Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa prostownika 6-12-24v 20a układ regulacji ładowania

bialykiel 18 Lut 2015 19:57 10134 62
  • #31
    Alemucha
    Poziom 28  
    5Ax250V=1250W masz większy prostownik? Na wtórnym przy 20V można zakładać około 20A idąc logiką że z maleniem napięcia dopuszczalny prąd rośnie. Ja go brałem do takiego starego silnika od wentylatora 40A, 12V DC zapuszczanego przez stary prostownik z odczepami na wtórnym. Jak dotąd się nie spalił.
    Tam w opisie podają 10A dla 125V czyli te 20 A wychodzi już przy 60V więc spokojnie się nada.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • #32
    L_M
    Poziom 32  
    Alemucha napisał:
    5Ax250V=1250W masz większy prostownik? Na wtórnym przy 20V można zakładać około 20A idąc logiką że z maleniem napięcia dopuszczalny prąd rośnie.

    To źle myślisz 5A/250V to znaczy tylko tyle że płynący prąd nie może przekroczyć 5A
    a napięcie 250V.
  • #33
    Alemucha
    Poziom 28  
    L_M napisał:
    Alemucha napisał:
    5Ax250V=1250W masz większy prostownik? Na wtórnym przy 20V można zakładać około 20A idąc logiką że z maleniem napięcia dopuszczalny prąd rośnie.

    To źle myślisz 5A/250V to znaczy tylko tyle że płynący prąd nie może przekroczyć 5A
    a napięcie 250V.
    -a czy przekracza?
    A co znaczy w opisie 125V 10A ? Doczytałeś to? Dla mnie oznaczało że przy połowie czyli 60V spokojnie wytrzyma 20A. U sąsiada w maszynce do odwiewania zboża silnik przy 12V bierze na nim 40A i działa bez zarzutu dotąd.
  • #34
    L_M
    Poziom 32  
    A gdybyś miał przełącznik 1A/1000V to czy przy napięciu 1V mógłbyś przepuścić przez niego prąd 1000A?
  • #35
    Alemucha
    Poziom 28  
    Przesadzasz. Oczywiście że gdzieś się to kończy ale nie zaprzeczysz że podają dla mniejszych napięć większe prądy. Ma działać, a jak działa to jest dobre i kropka. Większość producentów tak opisuje wyłączniki dla niższych napięć i nie myślę się z nimi spierać ani podważać ich badań. Masz następny http://tomsyty.pl/images/p/przelacznik_dzwigienkowy_3a_250v_podwojny_on-off-on_1_1.jpg
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • #36
    L_M
    Poziom 32  
    Alemucha napisał:
    Ma działać, a jak działa to jest dobre i kropka.

    I idąc tym tokiem rozumowania jak przyczepa ma nośność 10T to można na niązaładować 20T,jak jedzie " to jest dobre i kropka"
  • #37
    Alemucha
    Poziom 28  
    L_M -ależ się uparłeś :). Wierz mi że sam jestem nieufny i daleki od przeginania. Staram się rozważyć potencjalne wtopy -dlatego badam rzeczy niezależnie od napisów. Najczęściej z braku kasy. O zakresie zdolności łączeniowej w danych warunkach decyduje konstrukcja (czyli materiały, geometria, siły, momenty, sposób gaszenia łuku itp). Te dane warunki to kilka parametrów z których jeśli jeden maleje to pozwala zmienić inne. Na tym bazują producenci przełączników (nie ja), zmieniając dopuszczalny prąd przy zmianie napięcia w tej samej mocy, bo im wyszło z badań że tyle się uda. W twojej przyczepie jak zmienisz łożyska, koła to nagle okaże się że wytrzyma 20T, bo osie i rama umiały już to wcześniej. Idąc twoim rozumowaniem istniałby zakaz montażu różnych silników w danym nadwoziu auta. A jakoś nic takiego nie ma. Pozdrawiam -koniec o tej komutacji bo robi się offtop.
  • #38
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Może i wytrzyma - do pierwszego porządnego wyboju. A jak będzie jeździć tylko po równej drodze, to np. kilkaset km - potem zmęczenie metalu, coś pęknie i przyczepa nie dojedzie. Bo producent na ogół wie, jaka jest wytrzymałość, i nie robi z większym zapasem, niż trzeba, bo to kosztuje. Przełączników też to dotyczy.
  • #39
    L_M
    Poziom 32  
    Alemucha napisał:
    W twojej przyczepie jak zmienisz łożyska, koła to nagle okaże się że wytrzyma 20T, bo osie i rama umiały już to wcześniej.
    Może dawniej, jak nie umiano obliczać wytrzymałości ,ale dzisiaj nikt nie tworzy konstrukcji z takim zapasem.
    Mnie uczono zawsze że przy konstruowaniu parametry podane przez producenta części to
    rzecz święta i pod żadnym pozorem nie powinno się ich przekraczać ,a wtedy urządzenie będzie pracować bezpiecznie i poprawnie dostatecznie długo oraz nie zużyje się przed czasem.
  • #40
    bearq
    Poziom 38  
    L_M napisał:
    Ten przełącznik z linku to by się nadawał ale na stronę pierwotną, na której zresztą też można regulować prąd ładowania przełączając odczepy.

    Popularne rozwiązanie w radzieckich prostownikach, trafo 8A z odczepami po stronie pierwotnej sterowane takim przełącznikiem. Regulacja na wtórnym od 10V do 18V.
    Niestety taki przełącznik tylko na stronę pierwotną, zgadzam się w 100% z L_M

    Aby zrobić prostownik na 6V, 12V i 24V potrzebujemy mniej więcej napięć 10V, 20V i 30V, licząc spadek na mostku oraz układzie regulacji będziemy mieli dość szerokie pole do manewru jeśli chodzi o regulację. Prostownik czasami trzeba "podkręcić" więc idealnymi napięciami tego nie zrobimy.
    Idąc dalej musimy zrobić przynajmniej 3 płytki sterowania najlepiej z automatycznym wyłączaniem po naładowaniu oraz jakiś szczątkowy układ zabezpieczający akumulator przed błędnym przełączeniem układu. Akumulator 6V potraktowany 24V może dość słabo to znieść a nawet najlepszy może się zapomnieć/zamyśleć. To wszystko przepuścić przez tyrystor zamontowany na dość dużym radiatorze bo 20A to nie mało. Takim sposobem mamy prostownik z transformatorem ważącym 15kg, tyle waży mój transformator z odczepami na 10V-20V i 30V do prostownika o prądzie 25A oraz dość spory radiator z tyrystorem. Do tego obudowa która musi solidna bo 20kg osprzętu w środku. Prostownik pewnie trzeba będzie wozić taczką a i tak przez większość czasu nie wykorzystamy jego 50%.
    Trzeba też się zastanowić czy aby na pewno nam potrzebne 6V i 20A, takie akumulatory występują w starszych maszynach rolniczych ale przeważnie ładuje się je szeregowo stąd wykorzystujemy 12V. 24V to też trochę "bajer" no bo co tu ładować 24V? Można samochody ciężarowe ale czy aby na pewno będziemy je ładować? Nawet jeśli to zapewne będzie to tak rzadko że lepiej będzie ładować je osobno. Najlepiej jak by autor się wypowiedział co chce nim ładować na bierząco
  • #41
    Alemucha
    Poziom 28  
    bearq napisał:
    Najlepiej jak by autor się wypowiedział co chce nim ładować na bierząco
    -przecież napisał że 3 akumulatory, wkrętarkę i iluminofonię. A od 11 lutego śpi i ma w nosie gęstość prądu, oraz nasze precyzyjne regulacje transformatora (którego jeszcze nie ma i nie będzie miał).
  • #42
    bearq
    Poziom 38  
    Alemucha napisał:
    bearq napisał:
    Najlepiej jak by autor się wypowiedział co chce nim ładować na bierząco
    -przecież napisał że 3 akumulatory, wkrętarkę i iluminofonię. A od 11 lutego śpi i ma w nosie gęstość prądu, oraz nasze precyzyjne regulacje transformatora (którego jeszcze nie ma i nie będzie miał).

    Pisał o "akumulatorach" a wkrętarkę i iluminofonię miał z tego tylko zasilać a to duża różnica.

    Code:
    Tylko prostownik ma slużyć nie tylko do ładowania akumulatorów ale rowniez do zasilania iluminofoni oraz wkretarki dlatego potrzebuje jak najmniej skom plikowany uklad regulacji napiecia   
  • #43
    Keram480
    Poziom 16  
    Najprostszy układ regulacji prezentował na schemacie @Preskaler. Dodaj do tego przełącznik jaki proponował @Alemucha i masz gotowy a na dodatek praktycznie niezniszczalny.
  • #44
    bialykiel
    Poziom 14  
    Witam
    ponieważ zmieniła sie koncepcja prostownika a mianowicie mają być 2 napięcia na wyjściu z trafa (2x12v2x25a).
    Polećcie jakiś układ do regulacji natężenia i napięcia wyjściowego z trafa żeby było możliwe mostkowanie uzwojeń i uzyskiwanie napieć pośrednich:)
  • #45
    Keram480
    Poziom 16  
    Układ LM317 i albo potencjometr albo kilka przełaczników na dzielnikach napięciowych
  • #46
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Do ładowania akumulatorów dużym prądem LM317 się nie nada. Jaki w końcu transformator i jakie akumulatory mają być ładowane?

    :arrow: Keram480 Na wsi to się nazywał KOŁCHOŹNIK a ja mówię już za toważysza. Gierka
    Te głośniki radiowęzłowe były już na długo przed początkiem rządów Gierka - chyba pojawiły się na początku lat 50-tych XX wieku, może znajdę przy jakimś czytelną metkę z datą produkcji, to będę wiedział dokładniej... ;)

    :arrow: Keram480 Niestety......czasy sklepów BOMIS i wyprzedaży końcówek magazynowych , uszkodzonych tunerów DIORA za 10zł w których trzeba było tylko wymienić bezpiecznik, oraz tranzystory za 1 grosz na kilogramy odeszły już do lamusa.
    Tranzystorów po 1 grosz nie było - ceny najsłabszych zaczynały się w "bublowcu" od 3zł w czasach, gdy chleb kosztował 4zł/kg, a dziś lepsze masz po 6gr - w relacji do chleba 40÷50 razy taniej. Wyjątkowo pojawiły się taniej jakieś ACY20 w czasach, gdy już odchodziły do lamusa.

    Dzisiaj na bazarze może się trafić za 2zł sprawny zasilacz do komputera, za 1zł sprawna karta Ethernet - kupowałem kilka lat temu. A w sprawne tunery DIORA po 10zł nie wierzę - w każdym razie nie w Warszawie, tam w BOMIS-ie za dobrze się orientowali, że pójdą za dużo wyższą cenę.
  • #47
    bialykiel
    Poziom 14  
    Prostownik tak jak pisałem w moim pierwszym poście ma służyć do ładowania akumulatorów samochodowych oraz zasilania innych urządzeń elektrycznych i elektronicznych np radio samochodowe, wentylator, iluminofonia.
  • #48
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To może opisz jasno, o co ci chodzi, np. coś w stylu:
    1. Ładowanie akumulatorów 12V prądem do 25A, albo akumulatorów 24V prądem do 13A (przełącznik do wyboru akumulatorów).
    2. Jednocześnie z tym zasilanie urządzeń napięciem stabilizowanym 12V 5A i 24V 2A jednocześnie, minus na masie.
  • #49
    Keram480
    Poziom 16  
    Budowa prostownika 6-12-24v 20a układ regulacji ładowania

    A czemu nie.
    Szuka czegoś w stylu zasilacza stabilizowanego do wszystkiego.
    Może odsiarczać to on nie będzie ale ładowanie może się odbywać
    Poza tym akumulatory ładuje się prądem maksymalnie 0,1C więc 10A to aż za dużo.

    :arrow: ita: Napisałem ze to są czasy przeszłe więc dzisiaj tego nie znajdziesz.
    Niektórych na świecie wtedy nie było gdy wylutowywane tranzystory szły po 1 zł za 10 dkg. :!:
  • #50
    bialykiel
    Poziom 14  
    Planuje dać trafo 2x 12v 2x25a i po zmostkowaniu uzyskać 12v 50 a oraz 24v25 a
    oraz napięcia pośrednie 6v żeby uzyskać 18v do zasilania wkrętarki .
    ogólnie ma służyć jako urządzenie do ładowania akumulatorów dlatego potrzebuje jakiś układ do regulacji prądu ładowania.
    Dodatkowo ma służyć do zasilania radia samochodowego, iluminofonii oraz wentylatora (nagrzewnicy)
  • #51
    bearq
    Poziom 38  
    Albo prosty regulator na tyrystorze albo układ z regulacją i automatem który będzie pilnował napięcia chociaż z automatem będzie trudniej bo jest kilka napięć ładowania więc i kilka progów.
  • #52
    Keram480
    Poziom 16  
    6V, 12V, 18V, 24V i co jeszcze ?
    Mówiłem na początku przewiń sobie pierwotne uzwojenie transformatora aby miało z 5 - 6 odczepów dla uzyskania wymaganych przez siebie napięć daj przełącznik który proponowałem lub inny 6 pozycyjny z minimum 1A wytrzymałości a na wtórnym zwykły mostek nawet złożony z dwóch diod prostowniczych bo masz tam ponoć dzielone 2 x 12 i praktycznie niezniszczalny układ gotowy.

    Coś co służy dobrze dla akumulatorów nijak się ma do zasilania radia samochodowego gdyż moze pojawiać się przydźwięk sieciowy.
    Jeśli nie pasuje troszkę się napracować tylko czekasz aż ktoś poszuka za Ciebie w Googlach odpowiedniego schematu to wybacz ale trafiłeś do złego forum.
    Propozycja dla obciążalności 25A to chyba na akumulator od traktora lub ciężarówki jest tak jak to ujął poprzednik na tyrystorze.
    Budowa prostownika 6-12-24v 20a układ regulacji ładowania
  • #53
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Przede wszystkim transformator, który ma 2 uzwojenia 12V 25A, jest zdecydowanie za słaby do prostownika 12V 50A, czy 24V 25A.
    Poza tym nie podałeś, jakim prądem masz zasilać tę wkrętarkę. Ani, czy to 12V to jest nominalne, czy bez obciążenia...

    Coś co służy dobrze dla akumulatorów nijak się ma do zasilania radia samochodowego gdyż moze pojawiać się przydźwięk sieciowy.
    Powiedziałbym że bardzo delikatnie to określiłeś - tak, jakbyś np. tygrysa nazwał kotkiem. Ale tu ma być wkrętarka (według #50), nie radio.
  • #54
    bialykiel
    Poziom 14  
    12v zmiennego czyli po wyprostowaniu bedzie o 1.2 v wiecej
    wkretarka jest zasilana napieciem 18v a ile amper moze pobierac hmm nie mam pojecia pewnie gdzies do 4-5 amper przy obciazeniu

    Myslisz ze to trafo 25a bedzie za slabe??
  • #55
    bearq
    Poziom 38  
    Nie więcej a mniej o spadek napięcia na mostku prostowniczym. Wkrętarka zależnie od mocy przy dużym obciążeniu potrafi pociągnąć w granicach 40-50A. Zdecyduj czy potrzebujesz prostownika, urządzenia do zasilania wkrętarki czy zasilacza do radia bo robiąc taki kombajn masz wszystko i nic.
    Prąd jak na prostownik za duży, do zasilania radia się to nie nadaje a i wkrętarki nie uciągnie.
  • #56
    bialykiel
    Poziom 14  
    a jako prostownik rozruchowy nada sie czy bedzie troche za maly?
    a jesli chodzi o zasilanie radia samochodowego to zaklucenia sa nie slyszalne na moim radiu firmy daewoo
  • #58
    Keram480
    Poziom 16  
    O co wy w ogóle pytacie.
    Jaki rozrusznik....... chyba na biegu jałowym wyciągnięty z samochodu.

    Ładowarka do wkrętarki 18V powinna mieć 22 - 23V i regulowany prąd ładowania w granicach 200 - 500mA gdyż akumulatory używane w urządzeniach mają 1800 - 2100mAh.
    Ładowania akumulatorów proszę nie mylić z zasilaniem.
    Przekładnia we wkrętarkach i wiertarkach jest planetarna a że akumulatorki mają wydajność prądową chwilową średnią 15C czyli 30A.
    Zasilanie w granicach 18 - 21V 30A więc do wkrętarki może by wystarczyło tylko po co wkrętarka z takim ogonem.
    To już lepiej użyć wiertarki sieciowej z regulacją obrotów
  • #59
    bialykiel
    Poziom 14  
    Tylko ja tym ukladem niechce ladować akumulatora do wkretarki tylko ja zasilac:)
  • #60
    Keram480
    Poziom 16  
    Przy prądzie wkrętarki 30A przewody doprowadzające prąd nie będą za cienkie aby spadek napięcia i nagrzewanie było w miarę będzie to przynajmniej ok 4mm2 linka więc jeśli do końca nie uświadomiłeś sobie co to oznacza to może pierw poszukaj w sklepie przewodu o takim przekroju.

    Możesz oczywiście przytwierdzić swoją budowaną ładowarkę do wkrętarki i przewód sieciowy będzie cieńszy no ale to oznacza że będziesz dzwigał 20 kg wkrętarkę