Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik do silnika krokowego...

tom3kk 25 Lis 2004 21:39 6172 11
  • #1 25 Lis 2004 21:39
    tom3kk
    Poziom 19  

    Witam :D

    Na wstepie zaznaczam ze jedynie co robilem z elektroniki to skladalem kity avt lub jakies inne, a tak to to naprawiam jakies zeczy domowego uzytku, nic wiecej..., zreszta ja jestem predzej software niz hardware (linux i te sprawy :-) )

    Mam takie pytanie, otoz posiadam silnik krokowy, z drukarki Star, i chcialbym miec do niego jakis prosty sterownik podlaczany do porty RS232 w komputerze, z pomoca ktorego mogl bym nic sterowac w prawo lub w lewo....., podaj przy tym liczbe krokow albo stopni...., w sumie jak latwiej...., i czy istnieje mozliwosc wykonania tego, i czy wyjdzie to wmiare tanio......

    fotka naklejki na silniczku:
    Sterownik do silnika krokowego...

    posiada on 6 kabelkow:
    zolty, pomaranczowy, niebieski, czarny, czerwony i bialy

    z gory dziekuje, Tomek...

    0 11
  • #2 26 Lis 2004 00:45
    K219
    Poziom 14  

    Witam!
    Napewno drogo nie wyjdzie ale wymaga to troche wiedzy o sterowaniu silnikami krokowymi (poszukaj w necie to sporo znajdziesz).
    Myśle jednak że skoro narazie tylko składasz KITy to powinieneś sobie to darować bo bez zaprogramowania uC to sie raczej nie obejdzie no ewentualnie budowy lub zakupu scalonego sterownika.

    Ale kombinuj bo do odważnych świat należy :)

    Aha twój silnik to prawdopodobnie motor bipolarny i przypuszczalnie ma ma dwie pary uzwojeń połączonych szergowo sprawdź miernikiem to sie przekonasz.

    0
  • #3 26 Lis 2004 00:50
    kryststgpom
    Poziom 25  

    Chcesz sterować tym silniczkiem przez port szeregowy czy centronics? Bo jeśli przez port drukarki to wystarczy kilka elementów i jakiś prosty program np. w basicu. Pomierz rezystancje w silniczku i podrzuc schemat bo nie wiem jak tak są uzwojenia poukładane.

    0
  • #5 26 Lis 2004 13:58
    yego666
    Specjalista PLD

    K219 napisał:
    Witam!
    Aha twój silnik to prawdopodobnie motor bipolarny i przypuszczalnie ma ma dwie pary uzwojeń połączonych szergowo sprawdź miernikiem to się przekonasz.
    .

    Dla scislosci, motor jest Unipolarny i do jego skutecznego sterowania wystarcza cztery tranzystory dyskretne lub w scalaku jak powyzej koledzy napisali.
    pozdrawiam, yego

    0
  • #6 26 Lis 2004 16:21
    tom3kk
    Poziom 19  

    jesli chodzi o moje doswiadczenie z elektronika, to raczej zakoncze ja na kitach, tam jeszcze wymienialem jakies koncowki od wzmaczniaczy z trzy razy :), ale akurat tak mnie jakos wzielo na ten siliczek, to chyba z nudow...

    jesli chodzi na ktory port, no to w sumie tylko zeby bylo jak najlatwiej z ukladem i softem

    pomierzylem cos miernikiem.. mam nadzieje ze dobrze, jak nie to dajcie znac jakie kombinacje kabelkow mam wziasc pod uwage

    dobra:
    czarny + bialy = 0 omow
    czarny + zolty = 11 omow
    czarny + czerwony = 11 omow
    czarny + niebieski = 0 omow
    czarny + pomaranczowy = 0 omow

    [DODANE]
    bialy + zolty = 0 omow
    bialy + czertwony = 0 omow
    bialy + niebieski = 11 omow
    bialy + pomaranczowy = 11 omow

    zolty + czerwony 21 omow
    zolty + niebieski = 0 omow
    zolty + pomaranczowy = 0 omow

    czerwony + niebieski = 0 omow
    czerwony + poma = 0 omow
    niebieski + pomaranczowy = 21 omow


    z gory, wilkie dzieki dla wszystkich, ktorym zachcialo sie cos napisac...

    pozdro

    0
  • #7 26 Lis 2004 19:52
    K219
    Poziom 14  

    Troche mało pomierzyłeś bo z tego niewiele wynika. Zmież inne kombinacje i napisz.

    Ja uważam że jako driver prądowy nie wystarczą cztery tranzystory tylko osiem w dwóch układach typu "H".

    Jako sterownik można by użyć L297 i L298 bo silnik raczej wygląda na bipolarny ponieważ miałem kiedyś podobny z identycznymi kolorami przewodów (ale to oczywiście nie regóła).

    Jak chodzi o port to napewno łatwiejszy będzie w użyciu LPT niż COM. Bo do LPT nie trzeba by było robić żadnego specjalizowanego sterownika właściwie to L298 by wystarczył i odpowiedni program na kompie.

    0
  • #8 27 Lis 2004 00:00
    Ski Man
    Poziom 23  

    Powtórzę za Yego666 - jest to silnik UNIPOLARNY.
    Schemat połączeń, poniżej (pierwszy z lewej).
    Jako, że opis kolorów jest mało czytelny, przedstawię
    opis. Uzwojenie 1:
    Orange (pomarańczowy)
    White (biały)
    Blue (niebieski)
    Uzwojenie 2:
    Red (czerwony)
    Black (czarny)
    Yellow (żółty)

    Jeśli chodzi o sterowanie i program obsługujący silnik, to radzę poszukać
    postu Avatara na temat frezarki CNC. Było tam dużo schematów driverów
    do silników krokowych i spsobów sterowania nimi.
    Podaję też link, który znalazłem w siecii:
    http://www.geocities.com/fneagu/cnc_engraver_electronic_driver2.htm

    Chodzi oczywiście o samą końcówke na układzie ULN2803

    0
  • #9 27 Lis 2004 13:02
    Ivan_pl
    Poziom 2  

    Witam serdecznie Jestem uczniem 5 klasy Technikum W szczecinie...
    Serwując po różnych stronkach www natrafiłem na tą właśnie arcyciekawą witrynę :] Niestety nie znalazłem naniej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie... W listopadowej EdW czy też EP 11/2004 można natrafić na ciekawy artykuł odnośnie "Pojazdu z układem radarowym" Ów układ radarowy to nic innego jak układ podczerwieni, który ma za zadanie wykrywać i reagować na przeszkody znajdujące się przed diodami... I teraz pytanko odemnie :] Na jakiej dokładnie zasadzie działa taki układ podczerwieni? (niekoniecznie ten zastosowany w EdW)... Co z czym sie je? Samą zasade działania podczerwieni rozumiem doskonale, lecz sprawa komplikuje sięjeżeli chodzi o elementy elektroniczne, zastosowane w takim wlasnie "sterowniku(układzie) podczerwieni"... Proszę o pomoc w wyjaśnieniu krok po kroku działania układu... Co dzieje sie z falami podczerwieni które odbite od przeszkody trafiają spowrotem do układu... Z góry Dziękuję [Ivan]

    P.S moze jakies linki?? Bo jak wiadomo ten układzik podczerwieni połączony jest z sterownikiem silników krokowych :]

    0
  • #10 29 Sty 2005 11:01
    Adam Pyka
    Poziom 19  

    Witam!
    Nie chcę zakładać nowego tematu, więc się dołączę.
    Czy kotś ma może schemat sterownika silnika DC?? Chcę sterować silniczkiem robota zrobionym z silnika od wycieraczek samochodowych. Problem tkwi w tym, że nie mogę znaleźć odpowiedniego dterownika do zmiany kierunku obrotów (prawo/lewo). Całość ma być sterowana przez LPT.
    Bardzo proszę o jakieś proste schematy.
    Dziękuję,
    Adam Pyka

    0
  • #12 30 Sty 2005 15:52
    Adam Pyka
    Poziom 19  

    Ski Man napisał:
    Proponuję byś zaglądnął na stronę cnc.elektroda.net


    He, dzięki!
    Nie wiedziałem o tej stronce! Na pewno mi się przyda!
    Dzięki jeszcze raz!
    Adam Pyka

    0