Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

scania 4 - blokujące hamulce

Anlech i syn 13 Dec 2012 00:51 11097 22
GoodRam konkurs
  • #1
    Anlech i syn
    Level 9  
    Witam, od jakiegoś czasu mam problem z hamulcami w scanii 4 99' hamulce tarczowe. Mianowicie blokuje mi lewy zacisk. Siłowniki są sprawne na 100% były nawet zamieniane ( na próbę ), założyłem nowy zacisk bo myślałem że się zapieka i dalej nic nie pomogło. Lewa strona hamuje lepiej bo ściąga w lewo, mało tego dzisiejszej nocy jadąc autostradą stałą prędkością bez hamowania od 20km zaczęło blokować lewe koło. Zatrzymałem się, parę razy zaciągnąłem ręczny ruszyłem do przodu do tyłu, poczekałem aż trochę ostygł, odpuściłem regulatorem klocki i w drogę. Na razie jest dobrze, do następnego razu . Taka historia powtórzyła sie już kilka razy. Raz bez dłuższego hamowania , raz po hamowaniu. Pomocy koledzy. Gdzie szukać przyczyny !!!!
  • GoodRam konkurs
  • #2
    daro111
    Level 31  
    Witam.Podłącz manometry i pomierz ciśnienia na zaciągniętym ręcznym prawy i lewy siłownik oraz obwód hamulca zasadniczego i ręcznego.Porównaj czy są takie same,a najlepiej podaj tu.
  • GoodRam konkurs
  • #3
    Anlech i syn
    Level 9  
    Dzięki za szybką odpowiedź. Ciśnienie było sprawdzane na obu kołach , nie pamiętam wartości jakie przedstawiały ale na pewno były porównywalne. Różnica była tylko przed przekręceniem stacyjki i po przekręceniu. Może zawór siły hamowania , podziału hamowania, czy coś takiego, gdzie go szukać ?!
  • #4
    daro111
    Level 31  
    Anlech i syn wrote:
    Może zawór siły hamowania , podziału hamowania, czy coś takiego, gdzie go szukać ?!

    Przede wszystkim musisz ocenić czy hamulec blokowany jest mechanicznie czy pneumatycznie.Jeżeli pneumatycznie to albo z powodu zbyt małego ciśnienia w części sprężynowej siłownika lub pojawia się niewielkie ciśnienie w obwodzie hamulca zasadniczego, gdy pedał hamulca nie jest wciśnięty.Czy są jakieś komunikaty błędów w układzie hamulcowym ? Masz tam EBS czy ABS ?
  • #5
    kwantor
    Level 38  
    Czy sprawdzony został zacisk pod kątem samoregulacji?
    Może mechanizm wewnątrz zacisku nie wraca pod wpływem sprężyny, bo zgnite zatarte łożyska igiełkowe.
  • #6
    Anlech i syn
    Level 9  
    Scania ma tylko abs, błędów jako takich nie ma. Najprawdopodobniej pojawia się ciśnienie w hamulcu zasadniczym. Który zawór jest za to odpowiedzialny ? A jeśli zbyt małe ciśnienie na ręcznym to który ?
  • #7
    kwantor
    Level 38  
    Anlech i syn wrote:
    Scania ma tylko abs, błędów jako takich nie ma. Najprawdopodobniej pojawia się ciśnienie w hamulcu zasadniczym. Który zawór jest za to odpowiedzialny ? A jeśli zbyt małe ciśnienie na ręcznym to który ?


    Ciśnienie dozują modulatory, a na ręcznym nie ma być cisnienia, bo hamują wtedy sprężyny.
  • #8
    daro111
    Level 31  
    Jeżeli masz ABS to za bardzo nie ma się tam co zepsuć ,by podawało powietrze tylko na jedną stronę.Hamulec zasadniczy przedniej osi jest sterowany przez główny zawór hamulcowy z wyj.2.2 i biegnie do siłowników (prawy i lewy przód) poprzez elektrozawory ABS które są "normalnie otwarte" i jedynie modulują siłę hamowania przy poślizgu.Jedynie co mogło by się zdarzyć to załamany przewód powietrzny (gdzieś na odcinku siłownik -główny zawór ) lewej strony. wtedy po zahamowaniu jest ok ,ale po odpowietrzeniu układu mogło by pozostawać niewielkie ciśnienie ,które by powodowało lekkie blokowanie koła.To możesz sprawdzić kiedy podczas jazdy poczujesz że zaczyna blokować ,wtedy trzeba sprawdzić na złączu kontrolnym lewego siłownika czy przypadkiem nie ma tam resztek powietrza.Co do ręcznego możesz na czas prób rozblokować ręczny na lewym siłowniku .
  • #9
    Anlech i syn
    Level 9  
    Witam jeszcze raz. Scania posiada EBS a nie jak wcześniej pisałem tylko ABS, przepraszam za pomyłkę !!! Posiada jeden zawór EBS z prawej strony na ramie a z lewej strony pod skrzynką akumulatorów. Poprzedniej nocy znowu sytuacja się powtórzyła. W momencie blokowania nie ma ciśnienia w siłowniku hamulca zasadniczego, więc pozostaje (tak mi się wydaje) problem ze zbyt małym ciśnieniem na ręczny. Czy może być przyczyną lewy zawór EBS ?
  • #10
    multihunter
    Level 26  
    odpuszczanie klocków na samoregulatorze nie ma większego sensu, bo kilka wciśnięć pedałem i powracasz do stanu poprzedniego. Sprawdź czy w zacisku nie ma przypadkiem lodu, jak to zrobisz i nie przyniesie efektu to odpuść ręczny na siłowniku na tym kole co blokuje(czasem uszczelniacz blokuje powrót siłownika), dodatkowo możesz zamienić stronami modulatory, sprawdź też samoregulator na zacisku odpuszczając klocki jednocześnie zostawiając nasadkę/klucz i obserwować jak się reguluje/obraca podczas naciskania pedałem. Pierwsza os sterowana jest "bezpośrednio" z głównego czyli ile wciśniesz tyle pompnie
  • #11
    daro111
    Level 31  
    Anlech i syn wrote:
    Czy może być przyczyną lewy zawór EBS ?

    Jeżeli piszesz że w momencie blokowania nie ma powietrza na zasadniczym to pozostaje ręczny (z pneumatyki) .Ręczny można tak jak pisałem na czas prób rozblokować skręcając śrubę przy siłowniku.Jeżeli dalej będzie blokować to już tylko mechanicznie czyli zacisk itp.Modulator EBS będzie ok gdyby było inaczej to system EBS zgłaszał by problemy.
  • #12
    multihunter
    Level 26  
    istnieje możliwość że nie będzie żadnych błędów- uszkodzony czujnik ciśnienia. Tą ewentualność można wyeliminować po przez zamianę stron modulatorów, to nic nie kosztuje.
  • #13
    Rzexxnik
    Level 16  
    Mówisz, że masz jeden modulator? Jest zima, ten modulator prawdopodobnie Ci przymarza. Uważam że masz ten modulator do wymiany. Miałem tak kilka razy. Podłacz pod komputer i sprawdz jakie ciśnienia daje i czy spadają odrazu po odpuszczeniu hamulca. Jeśli tak tak nie jest to masz go do wymiany.
  • #14
    Anlech i syn
    Level 9  
    Modulatory EBS mam dwa na przednią oś i jeden pod siodłem na tylną. Odpuszczanie samoregulatorem ma sens !!! Chociażby po to żeby dalej jechać - do następnego blokowania. Jutro zamierzam wymienić lewy modulator EBS ( ten pod skrzynką akumulatorów )
  • #15
    kwantor
    Level 38  
    Ja bym za Chiny nie wymieniał, skoro stwierdziłes że podczas blokowania jest zero cisnienia na siłowniku.
    Przyczyna jest inna- mechaniczna, po prostu nie wraca dzwignia rozpierająca- jest kilka przyczyn: popękana sprężyna w siłowniku i gnój na pierwszej membranie, problem w łożyskowaniu dźwigni zacisku, bywa też przeciek powietrza wewnatrz silownika ze strony ręcznego.
    Jaki to straszny wyczyn wziąć reką i sprawdzić czy cofnął się siłownik po odhamowaniu.
    Jeśli sie nie cofnął do konca, to następna próba i odkręcenie przewodu od modulatora- tyle, aby wykluczyć jego niesprawność.
    Chyba, że to Twoje sprawdzanie to typu wydaje mi się.
    Mają być konkrety.
    Podmiana siłownika na nowy? czy zardzewiały wyleżany w pokrzywach?
  • #16
    daro111
    Level 31  
    kwantor wrote:
    Ja bym za Chiny nie wymieniał, skoro stwierdziłes że podczas blokowania jest zero cisnienia na siłowniku.
    Przyczyna jest inna- mechaniczna, po prostu nie wraca dzwignia rozpierająca

    Popieram kolegę kwantora ,wymiana modulatora nic nie da skoro nie ma powietrza na zasadniczym podczas blokowania. Rozblokuj jeszcze ręczny na lewej stronie by wyeliminować tą możliwość.Jak dalej będzie blokować to tylko mechanicznie.
  • #17
    Anlech i syn
    Level 9  
    Panowie, jak wcześniej pisałem siłowniki były zamieniane stronami, więc silownik jest na pewno sprawny. Na starym zacisku blokowało i na nowym dzieje się to samo. zaręczam że mechanicznie jest wszystko sprawne. Ciśnienia nie ma w hamulcu zasadniczym ale być może jest za małe ciśnienie na recznym, jutro przed wymianą modulatora to sprawdzę
  • #18
    karol-87
    Level 8  
    Witam Kolego Anlech i Syn chciałem się zapytac czy poradziłeś sobie z tym blokującym kołem w Scani. Bo u mnie dzieje się to samo, tyle że w ebs-ie jest bład bodajże 10/9. Jeśli tak to proszę o odpowiedz co było przyczyną?
  • #19
    Anlech i syn
    Level 9  
    Witam, kolego w zasadzie do dnia dzisiejszego nie wiem jaka była przyczyną. Tak jak pisalem, wymienialem zamienialem stronami zaciski, siłowniki, mierzylem ciśnienie na ręcznym i zasadniczym hamulcu i wszystko było dobrze - do następnej drogi. Zmieniłem takze zawór ebs i po jego zmianie zagrzanie hamulca pojawiło się tylko raz i do dnia dzisiejszego nie wystąpiło. Ale Nie dam palca uciąć ze to wina zaworu ebs. Jeśli ty masz błędy ebs to może podmienić z innego auta i zobaczyć jaką będzie reakcja, pomierz także ciśnienie na silownikach- u mnie to było w granicach 11atm. Pamiętam na pewno ze wartości na obu stronach były równe. Powodzenia
  • #20
    Anlech i syn
    Level 9  
    Witam, kolego w zasadzie do dnia dzisiejszego nie wiem jaka była przyczyną. Tak jak pisalem, wymienialem zamienialem stronami zaciski, siłowniki, mierzylem ciśnienie na ręcznym i zasadniczym hamulcu i wszystko było dobrze - do następnej drogi. Zmieniłem takze zawór ebs i po jego zmianie zagrzanie hamulca pojawiło się tylko raz i do dnia dzisiejszego nie wystąpiło. Ale Nie dam palca uciąć ze to wina zaworu ebs. Jeśli ty masz błędy ebs to może podmienić z innego auta i zobaczyć jaką będzie reakcja, pomierz także ciśnienie na silownikach- u mnie to było w granicach 11atm. Pamiętam na pewno ze wartości na obu stronach były równe. Powodzenia
  • #21
    Sir-Marko
    Level 2  
    Witam czy wiadomo co to była za przyczyna z tymi blokującymi hamulacmi, bo mam scanie 99r i dwa razy mi sie zblokowały hamulce prawy przód i prawa oś ciągnąc, oś wleczona i prawa strona ok, mechanicznie sprawdzalem wszystko ok, czyżby to był ten zawór EBS?
  • #22
    karol-87
    Level 8  
    Witam ja do dnia dzisiejszego nie wiem co jest przyczyna i dalej tak jeżdzę.
    Nie wiem czy to ma jakies znaczenie ale w innej scanii były słabe hamulce tzn. naczepa słabo hamowałą, wiec przelożyłem do niej zawór z jeszcze innej scanii ten co jest pod skrzynką akumulatorów, wtedy zaczeło mi palic hamulce z tyłu na prawej stronie. pozamieniałem te zawory tak jak były i narazie nie pali ale haulce są dalej słabe w naczepie, zostaje mi tylko wyregulowac ciągnik z naczepą. A w tej poprzedniej scani nie znam przyczyny i tak jezdze az moze sie kiedys wpadnie na jakis pomysł co z tym zrobic. Mechanicznie tez wszystko jest sprawne.
  • #23
    Sir-Marko
    Level 2  
    Witam, dziś zmieniam główny zawór siły hamowania, on jest pod maską ponieważ wyskoczył mi błąd, RED według kompa pokazało ze trzymałem hamulce ponad 2min, a wg nie było mnie w kabinie, a w aucie tylko palił sie zapłon, porozmawiałem z fachowcami i poczytałem troszke, mowią ze to może być blokujący sie pedał na sworzniu, lub ten zawór przepuszcza delikatnie powietrze, tam wychodzą 5 przewodów 4 na ham. w aucie, a 1 na ham. w przyczepie, tyle co mi jest wiadomo to on jest odp. za siłe hamowania, zawór nowy to 180zł na allegro z 12m-cy gwarancji, to nie żadne koszta, a i roboty nie dużo, dam znać co i jak po tyg.
    Pozdrawiam