Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Honda Civic `01 alternator nie ładuje na wolnych obrotach

makq 23 Aug 2011 19:40 8458 13
  • #1
    makq
    Level 13  
    Bardzo proszę o pomoc:

    Auto: Honda Civic VII benzyna 2001r. Od kilku dni po odpaleniu auta nie gaśnie kontrolka ładowania.

    Na początku dodam że przeczyściłem klemy, masę silnika oraz styki i kostki na alternatorze.

    Oto co zaobserwowałem:

    - Przy przegazówce kontrolka gaśnie, ale po spadku obrotów znowu świeci - należy przegazować do 3tys i utrzymywać obroty min. 1,8 - 2tys aby nie zapalała się,
    - kontrolka nie "żarzy się", po prostu albo świeci pełnym światłem albo wcale,
    - czasem (rzadko) po przejechaniu 10-20 km problem ustępuje - wraca gdy silnik wystygnie

    Napięcia (mierzone tylko w momencie gdy problem ustąpił - nie miałem okazji sprawdzić gdy kontrolka ładowania świeciła):

    - napięcie na akumulatorze, przy zgaszonym silniku to ~15V
    - napięcie na akumulatorze, przy włączonym silniku to ~14,7V
    - napięcie na alternatorze, przy włączonym silniku to ~17,2V (sprawdziłem to odpalając silnik, zdejmując zaciski z aku i dokonując pomiaru na zacisku (+) i karoserii (-). Chyba tak to się robi...? Czy nie za duże to napięcie?

    Gdy problem występuje to po ok 30 minutach aku się rozładowuje (jazda miejska - ciężko utrzymać wysokie obroty - korki, światła itp).

    Postaram się zrobić pomiar na alternatorze gdy silnik ostygnie, ale sądząc po rozładowywanym wtedy akumulatorze to pewnie alternator pokaże "0V".

    Czy mogę prosić o poradę gdzie szukać przyczyny, jakie testy wykonać?
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    makq
    Level 13  
    Motronic wrote:
    Masz coś nie tak z miernikiem, pewnie bateryjka zużyta.

    jutro sprawdzę na nowej baterii, innym miernikiem

    Motronic wrote:
    I ściągałeś klemy podczas pracy silnika?

    Tak zrobiłem - wtedy pomiar wykazał 17,2V na klemie (+) i masie auta (-)
  • #4
    ele5
    Conditionally unlocked
    Nigdy nie ściągaj klemy na pracującym silniku!!!
    Bo większość co "włączone" wyleci w powietrze!
    Alternator także może się uszkodzić (diody)
  • #5
    makq
    Level 13  
    ele5 wrote:
    Nigdy nie ściągaj klemy na pracującym silniku!!!

    dzięki za info - ktoś mi poradził abym w ten sposób zmierzył napięcie jakie generuje alternator. Właśnie poczytałem nt skutków takich testów, masakra - ktoś usłyszy głupotę a później powtarza dalej jako "dobra rada"...

    Czy jest coś co mógłbym jeszcze sprawdzić/zmierzyć aby zdiagnozować swoją usterkę? Ma ktoś jakiś pomysł?
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    Fatko
    Level 18  
    Witam.
    Przy tym objawie-nie trzeba miernika,należy sprawdzić stan szczotek (albo są za krótkie,zatarte-stoją lub za duży luz na łożyskach.)
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    makq
    Level 13  
    Motronic wrote:

    Wpierw sprawdź swój miernik.

    Miałeś rację co do miernika, dzięki za uświadomienie :) - Sprawdziłem porządnym miernikiem napięcie:
    - napięcie na akumulatorze, przy zgaszonym silniku to ~12,5V
    - napięcie na akumulatorze, przy włączonym silniku, obroty ~950rpm, ~14,3V

    Pomiary wykonane gdy problem z ładowaniem nie występował - chwilowo uspokoił się, ale pewnie wróci.
  • #10
    makq
    Level 13  
    UPDATE:

    Usterka wróciła, zmierzyłem napięcie:

    - na włączonym silniku i niskich obrotach 950rpm (kontrolka ładowania świeci), na akumulatorze jest wtedy 11,5V i spada,
    - na wyższych obrotach (kontrolka gaśnie) i napięcie rośnie do 14,3V

    Usterka czasem ustępuje (tylko na rozgrzanym silniku)
    Usterka czasem nasila się (potrzeba wyższych obrotów aby kontrolka ładowania zgasła - raz jest to 1500rpm, a czasem 2700rpm)

    Czy ktoś z Was domyśla się co padło?
  • #11
    ele5
    Conditionally unlocked
    Nikt wróżką nie jest. alternator rozebrać ,obejrzeć wewnątrz,sprawdzic stan pierścieni i szczotek.Sprawdzić uzwojenie, oraz diody pod obciążeniem.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    makq
    Level 13  
    ele5 wrote:
    alternator rozebrać ,obejrzeć wewnątrz,sprawdzić stan pierścieni i szczotek

    dzięki za radę - przynajmniej wiem gdzie szukać.

    Dziś popukałem lekko drewnianym trzonkiem młotka w obudowę alternatora - kontrolka zgasła. Mam chwilę spokoju ale jak najszybciej muszę sprawdzić alternator
  • #14
    makq
    Level 13  
    Motronic wrote:
    nalezało by wiedzieć jakiego producenta ten alternator

    no tak :) : Mitsubishi AHGA50 (A5TA7091 12v 1725)
    Nikt do niego nie zaglądał na pewno przez ostatnie 50tys km - czy powinienem już teraz coś kupić na wymianę, chodzi mi o normalne zużycie po takim przebiegu - może łożyska? szczotki?

    Pytam ponieważ prawdopodobnie rozbiorę go w sobotę i chciałbym tego samego dnia złożyć, a sklepy w sobotę pracują różnie.