Przykład. 000011 = Rezystory 30,1k + 11k + 8,06 + 8,06 podłączone do masy, a 11k 1 30,1k podłączone do +. Liczymy rezystancję zastępczą podłączonych do masy. =1/Rzm = 1/30,1 + 1/11k + 1/8,06 + 1/8,06 = 3/8,06. to wynik 1/Rzm, a chcemy Rzm, czyli obracamy, i dostajemy 8,06/3 = 2,68 K


    Rezystancja zastępcza Podłączonych do + to 8,06k. Teraz mamy dzielnik napięcia, do masy mamy 3 razy mniejszą rezystancję niż to +. Czyli jak byk na wyjściu dzielnika mamy ¼ = 0,25 napięcia wejściowego, co się zgadza dla przypadku 000011 w którym mamy 0,25 * 5 = 1,25V. Czy tu się dzieje jakaś magia? Mi nikt tego nie tłumaczył tylko ze schematu wyczytałem a geniuszem nie jestem.
    Analogiczne jest dla kluczy, tyle że tu mamy schodkowo załączane kanały, a nie masę i +.
    Czyli w przypadku 000011 mamy 0,25 jednego kanału, i 0,75 drugiego.
    Rozumieją już wszyscy?? Czy dalej będziecie robić kwadraty? AA napewno będziecie robić.



    W załączniku zdjęcie oscylogramu pilota BEZ FILTRA. Tak na logike, co prościej doprowadzić do idealnego sinusa? To co w zdjęciu? czy kwadrat??

    koder stereo - sprawdzony - schemat
  • Poziom 38  
    prostokąty sa dobre co ty wiesz o koderach stereo "chłopie to niemozę działac :-)" jedyne co dobre to dwa klucze przełaczane 38 KHz to podstawa dobrego lekko rozwalajacego nośną i lekko zniekształcajacego kodera stereo a nie jakiś głupich sinusów. Aleś sie napocił bez kitu mnie by sie tego niechciało tłumaczyć. Zaproponuj jeszcze ludziom ten ogranicznik na NE5532 bo jest prosty i niegłupi i dobrze działa co mnie aż troche zdziwiło bo nieprzypuszczałem że NE5532 tak sobie z tym poradzi jest naprawde dobry nie to co jakiś TL0xx. Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    oczywiscie obrazek ze wzmacniaczami operacyjnymi TL082 - ktory zamiescilem powyzej tyczy sie tylko kodera stereo z modulatorem zrownowazonym MC1496(LM1496 i podobnymi), nie ma odniesienia do koderów z kluczami przelaczajacymi (4051,4052,4053,4066 itp), na ksztalt sygnalu w modulatorze wewnatrz BA1404 wplywu zadnego nie mamy z zewnatrz, na ksztalt przebiegu 19KHz natomiast tak.

    nie dal by sobie natomiast nic obciąć - za to że u innych osób , zwlaszcza stosujacych inne wzmacniacze operacyjne nie bedzie wystepowac trzecia (lub inne)harmoniczna (dla38KHz)114KHz , u mnie -w moim przypadku jej nie ma (przebieg 19 i 38KHz generowany jest przez 74HC4060 +kwarc)
    Niektorzy swymi schematami proponują przeksztalcic prostokąta do sinusa za pomoca wylacznie elementow LC, mysle ze to strata czasu a efekt co delikatnie mowiac mizerny.
    ------------------------------------------------------------------------------
    na temat kodera na kluczach elektronicznych sie nie wypowiadam w powyzszej wypowiedzi
  • Poziom 29  
    psooya napisał:
    co ty wiesz o koderach stereo "chłopie to niemozę działac :-)"


    Jeżeli wiesz dużo więcej, to napisz. Przecież nikt nie może Ci tego zabronić!!! Krytykować - każdy potrafi, a "robić nie ma komu"!!!
  • Poziom 38  
    kolego chyba nie wiesz co to ironia. Sprawa wyglada tak. Ktoś chce koder stereo. Mówimy mu jak ma być zeby było dobrze dajemy schematy softy i co ?? Znajdzie sie ktos kto zapoda schemat na cd4066 i nieprzegadasz osoby zainteresowanej że to nie jest dobre urządzenie. Dlatego ja zaprzestałem się wypowiadać a tylko się śmieje z tego co czasem przeczytam bo nierozumiem tego. A jak już koder jest na procesorze to już nikt go nie tknie mimo że softy i kody źródłowe są udostępnione. Kolega który wam to tłumaczy to mój kumpel i ja sie śmieje że on to tłumaczy a zaraz ktoś go zjedzie że to bez sensu że jest źle i wogóle. Ja wychodze z założenia że jak ktos mówi mi jak ma być i mówi że tak jest dobrze ja to przeanalizuje i stwierdze ze to ma sens i jest nie głupie to to robie a nie szukam rozwiazań nieskutecznych ale prostrzych niekoniecznie tańszych. Pozdrawiam :-)
  • Poziom 38  
    djbpm napisał:
    Żeby wyfiltrować prostokąt musimy zastosować filtr o dużo niższej częstotliwości odcięcia, ponieważ harmoniczna 38 KHz o dużym poziomie jest już na częstotliwości 114 KHz, i należy ją stłumić prawie do zera. Wymaga to bardzo skomplikowanego filtra wyższego rzędu, którego w warunkach domowych nie jesteśmy w stanie wykonać.

    Żeby przekształcić przebieg prostokątny na sinusoidalny trzeba najpierw przekształcić na go przebieg trójkątny albo piłokształtny, czyli poddać całkowaniu, a następnie przepuścić przez filtr dolnoprzepustowy LC. Żaden filtr RC nawet aktywny nie jest w stanie prawidłowo uformować sinusa. Natomiast filtr LC radzi sobie z tym znakomicie. Filtry pasywne LC Chebyszewa 7 rzędu można z powodzeniem wykonać w warunkach domowych z elementów LC z typoszeregu. Do poprawnego działania trzeba je policzyć na niską oporność w granicach 1-2 kΩ, ponieważ przy większych opornościach elementy L mają dużą indukcyjność i trzeba nawijać większe cewki. Np. przy częstotliwości granicznej 38 kHz drugą harmoniczną taki filtr tłumi o ponad 100 dB a trzecią harmoniczną o ponad 120 dB. Oczywiście filtry można policzyć na inne częstotliwości graniczne 19 kHz czy 53 kHz. W paśmie przepustowym, poniżej częstotliwości granicznej, tłumienie jest pomijalne a zafalowania nie przekraczają 0,1 dB, dodatkowo nie wprowadzają zniekształceń i maja dużo większą dynamikę. Czego chcieć więcej, wystarczą 4 cewki i trzy kondensatory do zrobienia dużo lepszego filtru niż filtr aktywny RC na wzmacniaczach operacyjnych.
    Jedno nie podlega dyskusji przebiegi prostokątne to najgorsze rozwiązanie w formowaniu sygnału MPX. Takie formowanie nie dość że wprowadza zniekształcenia, to jeszcze pogarsza odstęp sygnał szum, wszystko przenosi się do nadajnika, dając szerokie spektrum sygnału w.cz. FM.
  • Poziom 19  
    Driver- napisał:
    Jedno nie podlega dyskusji przebiegi prostokątne to najgorsze rozwiązanie w formowaniu sygnału MPX. Takie formowanie nie dość że wprowadza zniekształcenia, to jeszcze pogarsza odstęp sygnał szum, wszystko przenosi się do nadajnika, dając szerokie spektrum sygnału w.cz. FM.

    uklad z tego schematu powyzej jest na tyle prosty ze mozna go zmontowacv w 10 minut na pajaczku (do sprawdzenia) sprawdzilem i faktycznie dziala , szkodaze niemam aparatu ...by pokazac wszystkim niedowiarką, i tak jak napisal - nie wchodza w gre wzmacniacze z wejsciami bipolarnymi (sprawdzilem na bipolarnym NE5534 i 741- w ich przypadku wychodzi wlasnie trojkąt, i zadnymi zabiegami na jednym nie da rady w zaden sposob uzyskac sinusa, natomiast na pojedynczym TL071,TL081,TL072,TL082 wychodzi piekny sinusik- az milo popatrzec na ekran oscyloskopu!)
  • Poziom 29  
    A jak dobierałeś rezystory precyzyjne?