logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Schemat włącznika zmierzchowego LED 12V z regulacją jasności i histerezą

Session 16 Paź 2011 10:47 4839 7
  • #1 10032423
    Session
    Poziom 9  
    Ocena: 1
    Witam,
    Jestem początkujący w tym temacie, znam budowę i funkcję niektórych elementów elektronicznych ze szkoły, jednak nie potrafię sam wymyślić układu. Przeglądnąłem wszystkie tematy o włącznikach zmierzchowych jednak żaden mnie nie satysfakcjonuje.

Do rzeczy: Potrzebuję schemat włącznika zmierzchowego zasilanego z akumulatora samochodowego 12~14V, który będzie zasilał 3 połączone równolegle taśmy LED (12V) o łącznym poborze mocy 10-15W. Chciałbym, żeby układ reagował dynamicznie na zmianę oświetlenia, tzn. im ciemniej na zewnątrz tym jaśniej LEDy świecą. Słyszałem też coś o zjawisku histerezy, chciałbym żeby układ reagował na to zjawisko. Przyda się też możliwość regulacji jakimś potencjometrem. Dodatkowo, gdy nagle zrobi się ciemno (np wjazd do garażu) podświetlenie nie rozjaśni się nagle tylko stopniowo (coś podobnego do schematu w załączniku).

Nie wiem, czy lepsze będzie zastosowanie fotorezystora, czy fototranzystora, a tym bardziej jakie tranzystory dobrać.
    Załączniki:
    • Schemat włącznika zmierzchowego LED 12V z regulacją jasności i histerezą slowstartLED.jpg (9.81 KB) Musisz być zalogowany, aby pobrać ten załącznik.
  • #3 10033014
    jony
    Specjalista elektronik
    Ocena: 888
    Tylko że histereza powoduje pracę dwustanową (załącz/wyłacz)
    A kolega chce płynną regulację, a to wyklucza histerezę.

PS. Na dodatek na schemacie z Yenka jest odwrotnie włączona dioda LED.
  • #4 10033138
    Session
    Poziom 9