Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Bosch WAE24460PL03 - wymiana łożysk i inne

Spineer 04 Sty 2012 22:18 7008 25
  • #1 04 Sty 2012 22:18
    Spineer
    Poziom 10  

    Witam,
    Mam praleczkę jak w temacie i wymagającą obecnie wymiany łożysk. Mam ofertę serwisu - nie muszę wspominać, że w cenie 1/3 nowej pralki.
    Robiłem już w tej pralce kilka rzeczy - pompa, czyszczenie, wymiana szczotek w silniku, ale nie zabierałem się za elementy bębna.
    Poproszę o informację, czy można wymienić w niej łożyska "amatorsko"? Jakie łożyska/zestaw naprawczy dobrać? Jak wykonać wymianę?
    Z góry serdecznie dziękuję za wszelką pomoc.

    0 25
  • Pomocny post
    #2 04 Sty 2012 23:58
    Arcus1977
    Poziom 21  

    Łożyska i uszczelniacz dostaniesz w każdym sklepie z częściami, potrzebne będą dodatkowe wkręty do zbiornika-również bez problemu kupisz odpowiednie.
    Aby wymienić łożyska musisz wymontować z obudowy pralki i rozpołowić zespół piorący-jest z tym trochę ''zabawy''. Powodzenia.

    0
  • #3 06 Sty 2012 19:35
    Spineer
    Poziom 10  

    Dziękuje za informację. Zawsze to jakieś ukierunkowanie. "Zabawy" się nie boję, liczyłbym jednak na trochę bardziej szczegółową instrukcję. Czy czekają mnie jakieś "niespodzianki", potrzebne dodatkowe narzędzia (np. jakiś ściągacz), na co zwrócić uwagę przy demontażu i montażu, itp.? Czy dobiorę łożyska podając tylko model pralki, czy powinienem wziąć oryginał dla dobrania?
    Nie chciałbym udowadniać teorii, że żeby coś raz zrobić dobrze trzeba dwa razy sp(iii)...

    0
  • #4 07 Sty 2012 00:17
    elektro-dom
    Poziom 22  

    A nie padły ci kolego czasem łożyska, ale na silniku???

    0
  • Pomocny post
    #5 07 Sty 2012 00:57
    Arcus1977
    Poziom 21  

    elektro-dom napisał:
    A nie padły ci kolego czasem łożyska, ale na silniku???

    Wystarczy zdjąć pasek i sprawa sie wyjaśni-ale w BSH to rzadkość.
    Co do rozmiarów uszczelniacza i łożysk-sa typowe, nie prowadzę niestety spisu, jakie dokładnie (bo zawsze mam wszystkie dostępne), żadnych specjalnych narzędzi również nie potrzeba (bo torx 25 czy 40 to chyba norma). Ściągacz przyda się czasem do demontażu koła pasowego.
    Natomiast "niespodzianką" może być sposób rozpołowienia zbiornika-należy rozciąć kilkanaście zaczepów a podczas montażu uzupełnić brakujące wkręty.

    0
  • #6 07 Sty 2012 01:10
    Spineer
    Poziom 10  

    elektro-dom napisał:
    A nie padły ci kolego czasem łożyska, ale na silniku???

    Nie, nie. Początkowo podejrzewałem, że coś wpadło między bęben a korpus, ale obejrzałem kilka razy dokładnie. Obadałem też bęben i ma już luz osiowy. Więc na 99% to łożyska. Pralka jest eksploatowana dość intensywnie, więc sam fakt mnie specjalnie nie zaskakuje, biorąc pod uwagę obciążenie i obroty wirowania.

    Zdjąłem pokrywę i zrobiłem mały rekonesans. Faktycznie wymiana wygląda na pracochłonną. Jutro będę szukał łożysk i simmeringu.
    A co z uszczelką korpusu? Wymiana konieczna?
    Aha, i czy zatrzaski na obręczy da się zachować, czy połamią się przy demontażu?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Arcus1977 napisał:
    Natomiast "niespodzianką" może być sposób rozpołowienia zbiornika-należy rozciąć kilkanaście zaczepów a podczas montażu uzupełnić brakujące wkręty.


    No właśnie tak podejrzewałem... Dzięki.

    0
  • Pomocny post
    #7 07 Sty 2012 17:47
    TomekCarlos
    Poziom 26  

    Wymiana uszczelki nie konieczna, zatrzaski mogą pozostać nieruszone ale utrudni to rozpołowienie zespołu piorącego, gdyż trzeba odpowiednio je wyczepić. Ale nawet jak zatrzaski zostaną to brakujące wkręty trzeba uzupełnić.

    0
  • Pomocny post
    #8 08 Sty 2012 00:22
    Arcus1977
    Poziom 21  

    TomekCarlos napisał:
    Wymiana uszczelki nie konieczna, zatrzaski mogą pozostać nieruszone ale utrudni to rozpołowienie zespołu piorącego, gdyż trzeba odpowiednio je wyczepić. Ale nawet jak zatrzaski zostaną to brakujące wkręty trzeba uzupełnić.

    Zgadza się, możesz zabezpieczyć dodatkowo cienką warstwą silikonu, ale najważ niejsze jest czyszczenie.

    1
  • #9 11 Sty 2012 00:04
    Spineer
    Poziom 10  

    Śpieszę donieść, że pralka rozmontowana. Stan łożysk - no cóż, jakich łożysk. Ale przynajmniej diagnoza trafna. Zatrzaski nie ocalały.
    Niestety, wybicie i wprasowanie łożysk wymaga pomocy specjalisty. Czekam na uzupełnioną część obudowy.
    Przy okazji pytanie - wymiana grzałki też będzie wymagała rozebrania zespołu piorącego (teraz nie wymieniam)?

    0
  • Pomocny post
    #10 11 Sty 2012 09:21
    karol5608
    Poziom 28  

    Do wymiany grzałki nie trzeba demontować zbiornika, zazwyczaj przy wymianie łożysk demontuje grzałkę. Pozdrawiam

    0
  • #11 11 Sty 2012 09:31
    Spineer
    Poziom 10  

    karol5608 napisał:
    Do wymiany grzałki nie trzeba demontować zbiornika, zazwyczaj przy wymianie łożysk demontuje grzałkę. Pozdrawiam


    No tak, ale nie zamierzam jej wymieniać, a czytałem w którymś z wątków na forum, że ze względu na kamień i uszkodzenia uszczelnienia taki demontaż może spowodować wycieki.
    Grzałkę wysuwa się z obudowy? Szczerze mówiąc, nie chcę ruszać, żeby nie rozszczelnić, ale widzę po wewnętrznej stronie gumowy kołnierz. Czy on jest wciśnięty? Czy przechodzi przez otwór mocowania?
    Pytam tak z ciekawości, bo to temat dla innego wątku.

    0
  • #12 13 Sty 2012 01:43
    Spineer
    Poziom 10  

    Pralka złożona i działa - no powiedzmy. Pojawił się inny problem - pralka wyrzuca bezpiecznik różnicowy. Sytuacja taka występuje, gdy pralka dopompuje wodę do poziomu drzwiczek (zalana dolna część fartucha). Taki poziom jest np. w programie MIX, gdy pralka nie jest mocno załadowana. Bezpośrednio przed naprawą łożysk też taka sytuacja 2 razy wystąpiła - posądzałem przeciążenie silnika. Ale teraz - nie mam pomysłu.
    Jedna z hipotez - być może fartuch nieco przecieka na obręczy i w jakiś sposób powoduje zamoczenie styków grzałki... Czy to możliwe? Czy może mieć być przyczyną?

    0
  • Pomocny post
    #13 13 Sty 2012 20:06
    karol5608
    Poziom 28  

    A w którym dokładnie momencie wyrzuca bezpiecznik? Może faktycznie grzałka do wymiany? A jeśli ustawisz na samo wirowanie też wybije różnicówkę?

    0
  • Pomocny post
    #14 13 Sty 2012 22:38
    313094
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 14 Sty 2012 12:41
    Spineer
    Poziom 10  

    Wszystko jasne - grzałka miała upływ. Zbieg okoliczności, że stało się to tuż przed wymianą łożysk. Praleczka już śmiga. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0
  • #16 24 Sty 2012 21:54
    Spineer
    Poziom 10  

    No a już się cieszyłem. Temat wraca. Po wymianie łożysk i grzałki (grzałka z bezpiecznikiem, jednak 2050W zamiast 2000W) po kilku praniach pralka grzeje jak oszalała. Ostatnie pranie zniszczyło mi panel szuflady!!!
    Co może być przyczyną? Jak ją znaleźć. Ta pralka chyba nie ma klasycznego termostatu - nie zauważyłem przy demontażu. Ponownie proszę o pomoc!!!
    Dysponuję multimetrem, więc podstawowe pomiary mogę zrobić.
    I jeszcze uzupełnienie - grzałka grzeje bez zatrzymania gdy ustawię temperaturę 60 st. a przy 40 st. skraca program i wydaje się, że wcale nie grzeje. Bynajmniej nie można poczuć temperatury na szybie drzwi.

    1
  • Pomocny post
    #17 24 Sty 2012 22:00
    313094
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 24 Sty 2012 22:10
    Spineer
    Poziom 10  

    szypek72 napisał:
    Czujnik NTC zostawiłeś oryginalny?

    Chodzi o ten przy grzałce? Był kompletny z grzałką. Nie wstawiałem starego, gdyż był zakamieniały.

    0
  • Pomocny post
    #19 24 Sty 2012 22:16
    Mekkus
    Poziom 20  

    Witam.
    Grzałka posiada czujnik ntc jest uszkodzony skoro pralka uzyskuje niewłaściwą temperaturę(lub musiałby być bardzo mocno zakamieniony)

    0
  • #20 24 Sty 2012 22:20
    Spineer
    Poziom 10  

    Mekkus napisał:
    Witam.
    Grzałka posiada czujnik ntc jest uszkodzony skoro pralka uzyskuje niewłaściwą temperaturę(lub musiałby być bardzo mocno zakamieniony)

    Nowa grzałka była z nowym czujnikiem, ale nie była to dokładnie taka sama grzałka. Czy więc czujnik NTC może mieć inną charakterystykę i powodować błąd w nagrzewaniu?

    0
  • Pomocny post
    #21 24 Sty 2012 22:23
    313094
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #22 24 Sty 2012 22:23
    Mekkus
    Poziom 20  

    Czujnik powinien mieć 5.4-6.5 k ,zmierz jaki jet w tej grzałce.

    To jest dopuszczalna wartość 4,65 k

    0
  • #23 24 Sty 2012 22:30
    Spineer
    Poziom 10  

    Mekkus napisał:
    Czujnik powinien mieć 5.4-6.5 k ,zmierz jaki jet w tej grzałce.

    Nowy zmierzę jak dotrę do niego. Stary mam w ręce i ma 4,65 kohm tak jak leży. Z tego co piszesz - nie będzie dobry.

    0
  • Pomocny post
    #24 24 Sty 2012 22:35
    zhudomel
    Specjalista AGD

    Będzie dobry. Wyczyść z kamienia i załóż.

    0
  • #25 25 Sty 2012 09:18
    Spineer
    Poziom 10  

    Wymieniłem, dziś będę testował. Ten, który był oryginalnie zamontowany przy nowej grzałce, ma ok. 11,5k, a problem po prostu ujawnił się przy dłuższym praniu w temperaturze 60st.

    0
  • #26 26 Sty 2012 21:53
    Spineer
    Poziom 10  

    Działa. Przynajmniej wszystko na to wskazuje. Dziękuję wszystkim za pomoc.

    0