Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

Miś21 01 Mar 2005 11:18 159745 43
IGE-XAO
  • #1
    Miś21
    Level 11  
    Szukam pilnie, schematu podłączenia gniazda 13-to pinowego (Niemcy) do przyczepy.
    Proszę o pomoc.
  • IGE-XAO
  • #2
    Heroses
    Level 24  
    Szczerze mówiąc nie widziałem jeszcze takiego gniazda. Z reguły wszystkie mają takie same opisy wyprowadzeń więc kolejno
    30 > Masa
    58 L > lewe światło postojowe
    58 R > Prawe światło postojowe
    54 > STOP
    L > Lewy kierunkowskaz
    R > Prawy kierunkowskaz
    + lub 54+ > Światło dodatkowe (przeciwmgielne)

    To sa podstawowe światła które uprawiniają do poruszania się po drogach.
  • #4
    staszekel
    Level 1  
    Gniazdo 13 pin podłączenie:
    pin. nr -opis
    1. 44L -kierunkowskaz lewy,
    2. 52 -tylne przeciwmgielne,
    3. 31 -wspólna masa dla zacisków (1-8),
    4. 44R -kierukowskaz prawy,
    5. 58R -światło pozycyjne prawe,
    6. 54 -światło stop,
    7. 58L -światło pozycyjne lewe,
    8. 62 -światło cofania,
    9. (+) -plus z zacisku akumulatora,
    10. (+) -plus po przełączeniu stacyjki,
    11. wolny -rezerwa,
    12. wolny -rezerwa,
    13. 31 -wspólna masa dla zacisków (9-12).

    Tak powinno być podłączone gniazdo 13 pinowe z pocynowanymi końcówkami przewodów.
    Kolory przewodów stosuje się różne dla danego kraju.
    U nas proponuję czarny lub brąz na masę o większym przekroju niż pozostałe ponieważ masa jest wspólna i tym przewodem płynie większy prąd niż w pozostałych.
    Proponuję (0,75mm^2) a dla masy 1mm^2. Przy mniejszych przekrojach będą występować większe spadki napięć i przewód będzie pracować jak opór co widać w postaci utlenionych żył tych przewodów. Myślę, że to na temat gniazda wszystko.
    Dobrze jest je zabezpieczyć przed dostawaniem się wody.
    Pozdrawiam serdecznie.
  • #5
    borbet
    Level 13  
    staszekel wrote:
    Gniazdo 13 pin podłączenie:
    pin. nr -opis
    1. 44L -kierunkowskaz lewy,
    2. 52 -tylne przeciwmgielne,
    3. 31 -wspólna masa dla zacisków (1-8),
    4. 44R -kierukowskaz prawy,
    5. 58R -światło pozycyjne prawe,
    6. 54 -światło stop,
    7. 58L -światło pozycyjne lewe,
    8. 62 -światło cofania,
    9. (+) -plus z zacisku akumulatora,
    10. (+) -plus po przełączeniu stacyjki,
    11. wolny -rezerwa,
    12. wolny -rezerwa,
    13. 31 -wspólna masa dla zacisków (9-12).

    Tak powinno być podłączone gniazdo 13 pinowe z pocynowanymi końcówkami przewodów.
    Kolory przewodów stosuje się różne dla danego kraju.
    U nas proponuję czarny lub brąz na masę o większym przekroju niż pozostałe ponieważ masa jest wspólna i tym przewodem płynie większy prąd niż w pozostałych.
    Proponuję (0,75mm^2) a dla masy 1mm^2. Przy mniejszych przekrojach będą występować większe spadki napięć i przewód będzie pracować jak opór co widać w postaci utlenionych żył tych przewodów. Myślę, że to na temat gniazda wszystko.
    Dobrze jest je zabezpieczyć przed dostawaniem się wody.
    Pozdrawiam serdecznie.


    Mam 2 pytanka:

    1. Czy złącza 3 i 13 (masy) można ze sobą zewrzeć w gnieździe? Podpinam 13 pin gniazdo volvo V70 (do fabrycznego złącza) a tam jest tylko 1 gruba masa (na oko 4mm^2) i taki sam przekrój zastosuję do pinu nr 4. Może lepiej wyprowadzić z pinu 13 dodatkowy kabel (np. 2,5mm^2) i przykręcić gdzieś do masy samochodu?

    2. Do czego podpiąć pin nr 2a (przeciwmłowe powrót)? Volvo nie przewidziało takiego pinu w kostce do haka więc może nie będzie potrzebne. Zrobić rezerwowy przewód?

    Z góry dzięki za odpowiedzi

    PZDR
  • #6
    viper555
    Level 39  
    Oczywiście że mogą być podłączone razem ,tylko pytanie czy będziesz jeździł z przyczepą campingową bo piny 9-13 są do tego przeznaczone dlatego taki przekrój masy jeżeli nie to piny te są niepotrzebne. Po drugie jeżeli masz gniazdko bez odłączanego przeciwmgielnego to powrót niepotrzebny będzie świecił na przyczepie i samochodzie.P
  • #7
    borbet
    Level 13  
    viper555 wrote:
    Oczywiście że mogą być podłączone razem ,tylko pytanie czy będziesz jeździł z przyczepą campingową bo piny 9-13 są do tego przeznaczone dlatego taki przekrój masy jeżeli nie to piny te są niepotrzebne. Po drugie jeżeli masz gniazdko bez odłączanego przeciwmgielnego to powrót niepotrzebny będzie świecił na przyczepie i samochodzie.P


    Poprawiam gniazdo po druciarzach i chcę to zrobić porządnie i rozwojowo. Może kiedyś pociągnę jakiś domek na kółkach...

    Co do przekroju tej 2. masy to zrobić 2,5 czy 4mm^2?

    A co do PM to ono jest jakoś odłączane elektroniką auta, ale musiałbym wgrać jakiś soft w ASO lub nieASO. To się okaże po wpięciu bezpiecznika i próbie z włączonym PM.

    PZDR
  • IGE-XAO
  • #8
    viper555
    Level 39  
    Jeżeli chcesz oryginalnie to 13- 4mm² natomiast 3- 2.5mm² to maksimum i najlepiej podłączyć każdą osobno do masy.P
  • #9
    borbet
    Level 13  
    viper555 wrote:
    Jeżeli chcesz oryginalnie to 13- 4mm² natomiast 3- 2.5mm² to maksimum i najlepiej podłączyć każdą osobno do masy.P


    A może lepiej odwrotnie? Będę głównie używał przejściówki na 7pin, czyli masa 3 będzie w użyciu. Fabrycznie w złączu do wiązki haka masa ma 4mm^2 i jest tylko jedna.
    A może dla 3 i 13 dać 4mm^2?

    PZDR
  • #10
    viper555
    Level 39  
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P
  • #11
    borbet
    Level 13  
    viper555 wrote:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P


    Oryginał jest do wtyczki z pinami, do które wpina się złącze wiązki haka. Hak mam oryginał, ale gniazdo zostało partacko zrobione.
    Już zrobiłem megawiązkę z plusami i jedną masą 2,5mm^2 drugą masą 4mm^2 i resztą 1,5mm^2 (w tym 2 wolne piny). Przekroje na oko są porównywalne z tymi w oryginalnym złączu (nie mylić z gniazdem) haka.
    Teraz trzeba to przeciągnąć przez otwór bagażnika o przymocować do złącza haka.

    PZDR
  • #12
    Pejter_aggro
    Level 10  
    w handlu dostępne są kostki, które moźna podpiąć do lamp i wtedy wszystko wygląda elegancko i profesjonalnie. Takie rozwiazanie stosowalem w Sharanie
  • #15
    bjorn1954
    Level 2  
    W Kangoo.bylo wsio ok ale od pewnego czasu zaczelo sie tak dziac,a moze wplyw na to ma swiatlo tylne przeciwmglowe,bo jak wlacze to przod swieci a tyl nie,sprawdzalem zarowke jest ok,gdzie szukac od czego zaczac

    Dodano po 2 [minuty]:

    tak sie dzieje jakby na przelocie pradu brakowalo zarowki bo tak sie zazwyczaj dzieje jak sie przepali zarowka,wtedy inne kierunki swieca z wieksza czestotliwoscia
  • #16
    bjorn1954
    Level 2  
    Czy moge prosic,aby ktos znajacy sie na elektryce powiedzial mi czy mozna podlaczyc wiazke przewodow od gniazda hak bezposrednio do przewodow przy lampie bez koniecznosci posiadania przekaznika jaeger.Jest on praktycznie niedostepny,a mam wiazke do haka gdzie powinien byc ten przekaznik.
  • #17
    Zico63
    Level 37  
    A jakie to auto?
    W pojazdach bez szyny CAN można prosto a w nowych z taką szyną (magistralą)musi być sterownik, komputer podłączenie dodatkowego obciążenia odczyta jako "awaria"
  • #18
    bjorn1954
    Level 2  
    To jest francuz renaut Kangoo z 2000 roku.wiem ze we wiazce miejsce na sterownik jaeger jest,ale czy jest szyna can to nie wiem.
  • #19
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W tym roczniku śmiało możesz podłączyć się w instalacje lamp.
  • #20
    mgen
    Level 11  
    A ja mam inny drobny problem ale też z kostką 13p ;)

    Auto - OPEL VECTRA C (z fabrycznym modułem)
    W kostce 13 pinowej zanika mi światło STOP. Tzn. po naciśnięciu hamulca i trzymaniu światło w przyczepie pojawia się i po sekundzie znika. Reszta świateł jest ok.
    Ponieważ muszę holować przyczepę zanim zdiagnozuję ten moduł czy Waszym zdaniem bardzo źle będzie jeśli sam STOP wezmę sobie z tylnej lampy ale tylko do wysterowania cewki przekaźnika, który już da + na STOP przyczepy z np. akumulatora?
    Taki samochodowy przekaźnik obciąża instalację w mA więc komputer pojazdu tego nie powinien wykryć.
  • #21
    Zico63
    Level 37  
    Może być, jak sądzę: 42W STOP-u przyczepy to zaledwie 3,5A a tyle wytrzyma nawet miniaturowy przekaźnik, biorący właśnie miliampery. A plus jest przecież w gnieździe!
  • #22
    mgen
    Level 11  
    Zico63 wrote:
    Może być, jak sądzę: 42W STOP-u przyczepy to zaledwie 3,5A a tyle wytrzyma nawet miniaturowy przekaźnik, biorący właśnie miliampery. A plus jest przecież w gnieździe!


    Słusznie! Dzięki.
  • #23
    ziemek56
    Level 22  
    A moje pytanie jest:
    Chcę obok gniazda 13 pin (fabryczne w renault kangoo) doczepić gniazdo "stare" 7 pin, bym mógł ciągnąć zwykłą przyczepkę. Oba układy pinów mam.
    Czy mogę po prostu podpiąć odczepy z tyłu gniazda ?
    Czy komputer nie będzie warczał. bo wyczuje "obcego" ?

    Przepraszam za odświeżenie starego tematu ale poco nowy
    Ślicznie dziękuję, Ziemowit.
  • #24
    Zico63
    Level 37  
    Jeśli jest komputer - gniazdo powinno być podłączone poprzez moduł do systemu CAN (czy też o innej nazwie, lecz separujący gniazdo od instalacji) i wówczas przypięcie kolejnego gniazda będzie komputerowi "ganz egal"; gdy nie ma komputera na pokładzie - jest to tym bardziej obojętne. Do obu przypadków odnosi się jednak uwaga: powinno się przypinać obciążenie (czyt. przyczepkę) równocześnie do jednego tylko gniazdka, ze względów wytrzymałości elektrycznej przewodów.
    Ale mam inną propozycję: tzw. "adapter-przejściówka - 13pin/7pin" - po wrzuceniu tych słów przez Kolegę w Googla, wszystko będzie jasne.
  • #25
    ziemek56
    Level 22  
    O adapterze słyszałem lecz typowa blondynka będzie jeździć i dlatego wolę po chłopsku zrobić. Oczywiście tylko jedna wtyczka na raz.
    Piękne dzięki. Jutro albo w poniedziałek robię. Po sprawdzeniu oczywiście dam wiadomość w temacie. Ziemowit.
  • #26
    Zico63
    Level 37  
    Ja jeszcze uzupełnię mój poprzedni post. Otóż ktoś może o mym poście pomyśleć: „Zwariował? Co on pisze, jakie dwie naraz przyczepki?”
    Otóż widziałem niedawno (jechałem obok kilka skrzyżowań) Fiata Doblo ciągnącego przyczepę z ładunkiem zasłaniającym fabryczne lampy przyczepy. Właściciel wpadł na podobny pomysł, założył dwa gniazdka – do drugiego podpiął tzw. „belkę” czyli na belce z deski czy jakiegoś profilu zamontowane lampy, powtarzające fabryczne lampy przyczepy. Pomysł miał dobry ale wykonał tragicznie: prawdopodobnie podpiął się „na żywca” pod przewody do lamp pojazdu, już i tak zasilane niteczkowatymi przewodami Fiata - zamiast wykonać profesjonalnie nowe, grubymi kablami położone, zasilania gniazd i to na przekaźnikach (coś na wzór modułu do CAN). W efekcie nic nie świeciło jak trzeba: lampy samochodu, przyczepy i belki ledwo żarzyły (np. przy hamowaniu + kierunkowskazy) a co działo się z kablami pojazdu – strach myśleć.
    Stąd te moje uwagi.
  • #27
    ziemek56
    Level 22  
    Też często używam "belki", zwłaszcza jak trzeba szybko i ... kupa w przyczepie. Ale wtedy tylko belka - dla mnie oczywiste. Jeszcze raz dziękuję.
  • #28
    PKi
    Level 21  
    Witajcie, jakimi bezpiecznikami zabezpieczyć obwody stały plus i plus po stacyjce?
  • #29
    Zico63
    Level 37  
    W zależności od używanego sprzętu i sposobu podłączenia (np. styk 15 czy jest przez przekaźnik; tak właściwie to zawsze tak być powinien!) - polecałbym nie przekroczyć 20A na 30 - stały plus oraz 15A na 15 plusa po stacyjce. Więcej nie potrzeba i nie zniesie też gniazdo/wtyk!
  • #30
    goliat777
    Level 1  
    viper555 wrote:
    Schemat podłączenia gniazda 13-to pinowego do przyczepy.

    Po co poprawiać oryginał.P


    po co jest ten szary stycznik z dwoma szarymi kablami. jak włożę wtyczkę to co on załącza.???