Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

Miś21 01 Mar 2005 11:18 121045 42
  • #1 01 Mar 2005 11:18
    Miś21
    Poziom 10  

    Szukam pilnie, schematu podłączenia gniazda 13-to pinowego (Niemcy) do przyczepy.
    Proszę o pomoc.

    3 29
  • #2 01 Mar 2005 12:59
    Heroses
    Poziom 24  

    Szczerze mówiąc nie widziałem jeszcze takiego gniazda. Z reguły wszystkie mają takie same opisy wyprowadzeń więc kolejno
    30 > Masa
    58 L > lewe światło postojowe
    58 R > Prawe światło postojowe
    54 > STOP
    L > Lewy kierunkowskaz
    R > Prawy kierunkowskaz
    + lub 54+ > Światło dodatkowe (przeciwmgielne)

    To sa podstawowe światła które uprawiniają do poruszania się po drogach.

    6
  • #4 29 Mar 2009 14:41
    staszekel
    Poziom 1  

    Gniazdo 13 pin podłączenie:
    pin. nr -opis
    1. 44L -kierunkowskaz lewy,
    2. 52 -tylne przeciwmgielne,
    3. 31 -wspólna masa dla zacisków (1-8),
    4. 44R -kierukowskaz prawy,
    5. 58R -światło pozycyjne prawe,
    6. 54 -światło stop,
    7. 58L -światło pozycyjne lewe,
    8. 62 -światło cofania,
    9. (+) -plus z zacisku akumulatora,
    10. (+) -plus po przełączeniu stacyjki,
    11. wolny -rezerwa,
    12. wolny -rezerwa,
    13. 31 -wspólna masa dla zacisków (9-12).

    Tak powinno być podłączone gniazdo 13 pinowe z pocynowanymi końcówkami przewodów.
    Kolory przewodów stosuje się różne dla danego kraju.
    U nas proponuję czarny lub brąz na masę o większym przekroju niż pozostałe ponieważ masa jest wspólna i tym przewodem płynie większy prąd niż w pozostałych.
    Proponuję (0,75mm^2) a dla masy 1mm^2. Przy mniejszych przekrojach będą występować większe spadki napięć i przewód będzie pracować jak opór co widać w postaci utlenionych żył tych przewodów. Myślę, że to na temat gniazda wszystko.
    Dobrze jest je zabezpieczyć przed dostawaniem się wody.
    Pozdrawiam serdecznie.

    9
  • #5 17 Lip 2009 18:35
    borbet
    Poziom 12  

    staszekel napisał:
    Gniazdo 13 pin podłączenie:
    pin. nr -opis
    1. 44L -kierunkowskaz lewy,
    2. 52 -tylne przeciwmgielne,
    3. 31 -wspólna masa dla zacisków (1-8),
    4. 44R -kierukowskaz prawy,
    5. 58R -światło pozycyjne prawe,
    6. 54 -światło stop,
    7. 58L -światło pozycyjne lewe,
    8. 62 -światło cofania,
    9. (+) -plus z zacisku akumulatora,
    10. (+) -plus po przełączeniu stacyjki,
    11. wolny -rezerwa,
    12. wolny -rezerwa,
    13. 31 -wspólna masa dla zacisków (9-12).

    Tak powinno być podłączone gniazdo 13 pinowe z pocynowanymi końcówkami przewodów.
    Kolory przewodów stosuje się różne dla danego kraju.
    U nas proponuję czarny lub brąz na masę o większym przekroju niż pozostałe ponieważ masa jest wspólna i tym przewodem płynie większy prąd niż w pozostałych.
    Proponuję (0,75mm^2) a dla masy 1mm^2. Przy mniejszych przekrojach będą występować większe spadki napięć i przewód będzie pracować jak opór co widać w postaci utlenionych żył tych przewodów. Myślę, że to na temat gniazda wszystko.
    Dobrze jest je zabezpieczyć przed dostawaniem się wody.
    Pozdrawiam serdecznie.


    Mam 2 pytanka:

    1. Czy złącza 3 i 13 (masy) można ze sobą zewrzeć w gnieździe? Podpinam 13 pin gniazdo volvo V70 (do fabrycznego złącza) a tam jest tylko 1 gruba masa (na oko 4mm^2) i taki sam przekrój zastosuję do pinu nr 4. Może lepiej wyprowadzić z pinu 13 dodatkowy kabel (np. 2,5mm^2) i przykręcić gdzieś do masy samochodu?

    2. Do czego podpiąć pin nr 2a (przeciwmłowe powrót)? Volvo nie przewidziało takiego pinu w kostce do haka więc może nie będzie potrzebne. Zrobić rezerwowy przewód?

    Z góry dzięki za odpowiedzi

    PZDR

    3
  • #6 17 Lip 2009 18:54
    viper555
    spec od auto-elektro

    Oczywiście że mogą być podłączone razem ,tylko pytanie czy będziesz jeździł z przyczepą campingową bo piny 9-13 są do tego przeznaczone dlatego taki przekrój masy jeżeli nie to piny te są niepotrzebne. Po drugie jeżeli masz gniazdko bez odłączanego przeciwmgielnego to powrót niepotrzebny będzie świecił na przyczepie i samochodzie.P

    1
  • #7 17 Lip 2009 19:01
    borbet
    Poziom 12  

    viper555 napisał:
    Oczywiście że mogą być podłączone razem ,tylko pytanie czy będziesz jeździł z przyczepą campingową bo piny 9-13 są do tego przeznaczone dlatego taki przekrój masy jeżeli nie to piny te są niepotrzebne. Po drugie jeżeli masz gniazdko bez odłączanego przeciwmgielnego to powrót niepotrzebny będzie świecił na przyczepie i samochodzie.P


    Poprawiam gniazdo po druciarzach i chcę to zrobić porządnie i rozwojowo. Może kiedyś pociągnę jakiś domek na kółkach...

    Co do przekroju tej 2. masy to zrobić 2,5 czy 4mm^2?

    A co do PM to ono jest jakoś odłączane elektroniką auta, ale musiałbym wgrać jakiś soft w ASO lub nieASO. To się okaże po wpięciu bezpiecznika i próbie z włączonym PM.

    PZDR

    0
  • #8 17 Lip 2009 19:13
    viper555
    spec od auto-elektro

    Jeżeli chcesz oryginalnie to 13- 4mm² natomiast 3- 2.5mm² to maksimum i najlepiej podłączyć każdą osobno do masy.P

    0
  • #9 17 Lip 2009 19:26
    borbet
    Poziom 12  

    viper555 napisał:
    Jeżeli chcesz oryginalnie to 13- 4mm² natomiast 3- 2.5mm² to maksimum i najlepiej podłączyć każdą osobno do masy.P


    A może lepiej odwrotnie? Będę głównie używał przejściówki na 7pin, czyli masa 3 będzie w użyciu. Fabrycznie w złączu do wiązki haka masa ma 4mm^2 i jest tylko jedna.
    A może dla 3 i 13 dać 4mm^2?

    PZDR

    2
  • #10 18 Lip 2009 10:13
    viper555
    spec od auto-elektro

    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P

    5
  • #11 19 Lip 2009 22:26
    borbet
    Poziom 12  

    viper555 napisał:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P


    Oryginał jest do wtyczki z pinami, do które wpina się złącze wiązki haka. Hak mam oryginał, ale gniazdo zostało partacko zrobione.
    Już zrobiłem megawiązkę z plusami i jedną masą 2,5mm^2 drugą masą 4mm^2 i resztą 1,5mm^2 (w tym 2 wolne piny). Przekroje na oko są porównywalne z tymi w oryginalnym złączu (nie mylić z gniazdem) haka.
    Teraz trzeba to przeciągnąć przez otwór bagażnika o przymocować do złącza haka.

    PZDR

    3
  • #12 04 Lis 2009 09:18
    Pejter_aggro
    Poziom 9  

    w handlu dostępne są kostki, które moźna podpiąć do lamp i wtedy wszystko wygląda elegancko i profesjonalnie. Takie rozwiazanie stosowalem w Sharanie

    1
  • #14 22 Sie 2010 08:55
    viper555
    spec od auto-elektro

    W jakim samochodzie.P

    0
  • #15 24 Sie 2010 23:28
    bjorn1954
    Poziom 2  

    W Kangoo.bylo wsio ok ale od pewnego czasu zaczelo sie tak dziac,a moze wplyw na to ma swiatlo tylne przeciwmglowe,bo jak wlacze to przod swieci a tyl nie,sprawdzalem zarowke jest ok,gdzie szukac od czego zaczac

    Dodano po 2 [minuty]:

    tak sie dzieje jakby na przelocie pradu brakowalo zarowki bo tak sie zazwyczaj dzieje jak sie przepali zarowka,wtedy inne kierunki swieca z wieksza czestotliwoscia

    0
  • #16 09 Wrz 2010 17:57
    bjorn1954
    Poziom 2  

    Czy moge prosic,aby ktos znajacy sie na elektryce powiedzial mi czy mozna podlaczyc wiazke przewodow od gniazda hak bezposrednio do przewodow przy lampie bez koniecznosci posiadania przekaznika jaeger.Jest on praktycznie niedostepny,a mam wiazke do haka gdzie powinien byc ten przekaznik.

    0
  • #17 09 Wrz 2010 20:01
    Zico63
    Poziom 37  

    A jakie to auto?
    W pojazdach bez szyny CAN można prosto a w nowych z taką szyną (magistralą)musi być sterownik, komputer podłączenie dodatkowego obciążenia odczyta jako "awaria"

    0
  • #18 14 Wrz 2010 22:28
    bjorn1954
    Poziom 2  

    To jest francuz renaut Kangoo z 2000 roku.wiem ze we wiazce miejsce na sterownik jaeger jest,ale czy jest szyna can to nie wiem.

    0
  • #19 15 Wrz 2010 00:02
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W tym roczniku śmiało możesz podłączyć się w instalacje lamp.

    0
  • #20 17 Wrz 2010 15:57
    mgen
    Poziom 11  

    A ja mam inny drobny problem ale też z kostką 13p ;)

    Auto - OPEL VECTRA C (z fabrycznym modułem)
    W kostce 13 pinowej zanika mi światło STOP. Tzn. po naciśnięciu hamulca i trzymaniu światło w przyczepie pojawia się i po sekundzie znika. Reszta świateł jest ok.
    Ponieważ muszę holować przyczepę zanim zdiagnozuję ten moduł czy Waszym zdaniem bardzo źle będzie jeśli sam STOP wezmę sobie z tylnej lampy ale tylko do wysterowania cewki przekaźnika, który już da + na STOP przyczepy z np. akumulatora?
    Taki samochodowy przekaźnik obciąża instalację w mA więc komputer pojazdu tego nie powinien wykryć.

    0
  • #21 17 Wrz 2010 16:09
    Zico63
    Poziom 37  

    Może być, jak sądzę: 42W STOP-u przyczepy to zaledwie 3,5A a tyle wytrzyma nawet miniaturowy przekaźnik, biorący właśnie miliampery. A plus jest przecież w gnieździe!

    2
  • #22 17 Wrz 2010 16:40
    mgen
    Poziom 11  

    Zico63 napisał:
    Może być, jak sądzę: 42W STOP-u przyczepy to zaledwie 3,5A a tyle wytrzyma nawet miniaturowy przekaźnik, biorący właśnie miliampery. A plus jest przecież w gnieździe!


    Słusznie! Dzięki.

    0
  • #23 11 Lut 2011 23:33
    ziemek56
    Poziom 19  

    A moje pytanie jest:
    Chcę obok gniazda 13 pin (fabryczne w renault kangoo) doczepić gniazdo "stare" 7 pin, bym mógł ciągnąć zwykłą przyczepkę. Oba układy pinów mam.
    Czy mogę po prostu podpiąć odczepy z tyłu gniazda ?
    Czy komputer nie będzie warczał. bo wyczuje "obcego" ?

    Przepraszam za odświeżenie starego tematu ale poco nowy
    Ślicznie dziękuję, Ziemowit.

    1
  • #24 12 Lut 2011 00:04
    Zico63
    Poziom 37  

    Jeśli jest komputer - gniazdo powinno być podłączone poprzez moduł do systemu CAN (czy też o innej nazwie, lecz separujący gniazdo od instalacji) i wówczas przypięcie kolejnego gniazda będzie komputerowi "ganz egal"; gdy nie ma komputera na pokładzie - jest to tym bardziej obojętne. Do obu przypadków odnosi się jednak uwaga: powinno się przypinać obciążenie (czyt. przyczepkę) równocześnie do jednego tylko gniazdka, ze względów wytrzymałości elektrycznej przewodów.
    Ale mam inną propozycję: tzw. "adapter-przejściówka - 13pin/7pin" - po wrzuceniu tych słów przez Kolegę w Googla, wszystko będzie jasne.

    0
  • #25 12 Lut 2011 00:34
    ziemek56
    Poziom 19  

    O adapterze słyszałem lecz typowa blondynka będzie jeździć i dlatego wolę po chłopsku zrobić. Oczywiście tylko jedna wtyczka na raz.
    Piękne dzięki. Jutro albo w poniedziałek robię. Po sprawdzeniu oczywiście dam wiadomość w temacie. Ziemowit.

    1
  • #26 12 Lut 2011 04:44
    Zico63
    Poziom 37  

    Ja jeszcze uzupełnię mój poprzedni post. Otóż ktoś może o mym poście pomyśleć: „Zwariował? Co on pisze, jakie dwie naraz przyczepki?”
    Otóż widziałem niedawno (jechałem obok kilka skrzyżowań) Fiata Doblo ciągnącego przyczepę z ładunkiem zasłaniającym fabryczne lampy przyczepy. Właściciel wpadł na podobny pomysł, założył dwa gniazdka – do drugiego podpiął tzw. „belkę” czyli na belce z deski czy jakiegoś profilu zamontowane lampy, powtarzające fabryczne lampy przyczepy. Pomysł miał dobry ale wykonał tragicznie: prawdopodobnie podpiął się „na żywca” pod przewody do lamp pojazdu, już i tak zasilane niteczkowatymi przewodami Fiata - zamiast wykonać profesjonalnie nowe, grubymi kablami położone, zasilania gniazd i to na przekaźnikach (coś na wzór modułu do CAN). W efekcie nic nie świeciło jak trzeba: lampy samochodu, przyczepy i belki ledwo żarzyły (np. przy hamowaniu + kierunkowskazy) a co działo się z kablami pojazdu – strach myśleć.
    Stąd te moje uwagi.

    -1
  • #27 12 Lut 2011 22:23
    ziemek56
    Poziom 19  

    Też często używam "belki", zwłaszcza jak trzeba szybko i ... kupa w przyczepie. Ale wtedy tylko belka - dla mnie oczywiste. Jeszcze raz dziękuję.

    0
  • #28 24 Mar 2011 08:08
    PKi
    Poziom 21  

    Witajcie, jakimi bezpiecznikami zabezpieczyć obwody stały plus i plus po stacyjce?

    0
  • #29 24 Mar 2011 11:54
    Zico63
    Poziom 37  

    W zależności od używanego sprzętu i sposobu podłączenia (np. styk 15 czy jest przez przekaźnik; tak właściwie to zawsze tak być powinien!) - polecałbym nie przekroczyć 20A na 30 - stały plus oraz 15A na 15 plusa po stacyjce. Więcej nie potrzeba i nie zniesie też gniazdo/wtyk!

    0
  • #30 07 Sty 2013 13:44
    goliat777
    Poziom 1  

    viper555 napisał:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P


    po co jest ten szary stycznik z dwoma szarymi kablami. jak włożę wtyczkę to co on załącza.???

    3
  Szukaj w 5mln produktów