Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Poszukuję tanich silników DC na wyprostowane 230V

14 Jul 2015 17:26 5214 35
  • Level 27  
    Jak w temacie, poszukuję względnie tanich silników DC w okolicach mocy 1kW-3kW. Warunek to aby można było je zasilać wyprostowanym napięciem z gniazda 230V.
    Silników AC jest pełno, ale znaleźć DC to już nie taka łatwa sprawa. Może ktoś coś wie na ten temat.
  • Helpful post
    Level 21  
    Poszukaj silników firmy Komel. Silniki obcowzbudne tej firmy mocy 1,2 kW, 2,2 kW i 3 kW można znaleźć na różnych stronach z ogłoszeniami pod hasłem "silnik prądu stałego", w cenie 300 - 600 zł. Komel także nadal oferuje te silniki. Dostępne są także prądniczki tachometryczne do nich. Ja też mam taki silnik mocy 1,2 kW (zdjęcia poniżej) i planuję zrobić z niego stół probierczy do alternatorów.
    Poszukuję tanich silników DC na wyprostowane 230V Poszukuję tanich silników DC na wyprostowane 230V
    Zapytam z ciekawości, do czego chcesz zastosować taki silnik? :D
  • Level 27  
    Właśnie o taki nadal produkowany mi chodzi, dzięki :)
    Może jeszcze ktoś poleci innego producenta?
  • Level 21  
    Firma Wamel chyba też produkowała takie silniki, oprócz tego można je także spotkać w różnych obrabiarkach produkcji ZSRR. A do czego zastosowany ma być ten silnik?
    Pozdrawiam
  • Level 43  
    strikexp wrote:
    Właśnie o taki nadal produkowany mi chodzi, dzięki


    Montowanie napędu DC do nowych projektów jest mylnym myśleniem.
    Chyba że się ma sieć 230V DC.
  • Level 27  
    Sieci nie mam ale potrzebuję dużego momentu obrotowego na starcie. Właśnie z tego powodu szukam silników DC zamiast klatkowych AC.
  • Level 31  
    strikexp wrote:
    potrzebuję dużego momentu obrotowego na starcie. Właśnie z tego powodu szukam silników DC zamiast klatkowych AC

    Twój problem, w dzisiejszych czasach, rozwiązują doskonale napędy z silnikami indukcyjnymi, zasilanymi z falowników DTC (Direct Torque Control).
  • Level 43  
    strikexp wrote:
    Sieci nie mam ale potrzebuję dużego momentu obrotowego na starcie.

    Jesteś tak zdesperowany żeby użyć silnika szeregowego?
    Bo jak nie to nie ma problemu i klatkowy wystarczy z naddatkiem.
  • Level 30  
    strikexp wrote:
    Sieci nie mam ale potrzebuję dużego momentu obrotowego na starcie. Właśnie z tego powodu szukam silników DC zamiast klatkowych AC.
    Do tego celu wcale nie musi być silnik prądu stałego. Może być szczotkowy prądu zmiennego czy jak kto woli silnik uniwersalny. Taki jak w elektronarzędziach, odkurzaczach itp.
  • Level 27  
    A więc tak:

    @januszx3
    Dzięki za informację o tym falowniku, w wolnej chwili zbadam temat. Przypuszczam że koszt mnie zniechęci ale kto wie, może to rozwiązanie mojego problemu.

    @Strumien
    Silnik DC ma genialną charakterystykę w porównaniu z silnikami AC. W dodatku można go genialnie sterować prądem wzbudzenia. Jedyna wada to to że ciężko go zasilić stąd mój pomysł aby znaleźć taki na wyprostowane 230V.

    @landy13
    Nie wiem jak w elektronarzedziach ale w odkurzaczu to jest taki silnik który bez obciążenia dąży do nieskończonej prędkości. U mnie obciążenie może zostać przez przypadek zdjęte więc nie chcę mieć rozpadnięcia się silnika i rannych osób dokoła.
    To jest chyba tzw silnik komutatorowy 1 fazowy.
  • Level 31  
    O silnikach DC masz pogląd:
    strikexp wrote:
    W dodatku można go genialnie sterować prądem wzbudzenia

    Nie próbuj , pogłęb podstawową wiedzę o sposobach zasilania i uzyskania zmiennych obrotów w maszynach DC (zmiana napięcia zasilania obwodu twornika).
  • Level 27  
    Taki tylko przykład podałem, co nie zmienia faktu że mają też masę innych zalet.
  • Level 43  
    strikexp wrote:
    co nie zmienia faktu że mają też masę innych zalet.


    Ma też za dużo wad.
    Jakiej mocy szukasz silników i co napędzają.

    Ja się nie skuszę na napę dc za nic, wole falownik wektorowy który doskonale trzyma silnik w ryzach.
  • Level 27  
    Ja szukam przycięcia kosztów, falownik zapewne kosztuje ponad 1000zł.
    Przykładowo silnik ma pracować na taśmie transportowej, z tym że nie jest to zwykła taśma. Zależnie od sygnału ze sterownika musi przemieścić się o odległości z zakresu 1 metra do 0,5 milimetra, z naciskiem na te najmniejsze wartości. Musi mieć też bieg wsteczny i hamowanie. Takie ruchy są wykonywane w pakietach z 2 minutowymi przerwami. Jest czas na stygnięcie silnika ale i tak ciągły rozruch będzie go grzał niemiłosiernie.
    Silnik DC genialnie by się sterowało w takim przypadku nawet samymi tyrystorami, a jego charakterystyka momentu idealnie pasuje do pracy chwilowej.

    Moce jak pisałem w pierwszym poście 1kW-3kW.
  • User removed account  
  • Level 27  
    Tak mam czujniki i właśnie dlatego potrzebny mi bieg wsteczny aby móc korygować pozycję. A precyzja duża i nieduża, po zastosowaniu dużej przekładni ten 0,5mm będzie sie ustawiał kilka sekund. Przenośnik nie jest zbyt szybki więc problemu nie ma.
  • User removed account  
  • Level 27  
    Właśnie tak planowałem i tutaj silniki DC mają przewagę bo przy takiej pracy mają wysoki moment w przeciwieństwie do silników AC.
  • Helpful post
    User removed account  
  • Level 30  
    strikexp wrote:
    Nie wiem jak w elektronarzedziach ale w odkurzaczu to jest taki silnik który bez obciążenia dąży do nieskończonej prędkości.
    Bez przesady. Problem rozbiegania dotyczy także (a może nawet w większym stopniu) silników prądu stałego.
    strikexp wrote:
    U mnie obciążenie może zostać przez przypadek zdjęte więc nie chcę mieć rozpadnięcia się silnika i rannych osób dokoła.
    Czy słyszałeś aby komuś rozerwała się wiertarka bo załączył ją nie dociskając wiertła do materiału? No i przy tak dużej rozdzielczości sterowania masz tam pewnie enkoder, więc jak to może się rozbiegać?

    Zwracam uwagę na silniki uniwersalne, bo mają większość zalet silników prądu stałego i równie proste sterowanie. Co więcej - jak sama nazwa wskazuje - można je zasilać także prądem stałym. Są też chyba łatwiej dostępne, przynajmniej w obiegu wtórnym.
    Chyba że produkujesz te maszyny seryjnie i potrzebujesz silników prosto od producenta?
  • Level 43  
    KOlego , silniki DC są 2-3x droższe od klatkowych , więc gdzie TY doszukujesz się tych oszczędności.
    Jakby się dało zaoszczędzić to do dzisiaj silniki DC by były codziennością.

    I serio jesteś z Barbadosu?
  • Level 27  
    Interesują mnie tylko silniki nowe ponieważ będę potrzebował ich kilka i będą pracować przez lata więc silnik powinien być łatwy do wymiany.

    Właśnie z powodu tego że są droższe szukam oszczędności na zasilaczach i chcę wykorzystać 230V.

    Barbados mam wpisany jedynie humorystycznie.

    Dziękuję za cenne wskazówki i uwagi, trochę mi to wyprostowało zdanie o silnikach DC. Jednak nadal nie wykluczam ich użycia, charakterystyka momentu jest w nim genialna do niektórych zastosowań.
  • Helpful post
    Level 21  
    Wypowiem się może na temat rozbiegania się silników bo zrobiło się trochę zamieszanie. Rozbieganie się dotyczy silników szeregowych, nie ważne czy prądu stałego czy zmiennego. Wiertarka się nie rozbiega ponieważ już sam opór stawiany przez przekładnię nie pozwala na to. Silnik obcowzbudny i bocznikowy także może się rozbiegać gdy dojdzie do zaniku napięcia w uzwojeniu wzbudzenia, dlatego należy stosować odpowiednie zabezpieczenie by podczas tego zaniku zostało odcięte zasilanie od wirnika. Silnik szeregowo-bocznikowy może zacząć się rozbiegać gdy odłączymy (czy tam zaniknie napięcie z innych przyczyn) w uzwojeniu bocznikowym. Silniki trójfazowe szeregowe także miały tendencję do rozbiegania się, a by to ograniczyć stojan łączono z wirnikiem przez specjalny transformator.
    Ps wszystkie silniki komutatorowe stosowane w elektronarzędziach, odkurzaczach itp są silnikami szeregowymi, czyli się rozbiegają, ponadto mają one zazwyczaj wysokie obroty co utrudnia ich zastosowanie. Innych silników (np bocznikowy) prądu przemiennego nie stosuje się w takim sprzęcie o ile w ogóle jeszcze gdzieś się stosuje.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    Level 31  
    Porównaj Twój pomysł zastosowania silników komutatorowych DC, z alternatywą w postaci silników bezszczotkowych BLDC, zasilanych z obniżonego napięcia DC, z komutatorem elektronicznym.
    (BLDC Motors - brushless DC).
    Znika problem konstrukcji zasilacza i zasilania obwodu wzbudzenia, bo strumień magnetyczny pochodzi od magnesów trwałych.
    Znika problem szczotki-komutator, jego masa, gabaryty i hałas, a charakterystyki zewnętrzne, tj. obroty n=f(I) , łatwość zmiany i utrzymania stałych obrotów, jest taka sama jak w przypadku silników komutatorowych (np. bocznikowych lub z magnesami trwałymi).
    Nie unikniesz konieczności stosowania zasilacza sieciowego (np. jednofazowego, impulsowego), obniżającego napięcie wyprostowane, bo prostując napięcie bezpośrednio z sieci 230VAC, po to aby stworzyć warunki zasilania silnika komutatorowego (jak w temacie), nie unikniesz kłopotów, których nie wyliczę.
    Interesują Cię moce do 3kW i oczywiście nakłady finansowe, więc zamieszczam poniżej przykłady:

    Poszukuję tanich silników DC na wyprostowane 230V

    Silnik BLDC, 3kW i sterownik, np. tu:
    http://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
  • Level 43  
    Ja ciągle jestem za silnikiem klatkowym i falownikiem, może być nawet 960obr/m co da ci monstrualny moment na starcie, praktycznie taka sama regulacja jak silnik pierścieniowy czyli moment rozruchowy= moment krytyczny.
    Bo przy falowniku nie występuje taki stan jak rozruch.

    Porównaj koszta a się przekonasz.
  • Level 27  
    Faktycznie zapomniałem o przesunięciu charakterystyki przy zmianie częstotliwości. W takim razie przemyślę to jeszcze raz :)
  • Level 31  
    W stanowiskach do badania alternatorów stosuje się napędy osiągające np. 6000obr/min
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    może być nawet 960obr/m
  • Level 21  
    A tak zapytam z ciekawości bo w temacie takiej automatyki nie jestem zbytnio wtajemniczony, co z silnikiem krokowym? Produkuje się ja o tak dużej mocy i nadawał by się do takiego zastosowania?
  • Level 27  
    Silniki krokowe są beznadziejne do napędu z powodu bardzo niskiej mocy w porównaniu do wagi/ceny. One sprawdzają się tylko tam gdzie trzeba poruszyc coś w miarę lekkiego do ściśle określonej pozycji i nie ma zagrożenia wystąpienia nieprzewidzianego oporu.
    Mają też niebywałą zaletę, posiadaja tzw moment trzymający dzięki czemu są genialnym napędem do frezarek CNC, drukarek itp
    Więcej i dokładniej tutaj:
    https://youtu.be/Ywtghw6-2kw

    A przy okazji taka ciekawostka od mojego wykładowcy bo januszx3 poruszył temat wysokich obrotów. Są silniki o kilkudziesięciu tysiącach obr/min. Nie pamietam do czego służą poza tunelami aerodynamicznymi ale możliwa jest ich budowa.
    Podstawowym problemem są łożyska i w szybkoobrotowych stosuje się nie metalowe a ceramiczne. A w wyjatkowo szybkich nawet ceramiczne zastępuje się magnetycznymi i wirnik dosłownie wisi zawieszony w powietrzu. Nie pamiętam jakie są najszybsze ale chyba okolice 100.000 obr/min.
  • Helpful post
    Level 43  
    januszx3 wrote:
    Proponuję zajrzeć jak to robią inni:

    A po co skoro od lat się tym zajmuje i ciągle mam zlecenia na różne napędy.
    100% stosuje falowniki jeśli jest taka potrzeba.

    To tak dodam, nie bierz pod uwagę falownikó LG bo są kiepskie i tanie.