Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projekt świateł start - stop

skibixd 27 Jan 2015 07:46 3405 55
Optex
  • #1
    skibixd
    Level 12  
    Witam,
    mam do wykonania pewien projekt. Otóż operator musi zmieniać przejeżdżającym pojazdom światła czerwone, a po wydaniu dokumentu i potwierdzeniu - na zielone. Jest to proste, ponieważ u operatora postawię panel z przełącznikami, w panelu trafo, które będzie dawało 12V, przełączniki będą sterowały przekaźnikami 12V/220V, do których będą podpięte żarówki zielona i czerwona. Tu dam sobie radę, ale potrzebna jest jeszcze jedna modyfikacja, nad którą się głowię. Potrzebny jest jeszcze czujnik, który będzie sprawdzał, czy samochód jest w określonym miejscu i włączał samoczynnie czerwone światło. I tu mam problem, gdy podłączę go równolegle z włącznikiem do czerwonego światła, to owszem, po wykryciu ruchu światło zmieni się na czerwone, ale co jeśli akurat na panelu operatora będzie zielone? W tym przypadku będą włączone obydwa światła... A jeśli już znajdę rozwiązanie, aby załączał tylko czerwone, to jak go z powrotem wyłączyć, by włączyć zielone. Jeszcze jedno - operator ma na panelu fizycznie włącznik na pozycji zielone, czujka włącza czerwone, pojawia się zamieszanie, bo operator widzi fizycznie włącznik na pozycji zielone, a świeci się czerwone. Proszę o pomoc, jakiś projekcik.
  • Optex
  • Optex
  • #3
    skibixd
    Level 12  
    Super, mógłbyś jeszcze mi przybliżyć jak to mniej wiecej działa? z tym RM84?

    Edit. Ale jak czujnik zadziała, włączy przekaźnik, który odłączy obydwa światła, czyli żadne nie będzie świeciło. A miało świecić czerwone...
  • #4
    zielonykosmita
    Level 15  
    Uświadomiłem sobie że w tej postaci to nie będzie jednak działało. Po wjechaniu pojzdu przed bramę nie będzie możliwości zapalenia mu zielonego światła. Trzeba zrobić tak aby syganał z bariery był podrzędny zaś z przełącznika nadrzędny.



    @skibixd Ale jak czujnik zadziała, włączy przekaźnik, który odłączy obydwa światła, czyli żadne nie będzie świeciło. A miało świecić czerwone...
    I będzie świeciło przez styk zwierny
  • #5
    skibixd
    Level 12  
    Hm, masz może jakiś pomysł?
  • #6
    zielonykosmita
    Level 15  
    A może inaczej:
    Czerwone świeci się na okrągło, podjeżdża pojazd, portier wciska przycisk, na czas potrzebny na odjechanie zapala się zielone, potem z powrotem czerwone. Można by to jeszcze powiązać z barierą optyczną tak aby zielone świeciło dotąd aż pojazd nie odjedzie.
  • #7
    skibixd
    Level 12  
    Może...
    A istniałaby taka opcja, że zamiast przełącznika dwustanowego, dwa osobne przyciski do zielonego i czerwonego z podświetleniem?
  • #8
    zielonykosmita
    Level 15  
    Istniałaby, ale co to zmienia?
  • #9
    skibixd
    Level 12  
    Że brak zasilania odłączałby włącznik i wracałby do pozycji neutralnej. Jak taki się nazywa?
  • #10
    zielonykosmita
    Level 15  
    Czyli po zaniku napięcia ma się świecić czerwone? Czemu układ z przekaźnikiem czasowym Ci nie odpowiada?
  • #11
    skibixd
    Level 12  
    Skoro ma być czerwone cały czas no to mija się w ogóle z czujnikiem wykrywania pojazdu, bo co on miałby wtedy robić?
    W sumie nie wiem, zaproponowałem to bo myślałem że to ułatwi sprawę. Ważną rzeczą jest to, że po zadziałaniu czujnika po za zapaleniem czerwonego światła musi zmienić położenie przycisk na panelu operatora, stąd pomysł dwóch osobnych włączników z podświetleniem. Widziałem gdzieś coś takiego (wyleciało mi z głowy jak się nazywają), że po utracie napięcia lub pojawieniu same się włączają lub wyłączają.
  • #12
    zielonykosmita
    Level 15  
    Jeżeli nic nie jedzie to co za problem aby cały czas świeciło się czerwone. Rozwiązanie z przekaźnikiem czasowym zwalnia portiera z ciągłego pamiętania żeby po przejechaniu pojazdu zapalić z powrotem czerwone. Miałby on do obsługi tylko jeden jedyny przycisk. W dodatku takie przekaźniki czasowe mają też styki przełączne o prądzie kilku amperów, wystarczającym do zapalenia żarówki, co wyeliminowało by potrzebę stosowania jakichkolwiek innych elementów.
  • #13
    skibixd
    Level 12  
    No masz racje, ale tu jest bardziej skomplikowane bo niektóre samochody mogą od razu jechać po sprawdzeniu, niektóre muszą dłużej stać itd. Dostałem takie rozporządzenie z góry i chciałbym aby to tak wyglądało jak pisałem na początku...
  • #14
    zielonykosmita
    Level 15  
    Czy każdy pojazd musi się zatrzymać i musi podejść do niego strażnik, czy tylko do niektórych?
  • #15
    skibixd
    Level 12  
    Niektóre muszą się zatrzymac i odebrać kwitek z drukarki przez okno, inne muszą przekazać jakieś informacje domofon operatorowi, a jeszcze inne mogą sobie przejechać po prostu
  • #16
    zielonykosmita
    Level 15  
    Rozwiązanie dla samochodów które mogą przejechać bez zatrzymania:
    Instalujesz kilka kamer podłączonych do komputera o dużej mocy obliczeniowej. Piszesz program który w czasie rzeczywistym rozpoznaje tablice rejestracyjne. Jeżeli tablica jest w bazie danych pojazdów które mają zgodę na swobodny przejazd, komputer zapala zielone.
  • #17
    skibixd
    Level 12  
    Cóż za fantastyczny pomysł, tylko że jeden samochód w ciągu dnia robi klkanaście wjazdów i wyjazdów i zawsze ma coś innego do załatwienia
  • #18
    zielonykosmita
    Level 15  
    Nie widzę innego sposobu na rozróżnienie pojazdów które mogą przejechać od tych które mają się zatrzymać. Pozostaje w takim razie wrócić do przełącznika zielone-czerwone, strażnik widząc nadjeżdżający pojazd który chce sprawdzić włączy mu czerwone, gdy sprawdzi włączy zielone.
    Istnieją też na niektórych parkingach firmowych rozwiązania z nadajnikami RFID, i to by się u Ciebie sprawdziło. Pojazdy firmowe posiadałyby za szybą nadajnik który z daleka zapaliłby dla nich zielone.
  • #19
    skibixd
    Level 12  
    A co z czujnikiem ruchu?
  • #20
    zielonykosmita
    Level 15  
    A co ma do tego czujnik ruchu (bariera optyczna) - twoim problemem jak widzę jest odróżnienie pojazdów tych od tych.
  • #21
    skibixd
    Level 12  
    Hm, przemyślałem trochę i może dobrym rozwiazaniem było by to, że czerwone światło cały czas się świeci
  • #23
    skibixd
    Level 12  
    Zielony, czasówka nie spełni tutaj zadania, niektóre samochody muszą stać 15 min, inne 0,5 min, jeśli wyjeżdżają to albo odstęp jest godzinny albo jeden za drugim ciurkiem, więc przy złym ustawieniu czasu, lub nie wzięciu pod uwagę czasu postoju to może dojść do sytuacji, że światło zielone zostanie na zbyt długo i następny, ktory bedzie w kolejce pomysli, że to już dla niego. To ma być głupotoodporne :)
  • #24
    zielonykosmita
    Level 15  
    Stróż po sprawdzeniu dokumentów naciśnie na przycisk i zapali się zielone na określony czas. Jeżeli kierowca zatrzyma się 2 metry przed sygnalizatorem to wystarczy z 10 sekund. Jeśli tylko kabina minie sygnalizator to może już się zapalić czerwone, dla kierowcy który dostał zgodę na jazdę to już nie będzie miało znaczenia.
  • #25
    skibixd
    Level 12  
    No tak, ale chyba nie będziemy się już bawić z czasówkami, niech już lepiej czerwone świeci się cały czas, to wyeliminuje czujkę ruchu, a stróż jednym włącznikiem będzie włączał lub wyłączał zielone, jeśli wyłączy zielone automatycznie zapali się czerwone, a jeśli włączy to czerwone zgaśnie, tak chyba będzie najprościej? Jak myślisz?
  • #26
    zielonykosmita
    Level 15  
    Myślę że rozwiązanie przedstawiłem Ci już w poście nr 6, w poście nr 22 masz schemat.
    Koniec.
  • #27
    skibixd
    Level 12  
    Nie chcę czasówek! Mówię po raz kolejny...
  • #28
    zielonykosmita
    Level 15  
    To już nie wiem jak Ci pomóc. Pozostaje przełącznik zielone-czerwone, możesz zastosować wyłącznik schodowy. Ale uwaga ma on bardzo wiele wyprowadzeń w liczbie trzech. W razie czego poproś jakiegoś znajomego elektryka jeśli byś sobie nie poradził. Proponowany przeze mnie przekaźnik czasowy ma oszałamiającą liczbę pięciu zacisków.
  • #29
    skibixd
    Level 12  
    Proszę, nie rób ze mnie idioty.
    Sam najpierw narysowałeś schemat po czym stwierdziłeś, że nie będzie działał prawidłowo, a później uciekłeś do sterownika czasowego upierając się przy nim.
    Włącznik schodowy ma się nijak do tej sytuacji bo za każdym włączeniem czy wyłączeniem będzie przycisk w innej pozycji co może wprowadzać w błąd stereującego.
  • #30
    zielonykosmita
    Level 15  
    Wyłącznik schodowy to po prostu przełącznik, pierwszy schemat działałby tak że portier mógłby sobie przełączać swiatła. Ale w momencie przekroczenia bariery optycznej pozycja przełącznika nie miała by znaczenia, zapaliło by się czerwone. Drugie rozwiązanie też nie jest czymś odkrywczym. Bramki przed parkingami też tak działają, cały czas świeci się czerwone, po przyłożeniu karty na pewien czas zapala się zielone i podnosi się szlaban. Bariera optyczna zabezpiecza przed opuszczeniem szlabanu na samochód jeśli ktoś by się ociągał z ruszeniem.
    Przemyśl sprawę jeszcze raz, i napisz czego oczekujesz, krok po kroku.