Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

J5/C25 2,5TD - Podawanie paliwa pod ciśnieniem zmienia pracę silnika.

audiotech 16 Feb 2014 15:54 2517 16
  • #1
    audiotech
    Level 15  
    Witajcie ponownie.
    Temat jest kontynuacją poprzedniego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2756344.html który wylądował w koszu.



    Chcę się pozbyć elektrycznej pompy paliwa bo nie było jej w oryginale.
    Zauważyłem, że jak paliwo jest "wtłaczane" do pompy wtryskowej za pomocą pompy elektrycznej, to silnik pracuje bardziej dizlowato, twardo, ale prawie żadnych spalin nie widać.
    Natomiast jak pompa wtryskowa zasysa paliwo samodzielnie, czyli zgodnie z pierwotną konstrukcją, to silnik pracuje bardzo miękko, przyjemnie, ale dymi na szaro-biało.
    .
    Obejrzyjcie filmik i posłuchajcie klekotu z tego zjawiska:
    .................................................
    http://www.youtube.com/watch?v=-5NFrRm2I_s&feature=youtu.be
    .................................................
    Przy odłączaniu e-pompy pojawia się powietrze które dostaje się przez chwilowo luźne połączenia i przewód przelewowy, stad nierówna praca.
    Jak było szczelnie to kręcił się równiutko.

    Tak sobie myślę, że wtłaczane paliwo szybciej napełnia sekcję, przez co szybciej osiąga ciśnienie wtrysku i tym samym wpływa na przyśpieszenie kąta początku wtrysku.
    Czy to logiczne i prawdziwe zjawisko?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #2
    rzemyk90
    Level 20  
    Tu leży głównie problem z obenością powietrza w oleju napędowym. Zapowietrzony układ wtryskowy powoduje nierówną pracę silnika i spaliny widoczne na filmie(spalanie niecałkowite) . Sprawdź dokładnie układ paliwowy pod względem szczelności. Jeśli nie pomoże, zastosuj kroplówkę , podłącz się bezpośrednio pod pompę, ale zastosuj filtr przepływowy.
  • Helpful post
    #3
    żałosna udręka
    Level 33  
    Jak uszczelnisz układ paliwowy to będziemy dyskutować. Niewielkie bąble mogą powodować dymienie, bo są wtryskiwane z paliwem i zakłócają pracę wtryskiwacza. Rozrzedzają też paliwo w pompie, przez co wpływają na inne działanie regulatorów mechanicznych. Co do dźwięku to jest diesel, więc ma klekotać, a na wolnych obrotach nie dymić.
  • Helpful post
    #4
    domex32
    Moderator of Cars
    Nie pracująca pompa elektryczna też powoduje barierę na drodze przepływu paliwa.
  • #5
    audiotech
    Level 15  
    Dziękuję że się nie zniechęciliście.
    Ja tylko na potrzeby filmu prowizorycznie i bez uszczelnienia podłączyłem.
    Zapewniam że jak układ był szczelny to silniczek kręcił się równiutko, tyle tylko że pojawiały się różnice o których piszę.

    Bez e-pompy praca silnika jest miękka ale są spaliny.
    Z e-pompą praca jest mocno dizlowata, twarda ale za to bez widocznych spalin.
    .
    W temacie poprzednim (w koszu) ktoś zasugerował żeby przyśpieszyć początek wtrysku na pompie. Zrobię to, sprawdzę i dam znać za kilka dni bo jestem na etapie wymiany chłodnicy i uszczelniania dolotów/wylotów.
    Czasu niewiele a nie lubię robić byle jak aby szybko.

    Dodano po 3 [minuty]:

    domex32 wrote:
    Nie pracująca pompa elektryczna też powoduje barierę na drodze przepływu paliwa.

    No akurat to też wziąłem pod uwagę, ale ten opór jest znikomy, przepływ jest swobodny.
  • #6
    rzemyk90
    Level 20  
    Najpierw kroplówka, początek wtrysku potem ustawisz, jeżeli będzie potrzeba.
  • #7
    audiotech
    Level 15  
    Kroplówka będzie, żaden kłopot, ale w tej próbie e-pompa udziału nie weźmie bo moment przelewem paliwo do baku przepompuje.
    Jestem przekonany że próba z kroplówką da wynik "dymiący" ale sprawdzić to trzeba.
    Do miłego.
  • #8
    rzemyk90
    Level 20  
    Podczas kroplówki obowiązkowo powrót do niej. Zamocuj ją wysoko, aby był spływ grawitacyjny. Zwróc uwagę na nieszczelności na obudowie pompy wtryskowej.
  • #9
    żałosna udręka
    Level 33  
    Tam jest pompa Cavoska, więc jak będzie regulował kąt?
  • #10
    audiotech
    Level 15  
    Pompa jest Lucas, kąt całą pompą się reguluje.
  • #11
    żałosna udręka
    Level 33  
    Lucas-Cav. A wiesz jak się ustawia? Bo chyba nie na ucho.
  • #12
    audiotech
    Level 15  
    Będę obserwował spaliny :)
    Żarcik.
    Są 3 śruby mocujące pompę, będę przyśpieszał po 0,5mm jeśli na oko/ucho nie ustawię to podjadę na wskaźnik zegarowy albo gdzieś uda mi się pożyczyć.
  • Helpful post
    #13
    rzemyk90
    Level 20  
    Możesz stroboskopem ustawić. Musisz znać wartość początku tłoczenia.
  • Helpful post
    #14
    wojciechjanusz
    Level 27  
    audiotech wrote:
    Tak sobie myślę, że wtłaczane paliwo szybciej napełnia sekcję, przez co szybciej osiąga ciśnienie wtrysku i tym samym wpływa na przyśpieszenie kąta początku wtrysku.
    Czy to logiczne i prawdziwe zjawisko?
    Wiadomo, że paliwo w sekcji niskiego cisnienia jest czynnikiem hydraulicznym (wykonawczym) dla nastawnika kąta wyprzedzenia wtrysku. Więc musi mieć nie tylko ściśle określone ciśnienie, ale przecież także nie może być z powietrzem...
    Wpierw usuń nieszczelność gdzie wchodzi powietrze do układu, gdy pracuje on na podciśnieniu (bez dodatkowej pompy) i dopiero zajmij się sprawdzaniem statycznego kąta wyprzedzenia wtrysku pompy.
    Najczęściej układ zapowietrza się na filtrze, trzeba dokładnie oczyścić powierzchnię przylegania uszczelki filtra (ostra szmatka plus nitro) - czasami kawałki gumy starej uszczelki zwulkanizują się do powierzchni przylegania w uchwycie i powstaje nieszczelność na uszczelce.

    Jeszcze może być tak, że dodatkowa pompa zakłóca prawidłową pracę zaworu upustowego pompy, który ustala ciśnienie wewnętrzne w pompie. Więc jak już układ będzie szczelny - dodatkowa pompa von.
  • #15
    audiotech
    Level 15  
    Przedstawiłeś Kolego sprawę "jak krowie na rowie".
    Podziękowania Kolegom za wszystkie sugestie.
    Zajmę się tym za kilka dni gdyż totalnie brakuje mi wolnego dnia by się tym zająć, a jechać robić po pracy na jedną godzinę (zmrok) to mija się z celem, nawet skoncentrować się nie zdążę.
    Miłego dzionka.
  • Helpful post
    #16
    rzemyk90
    Level 20  
    wojciechjanusz wrote:
    Wiadomo, że paliwo w sekcji niskiego cisnienia jest czynnikiem hydraulicznym (wykonawczym) dla nastawnika kąta wyprzedzenia wtrysku. Więc musi mieć nie tylko ściśle określone ciśnienie, ale przecież także nie może być z powietrzem...


    Od samego początku w poprzednim temacie podejrzewałem uszkodzony siłownik od początku tłoczenia. Jego nieszczelność również będzie powodowała takie objawy, ale tutaj w tym przypadku obecność powietrza w oleju napędowym jak najbardziej zakłóca prace tego elementu. Diagnostyka jest ważniejsza od naprawy, wiedząc od samego początku tematu , że powietrze pojawia się w układzie wtryskowym, można byłoby wcześniej rozwiązac problem.
  • #17
    audiotech
    Level 15  
    Wypada zatem zakończyć temat z rozwiązaniem.
    Ktoś kiedyś skaszanił sprawę z ustawieniem pompy na pasku.
    Skorygował to skrajnym położeniem w zakresie regulacji ale i tak nie było to precyzyjnie ustawione, więc ktoś zastosował e-pompę co w efekcie pod zwiększonym ciśnieniem zmieniło charakterystykę pracy pompy wtryskowej i jakoś ten diesel się kręcił.
    Tak to jeździło dosyć długo, w tym 3 lata u mnie.
    Doszedłem do tego logicznym tokiem myślenia.
    Wywaliłem e-pompę i celem było powrót do stanu fabrycznego.
    Sugerowaliście przyśpieszyć kąt początku tłoczenia.
    Nie dało się = koniec zakresu regulacji
    Abym mógł regulować ruchem pompy musiałem przestawić na jej kole pasek o 1 ząbek dzięki temu pompa "wróciła" w okolice połowy zakresu regulacji.
    Doprecyzowałem ustawienie na ruch, słuch i zachowanie.
    Obecnie silnik odpala z pół obrotu i od razu pracuje równo, lekko zaklekocze (zimny), przy odpaleniu puści jednego małego szaro-burego bucha i zaraz potem absolutnie nie dostrzegam spalin.
    Na drodze zachowuje się żwawo, wyraźnie czuć oddziaływanie turbiny.
    .
    Musze powiedzieć że jestem z tej pracy bardzo zadowolony bo przywróciłem stan fabryczny.
    .
    Gdyby ktoś się pytał, czy da się regulować pompą nie wyjmując silnika
    (peugeot 2,5TD >1994) to za pomocą myślenia i odpowiednich narzędzi:
    DA SIĘ!