Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

jak zmniejszyc obroty w silniku 3 fazowym??

gibki9 07 May 2005 12:41 5724 33
  • #1
    gibki9
    Level 2  
    mam taka kotline w kuzni i wentylator do niej i bardzo szybko ten wentylator sie kreci ,jak zrobic zeby mozna bylo regulowac jego obroty??,moze mi ktos pomoze??
    z gory dziekuje
    pozdrawiam
  • Helpful post
    #2
    neosystem
    Level 13  
    Poprostu wpnij pod niego potencjometr wtedy będziesz mógł bez problemu regulować obroty wentylatora...
  • Helpful post
    #3
    albino
    Level 24  
    Albo zastosuj falownik,tylko to spory koszt ale regulujac obroty nie tracisz mocy.Pozdro...
  • #4
    balt
    Level 19  
    jeśli dobrze zrozumiałem problem to chodzi o regulację wydajności wentulatora w celu uzyskania odpowiedniej tempertaury w palenisku.
    Jeżeli jest to silnik od pralki typu "frania" (widziałem taki patent właśnie przy palenisku w kuźni) to żadna regulacja obrotów nie wchodzi w grę. Najprosciej jest zastosować szyberek na rurze dolotowej do paleniska. Tanio i skutecznie-sprawdzone.
  • #5
    Raaf
    Level 22  
    Możesz przezwoić silnik (jeśli klatkowy) przez dodanie pary biegunów w stojanie - każdy zakład przezwajania to potrafi(strata mocy silnika).
    Możesz wstawić falownik - koszta!.
    Szyber może pomóc - jest tani.
    Możesz napędzać wentylator przez paski klinowe i zmianę średnicy na kole np. napędzanym. Zwiększając na wentylatorze, przy stałym na silniku - prędkość się zmniejsza.
    Potencjometr nic ci nie da. Regulując napięcie obroty praktycznie się nie zmienią. W klatkowym oczywiście.
  • #6
    gibki9
    Level 2  
    a cos blizej na temat falownika ??
  • #7
    thalex
    Level 16  
    Falownik np taki; około 700zł
    jak zmniejszyc obroty w silniku 3 fazowym??


    Ale musi być silnik trójfazowy.
    Napisz jaki masz silnik najlepiej odpisz wszystko z tabliczki bo nie każdy silnik może pracować z falownikiem
  • #8
    Ryszard49
    Level 37  
    Witam.
    Mam taką uwagę do kolegów neosystem, balt zanim cokolwiek napiszecie przeczytajcie uważnie o co chodzi w temacie.
    Pozdrawiam.
  • #9
    camel
    Level 14  
    Falownik to dobra sprawa + czujnik temperatury do paleniska i możesz w nastawach zadać odp. temperaturę a sam falownik będzie dążył do utrzymania tej temp za pomocą odpowiedniego sterowania wentylatorem ( regulator PID)
  • #10
    balt
    Level 19  
    dzięki za uwagę Ryszard49 ale nie bardzo wiem czym się zasłużyłem. A może Ryszard49 byś dokładnie przeczytał co napisałem? Jakoś nie widzę Twoich konstruktywnych odpowiedzi na zadany temat a jedynie JEDNĄ krytykę.
  • #11
    KMY
    Level 19  
    Witam
    napisz jaki masz silnik, to po pierwsze.
    Po drugie, albo zastosuj faktycznie regulację na przepływie powietrza za pomocą jakiegoś szybra, albo falownik, ale w tym przypadku polecam wykonanie falownika we własnym zakresie, poczytaj ten temat;
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic280357.html
    ja wykonałem taki falownik i on działa, co prawda ja potrzebowałem tylko 36 V, ale przy niewielkiej modyfikacji mozna uzyskać 3 x 220 V z regulacją częstotliwości a zarazem obrotów. Koszt wykonania takiego falownika to około 250 zł. Jak bedziesz zainteresowany służę pomocą.
  • #12
    thalex
    Level 16  
    Ryszard49 wrote:
    Witam.
    Mam taką uwagę do kolegów neosystem, balt zanim cokolwiek napiszecie przeczytajcie uważnie o co chodzi w temacie.
    Pozdrawiam.

    A mógłbyś prośbę powtórzyć w polskim języku? Bo nie wiem o co Tobie chodzi.
  • #13
    WiesiekU
    Level 21  
    Ryszard49 prosi tylko o dokładne przeczytanie tematu. Przynajmniej ja tak zrozumialem bo niestety pojawiają się tutaj teorie mające mało wspólnego z obowiązującymi prawami fizyki. Regulacji w tym przypadku można dokonać tylko poprzez zmianę częstotliwości U (falownik z regulacją) lub system typu: pomiar>serwo>szyber.
  • #14
    thalex
    Level 16  
    thalex wrote:
    Ryszard49 wrote:
    Witam.
    Mam taką uwagę do kolegów neosystem, balt zanim cokolwiek napiszecie przeczytajcie uważnie o co chodzi w temacie.
    Pozdrawiam.

    A mógłbyś prośbę powtórzyć w polskim języku? Bo nie wiem o co Tobie chodzi.

    Tak, teraz zrozumiałem, dziękuję WieskuU sam nie przeczytałem całego wątku dokładnie i stąd moje chwilowe zirytowanie.
    Przyznaję i ja rację Ryszardowi49.
    Przepraszam za zamieszanie.
  • #15
    balt
    Level 19  
    Podobno wszyscy potrafią czytać ale tylko połowa rozumie to co czyta. Odsyłam do mojego postu bo jakoś z rozumieniem słowa pisanego to tutaj ciężko.

    Wracając do tematu to czy ktoś z krytykujących, czyli: Ryszard49 i thalex miał do czynienia z regulacją wentylatorów, czy tylko wie że do zmiany predkości obrotów silnika służy falownik?


    A na marginesie, to gdzie jest zainteresowany?
  • #16
    KMY
    Level 19  
    Sposób regulacji zależy od wielkości wentylatora. W kuźni rozumiem że jest to mały wentylator i falownik sobie poradzi. U mnie w pracy wentylator odśrodkowy o wydajności 2000 m3/h z silnikiem 18kW jest regulowany obrotami silnika z falownikiem i też ładnie działa. Ale na drugim, takim samym wentylatorze mamy żaluzję na ssaniu regulowana od podciśnienia w kolektorze ssącym. I też działa, także sposób regulacji jest zalezny od tego co chcemy osiągnąć.
  • #17
    thalex
    Level 16  
    balt wrote:
    Podobno wszyscy potrafią czytać ale tylko połowa rozumie to co czyta. Odsyłam do mojego postu bo jakoś z rozumieniem słowa pisanego to tutaj ciężko.

    Wracając do tematu to czy ktoś z krytykujących, czyli: Ryszard49 i thalex miał do czynienia z regulacją wentylatorów, czy tylko wie że do zmiany predkości obrotów silnika służy falownik?

    A na marginesie, to gdzie jest zainteresowany?

    Z regulacją wentylatorów miałem mało do czynienia ale z falownikami mam pewne doświadczenie.
    Falownik w takim przypadku byłby sporo wygodniejszy niż regulacja szybrem. Szyber wymaga mechanizmu do regulacji spodziewam się, że ssanie powietrza jest z zewnątrz i tam też musiałby być szyber.
    Z kolei dodając do układu z falownikiem termometr pirometryczny możnaby zyskać b. wygodną regulację automatyczną temperatury paleniska.
    Muszę jednak dodać, że w temacie kowalstwa doświadczenia nie mam żadnego.
  • #18
    balt
    Level 19  
    Idea regulacji jest dobra tylko pozostaje kwestia samego urzadzenia. Jeżeli jest to palenisko wielkości stołu to ma wentylator mocy około 1kW i nieopłacalne jest montowanie falownika (przynajmniej w moim odczuciu). Dla dużych stanowisk lub wyrobu o dużych wymaganiach (wyszukana technologia itp.) ma to sens ale tez pod warunkiem że będzie na siebie zarabiać (to nie moja sprawa, bo niektórzy uwielbiają sztukę dla sztuki). Miałem na myśli szyber ręczny nie automatyczny. A stosując termometr pirometryczny dołączamy regulator i nie ma żadnego problemu żeby założyć serwo na szyber i nim regulować. Szyber może być przesówny lub obrotowy. Siłownik Belimo lub Siemensa i mamy układ wykonawczy. Tylko sprawa rozbija się o koszty. W pierwszym poście nie było nic o wielkości urządzenia. A stosując szyber też oszcędzamy energię, bo obciążenie silnika dla wentylatora jest zależne od ilości przetłaczanego medium (odmiana pompy wirnikowej odśrodkowej) im większa wydajność tym większa moc pobierana i odwrotnie.
  • #19
    Ryszard49
    Level 37  
    Witam.
    Kolega balt napisał:
    Quote:
    Wracając do tematu to czy ktoś z krytykujących, czyli: Ryszard49 i thalex miał do czynienia z regulacją wentylatorów, czy tylko wie że do zmiany predkości obrotów silnika służy falownik?
    .
    Więc odpowiadam. Produkuję urządzenia w których stosuje falowniki (przetwornice częstotliwości) do napędóew i regulacji. Są to falowniki jednofazowe, sprzężone ze sterownikami mikroprocesorowymi oraz z komputerami. Tak że temat nie jest mi obcy.
    Pozdrawiam.
  • #20
    DoctorX
    Level 23  
    Niby nic mi do tego? ;) Ryszard49 pochwaliłeś się,więc może napisz co proponujesz...?bo chwilowo mnie temat zaintrygował.
  • #21
    karol3
    Level 26  
    Ja jeśli mozna równiez proszę o przyblizenie tematu .
  • #22
    WiesiekU
    Level 21  
    Ryszard49: chyba masz przechlapane :D. Jak to mówią " a było się wychylać?". Ja ze swojej strony podtrzymam swoją opinię (popieram kolegę Ryszard49): regulacja szybrem lub falownik. Ten ostatni jest właściwie jedynym "ustrojstwem" zdolnym sterować obrotami silnika. Należy pamiętać o tym, że obroty silnika klatkowego są zależne od częstotliwości. Inne sztuczki to tylko "wtykanie patyka w szprychy". Wracając do szybra to można to zrobić na dwa sposoby: poprzez regulację dolotu lub wylotu z wentylatora lub poprzez rozszczelnianie samego dolotu do paleniska (część powietrza z wentylatora można kierować "na bok"). Oczywiście, kwestie kosztów są istotnym elementem. Niestety jeżeli coś chcemy zrobić to musimy wydać złotówki. Życie jest okrutne. Jeżeli chcemy zautomatyzowania procesu regulacji to koszty będą zauważalne. Jeżeli nie można sobie na to pozwolić to pozostaje olać problem lub zastosować ręczną regulację a elementem pomiarowym pozostanie oko fachowca. Jeżeli wentylator ma generalnie zbyt dużą wydajność (tego niestety nie wiemy) to wystarczy zmodyfikować samą dmuchawę. Pozdrawiam.
  • #23
    Ryszard49
    Level 37  
    Witam.
    Z postu wynika że jest to proste ognisko kowalskie, propowanie użycia falownika za kilkaset zł. moim zdaniem mija się z celem. W tego typu paleniskach stosuje się mechaniczną regulacje dopływu powietrza. Tego samego zdania jest WiesiekU.
    Pozdrawiam.
  • #24
    balt
    Level 19  
    balt wrote:
    Najprosciej jest zastosować szyberek na rurze dolotowej do paleniska. Tanio i skutecznie-sprawdzone.


    Ryszard49 wrote:
    Witam.
    Mam taką uwagę do kolegów neosystem, balt zanim cokolwiek napiszecie przeczytajcie uważnie o co chodzi w temacie.
    Pozdrawiam.


    WiesiekU wrote:
    ...bo niestety pojawiają się tutaj teorie mające mało wspólnego z obowiązującymi prawami fizyki. Regulacji w tym przypadku można dokonać tylko poprzez zmianę częstotliwości U (falownik z regulacją) lub system typu: pomiar>serwo>szyber.


    Tak było wczesniej a dzisiaj proszę:

    Ryszard49 wrote:
    Witam.
    ... propowanie użycia falownika za kilkaset zł. moim zdaniem mija się z celem. W tego typu paleniskach stosuje się mechaniczną regulacje dopływu powietrza. Tego samego zdania jest WiesiekU.
    Pozdrawiam.


    WiesiekU wrote:
    Ja ze swojej strony podtrzymam swoją opinię (popieram kolegę Ryszard49): regulacja szybrem lub falownik.


    Po co była ta krytyka może lepiej:

    Ryszard49 wrote:

    ...zanim cokolwiek napiszecie przeczytajcie uważnie o co chodzi w temacie.
    Pozdrawiam.


    Dołączam się do pozdrowień i Ryszard49 stosuj swoje słowa w życiu codziennym.
  • #25
    Ryszard49
    Level 37  
    Witam.
    Kolego balt Napisałeś :
    Quote:
    Jeżeli jest to silnik od pralki typu "frania" (widziałem taki patent właśnie przy palenisku w kuźni) to żadna regulacja obrotów nie wchodzi w grę.

    Temat: jak zmniejszyc obroty w silniku 3 fazowym??
    I tylko o to chodziło, ze silnik od pralki Frania jest silnikiem jednofazowym. Nikt nie kwestionował Twojego pomysłu z mechaniczną regulacją nadmuchu,
    Pozdrawiam.
  • #26
    balt
    Level 19  
    Tak, tylko był tam też wyraz JEŻELI i to drobny szczegół... Bo to że silnik od "frani" nie jest 3-fazowy to wiem jeszcze ze szkoły, i to nie było propowane rozwiązanie jak sugerowałeś w wiadomości na priv-a.
    Pozdrawiam
  • #27
    albino
    Level 24  
    Jezeli chodzi o silnik od frani to moze byc rowniez trzy fazowy(po przewinieciu oczywiscie),w pompie do wody radzi sobie niezle,przynajmniej u mnie.Pozdro...
  • #28
    WiesiekU
    Level 21  
    No i porobił się bałagan. Takie przekrzykiwanie się nawzajem do niczego nie prowadzi. Napisałem, że pojawiają się dziwne teorie bo pojawił się potencjometr. Popieram to co napisał Ryszard49 w temacie falownika i jestem także za rozwiązaniem alternatywnym (szyber). Do dyskusji wdarła się zupełnie niepotrzebna nerwowość i posądzenia o nieuzasadnioną krytykę. A autor tematu pewnie siedzi, patrzy i dalej chyba nie wie co zrobić z tym swoim problemem. Może napisze on co o tym wszystkim sądzi i czy przedstawione rozwiązania mu odpowiadają.
    A tak już na marginesie jakoś nie mogę załapać dlaczego przy silniku od "Frani" regulacja obrotów nie wchodzi w grę (pomijając kwestię, że jest to silnik 1-fazowy co jest zupełnie bez znaczenia). Jeszcze raz pozdrawiam i proszę o więcej luzu i tzw. tolerancji dla odmiennych poglądów (to pozwoli zaoszczędzić odrobinę energii, która przyda się jutro w piątek 13-tego :)) .
  • #29
    mczapski
    Level 39  
    Spokojnie. Najciekawsze, że sprawca zamieszania (gibki) nawet nie raczy zapodać jaki ma silnik który stwarza problem. Niektórzy komentatorzy chcą budować układy regulacji w pełni automatyzcnej na elemantach cyfrowych a ten gość chce nieco podmuchać na ognisko. Drzewiej robiono to miechem lub wachlarzem z liści. Ponadto należy założyć, że nie zamierza w to inwestować bowiem musiały na takie wynalazki z rok pracować. A więc może by tak swoją prezentację wiedzy (swoją drogą ciekawą) zachować na inną okoliczność. Przepraszam, że się wtrącam ale chciałbym skierować dyskusję na pożyteczne tory.
  • #30
    WiesiekU
    Level 21  
    I o to chodzi. Odrobina subtelnej i wirtuozerskiej dyplomacji w wykonaniu kolegi mczapski i sytuacja wydaje się być opanowana. Popieram. Chyba naprawdę pora zastosować się do powyższej rady. Pozdrawiam serdecznie.