Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wan Aw - Kompresor WAN AW i powietrze w skrzyni korbowej

BeneVaco 09 Apr 2014 12:19 19263 29
  • #1
    BeneVaco
    Level 18  
    Witam mam problem z kompresorem wan aw w skrzyni korbowej zbiera się powietrze czyżby nadszedł czas wymiany pierścieni ? Miał ktoś już taki problem z tym kompresorem ?

    Ktoś próbując odpowietrzyć skrzynię korbową nawiercił dziurę w obudowie kompresora można ją zaspawać bez większych trudności zwykłym migomatem ?
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    HONDA1969
    Level 11  
    Zależy wszystko w czym wywiercony jest otwór, bo obudowa jest zapewne z jakiegoś stopu niespawalnego zwykłym drutem. Jeśli tak jest to najlepszym rozwiązaniem jest prze-gwintować otwór i wkręcić śrubkę która to zamknie. Pierścienie zapewne już umarły, zresztą odkręcisz wlejesz nafty i będziesz widział. Przy okazji wymiany pierścieni, olej do wymiany.
  • #4
    jerry1960
    Level 35  
    Olej sprężarkowy . Morlina B220 lub dowolny olej sprężarkowy.
  • #6
    BeneVaco
    Level 18  
    Akurat mam tego orlena na półce więc nim ją zaleję... Przedtem muszę się uporać z uruchomieniem jej... Okazuje się że moje zabezpieczenie na pionie (c32) bije szybciej niż B25 na gnieździe w garażu... oba zabezpieczenia dobrej firmy legrand :D

    Zabezpieczenie na pionie ma już swoje lata więc muszę je wymienić... przy okazji orientuje się ktoś czy mogę to zrobić sam czy musi to zrobić zakład energetyczny ?
    (jestem elektrykiem z zawodu)
  • #7
    HONDA1969
    Level 11  
    Jeśli nie masz plombowanego to wymieniaj nie zastanawiaj się :) Ja miałem plombowane to i tak sobie poradziłem, zdjąłem drzwiczki z zawiasów nie zrywając plomby oczywiście doradził mi to facet z energrtyki oglądając szafeczkę.
    Zalałeś to VDL 32?
    Wymieniłeś pierścienie i te panewki czy co? I pisz jak wszystko paca:)

    A i jak w końcu rozwiązałeś ten problem z otworem? Zaspawałeś czy co?
  • #8
    BeneVaco
    Level 18  
    Kompresor rozebrany okazuję się że pierścienie puszczają nalałem nafty.
    Otwór w skrzyni korbowej tak jak koledzy radzili nagwintowałem i wkręciłem śrubę na klej do gwintów.

    Średnica zamontowanych tłoków to 101,00mm i pierścienie nie trzymają co by znaczyło że został ostatni trzeci nadwymiar. chyba że próbować wymienić tylko pierścienie...

    Po dokładnych pomiarach tłokowi bliżej do 100,75 niż do 101.00
  • #10
    BeneVaco
    Level 18  
    Zna ktoś oryginalne wymiary pierścieni ? Wydaje mi się że pierścienie które były zamontowane albo tak się wytarły albo są mniejsze niż powinny być do tego tłoka.

    zamieszczam zdjęcie

    po włożeniu samych pierścieni w cylinder zostaje przerwa około 1mm miedzy końcami Wan Aw - Kompresor WAN AW i powietrze w skrzyni korbowej
  • #11
    filipas
    Level 11  
    Według dtr luz w zamku po włożeniu pierścienia do cylindra może być w granicach 0,3 - 0,45 mm.
    Wymiary pierścieni: 2,5 mm wysokości, średnica: nominał - fi 100,0 mm, I nadwymiar fi 100,5 mm, II nadwymiar fi 101,0 mm

    Kolego, czy w Twojej sprężarce wszystkie cztery pierścienie są jednego typu tak jak przewiduje producent(zgarniający noskowy) i czy odpowiednio zamontowane? http://www.pierscienietlokowe.com.pl/ksztalty.php
    Pytam, bo w moim kompresorze jakiś "majster" wymieniał pierścienie i na dwóch cylindrach założył chyba to co miał, dwa uszczelniające prostokątne (bliżej denka tłoka) i dwa zgarniające noskowe w wyniku czego sprężarka dosłownie przepompowywała olej do zbiornika wyrównawczego. Po wymianie na cztery noskowe problem z podbieraniem oleju znikł i skończyło się wyrzucanie oleju i przedmuchy przez korek odpowietrzający korpus.

    Aktualnie walczę z nieszczelnymi zaworami zwrotnymi, planuję wymienić całą płytę na jeden mosiężny 2" z instalacji wodnej ze zmienioną uszczelką na silikonową, ale wiąże się to z ingerencją w kolektor tłoczny ze względu na różne skoki gwintów kolektora i zaworu.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    filipas
    Level 11  
    dżonusławiec wrote:
    filipas wrote:
    Aktualnie walczę z nieszczelnymi zaworami zwrotnymi, planuję wymienić całą płytę na jeden mosiężny 2" z instalacji wodnej ze zmienioną uszczelką na silikonową, ale wiąże się to z ingerencją w kolektor tłoczny ze względu na różne skoki gwintów kolektora i zaworu.
    Tu nie trzeba walki tylko wyrzucić tą płytę i założyć zawór zwrotny który zapewni szczelność tzn. styk guma-metal. Styk stal-stal nie zapewnia szczelności.
    Jest tylko jeden problem - stosunek objętości kolektora wylotowego do objętości skokowej i układu cylindrów. Ta kombinacja powoduje to że zawór zwrotny otwiera się i zamyka za każdym obrotem wału sprężarki czyli 800 razy na minutę. Zawór hydrauliczny na dłuższą metę tego nie zniesie. Dlatego zamontowali zawory przystosowane do takiej pracy, ale nie zapewniające szczelności. Jak to rozwiązać ? Powiększyć objętość kolektora wylotowego o minimum 20 litrów. Z powodzeniem połączenia możesz wykonać rurami 1-1/4", bądź CU czy przewodami spiralnymi, elastycznymi. Dopiera taka modernizacja zapewnia że powietrze ze zbiornika nie ucieknie i przez miesiąc nie używania.

    Ewentualnie wstawić zawór kulowy + bezpieczeństwa i zamykać ręcznie na noc lub planowane postoje etc.




    Nie wiem czy dobrze kombinuję, że do kolektora wylotowego by uzyskać jego powiększenie o 20 litrów trzeba dodać około 2,5 metra rury 4"?
    Nie bardzo wiem nawet jak by to miało technicznie wyglądać. Miedź miękka czy twarda odpada ze względu na problemy z dostępem do złączek i kształtek w tym rozmiarze. Pozostaje tylko tradycyjna rura i armatura.

    Przyznam, że nie bardzo wiem co kolega miał na myśli pisząc o przewodach spiralnych i elastycznych, mógłbym prosić o rozjaśnienie tematu?

    Rozwiązanie z zaworem bezpieczeństwa i kulowym dobre, ale niestety manualne. Brałem raczej pod uwagę elektrozawór dwu lub trójdrogowy który w czasie rozruchu odprężałby sprężarkę a po przełączeniu silnika w trójkąt skierował całe powietrze do zbiornika wyrównawczego. W tej sytuacji nawet zawór zwrotny byłby zbyteczny. To rozwiązanie również odpada, bo pojawiają się problemy z przepustowością zaworu, czystością, temperaturą lub typem medium jakim zawór może sterować.
  • #14
    BeneVaco
    Level 18  
    Dokładnie wszystkie pierścienie były takie same (zgarniające) i takie same zgarniające dostałem nowe z Gdyni jednak muszę jeszcze poczekać na wymianę ponieważ ktoś przy wysyłce podobno pomylił paczki i zamiast pierścieni nad wymiarowych dostałem nominały. Oczywiście zapewniono mnie że zaraz po świętach przyjdzie druga paczka z odpowiednimi pierścieniami.


    W tym momencie jestem na etapie programowania sterownika plc by zastąpić nim automatykę odprężenie i przełączenie gwiazda trójkąt. Miałem zamiar zastosować zawór zwrotny na rurze kolektora...

    Wan Aw - Kompresor WAN AW i powietrze w skrzyni korbowej

    Po przemyśleniu tego też zastanawiam się nad jego żywotnością... okaże się w praktyce
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    BeneVaco
    Level 18  
    Pytanie do ludzi którzy mają takiego wana. Ciśnienie oleju zwiększam wkręcając czy wykręcając śrubę na przelewie ?


    Wygląda na to że nie mam ciśnienia oleju... Może ktoś podpowie co sprawdzić zanim rozbiorę pompę oleju... Ewentualnie jakieś zdjęcie pompy czego się tam spodziewać i co najczęściej ulega uszkodzeniu
  • Helpful post
    #17
    filipas
    Level 11  
    Odpuściłem sobie zabawę z montażem wodnego zaworu zwrotnego w miejsce nieszczelnych oryginalnych. Poprzedni właściciel cos grzebał w sterowaniu kompresora, teraz zrobiłem to "po bożemu"(czyli tak jak przewiduje producent) i przed każdym uruchomieniem(zwłaszcza w trybie AUTOMATYKA), jeszcze przed załączeniem stycznika Y, przez kilka sekund odpręża się kolektor tłoczny i nie ma problemu z rozruchem kompresora ze zbiornikiem nabitym na 6,5bara i zabezpieczeniu C25



    Ciśnienie w układzie smarowania zwiększa się wkręcając śrubę.
    Kolego BeneVaco, nie wiem co już wyeliminowałeś ale powodów braku ciśnienia może być wiele:
    niewłaściwy kierunek obrotów wału sprężarki - patrząc od strony pompy oleju wał powinien obracać się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara;
    zapchana siatka filtra oleju w korpusie sprężarki - po poluzowaniu dolnej nakrętki lewej rurki(to jest część ssąca przed pompą) w wyniku grawitacji powinien kapać olej;
    źle złożona pompa oleju - pod pokrywa pompy(z niej wychodzi przyłącze manometru ciśnienia oleju) możliwie jak najcieńsza uszczelka(ja wykonałem z natłuszczonego papieru do pieczenia ;) )
    niekompletna pompa oleju - jest to pompa łopatkowa(http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Rotary_vane_pump.svg) i może brak elementów 3 i 4;
    możliwe, że manometr nie pokazuje ciśnienia, bo jego wejście lub kanał w pompie są czymś zabrudzone;
    niekompletny regulator ciśnienia oleju - nie pamiętam dokładnie ale chyba w regulatorze jest kulka stalowa(jak z łożyska) która jest bezpośrednio dokręcana przez śrubę regulacji ciśnienia;
    zapowietrzony układ smarowania - z tego co pamiętam po umyciu i zamontowaniu pompy olejowej musiałem ją "zalać", bo samo powietrze nie było w stanie pociągnąć oleju.

    Może moderator mógłby odblokować stary temat poświęcony wanowi, bo tułamy się po różnych wątkach.
  • #18
    BeneVaco
    Level 18  
    Po kolei sprawdzałem to co mi powiedziałeś i faktycznie pompa jest sprawna a jedynie ten pseudo regulator ciśnienia był niekompletny tzn. była w nim kulka o której wspominałeś ale brak było sprężyny która miała ją dociskać. Włożyłem tam pierwszą lepszą sprężynę która pasowała rozmiarem i pojawiło się ciśnienie z tym że śrubę musiałem skręcić prawie do oporu.

    W tym momencie pompa chodzi ładnie jednak muszę się jeszcze uporać z zaworkami na zbiorniku puszczają ciśnienie na kolektor.

    Zastanawiam się nad wspawaniem do kolektora gwintu 1/2 cala i przykręcenie tam elektrozaworu do spustu ciśnienia oczywiście po uporaniu się z zaworkami na zbiorniku... Wszystko idzie bardzo powoli z powodu braku czasu...
  • #19
    glutek9
    Level 10  
    Witam,
    po napompowaniu do nominalnych 7 atmosfer powietrze ucieka z grzybka znajdującego się przy środkowym cylindrze? To oznaka uszkodzonych pierścieni czy zapchanego zaworu?
  • #21
    glutek9
    Level 10  
    zawory mogę wykluczyć? mam nowe tłoki i nowe szlify cylindrów... nowe pierścienie...
  • #22
    filipas
    Level 11  
    Kolego BeneVaco w moim kompresorze zawór odprężający jest fabrycznie połączony z kolektorem kawałkiem miedzianej rurki fi 10mm(najmniejsza średnica) i daje rade więc 1/2" będzie jeszcze lepszym rozwiązaniem. Zaprogramowałeś już plc? Do sterownika podłączony jest przetwornik ciśnienia czy styki presostatu? Ja wymontowałem stare fabryczne sterowanie a w to miejsce założyłem nowe jakie przysłał producent(na presostacie kp36).



    Zastanawiam się czy kolega glutek9 pisząc "grzybek" przypadkiem nie myślał o filtrze powietrza. Wtedy faktycznie, za nieszczelność odpowiadają zawory(w pierwszym rzędzie te zainstalowane na zbiorniku). by sprawdzić na którym cylindrze puszczają zawory wystarczy po napompowaniu zbiornika poluzować lub odkręcić kolektor z filtrem i będzie wiadomo z którego syczy.
    Kolega może napisze dokładniej co miał na myśli pod pojęciem "grzybek".
  • #23
    glutek9
    Level 10  
    Miałem na myśli grzybka co znajduje się pomiędzy pompą olejową a cylindrem, na powierzchni skośnej. dzisiaj dodatkowo zauważyłem, że jeśli powietrze nie jest wbijane do butli ale tłoczone przez zamontowane kolektory i rury do nich to wtedy nie leci powietrze z grzybka. Leci tylko jeśli jest ciśnienie na butli.

    Wan Aw - Kompresor WAN AW i powietrze w skrzyni korbowej
  • #24
    BeneVaco
    Level 18  
    PLC zaprogramowane silnik ładnie rusza... sygnał wziąłem ze styków presostatu w kolektor nie wspawywałem już nic wykręciłem manometr który miałem na kolektorze wydechowym i dałem tam trójnik hydrauliczny i wkręciłem i manometr i elektrozawór 1/2 cala z tłumikiem. jeśli powietrze ucieka przez skrzynię korbową to nie ma opcji muszą puszczać pierścienie
  • #25
    sokolmax
    Level 10  
    Witam. Moim zdaniem jeżeli ucieka powietrze przez skrzynię korbową podczas postoju to znak że:
    1 zawory zwrotne między turą tłoczną a zbiornikiem nie trzymają.
    2 któryś z zaworów tłocznych w głowicy też nie trzyma.
    3 na zamkach pierścieni misi być przerwa ponieważ jak pierścień się rozgrzeje do temperatury pracy zwiększa swój obwód, a 0,35 milimetra przerwy na zamku wystarczy aby po jakimś czasie jak są spełnione punkty 1 i 2 jednocześnie powietrze przedostawało się do skrzyni korbowej.
    4 jak układ tłok, pierścienie, cylinder są w złej kondycji to następuje pompowanie znacznych ilości oleju w raz z powietrzem do zbiornika.
    5 jeżeli powietrze ucieka przez skrzynię korbową w czasie pracy w małych ilościach to niema czym się przejmować.
  • #26
    user444
    Level 9  
    Odebrałem Wan-AW z remontu, zatarły się panewki i łożysko na wale. Obecnie są wymienione panewki, uszczelnienia, pierścienie. Zastanawia mnie, że gdy kręce kołem pasowym przy pompie to słychać uciekające powietrze jakby z pokrywy(tej, na której jest przykręcony manometr ciśnienia oleju). Test taki robiłem kręcąc ręką, nie podłączałem jeszcze kompresora. Czy takie zjawisko jest normalne? Zauważyłem, że uszczelnili to na silikon. Gładzie cylindrów są podobno porysowane lekko. Co o tym myślicie?

    ps rozumiem, że modyfikacje z zastosowaniem zaworu odprężającego mają za zadanie ułatwić start kompresora tak? Czy posiada on fabrycznie coś takiego? I na jakiej zasadzie to działa?
    Pozdrawiam
  • #27
    BeneVaco
    Level 18  
    Jest to odprężenie kolektorów przy 5 barach w kolektorze silnik będzie miał problem z ruszeniem kompresora w tym celu stosuje się spust ciśnienia z kolektora dolotowego przed uruchomieniem silnika ( trzeba pamiętać aby zawory zwrotne zbiornika były sprawne i trzymały ciśnienie w zbiorniku tak aby nie wracało do kolektorów)
  • #28
    BeneVaco
    Level 18  
    Koledzy mam zamiar umyć swój zbiornik powietrza zaworki na zbiorniku często są zabrudzone i nie trzymają czego używacie do mycia zbiornika ? Karcher ciepła woda może jakieś środki chemiczne ? Gość z punktu obsługi kompresorów podrzucił mi pomysł z kretem do czyszczenia rur podobno daje sobie radę może ktoś ma inne sposoby...