Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Montaż listwy zębatej (zapas 1,5mm)

lu106 26 Nov 2013 18:27 14298 16
lampy.pl
  • #1
    lu106
    Level 15  
    Witam
    Czemu ma służyć zalecany odstęp od koła zębatego do listwy zębatej.

    Czy w listwach pras-tiko i podobnych też należy zostawić luzy 1,5mm?
    Pozdrawiam.
  • lampy.pl
  • Helpful post
    #2
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Luz ma być zawsze. W razie niedokładności montażu, zmiany geometrii bramy na skutek np. osiadania lub lekkiego odkształcenia elementów konstrukcji albo jak coś po prostu wlezie w zębatkę - luz to odstęp bezpieczeństwa (poza tym KAŻDA przekładnia zębata ma zawsze luz z racji tolerancji spasowania elementów a przekładnia listwa zębata-zębatka napędu to szczyt precyzji nie jest).
    Brama nie może przez listwę opierać się swoim ciężarem na zębatce napędu bo w ekspresowym tempie szlag trafi łożyskowanie tej zębatki (a listwa plastkiowa szybciutko się wyrobi albo po prostu trzaśnie) - delikatna obudowa ze spieku i niewielkie łożyska w napędzie to nie to samo co pancerne rolki zawieszenia bramy
  • #3
    lu106
    Level 15  
    kotbury wrote:
    Luz ma być zawsze. W razie niedokładności montażu, zmiany geometrii bramy na skutek np. osiadania lub lekkiego odkształcenia elementów konstrukcji albo jak coś po prostu wlezie w zębatkę - luz to odstęp bezpieczeństwa (poza tym KAŻDA przekładnia zębata ma zawsze luz z racji tolerancji spasowania elementów a przekładnia listwa zębata-zębatka napędu to szczyt precyzji nie jest).
    Brama nie może przez listwę opierać się swoim ciężarem na zębatce napędu bo w ekspresowym tempie szlag trafi łożyskowanie tej zębatki (a listwa plastkiowa szybciutko się wyrobi albo po prostu trzaśnie) - delikatna obudowa ze spieku i niewielkie łożyska w napędzie to nie to samo co pancerne rolki zawieszenia bramy


    A używasz czasem plastikowych list czy zawsze lepiej jest dać metalową ?
  • Helpful post
    #4
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Co prawda zajmuje się głównie stroną elektryczną ale kilka rzeczy jest jasnych: cena podobna, plastik cichszy ale raczej do lekkich bram - tak powiedzmy do stu kilo (w końcu to nie kevlar ani włókno węglowe a nylon - chyba nieco mniej wytrzymały od stali), z drugiej strony stalowa listwa bardziej zjeżdża zębatkę ale w domowych zastosowaniach to raczej bez znaczenia.
    Co do długowieczności plastiku to może ktoś serwisujący bramy od kilkunastu lat się wypowie ....

    PS. Ja współpracuję z gościem, który robi bramy raczej większe i półprzemysłowe więc używamy wyłącznie metalowych zębatek.
  • lampy.pl
  • Helpful post
    #5
    nikusert
    Level 40  
    Witam
    Brama na listwie plastikowej pracuje owiele ciszej niż na metalowej.Bramy montuję razem z kuzynem ,on robi bramę ,montuje sam ,lub razem .Ja jak kolega kotbury zajmuję się sprawami elektrycznymi .Dawniej była montowana listwa metalowa,teraz tylko dajemy plastikową,nawet przy długich bramach.
  • Helpful post
    #6
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Stalowe sa o szerokości 8 i 12 mm, a nylonowe mają ponad 20mm szerokości i nie wycinają koła zębatego jak koledzy wyżej napisali. Widziałem uszkodzone zmielone zęby na listwie nylonowej , ale z przyczyna błędnego montażu ( zbyt duży luz nad kołem zębatym). Naprawa polega na wymianie jednego segnentu o dł. np 0,33m. Tylko te mocne listwy w odcinkach 0,33 mb są godne polecenia, co daje 6 wkrętów/śrub na 1mb. Inne w odcinkach o,66 i 1m sa gorszej jakości i maja mniej mocowań. U mnie taka istwa pracuje ponad 8 lat i nie widać za bardzo specjalnego zużycia. Koło zębate też wygląda normalnie z typowymi śladami używania.
  • #7
    lu106
    Level 15  
    nikusert wrote:
    Witam
    Brama na listwie plastikowej pracuje owiele ciszej niż na metalowej.Bramy montuję razem z kuzynem ,on robi bramę ,montuje sam ,lub razem .Ja jak kolega kotbury zajmuję się sprawami elektrycznymi .Dawniej była montowana listwa metalowa,teraz tylko dajemy plastikową,nawet przy długich bramach.


    Nawet dla otwarcia 10m ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    andrzej lukaszewicz wrote:
    Stalowe sa o szerokości 8 i 12 mm, a nylonowe mają ponad 20mm szerokości i nie wycinają koła zębatego jak koledzy wyżej napisali. Widziałem uszkodzone zmielone zęby na listwie nylonowej , ale z przyczyna błędnego montażu ( zbyt duży luz nad kołem zębatym). Naprawa polega na wymianie jednego segnentu o dł. np 0,33m. Tylko te mocne listwy w odcinkach 0,33 mb są godne polecenia, co daje 6 wkrętów/śrub na 1mb. Inne w odcinkach o,66 i 1m sa gorszej jakości i maja mniej mocowań. U mnie taka istwa pracuje ponad 8 lat i nie widać za bardzo specjalnego zużycia. Koło zębate też wygląda normalnie z typowymi śladami używania.


    Ale faktycznie te listwy 33cm są lepsze od 100cm ?
    Czy głównie chodzi ci o to że są dwa więcej mocowania ?

    Dodano po 4 [godziny] 43 [minuty]:

    A co zalecacie do bram przemysłowych, które często są używane ?
  • Helpful post
    #8
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    lu106 wrote:
    Ale faktycznie te listwy 33cm są lepsze od 100cm ?
    Czy głównie chodzi ci o to że są dwa więcej mocowania ?

    Dwa więcej , ale w stosunku 4do 6 czyli o 50% wiecej mocowań na tej samej długości, czyli mniejsze odkształcenia, większa sztywność. Ponadto te popularne listwy 1m są dużo cieńsze w przekroju, a mają tylko szersze zęby, a cały korpus jest odchudzony, co utrudnia montaż blach wyłączników krańcowych czy magnesów.
    Przy bardzo ciężkich bramach przemysłowych stosuje się listwy stalowe o większej szerokości czyli 12mm.
  • #9
    lu106
    Level 15  
    A ktoś próbował listwy metalowe nie spawać tylko przykręcać ?
    Bo często bramy są ocynkowane i pomalowane i szkoda taką później bramę spawać .
  • Helpful post
    #10
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Niektórzy próbowali - był tu nawet taki temat - gość gwintował gwintownikiem zgrubnym (nr I - coby szpilka ciasno wchodziła) dwustronne szpilki, raz ciasno wkręcał w prowadnicę a potem na szpilki nakładał tulejki i listwy a na koniec łapał nakrętkami.
    Z racji małej grubości ścianki prowadnicy (ok 2 mm) taki gwint słabo trzyma i jest podatny na wyrwanie szpilki.
    Inne podejście czyli śruby na wylot też słabo wykonalne - trochę ciężko dokręcić nakrętkę lub wcisnąć śrubę przez półcentymetrową szczelinę na dole prowadnicy.... (chyba że wiercić otwory po drugiej stronie prowadnicy coby mieć dostęp - ale chyba już lepiej spawać). Kolejny problem to wystający wewnątrz prowadnicy łeb śruby albo nakrętka haczące o rolki - stąd przytoczony pomysł ze szpilkami.
  • Helpful post
    #12
    yarpen86
    Level 25  
    Witam,

    Ja z racji bycia na bakier ze sztuka estetycznego spawania stosuje nitonakrętki, sposób sprawdza się dobrze choć precyzyjne wiercenie otworów i mocowanie nitonakrętek wymaga trochę wprawy (pomyłka nawet o milimetr potrafi sporo nerwów zepsuć). Tak, że działa to dobrze ale montaż jest trudniejszy niż spawanie.

    Pozdrawiam.
  • #13
    lu106
    Level 15  
    yarpen86 wrote:
    Witam,

    Ja z racji bycia na bakier ze sztuka estetycznego spawania stosuje nitonakrętki, sposób sprawdza się dobrze choć precyzyjne wiercenie otworów i mocowanie nitonakrętek wymaga trochę wprawy (pomyłka nawet o milimetr potrafi sporo nerwów zepsuć). Tak, że działa to dobrze ale montaż jest trudniejszy niż spawanie.

    Pozdrawiam.



    A jakie stosujesz nitonakrętki na śrubę M6 czy M8 ?
    Zawsze stosujesz nitonakrętki kołnierz cylindryczne czy kołnierz stożkowy ?
  • Helpful post
    #14
    yarpen86
    Level 25  
    Witam,

    Stosuję nakrętki M8 głównie dlatego, że listwy zębate maja fabryczne otwory dopasowane do takich śrub. Nitonakrętki stosuję z kołnierzem cylindrycznym ale raczej z przyzwyczajenia przy kupowaniu niż jakichś technicznych powodów.

    Pozdrawiam.
  • #15
    lu106
    Level 15  
    Bo ja myślałem o nitonakrętkach M6. Dodatkowo zastosować stożkowe, żeby ten element z listwy zębatej co spawamy przykrył całą nitonakrętkę. Wszystko przykleić śrubą M6 z podkładką. Może M8 mocniej ale z M6 mamy więcej regulacji.
  • Helpful post
    #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Mała uwaga do wypowiedzi powyżej: Listwy są z nylonu, a nie z teflonu i te porządne maja w środku "nośny" rdzeń stalowy. Z samego tworzywa sa uchwyty i zęby . Wymiana elementu np 0,33m jest banalnie łatwa 2 wkręty i wysunięcie/wsunięcie w profil typu jaskółczy ogon.
    Zaleta "plastikowych " lister jest ich łatwość montażu i w razie pomyłki łatwa korekta.
    Poważną wadą jak napisał kol. Mareczny - wymagany i przewidziany wcześniej profil wzdłuż głównego.
    Mareczny wrote:
    nie można zamocować jej na szynie bramy,

    Można i juz to robiłem- wiercę i gwintuję otwory pod śruby M6 i dobieram odpowiedniej długości śruby ( M6x10-12) tak by nie wystawały wewnątrz profila więcej niz 1mm. I nie zajmuje to wcale tak dużo czasu i pracy jak by sie wydawało . Bardzo solidne mocownie, lepsze niż na samowiercące wkręty, bo profil główny jest z grubego materiału4-5mm lub i więcej.
    Ale takie mocowanie ma wadę i w stalowych i nylonowych listwach - jest zbyt blisko ziemi. W lato kupa piachu po deszczu odbijającym sie od podłoża , w zimę wiadomo- śnieg.