Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Polo Classic - licznik nic nie pokazuje

11 Sie 2012 14:29 20952 41
  • Poziom 16  
    Witam. Mam problem z licznikiem od VW Polo Classic '98. Na liczniku działają tylko wszystkie możliwe kontrolki, natomiast brak wskazań prędkościomierza, obrotomierza, nie pokazuje stanu paliwa, temp. płynu. Nie działa także stan kilometrów, generalnie prócz kontrolek nic nie działa. Sprawdziłem raczej wszystkie możliwe bezpieczniki w aucie. Rozebrałem licznik i wszystkie diody są sprawne, tranzystor BD 709 jest OK. Nie wiem jak doszło do usterki, ponieważ nie jest to moje auto, a właściciel po prostu pewnego dnia odpalając auto zauważył, że licznik nic nie pokazuje. Czy problem może być po stronie pamięci 93c46 ? Co jeszcze można sprawdzić ? Przy podłączaniu wtyczki do licznika delikatnie podnoszą się wskazówki od temperatury i poziomu paliwa. To jedyny objaw - reakcja licznika :) Proszę o pomoc.
  • Poziom 37  
    Zegara też nie ma?
    Generalnie, zasilanie raczej; i to z linii 15. To wszystko "na raz" nie może wysiąść.
  • Poziom 16  
    No właśnie nie ma :-)... Zegara nie ma, nic nie ma, na wyświetlaczach jest pusto i dlatego mam dylemat czy to kwestia zasilania, czy tez problem z pamięcią, ale trochę to dziwne, aby nic nie działało. Auto użytkowane sporadycznie dlatego trudno zdiagnozować kiedy powstał problem, ale raczej bez żadnej ingerencji typu odpalanie na urządzeniu rozruchowym.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Mam sprawdzić czy na pin 15 czy jest zasilanie ?
  • Poziom 37  
    Zico63 napisał:
    i to z linii

    A nie pinu.
    98 rocznik, zegary więc "poliftingowe" - paliwo i temperatura na górze czyli pin 1 z 32 pinowej wtyczki.
    Jeśli jednak "stare", wskaźniki po bokach - pin 13 z 28 pinowej wtyczki.
    Tak czy tak - zawsze czarny bez żadnego kolorowego paska.
  • Poziom 16  
    Panowie, bardzo dziękuję za zainteresowanie. Sytuacja wygląda tak: dziś podłączyłem licznik pod kostkę, aby pomierzyć napięcia o których wspominaliście i o dziwo licznik działa jak należy. Wynika z tego, ze chyba zawiesił się procek. Załączam zdjęcia jak wygląda licznik i kostka przyłączeniowa (28 pin).

    Polo Classic - licznik nic nie pokazuje Polo Classic - licznik nic nie pokazuje

    Napięcia jakie pomierzyłem: pin9 +12V (po zapaleniu silnika); pin11 +12V (na stałe); pin12 +12V (po zapaleniu świateł); pin13 +12V (po stacyjce); pin 15 (przeciwmgielne tylne); pin18 (światła długie - drogowe); pin 19 (prawy kierunkowskaz); pin21 (lewy kierunkowskaz); pin25 (masa przy zaciągniętym ręcznym hamulcu - kontrolka ręcznego); pin27 +12V przy zapalonym silniku. Z opisem reszty pinów trzeba by jeszcze cierpliwie posprawdzać; zostaje wskaźnik paliwa, temp. płynu, masy (jest chyba kilka) itp. Ten opis i tak może się komuś w przyszłości przyda. Zobaczymy czy licznik nie załapie ponownej zwiechy, gdy pozostanie podłączony. Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    He, nie trochę bawię się elektroniką więc wiem co robię, ale w prockach to już gorsza sprawa, a najbardziej wkurzające jest to, że licznik teraz działa i właściwie nie wiadomo co było nie tak. Zwróć uwagę, że opis z linka jest nieco inny niż to co ja podałem. Dzięki jeszcze raz i pozdrawiam.
  • Poziom 37  
    Fakt, inny. I ja się spotkałem z problemami po przekładaniu licznika z Seata do Golfa (np. w celu uzyskania kontrolki paliwa). Lecz ze znanych mi źródeł - Golf a Seat mają tak samo :roll:
    Natomiast Golf i Polo z tamtych lat - to idealnie to samo.
  • Poziom 16  
    Ta wersja oryginalnie nie ma np. kontrolki rezerwy paliwa. Jest tylko wskaźnik. W liczniku jest miejsce na kontrolkę pytanie tylko czy w baku jest styk (czujnik) i czy jest pociągnięty przewód. Jak wyjeżdżę paliwo mogę z ciekawości sprawdzić :)
  • Poziom 16  
    Rzuciłem okiem na linka - cóż tam za poziom dyskusji :-), ale faktycznie z tego wynika, że kontrolka powinna bez problemu działać. Jak wyjeżdżę paliwo to wyjmę licznik, włożę żarówkę i dam znać czy będzie działać. Dzięki za info :)
  • Poziom 16  
    Niestety problem powrócił :( Auto stało przez weekend i w poniedziałek na liczniku ciemność, działają tylko kontrolki. Za chwilkę wyjmę licznik i sprawdzę napięcia na pinach - dam znać. Może elektrolity szlak trafił ?

    Dodano po 3 [godziny] 23 [minuty]:

    Elektrolity podmieniłem, ale nic to nie dało. Napięcia jakie ja podałem parę postów wyżej faktycznie są do bani (pomyliłem kolejność pinów) - wszystko się zgadza z opisem jaki podał w linku Zico63. Zwróciłem też uwagę na fakt, że po przekręceniu klucza nie zapala się kontrolka ciśnienia oleju oraz ABSu. Jak licznik działał to kontrolki też się zapalały po włączeniu zapłonu. Czy jest jeszcze coś co mógłbym sprawdzić ?
  • Poziom 37  
    Linia "zapłon" (tzw. 15) czyli czarny, i to aż od kostki stacyjki. Lub testowo NIC nie ruszać, rozebrać osłonę kierownicy, we wtyczce tej kostki połączyć czarny z czerwonym - starając się nieczego innego nie poruszyć nawet palcem by wyeliminować kolejne miejsca słabego styku.
  • Poziom 16  
    Czyli PIN 13 w liczniku ? Czy tak ? Napięcia sprawdzałem wg tego co podane było w linku i jest OK, jest 12V stałe i po zapłonie. Myślę, że wina leży po stronie licznika. Kontrolka ABS i ciśnienie oleju nie działają, ponieważ są sterowane przez układ ULQ2004A. Podmieniłem też wsad pamięci i też nic to nie dało. Zamówiłem już drugi licznik. Będę miał jeszcze prośbę o pomoc w ustawieniu stanu licznika, bo coś mi się zdaje, że źle zgrałem moją zawartość, ale na to jeszcze przyjdzie pora jak będę miał nowy licznik.
  • Poziom 10  
    Witam koledzy ja mam podobny problem w seacie cordoba 98 rok, tylko że u mnie po załączeniu zapłonu wskazówka od obrotów kilka razy drgnie i ustawi się na pozycji 0 i po odpaleniu wszystko działa, wskazówka drga również po wyłączeniu zapłonu. Lecz zazwyczaj po przekręceniu kluczyka w pozycje zapłon lub po odpaleniu auta wskazówka od obrotomierza ciągle drga pod kreską 0 i nie działa prędkościomierz, wskaźnik od temperatury i paliwa działa również działają kontrolki i kilometry zlicza i jest godzina. W czym może być problem może transformator db709 gdzieś o tym czytałem. Proszę o pomoc, pozdrawiam.
  • Poziom 16  
    DB7809 to jest tranzystor, możesz go łatwo sprawdzić miernikiem, ale w Twoim wypadku obstawiam na jakiś problemik z kondensatorami.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Panowie. Otrzymałem dziś licznik i ten po podłączeniu działa. Pomęczyłem jeszcze kilka razy ten mój i zazwyczaj gdy poleżał sobie przez nockę to rano zaskakiwał. Ostatnio pokazał się nowy stan licznika po wgraniu innej zawartości (plik znalazłem gdzieś na elektrodzie) i działał tylko dosłownie 10 sek. Nawet nie zdążyłem zapalić auta :-) już więcej razy nie zaskoczył. Wydaje mi się, że wina leży w procesorze, ale nie będę wylutowywał go z nowego licznika, aby się o tym przekonać :-) Wiem, wiem kiszka, bo licznik nie został zdiagnozowany, ale mówi się trudno. Jednak jak już zabrnąłem tak daleko prosiłbym o douczenie mnie gdzie w pliku znajduje się stan licznika. Znalazłem gdzieś, że stan licznika jest w: offset: 60h; długość: 20h; mnożnik : 32. No i niestety muszę bić pokłony, bo offset to wiem, ale co dalej :-) W sumie to mam zgrany mój plik (zobaczymy czy zatrybi jak go wrzucę), ale mimo wszystko wolałbym się przy okazji trochę douczyć. Czy ktoś na spokojnie wytłumaczy o co chodzi i jak się to liczy ?
  • Poziom 10  
    kozik3 napisał:
    DB7809 to jest tranzystor, możesz go łatwo sprawdzić miernikiem, ale w Twoim wypadku obstawiam na jakiś problemik z kondensatorami.


    A dlaczego tak uważasz? Gdzie znajdują się te kondensatory i jak i ch sprawdzić ile ich jest? Co może wskazywać, że to ich wina. Muszę przyznać, że troche zielony jestem w elektronice. Pozdrawiam
  • Poziom 16  
    Oczywiście ta diagnoza może być kompletnie do bani, musiałbyś rozebrać ten licznik i po prostu trochę polatać z miernikiem i posprawdzać niektóre elementy. Ja tylko mogę sugerować. Takie skakanie wskazówki (przy nie działającym silniku) może świadczyć np o jakiejś złej filtracji napięcia. Kondensatory elektrolity są tylko dwa - nie zaszkodzi sprawdzić (podmienić), a ceramicznych niestety jest całe mnóstwo, więc nie wiem czy będziesz miał tyle zapału. Ja się też trochę wycofałem. Zrobiłem co mogłem, sprawdziłem wszystko co możliwe. Licznik kupiłem na allegro za 39 zł. Przy tej cenie nie ma sensu walczyć zbyt długo.
  • Poziom 16  
    Pomoże mi ktoś z liczeniem przebiegu ? Zależy mi, abym miał przebieg taki jak był, czyli 70.200. Auto ma bardzo mały przebieg i nie chcę tego bez sensu zawyżać pierwszym lepszym wsadem. Mój niestety źle się zapisał (tak jak przypuszczałem). Nie wiem jak to możliwe, ale jak wgrałem ten niby mój to mam teraz coś ok 139 tyś. Jak to się liczy, aby wpisać w komórki mój stary przebieg ?

    Dodano po 42 [minuty]:

    OK już sobie poradziłem. Mam przebieg taki jak dawniej. Jak poskładam licznik sprawdzę jeszcze czy aby na pewno wszystko działa jak należy i temat będzie do zamknięcia.
  • Poziom 10  
    kozik3 napisał:
    Oczywiście ta diagnoza może być kompletnie do bani, musiałbyś rozebrać ten licznik i po prostu trochę polatać z miernikiem i posprawdzać niektóre elementy. Ja tylko mogę sugerować. Takie skakanie wskazówki (przy nie działającym silniku) może świadczyć np o jakiejś złej filtracji napięcia. Kondensatory elektrolity są tylko dwa - nie zaszkodzi sprawdzić (podmienić), a ceramicznych niestety jest całe mnóstwo, więc nie wiem czy będziesz miał tyle zapału. Ja się też trochę wycofałem. Zrobiłem co mogłem, sprawdziłem wszystko co możliwe. Licznik kupiłem na allegro za 39 zł. Przy tej cenie nie ma sensu walczyć zbyt długo.


    Kolego a zauważyłem jeszcze że jak jest rano lub wieczorem chłodno na zewnątrz to zegary działają tylko przy włączeniu zapłonu i zgaszeniu silnika troszkę drgają, ale obrotomierz działa i prędkościomierz też ale np. dziś w samo południe jak się nagrzeje przez szybę w środku samochodu to zegary nie działają tylko drgają cały czas:( dlaczego temperatura może wpływać na takie zachowania? Może dziś jak będę miał troszkę czasu posprawdzam te kondensatory, a może pamiętasz jakie mają wartości to jeszcze przed rozkręceniem zegarów poszukam.

    Mam jeszcze jedno pytanie w przypadku wymiany zegarów jak dobrałeś je po jakiś numerach? I jak się zmienia stan liczników z przebiegiem bo też mam nie za duży jak na ten rok. Pozdrawiam i z góry dziękuje za wytłumaczenie i pomoc.
  • Poziom 16  
    Jeżeli wpływ ma zmiana temperatury to tym bardziej stawiam na kondensatory. Przez zmianę temperatury zmienia się pojemność i dlatego jest problem z stabilizacją. Elektrolity chyba były 470µ/16V i 100µ/16V. Jak rozkręcisz to sprawdzisz dokładnie, a ceramicznych jest sporo. Jeżeli strzelił któryś z nich to ciężko będzie go znaleźć. Jeżeli chodzi o stan kilometrów to są zapisane w epromie 9346. Trzeba zdjąć wskazówki z prędkościomierza i obrotomierza. Zdejmujesz tarcze razem z całym plastikiem i silniczkami od temperatury i paliwa (są na kołeczkach) więc nic nie trzeba odlutowywać. Następnie trzeba wylutować eproma (8 pinów). Jeżeli masz stację lutowniczą to idzie dosyć sprawnie, jeżeli tylko lutownicę to najepiej odsysaczem odciągnąć cynę - łatwiej go wyjmiesz. Ja ze względu na kombinacje jakie robiłem wlutowałem sobie podstawkę, aby móc wyciągać później eproma bez już tych wszystkich ceregieli. Pamięć odczytaj. Stan kilometrów jest w ostatnich dwóch liniach.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Zapomniałem: licznik kupiłem na allegro. Trzeba zwrócić uwagę, aby był od silnika benzynowego lub diesel (w zależności co masz) - po numerze też dobrze jest sprawdzić. Mi udało się kupić dosłownie identyczny za 37 zł (przesyłka drugie tyle :) )
  • Poziom 10  
    Wczoraj wymieniłem te dwa tranzystory ale to nic nie pomogło po nagrzaniu podszybia słońcem lub nawiewem obrotomierz drga na 0 i nie działa prędkościomierz. Pozostaje mi wymienić jeszcze ten tranzystor DB709 tylko skąd wziąść? Na internecie coś jest ale kosztuje prawie 100 zł czy to możliwe? A może jakiś zamiennik? Pozdrawiam.
  • Poziom 16  
    Nie bez sensu w ciemno kupować. Ten tranzystor to NPN i możesz sprawdzić miernikiem (bez wylutowywania). Patrząc od przodu na tranzystor licząc od lewej to: B,C,E.
  • Poziom 10  
    A jakie powinny byc wskazania prawidłowe? Ale on moze dopiero wariowac po rozgrzaniu. Zamiennik to koszt w granicach 5 zł.
  • Poziom 16  
    Tranzystor mierzysz jak diodę, miernik też ma być tak samo ustawiony (widzę, że kolega niezbyt w tych tematach oblatany :-) ) Pomiar: plusowy przewód miernika podłącz na BAZĘ, czyli pierwsza nóżka od lewej. Czarny przewód miernika raz na emiter i raz na kolektor. W zależności od miernika mają wyjść dwa podobne odczyty (powiedzmy w okolicach 500-700Ω). Sprawdź też przejście pomiędzy kolektor - emiter czy nie ma zwarcia. Moim zdaniem Twój przypadek jak już pisałem to wadliwie działający któryś z kondensatorów, biorąc pod uwagę, że jest ich dosyć dużo, a Ty jak widzę nie bardzo obcykany prościej będzie zrobić zakup na allegro. Napisz czy dasz radę wylutować pamięć ? Jeżeli tak to nie musiałbyś nic kombinować z odczytem pamięci - po prostu z nowego licznika wylutujesz eprom i wstawisz ten swój i przebieg będziesz miał taki jak aktualnie.
  • Poziom 10  
    Witam.Podpinam sie pod temat,poniważ mam podobny problem.Polo Classic 1,9sdi.Licznik kompletnie nie działa.Tzn 99% nie działa.Nie działają żadne kontrolki,wskaźniki i do kompletu nie działa przełacznik kierunków.Światła awaryjne można włączyć i w tym wypadku działa kontrolka kierunków na liczniku.Działa podświetlenie licznika i zegarek.Auto odpala i jeździ bez problemu.Nastąpiło to po wymianie rozrusznika.Ale może to przypadek.Akunulator był oczywiście odłączony podczas wymiany rozrusznika.
  • Poziom 14  
    Piotre16 napisał:
    po załączeniu zapłonu wskazówka od obrotów kilka razy drgnie i ustawi się na pozycji 0 i po odpaleniu wszystko działa, wskazówka drga również po wyłączeniu zapłonu. Lecz zazwyczaj po przekręceniu kluczyka w pozycje zapłon lub po odpaleniu auta wskazówka od obrotomierza ciągle drga pod kreską 0 i nie działa prędkościomierz, wskaźnik od temperatury i paliwa działa również działają kontrolki i kilometry zlicza i jest godzina.

    U mnie są identyczne objawy (golf mk3 ale licznik z seata) tylko że ostatnio dodatkowo zgłupiał wskaźnik paliwa - buja się razem z autem, przy hamowaniu idzie maxa, przy przyspieszaniu opada-

    EDIT 5.04.13

    Dziś wymieniłem kondensatory ( 2x 470 uF i 1x100uF) oraz tranzystor ( nie mogłem dostać nigdzie BD 709 , wstawiłem BD 711)
    Prędkościomierz ożył, ale dziwna sprawa z obrotomierzem - przy włączonym zapłonie już nie drga , ale po odpaleniu, stoi w miejscu, dopiero po mocniejszym przegazowaniu podnosi się, ale nie opada, zatrzymuje się. Dodam że cyfrowy obrotomierz ( w trybie serwisowym licznika ) działa poprawnie - zresztą on działał cały czas.
  • Poziom 21  
    chciałem dołaczyc sie do tematu.
    Mam taki problem, że zrobiłem zwarcie na tranzystorze bd709 i popaiło mi sciezki
    jedną znalazłem, i kontrolki ozyły, ale druga od tranzystora niemam pojecia gdzie ma byc, licze na wasza pomoc, bo widze, ze macie z tymi licznikami doswiadczenie
    Polo Classic - licznik nic nie pokazuje

    pod kostką poprostu niewiem jak są ułożone sciezki, akurat przepaliło przy czrnej kostce
  • Poziom 16  
    Ten niebieski przewód na 100% masz źle przylutowany. Tam nie powinno być przejścia. Wylutuj go. Sprawdziłem na moim liczniku. Mam cały czas ten uszkodzony co się wyłącza po jakimś czasie.
    Na fotce zaznaczyłem Ci gdzie powinno być przejście (baza, kolektor, emiter).
    Polo Classic - licznik nic nie pokazuje
    Sprawdź jak to wygląda u Ciebie. Jak nie ma przejścia wg zdjęcia to dolutuj kabelki i sprawdź czy działa ? Przed podłączeniem sprawdź tranzystor BD709 czy nie ma zwarcia ? Przejście ma być tylko względem bazy. Pomiędzy kolektorem i emiterem nie ma być przejścia. Daj znać czy zadziała. Jeżeli nie to wylutuję u siebie zegary i sprawdzimy to jeszcze dokładniej. Emiter jeszcze idzie chyba na wskaźnik paliwa i do scalaka przy nim, ale na razie zrób jak na fotce. Powodzenia
  • Poziom 21  
    bardzo pomocna fotografia.
    tylko jest tak, jak odlutuje ten kabel niebieski to lekko swiecą wszystkie kontrolki kierunkowskazów dugich, ta ścieżka tez jest spalona jak widac na zdjeciu
    jak widac emiter najlepiej podłaczyc pod diode zenera
    w takim razie od czego jest ta spalona scieżka która widac na zdjeciu
    na zdjeciu zaznaczyłem przepalone sciezki
    Polo Classic - licznik nic nie pokazuje