Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakim grubym przewodem podłączyć silnik 12V/50W do akumulatora samochodowego?

16 Maj 2015 20:58 2694 26
  • Poziom 29  
    Mam pewien dylemat, bo potrzebuję podłączyć silnik 12V/50Wprzewodem o długości 1m do akumulatora i skombinować jakiś układ załączający/odłączający silnik.

    Przewód jest znacznej długości, więc będą zapewne straty a układ ma pracować a akumulatorze więc każdy % zaoszczędzonej na stratach energii jest na wagę złota.

    Silniczek ma 50W dla napięcia 12V, naładowany akumulator samochodowy ma ok 14V, więc moc silnika lekko wzrośnie , przyjmijmy z zapasem 70W.
    Silnik będzie pracował pod dużym obciążeniem przez przekładnie. Istnieje możliwość zablokowania silnika na krótki czas <30s. ale to raczej rzadko.

    Z przeliczeń wyszło, że przez kable może popłynąć prąd:
    I=P/U
    I=70/14
    i=5A.
    ->prąd ciągły, a przy rozruchu może być dużo więcej.

    :arrow: Jakiej grubości powinienem zastosować przewód, żeby nie ograniczał silnika?

    Poza tym muszę jeszcze skombinować jakiś układ, który ten silnik załączy i odłączy. Myślę o przkeaźniku 12V o obciążalności styków 30A-jednak boje się, że styki przkeaźnika mogą się zaspawać. Słyszałem o takich wypadkach.

    :arrow: Tak więc czy przekaźnik 30A się nada do włączania silnika czy zastosować przkeaźnik o większej obciążalności?

    Dziękuję z góry za odpowedzi.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 36  
    Już 0,75mm2 będzie ok ponieważ może on pracować pod obciążeniem ciągłym 9A. 1m przewodu nie wprowadzi żadnych niepokojących spadków napięcia. Osobiście celował bym w 1,5mm2, łatwo dostępny, tani. Przekaźnik spokojnie może być

    Jakim grubym przewodem podłączyć silnik 12V/50W do akumulatora samochodowego?
  • Poziom 29  
    bearq napisał:
    1m przewodu nie wprowadzi żadnych niepokojących spadków napięcia.

    Cieszę się :)
    bearq napisał:
    Osobiście celował bym w 1,5mm2, łatwo dostępny, tani.

    Niestety trzeba zakupić :( Na stanie nie mam.
    bearq napisał:
    rzekaźnik spokojnie może być

    Czy istnieje jednak szansa na zaspawanie styków?
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Prąd stały plus duże obciążenie silnika z opcją zwarcia -więc tylko stycznik ewentualnie R15 4PDT
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Przewód może być 1,5mm, co do jego doboru kierował bym się bardziej własnościami mechanicznymi niż elektrycznymi. Natomiast - stycznik to już większy problem ze względu na obciążenie indukcyjne. Styki będą mocno iskrzyć. Więc stycznik musi być na to odporny, albo obstawiony filtrami które to zjawisko wyeliminują.

    Jeżeli zatrzymasz silnik, to pójdzie dym z wirnika w ciągu 5 sekund - nie ma na to rady.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Szansa zawsze jest ale należy pamiętać że w samochodzie jest wiele prądożernych elementów które pobierają więcej niż 50W lub kilkukrotnie więcej po włączeniu a zasilane są przez przekaźniki i nic się tam nie dzieje.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Tak tylko w tym wypadku może być konieczność rozłączania + i - więc już trzeba 2 przekażniki samochodowe, co do iskrzenia na stycznikach są na DC i one mają inne komory.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Przekaźniki w samochodach w ogóle nie maja komór. Bo to nie styczniki. Komory są potrzebne przy gaszeniu łuku wysokiego napięcia.
  • Poziom 29  
    Wojtek(KeFir) napisał:
    Jeżeli zatrzymasz silnik, to pójdzie dym z wirnika w ciągu 5 sekund - nie ma na to rady.

    Tego się nie spodziewałem. Czyli musi być jeszcze jakiś układ, który odetnie zasilanie kiedy silnik się zablokuje.
    Widać konstrukcja się komplikuje.
    bearq napisał:
    w samochodzie jest wiele prądożernych elementów które pobierają więcej niż 50W lub kilkukrotnie więcej po włączeniu a zasilane są przez przekaźniki i nic się tam nie dzieje.

    Stycznik też niełatwo dostać, ale przkeaźników samochodowych mam pod dostatkiem. Złączyć 2-3równolegle.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    Przekaźnik samochodowy wystarczy jeden. One są bardzo odporne. Chociażby ten, co załącza silnik wycieraczek. Albo inne od dmuchawy.

    Co do blokady silnika, to należy zastosować bezpiecznik termiczny- przeciążeniowy. Albo lepiej, rozwiązać problem mechanicznie, montując sprzęgło oporowe. Jeżeli zakładasz, że silnik ma być zatrzymywany regularnie. Napisz co to za urządzenie. Co chcesz tym napędzać.
  • Poziom 29  
    Wojtek(KeFir) napisał:
    Jeżeli zakładasz, że silnik ma być zatrzymywany regularnie.

    Zakładam, że może dojść do zatrzymaiia silnika, ale to raczej rzadko.
    Wojtek(KeFir) napisał:
    zastosować bezpiecznik termiczny

    Ciekawe jak wsadzę go na komutator.
    Wojtek(KeFir) napisał:
    Albo lepiej, rozwiązać problem mechanicznie

    niewykonalne.

    W takim razie będzie przkeaźnik samochodowy.
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    alikatek napisał:
    Ciekawe jak wsadzę go na komutator.

    Zastosuj wyłącznik silnikowy ;) Czyli wyłącznik przeciążeniowy. Wyregulujesz maksymalny prąd i silnik będzie zabezpieczony. Ewentualnie możesz próbować samemu zrobić zabezpieczenie. Np jakiś malutki uP i układ ACS712 i tym sterować przekaźnikiem :)
  • Poziom 41  
    Bezpiecznik termiczny nie mierzy temperatury komutatora, tylko temperaturę grzałki, przez która płynie prąd do silnika. Grzałka i bimetal jest tak dobrana, że wyłącza akurat w konkretnym momencie.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    bearq napisał:
    1m przewodu nie wprowadzi żadnych niepokojących spadków napięcia. Osobiście celował bym w 1,5mm2,
    Żadnych niepokojących dla zasilania 230V, przy 12V problem wygląda nieco inaczej. Skoro
    alikatek napisał:
    każdy % zaoszczędzonej na stratach energii jest na wagę złota.
    to proponuję przewód o przekroju 2,5mm2. Dodatkowo będzie bardziej wytrzymały mechanicznie :|
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    vodiczka napisał:
    bearq napisał:
    1m przewodu nie wprowadzi żadnych niepokojących spadków napięcia. Osobiście celował bym w 1,5mm2,
    Żadnych niepokojących dla zasilania 230V, przy 12V problem wygląda nieco inaczej. Skoro
    alikatek napisał:
    każdy % zaoszczędzonej na stratach energii jest na wagę złota.
    to proponuję przewód o przekroju 2,5mm2. Dodatkowo będzie bardziej wytrzymały mechanicznie :|

    Dla 1m przewodu 1.5mm2 dla 50W spadek napięcia wyniesie 0,8%, dla 2,5mm2 wcale nie tak lepiej bo będzie to 0,5%.
    0.8% z 12V da nam spadek napięcia o 0.096V
  • Pomocny post
    Poziom 38  
    bearq napisał:
    Dla 1m przewodu 1.5mm2 dla 50W spadek napięcia wyniesie 0,8%, dla 2,5mm2 wcale nie tak lepiej bo będzie to 0,5%.
    0.8% z 12V da nam spadek napięcia o 0.096V

    To może od razu 16mm2 ? Panowie 2.5mm2 jest wystarczający, a jak tak bardzo chcecie przewymiarować przekrój to weź 4mm2 i po problemie.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    bearq napisał:
    Dla 1m przewodu 1.5mm2 dla 50W spadek napięcia wyniesie 0,8% .... 0.8% z 12V da nam spadek napięcia o 0.096V
    Mylisz skutek z przyczyną, spadek napięcia zależy tylko od natężenia prądu płynącego przewodem a nie od napięcia zasilania :)
    Poprawna odpowiedź powinna być sformułowana następująco "spadek napięcia wyniesie 0,096 V co dla napięcia zasilania 12V da nam 0,8%"
    Dla porównania: Przy zasilaniu z sieci 230V prądem o tym samym natężeniu, spadek napięcia wyniesie ok. 0.04%
  • Poziom 41  
    Kolega bearq ci policzył. Bierz 1,5 i nie kombinuj. Ten 4mm będzie grubszy od złączek w silniku.
  • Poziom 29  
    Wojtek(KeFir) napisał:
    Ten 4mm będzie grubszy od złączek w silniku.

    No właśnie też tak myślałem, musiałbym to chyba palnikiem lutować bo zwykła lutownica 40W by se rady nie dała :P
    Wojtek(KeFir) napisał:
    Bierz 1,5 i nie kombinuj.

    Jeszcze jedno, chyba ostatnie pytanie- ma to być "drut" czy "linka"?
  • Poziom 43  
    alikatek napisał:
    Jeszcze jedno, chyba ostatnie pytanie- ma to być "drut" czy "linka"?
    Linka i jednak proponuję 2,5 mm2.
    Chyba, że to był żart:
    alikatek napisał:
    każdy % zaoszczędzonej na stratach energii jest na wagę złota.
    Jeszcze jedno:
    alikatek napisał:
    Silniczek ma 50W dla napięcia 12V, naładowany akumulator samochodowy ma ok 14V
    Około 14V to ma bez obciążenia i dość krótko. Już godzinę po zakończeniu ładowania napięcie na akumulatorze spada do 13,6-13,8V. a pod obciążeniem jeszcze niżej.
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Panowie, dajcie spokój. 2.5mm to są przewody od 110w wentylatora chłodnicy/klimy. Załączane zwykłym przekaźnikiem 30A. Zbędne kombinowanie jest bezcelowe.
  • Poziom 29  
    vodiczka napisał:

    alikatek napisał:
    Jeszcze jedno, chyba ostatnie pytanie- ma to być "drut" czy "linka"?
    Linka i jednak proponuję 2,5 mm2.

    To wezmę 2.5mm^2
    vodiczka napisał:
    Chyba, że to był żart:
    alikatek napisał:
    każdy % zaoszczędzonej na stratach energii jest na wagę złota.
    Jeszcze jedno:

    To nie żart.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Panowie to jest 1m przewodu a nie 1000m. Różnica cenowa znikoma zagrożenia na 1,5mm2 też żadnego nie będzie. Autor kup taki jaki będzie aktualnie dostępny czy tam jaki sobie załatwi. Nie ma co się denerwować
  • Poziom 29  
    Dla pewności kupiłem 3mm^2
    Złączyłem 2 przkeaźniki samochodowe równolegle, żby nie było takiego obciążenia.

    Jak narazie silnik się spisuje, nis cię nie grzeje.

    Dziękuję za pomoc i zainteresowanie. Temat zamykam.