Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak użyć (i jakiego) tranzystora 12V żeby zrobić wyłącznik

12 Lis 2014 21:42 2283 8
  • Poziom 12  
    Witam szanownych forumowiczów,

    Wybaczcie jeżeli napisałem nie w tym dziale co trzeba, ale właśnie uświadomiłem sobie, że liczba działów na elektrodzie jest tak ogromna O_O, że nie ma szans żebym znalazł właściwy, bo totalnie nie ogarniam ...

    O co chodzi.
    Otóż chcę sobie w aucie zrobić wyjście wiązki do przyczepki w taki sposób, aby światła przyczepy nie obciążały swoim poborem prądu normalnych układów świateł w pojeździe - w tym celu będę miał pociągniętą "siłę" grubym kablem do tyłu pojazdu (później do każdego układu dodam jeszcze bezpieczniki, żeby zwarcie świateł w przyczepie nie wywalało mi głównych świateł, ale to nieważne).

    Przykładowo dla pojedynczego kierunkowskazu obmyśliłem sobie następujący układzik na tranzystorze:
    Jak użyć (i jakiego) tranzystora 12V żeby zrobić wyłącznik

    Chodzi oczywiście o to, żeby prąd, który idzie w układzie kierunkowskazu samochodu załączał prąd do żarówki przyczepy za pomocą tranzystora.

    Pytania mam 2:
    - Jakiego tranzystora mam użyć dla prądu max. 2A oraz dla większego prądu przykładowo 10A (jeśli chciałbym coś większego w przyczepie podłączać) ?
    - Co zrobiłem źle w tym prostym układzie ? (jestem początkującym elektronikiem amatorem, więc zakładam, że na pewno zrobiłem coś źle)

    Z góry dziękuję za pomoc.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 36  
    Nie komplikuj sobie życia i zrób to na przekaźnikach.
    Pozdrawiam!
  • Poziom 12  
    andrzej55 napisał:
    Nie komplikuj sobie życia i zrób to na przekaźnikach.
    Pozdrawiam!

    Można prosić jakieś linki do HOWTO lub podpowiedź ? Naprawdę jestem początkujący i nic mi to nie mówi.

    PS.
    Mam nadzieję, że dobrze to wyjaśniłem: Chcę aby prąd do świateł przyczepki płynął tylko i włącznie przez masę i ten gruby kabel (główny biegun dodatni), a biegunów dodatnich od świateł w aucie będę używał tylko do załaczania tranzystorów, działających jak włączniki.

    Dodano po 11 [minuty]:

    PS2.

    Znalazłem takie przykładowe układy na google, ale nie bardzo rozumiem działanie tych rezystorów oraz diód na tym przykładzie.

    Jak użyć (i jakiego) tranzystora 12V żeby zrobić wyłącznik

    Może ktoś wytłumaczy mi po co one są w tych układach ? A jeżeli są potrzebne - to jak miałbym wyliczyć jakie potrzebuję rezystory jeżeli chciałbym zrobić podobny układ ?
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Moderator Projektowanie
    Posłuchaj dobrej rady - zaniechaj tranzystorów i rób na przekaźnikach. Jest ku temu kilka powodów.
    Nie wiesz jak podłączyć przekaźnik samochodowy? - każdy ma oznaczone styki na obudowie, sterujesz cewką podając na nią 12V sterujące, drugi koniec cewki do masy, styk włączasz w szereg z żarówką.
    Albo poproś kolegę, który się na tym zna
  • Poziom 12  
    piwko napisał:
    andrzej55 napisał:
    Nie komplikuj sobie życia i zrób to na przekaźnikach.
    Pozdrawiam!

    Albo kup gotowy moduł haka.
    Ale mam już zrobiony hak z wiązką, chcę to przerobić...

    Dodano po 2 [minuty]:

    trymer01 napisał:
    Posłuchaj dobrej rady - zaniechaj tranzystorów i rób na przekaźnikach. Jest ku temu kilka powodów.

    1. A jeżeli zrobię to na przekaźnikach, to czy prąd zasilający światła będzie płynął przez mój główny kabel ?
    1a. EDIT: Wygooglowałem trochę temat i wygląda że przekaźnik załącza obwód na stałe przy dopływie prądu. Ale to chyba nie zadziała dla kierunkowskazu ?
    2. Jaka jest przyczyna tej dobrej rady ? Co się stanie, jak się uprę i jednak zrobię na tranzystorach ? Poprzepalam sobie obwody ? Będzie iskrzyć ? Choinka w samochodzie ?
    3. Można prosić o jakiś przykładowy układ na przekaźnikach (rysunek) ?


    Jestem co prawda początkujący, ale lubię drążyć każdy temat, nie poddaję się łatwo.

    trymer01 napisał:
    Albo poproś kolegę, który się na tym zna
    Spoko, potrafię obchodzić się z lutownicą, rozumiem podstawy przepływu prądu, tylko nie znam teorii obwodów etc.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    NobodyImportant napisał:
    1. A jeżeli zrobię to na przekaźnikach, to czy prąd zasilający światła będzie płynął przez mój główny kabel ?


    Tak.

    NobodyImportant napisał:
    1a. EDIT: Wygooglowałem trochę temat i wygląda że przekaźnik załącza obwód na stałe przy dopływie prądu. Ale to chyba nie zadziała dla kierunkowskazu ?


    A czemu ma nie zadziałać? Przeciez prad w cewce przekaźnika będzie przerywany przez przerywacz ("blinker") w samochodzie.

    NobodyImportant napisał:
    2. Jaka jest przyczyna tej dobrej rady ? Co się stanie, jak się uprę i jednak zrobię na tranzystorach ? Poprzepalam sobie obwody ? Będzie iskrzyć ? Choinka w samochodzie ?


    Na tranzystorach to wymaga znacznie większej "rzeźby" (czyli więcej sie napracujesz). Nie zastosujesz dostepnych mosfetów N-kanałowych bo wymagałoby to włączenia ich od strony masy, zostają droższe i w mniejszym wyborze mosfety P-kanałowe albo tranzystory PNP bipolarne, a to wymaga odwrócenia logiki sterowania na kolejnym tranzyztorze NPN (w/g schematu w twoim pierwszym poście wygaszenie światła w samochodzie powoduje zapalenie w przyczepie, a nie o to przecie idzie). Kolejny problem - tranzystor zwłaszcza bipolarny nie jest kluczem idealnym, w rezultacie wystepuje spadek napięcia i grzanie tranzystorów - z klucza do świateł stopu będziesz musiał odprowacić jakieś 2..3W ciepła (konieczny radiator).
    Do tego dochodzi kwestia niezawodności - układ na przekaźnikach naprawisz w 10s przez wymianę przekaźnika, układu na tranzystorach nie naprawisz w trasie wcale...
  • Poziom 12  
    jdubowski napisał:

    Na tranzystorach to wymaga znacznie większej "rzeźby" (czyli więcej sie napracujesz). nie zastosujesz dostepnych mosfetów N-kanałowych bo wymagałoby to włączenia ich od strony masy, zostają droższe i w mniejszym wyborze mosfety P-kanałowe albo tranzystory PNP bipolarne, a to wymaga odwrócenia logiki sterowania na kolejnym tranzyztorze NPN (w/g schematu w twoim pierwszym poście wygaszenie światła w samochodzie powoduje zapalenie w przyczepie, a nie o to przecie idzie). Kolejny problem - tranzystor zwłaszcza bipolarny nie jest kluczem idealnym, w rezultacie wystepuje spadek napięcia i grzanie tranzystorów - z klucza do świateł stopu będziesz musiał odprowacić jakieś 2..3W ciepła (konieczny radiator).
    Do tego dochodzi kwestia niezawodności - układ na przekaźnikach naprawisz w 10s przez wymianę przekaźnika, układu na tranzystorach nie naprawisz w trasie wcale...
    WOW, jaka profeska. Dzięki kolego - na właśnie taką odpowiedź wyczekiwałem.

    Czy poda mi ktoś jeszcze linka do prostego gotowego obwodu z przekaźnikiem ?

    Googlowałem trochę, ale układy które znalazłem są jakieś dziwne.

    EDIT: OK, znalazłem. Zamykam.
    EDIT: Hm, nie mogę zamknąć. Temat jest do zamknięcia.